- Hirdetés -

Így áll most a karanténoktatás

|

- Hirdetés -

Egy éve annak, hogy a közoktatás egyik pillanatról a másikra gyökeresen megváltozott: az iskolapadokból egycsapásra az otthoni képernyők elé költöztek a diákok és a tanárok, ezzel megszületett a karanténoktatás fogalma. A hirtelen váltás sok nehézséget okozott, mégis elmondható, hogy ezek leküzdése rengeteg pozitív tapasztalatot termelt a digitális oktatásban. Most, az első karanténoktatási hullám után egy évvel, újra otthonról tanulnak a diákok. Mit tanultunk az elmúlt egy évből? Hogyan éljük túl a következő karanténidőszakot? Szigeti Réka szakpszichológus és Koren Balázs matematikatanár, digitális oktatási nagykövet értékelése.

Egy éve állította feje tetejére az életet itthon is a koronavírus, amelynek hatásai az oktatást sem kerülték el. Az egy évvel ezelőttivel megegyező oktatási körülmények miatt sokan úgy érzik, visszaléptünk a startmezőre, azonban az elmúlt egy év gyakorlatából született pozitív tapasztalatok most mindenki segítségére lehetnek, tanárnak, diáknak, szülőnek egyaránt.

Nem nulláról kezdünk ismét

„Nyilvánvalóan a legtöbbeket sokkolta a szigorítás, illetve az ismételt távoktatásra való teljes átállás” – mondja Koren Balázs matematikatanár, a Telenor digitális oktatási programjának, a HiperSulinak szakmai vezetője, digitális oktatási nagykövet. „Fontos azonban tudatában lenni annak, hogy már nem elölről kezdjük ezt a létformát, hiszen minden téren tapasztaltabbak vagyunk az egy évvel korábbi állapothoz képest.”

Koren Balázs szerint a meglévő tapasztalatokon túl sokat számított az is, hogy a mostani teljes karanténoktatás megkezdése előtt maradt egy kis idő megszervezni az otthontanulás körülményeit. „Tavaly egyik pillanatról a másikra, péntekről hétfőre kellett megoldani az átállást, a többségnek bármiféle előzetes tapasztalat nélkül. Ezúttal másképp történt: lehetőség nyílt konzultálni, megbeszélni, megszervezni, mi fog történni hétfőtől és elővenni a korábbi jól működő gyakorlatokat.”

„Most már a pedagógusoknak sem ismeretlen terep a távoktatás, az alsó tagozatos tanárok is minimum több hónapnyi tapasztalattal rendelkeznek ezen a téren” – mondja Koren Balázs. „Az iskolák nagy része megtalálta a tanárai számára legmegfelelőbb platformot az oktatáshoz, számos helyen egységesítették a használt felületeket, ami a karanténoktatás minden résztvevőjének könnyebbséget nyújt. Különösen igaz ez azokra, ahol 12 osztályos képzés folyik, mert a minimális megszakítással folyamatosan távoktatásban zajló középiskolai képzés révén egy jól bejáratott rendszert alkalmazhatnak az alsóbb osztályokban is. Idén már inkább tapasztalható, hogy nem csupán belevágnak az iskolák, hogy legyen valamilyen működő megoldás, hanem saját tanár-, diákállományuknak és a különböző korosztályoknak megfelelő elvek szerint építik fel a karanténoktatás tartalmi részét is.”

Végül azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy tavaly úgy kezdődött el a távoktatás, hogy nem lehetett tudni, meddig kell ilyen formában foglalkozni a diákokkal. „A mostani tervek szerint nem egy bizonytalan időszak előtt állunk, hanem minden alapja megvan, hogy mikorra remélhetjük a speciális helyzet végét: a tavaszi szünetet követően megindulhat a feloldás, így a jelenlegi állapot előreláthatóan egy hónapon belül megszűnik. Ez mindenkinek ad egy belátható határidőt, ami pszichésen segít túllendülni a jelenleg átélt nehézségeken.”

Meg kell találni a biztos pontokat és egy „karantén-bakancslista” is jót tehet – véli a pszichológus

„Szülőként, diákként és tanárként is nehéz lehet az értelmet és az összefüggést meglátni ebben a nehéz helyzetben, de meg kell találnunk a saját életünkben meglévő biztos kapaszkodókat” – mondja Szigeti Réka egészségfejlesztő szakpszichológus, az iskolai stresszkezeléssel foglalkozó Sulinyugi program szakmai vezetője.

A stresszkezelés, a történések feldolgozása érdekében ugyanakkor nyugodtan engedjük meg magunknak a gyászt. „Mindenkiben más érzések jönnek elő a helyzet hatására, de ezek szabadok, ne nyomjuk el őket. Legyünk nyugodtan szomorúak, vagy akár dühösek és fessük vagy rajzoljuk ki magunkból az érzelmeket, vagy írjunk naplót gondolatainkról.”

A karantén alatt összegyűlt feszültség vagy éppen bágyadtság leküzdésére a kiégés megelőzéséhez alkalmazott úgynevezett mikrotöltések lehetnek segítségünkre. Ezek olyan néhány perces időszakok egy napon belül, amikor kicsit visszatölthetjük az energiakészletünket, ráadásul ha többször végezzük őket, a hatásuk összeadódik. „Ha elveszünk a feladatrengetegben vagy nagyon sok a házi feladat, álljunk meg egy kicsit és végezzünk rövid, fókuszált hasi légzésgyakorlatot, üljünk ki a tavaszi napsütésben az erkélyre és igyunk egyet a kedvenc teánkból, vagy csak vegyük rá magunkat, hogy dúdoljunk egy kedvelt dallamot kézmosás közben. Ezek jelentéktelen apróságoknak tűnnek, pedig nagyon hasznosak és fontos a megélésük. Ha ilyenkor visszaszerezzük az irányítást, az hatalmas erőt ad a folytatáshoz, akármilyen kis feladatról is van szó” – mondja a szakember.

A Sulinyugi távolról végzett iskolai stresszkezelési képzései alatt többször felmerült a diákokban a „karantén bakancslista” ötlete, ami már egyenesen pozitív része a bezártsághoz való pszichés hozzáállásnak: szedjünk össze néhány olyan, tanulástól független tevékenységet, ami nem a napi gyakorlatunk része, de a belátható karanténidőn belül mindenképpen el szeretnénk végezi, megtenni azt. „Ha képesek vagyunk átkeretezni ezt a valóban rettentően frusztráló helyzetet, és meglátni, hogy miként fordíthatjuk azt a saját javunkra, az szintén sokat segíthet a hétköznapokban.”

Távoktatási kisokos és díjmentesen elérhető főbb oktatási oldalak

A tavalyi karanténoktatás kezdetén a HiperSuli tanárok azonnal tanácskozásra gyűltek össze és egy online kisokosban gyűjtötték össze a tanártársaik és a szülők számára mindazokat a tudnivalókat, amik segítséget nyújthatnak a távoktatásban, valamint az arra való felkészülésben. A javaslatcsomag az órák előkészítése és javasolt felépítése, a gyakorlati megvalósítás, valamint a megfelelő digitális módszerek kiválasztásában nyújt a mai napig segítséget.

A Telenor a novemberi veszélyhelyzeti intézkedések idején az Innovációs és Technológiai Minisztériummal (ITM) egyeztetve díjmentesen elérhetővé tette a főbb oktatási oldalakat ügyfelei számára. Az eredetileg 2021. február 8-ig érvényes díjmentességet most – immáron második alkalommal – egyészen a hazai veszélyhelyzeti intézkedések fennállásáig meghosszabbítja. Ennek köszönhetően a mobiltársaság aktív adathozzáféréssel rendelkező ügyfelei számára ezen oldalak látogatása nem fogyasztja a tarifába foglalt adatkeretet.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Lokális tartalmakkal bővül a Viber

A Plus Creative Agency a Viber új együttműködő partnere a Viber mintegy 1 millió tagot számláló hivatalos magyar közösségének helyi tartalmakkal való ellátásában. 2021 áprilisában a Viber és a Plus Creative úgy döntött, hogy szoros...

A büdzsé nem fontosabb a munkahelyeknél

Horváth Magyary NóraK&H Csoport, kommunikációs ügyvezető igazgató - Van olyan dolog, amit ebben az időszakban biztosan megtanult minden marketing-döntéshozó?- Nincs az a marketingbüdzsé, amiből ne lehetne valamit csinálni, nincs az a marketingbüdzsé, amifontosabb a kollégák...

Hetvenmilliós támogatást kapnak a közösségi tévék és rádiók

Tizenkilenc közösségi televízió, rádió és kisközösségi rádió közel 70 millió forintot kap műszaki fejlesztésekre a Médiatanács döntésének köszönhetően. A közösségi médiaszolgáltatók támogatására kiírt műszaki pályázat idei első fordulójában a nyertesek összesen 69,78 millió forintot fordíthatnak...

VR szemüveggel segíti a gyermekek gyógyulását a Vodafone

Fontos mérföldkőhöz érkezett a Vodafone VR program: immár a Bethesda Gyermekkórház égési és sebészeti osztályain is tesztelik a VR szemüvegeket és az azokon található virtuális kalandjátékot. Ezzel újabb felhasználási területekre terjesztik ki a programot:...

Magasra tette a lécet a K&H

Magyarországon az első pénzintézetként idén eléri a karbonsemlegességet a K&H. Mindez összhangban van anyavállalatának, a belga KBC Csoport minden országra kiterjedő, csoportszintű fenntarthatósági stratégiájával. A következő lépés, hogy kialakítsák finanszírozási tevékenységük társadalmi és gazdasági...

Duplázott a lakáspiac

A lakóingatlan-piac számos meglepetést tartogatott az idei évben: míg januárban a legfőbb kérdés az volt, hogy meddig csökkenhetnek az árak, ősszel már ismét azt kellett latolgatni, hogy meddig drágulhatnak még az ingatlanok. A folyamat...

Díjazták a Lidl fenntarthatósági törekvéseit

Fenntarthatóság Szimbóluma díjjal jutalmazták a Lidl Magyarország környezeti és társadalmi fenntarthatósági törekvéseit, valamint fenntartható termékfejlesztéseit. A verseny célja, hogy minden évben bemutassák azokat a programokat, amelyek pozitív példaként állhatnak mind a piaci szereplők, mind...
rádió mikrofon

Újabb rádiós döntéseket hozott a Médiatanács

Székesfehérváron és Kiskőrösön is frekvenciát nyert a Katolikus Rádió, Nyíregyházán és Gyöngyösön pedig újabb pályázatok indulnak. A Médiatanács nyertest hirdetett a Székesfehérvár 96,1 MHz és a Kiskőrös 91,7 MHz helyi frekvenciák közösségi jellegű használatára...

Idén Nyíregyháza lett a Marketing Fővárosa

Nyíregyháza nyerte el a Marketing Fővárosa 2021 címet a Magyar Marketing Szövetség és a Miskolci Egyetem Marketing és Turizmus Intézete által idén már hetedik alkalommal meghirdetett Városmarketing Gyémánt Díj pályázaton, amelynek díjátadóját a Marketing...

Rekordot döntött a Hypewriter

Minden eddiginél többen, 38 országból 450-en jelentkeztek az idén harmadik alkalommal meghirdetett Hypewriter nemzetközi sorozatötlet pályázatra. A nyolc legizgalmasabb pályamű alkotója október 5-én pitchfórumon mutathatja be sorozatötletét, a nyertes 10.000 euróval lesz gazdagabb, pályaművéből...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Reklámozás és korhatáros műsorok jelzése miatt vizsgálódik a Médiatanács

Az RTL Klub és a Duna televízió műsorait kifogásoló bejelentések alaptalannak bizonyultak, a Kölcsey TV, a Somony TV és a hatoscsatorna ellen viszont eljárást indított a Médiatanács. Nem indít eljárást a testület egy júliusban a...

Lokális tartalmakkal bővül a Viber

A Plus Creative Agency a Viber új együttműködő partnere a Viber mintegy 1 millió tagot számláló hivatalos magyar közösségének helyi tartalmakkal való ellátásában. 2021 áprilisában a Viber és a Plus Creative úgy döntött, hogy szoros...

A büdzsé nem fontosabb a munkahelyeknél

Horváth Magyary NóraK&H Csoport, kommunikációs ügyvezető igazgató - Van olyan dolog, amit ebben az időszakban biztosan megtanult minden marketing-döntéshozó?- Nincs az a marketingbüdzsé, amiből ne lehetne valamit csinálni, nincs az a marketingbüdzsé, amifontosabb a kollégák...

Hetvenmilliós támogatást kapnak a közösségi tévék és rádiók

Tizenkilenc közösségi televízió, rádió és kisközösségi rádió közel 70 millió forintot kap műszaki fejlesztésekre a Médiatanács döntésének köszönhetően. A közösségi médiaszolgáltatók támogatására kiírt műszaki pályázat idei első fordulójában a nyertesek összesen 69,78 millió forintot fordíthatnak...

VR szemüveggel segíti a gyermekek gyógyulását a Vodafone

Fontos mérföldkőhöz érkezett a Vodafone VR program: immár a Bethesda Gyermekkórház égési és sebészeti osztályain is tesztelik a VR szemüvegeket és az azokon található virtuális kalandjátékot. Ezzel újabb felhasználási területekre terjesztik ki a programot:...
- Hirdetés -

CMO

A büdzsé nem fontosabb a munkahelyeknél

Horváth Magyary NóraK&H Csoport, kommunikációs ügyvezető igazgató - Van olyan dolog, amit ebben az időszakban biztosan megtanult minden marketing-döntéshozó?- Nincs az a marketingbüdzsé, amiből ne lehetne valamit csinálni, nincs az a marketingbüdzsé, amifontosabb a kollégák...

Emberi értékek és egymásra figyelés

Bánhegyi Zsófia Szerencsejáték Zrt., marketing- és kommunikációs igazgató   - Mi az a 3 dolog, amit ajánlana most egy fiatal marketinges diáknak, aki szeretne igazán jó marketinges lenni 10 év múlva? - Mindenképpen próbálja ki magát és...
Szabó Béla

Növekvő stratégiai tudás

Szabó Béla Magyar Telekom, márka- és lakossági kommunikációs igazgató – Mire a legbüszkébb, ha 2020 márciusáig visszatekint? – Rengeteg mindenre: a purpose alapú működésünk és stratégiánk mind üzletileg, mind márkaépítés szempontjából kiemelkedően teljesített. Olyannyira, hogy több márkát...