- Hirdetés -

Így húznak hasznot a járványból a kiberbűnözők

|

- Hirdetés -

Van olyan zsarolóvírus csoport, amelynek alkalmazásával a kiberbűnözők óvatos becslés szerint is több mint 120 millió dollárt kerestek tavaly, a COVID-19 elleni küzdelmet támogató iparágakat pedig kétszer annyi kibertámadás éri, mint korábban – derül ki az IBM legújabb biztonsági jelentéséből. A 2021-es X-Force Threat Intelligence Index szerint a leginkább hamisított márkák körét is a pandémia határozza meg.

Az IBM Security X-Force megfigyelése szerint 2020-ban a kiberbűnözők célpontjai olyan vállalkozások voltak, amelyek elsősorban a koronavírus elleni küzdelemben vállaltak szerepet, mint például a kórházak, gyógyászati- és gyógyszeripari gyártók, valamint az ellátási láncot működtető energetikai vállalatok.

Az új jelentés szerint az egészségügyi-, a termelő és az energetikai vállalatokkal szembeni kibertámadások megduplázódtak az előző évihez képest: a kiberfenyegetés célpontjai olyan szervezetek voltak, amelyek nem engedhették meg a leállást az egészségügyi erőfeszítések vagy a kritikus ellátási lánc kiesésének kockáztatása nélkül. A leginkább támadott iparágak 2020-ban a feldolgozóipar és az energetika voltak, ezeket követte a pénzügyi és a biztosítási szektor. A bűnözők kihasználták azt is, hogy közel 50%-kal növekedett a gyártásban és az energetikában is létfontosságú ipari vezérlőrendszerek (ICS) sebezhetősége.

„A világjárvány átalakította azt, hogy mit tekintünk kritikus infrastruktúrának, és ezt a támadók is felismerték. Számos szervezet először kényszerült a védekezés frontvonalába – függetlenül attól, hogy a koronavírussal kapcsolatos kutatás, az oltóanyaggyártás, az élelmiszerlánc vagy a védőfelszerelések gyártása a profilja – mondta el Nick Rossmann, az IBM X Force, a kibertámadások felderítésével és az incidensek kezelésével foglalkozó szervezetének a vezetője. – A járvány kibontakozásával a támadók rugalmasan módosították a támadott célpontok körét, újabb tanúbizonyságát adva alkalmazkodóképességüknek, találékonyságuknak és kitartásuknak.”

Az X-Force Threat Intelligence Index több mint 130 országban naponta több mint 150 milliárd biztonsági esemény vizsgálatára alapozza megfigyeléseit. Ezenkívül az adatokat az IBM-en belül több forrásból gyűjtik össze és elemzik, beleértve az IBM X-Force (az IBM kibertámadások felderítésével és az incidensek kezelésével foglalkozó szervezete), az X-Force Red (az IBM etikus hekkeléssel foglalkozó szervezete), az IBM menedzselt kiberbiztonsági szolgáltató részlege, valamint a Quad9 és az Intezer szevezetek által szolgáltatott adatokat, amelyek mind hozzájárultak a 2021-es jelentés összeállításához.

Az Intezer szerint az elmúlt évben a Linuxhoz kapcsolódó rosszindulatú programok száma 40%-kal nőtt, 2020 első hat hónapjában pedig 500%-kal emelkedett a Go (Golang) programnyelven írt rosszindulatú programok száma. A támadók felgyorsítják a Linux malware-re való áttérést, amely könnyebben futtatható különböző platformokon, beleértve a felhőkörnyezeteket is.

A leggyakrabban hamisított márkák TOP10-es listáját többek között olyan cégek vezetik, amelyek a távolságtartás és a távmunka alatti kapcsolattartáshoz kínálnak megoldásokat, mint például a Google, Dropbox és a Microsoft. Ugyancsak a lista elején vannak az online kereskedelmi brandek, az Amazon és a PayPal, valamint a Youtube és a Facebook, amelyekre a hírfogyasztás miatt támaszkodtak az emberek tavaly. Meglepő módon a hetedik leggyakrabban hamisított márka 2020-ban az Adidas volt, amely valószínűleg a Yeezy és a Superstar nevű sneakerek iránti keresletnek köszönhető.

A Ransomware támadások jövedelmező üzleti modellé váltak. Zsarolóvírusok álltak majdnem minden negyedik olyan támadás mögött, amelyre az X-Force 2020-ban reagált. A támadások agresszíven fejlődnek és kettős zsarolási taktikát alkalmaznak. Az X-Force értékelése szerint ennek a modellnek az alkalmazásával a Sodinokibi – a 2020-ban leggyakrabban megfigyelt ransomware csoport – nagyon jövedelmező évet zárt tavaly. Az X-Force becslései szerint a csoport óvatos becsléssel is több mint 123 millió dollárt keresett az elmúlt évben, úgy, hogy az áldozatainak mintegy kétharmada fizetett váltságdíjat.

A COVID-19 járvány idején sok vállalkozás igyekezett felgyorsítani a felhőre való átállását. “Egy nemrégiben készült Gartner felmérés szerint a ma felhőszolgáltatásokat használó szervezetek csaknem 70%-a tervezi növelni felhőalapú kiadásait a COVID-19 okozta zavarok nyomán.” Mivel a Linux jelenleg a felhőben zajló munkafolyamatok 90%-át látja el, és miközben az X-Force számításai szerint a Linuxhoz kapcsolódó kártékony programokcsaládok száma 500%-kal nőtt az elmúlt évtizedben, a felhőkörnyezetek a támadók elsőszámú támadási útvonalává válhatnak.

A nyílt forráskódú rosszindulatú programok növekedése miatt az IBM úgy véli, hogy a kiberbűnözők előtt több lehetőség is áll jövedelmezőségük javítására – csökkenthetik a költségeket, növelhetik a hatékonyságot és lehetőségeket kereshetnek a nyereségesebb támadásokra. A jelentés különféle bűnözői csoportokat emel ki, mint például az APT28, az APT29 és a Carbanak, amelyek a nyílt forráskódú rosszindulatú programok felé fordulnak, amely azt jelzi, hogy ez a tendencia az elkövetkező évben további, felhő alapú támadások motorja lesz.

A jelentés azt is kiemeli, hogy a támadók kihasználják a felhő infrastruktúra dinamikusan bővíthető számítástechnikai teljesítményét, áthárítva az áldozatul kiszemelt szervezetekre annak vaskos használati díjját. Erre utal, hogy az Intezer 2020-ban több mint 13%-ban új, korábban nem észlelt kódot fedezett fel a Linux alapú kriptobányász malware programokban.

Mivel a támadók figyelme a felhő-környezetekre irányul, az X-Force azt javasolja, hogy a szervezetek mérlegeljék a zero-trust megközelítést a biztonsági stratégiájukban. A vállalkozásoknak a legérzékenyebb adataik védelme érdekében biztonsági infrastruktúrájuk központi elemévé kell tenniük a bizalmas számítástechnikát (confidential computing). A használatban lévő adatok titkosításával a szervezetek csökkenthetik egy rosszindulatú támadás kockázatát, még akkor is, ha a támadók képesek hozzáférni az érzékeny környezetekhez.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Tovább erősíti télisport-kínálatát a Discovery Sports

A Discovery Sports ötven országra kötött hosszú távú megállapodást a Nemzetközi Síszövetség eseményeinek közvetítésére. A sportág rajongói élő és on-demand közvetítéseken keresztül láthatják a sí világkupákat, az alpesi és északi sívilágbajnokságokat, illetve snowboard, freestyle...

Idén többet költöttünk okosmobilokra

Augusztus-szeptember időszakban az okostelefonokra költött összeg megduplázódott a tavalyi év azonos időszakához képest – számol be a MediaMarkt műszaki áruházlánc – a vásárlási láz október elejére sem csillapodott. Úgy látszik, egy-egy kiszemelt telefon már...

Egyre egészségesebbek a Lidl saját márkás termékei

A Lidl Magyarország felelős vállalatként a magyar vásárlók egészséges táplálkozásának támogatása céljából három évvel ezelőtt indította el só- és cukoroptimalizálási programját, mely során célul tűzte ki, hogy saját márkás termékeiben 2025-ig átlagosan 20 százalékkal...

Már okosmobillal tervezik a divatmárkák árucikkeit

A technológia fejlődése az élet minden területére, így a kreatív iparágakra és a divatra is hatással van. A tű és a szövőszék feltalálásától hosszú út vezetett a 3D nyomtatással alkotott kreációkig, a jelentős fejlesztések...

Elindult a V4 Startup Force őszi szemesztere

A Design Terminal startup ösztöndíjprogramjának aktuális szemeszterében négy csapatnak van lehetősége nagyvállalatokkal üzleti kapcsolatot építeni, ezáltal pedig a visegrádi országok felé terjeszkedni vállalkozásukkal. A virtuális valóság segíthet a stroke-on átesett emberek rehabilitációjában. Otthon és...

Usain Bolttal kampányol az Epson

Az Epson bejelentette, hogy partnerséget kötött Usain Bolttal, a világ leggyorsabb emberével. A nyolcszoros olimpiai aranyérmes, és minden idők legnagyobb sprinterének tartott Usain lesz az arca az Epson patronmentes EcoTank nyomtatóit népszerűsítő, nagyszabású kampányának,...

A sport podcastok hozzák a legtöbb hirdetést

Egyre népszerűbbek világszerte és itthon is a podcastok és ennek megfelelően a hirdetők is kezdik felfedezni maguknak ezt a csatornát. Az Omny Studio most közzétett elemzése szerint a programozott hirdetésekből a sport témájú podcastok...

Genfben lesz az HBO új magyar sorozatának premierje

A november 5-14. között megrendezendő A-kategóriás Genfi Nemzetközi Filmfesztiválon lesz november 7-én az HBO A besúgó című új sorozatának a világpremierje. A nyolc részes sorozat története 1985-ben játszódik és a politikai változások küszöbén álló...

Tovább fejlesztik a Coca-Cola innovatív papírpalackját

A The Coca-Cola Company a dán Paper Bottle Company (Paboco) startuppal összefogva alkotta meg az üdítőitalok egészen újszerű csomagolását; a papírpalack prototípusát. Az első nagyobb mennyiségben legyártott kísérleti csomagolást a hazai fogyasztók próbálhatták ki...

A nők állnak a fenntarthatósági forradalom élén

Tudjuk, hogy szükséges, látjuk, hogy megéri, mégis hosszú út áll még előttünk, amíg a fenntartható fejlődési gyakorlatok a mindennapjaink részévé válnak – derül ki a fenntarthatóságot környezeti, társadalmi és gazdasági összefüggéseiben vizsgáló „Bayer Barometer”...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

A BMW-vel zöldül a Coldplay világkörüli turnéja

A BMW és a Coldplay együttműködése új szintre lép: miután a BMW iX és a BMW i4 az együttes vadonatúj, Higher Power című slágerének ütemére ünnepelte világpremierjét, majd a Müncheni Nemzetközi Autószalonon a Coldplay...

Tovább erősíti télisport-kínálatát a Discovery Sports

A Discovery Sports ötven országra kötött hosszú távú megállapodást a Nemzetközi Síszövetség eseményeinek közvetítésére. A sportág rajongói élő és on-demand közvetítéseken keresztül láthatják a sí világkupákat, az alpesi és északi sívilágbajnokságokat, illetve snowboard, freestyle...

Idén többet költöttünk okosmobilokra

Augusztus-szeptember időszakban az okostelefonokra költött összeg megduplázódott a tavalyi év azonos időszakához képest – számol be a MediaMarkt műszaki áruházlánc – a vásárlási láz október elejére sem csillapodott. Úgy látszik, egy-egy kiszemelt telefon már...

Egyre egészségesebbek a Lidl saját márkás termékei

A Lidl Magyarország felelős vállalatként a magyar vásárlók egészséges táplálkozásának támogatása céljából három évvel ezelőtt indította el só- és cukoroptimalizálási programját, mely során célul tűzte ki, hogy saját márkás termékeiben 2025-ig átlagosan 20 százalékkal...

Már okosmobillal tervezik a divatmárkák árucikkeit

A technológia fejlődése az élet minden területére, így a kreatív iparágakra és a divatra is hatással van. A tű és a szövőszék feltalálásától hosszú út vezetett a 3D nyomtatással alkotott kreációkig, a jelentős fejlesztések...
- Hirdetés -

CMO

Fontos a márka szerepének megtalálása

Juhász Péter Tibor Vodafone, márkaigazgató - Mire a legbüszkébb, ha 2020 márciusáig visszatekint? - Agárdi Szilvivel, a látássérült énekesnővel, Majkával és Téglás Botival, a fiatal hegedűtehetséggel készített több hónapos, komplex Red-kampányunkra, amely valós emberek valós történetein...

Készen állás és újratervezés

Nagy Zoltán Péter OTP Bank, marketing- és kommunikációs igazgató - Mire a legbüszkébb, ha 2020 márciusáig visszatekint? - Arra, hogy a marketing- és kommunikációs csapat, beleértve a lead ügynökségünket is, sikerrel tudott alkalmazkodni a megváltozott helyzethez. - Van...

A releváns megoldásokban hiszek

Liptay GabriellaKPMG, marketing- és kommunikációs igazgató- Mi az a 3 dolog, amit ajánlana egy fiatal marketinges diáknak, aki szeretne igazán jó marketinges lenni 10 év múlva?- Legyen és maradjon kíváncsi, legyen „mindenevő”, olvasson és...

Szeretnénk emlékezetes és jó kampányokat

Mérő Adám Coca-Cola, consumer & shopper connection director - Mire a legbüszkébb, ha 2020 márciusáig visszatekint? - Mind szervezetileg, mind szakmailag, mind személyesen „megerősödve” kerültünk ki a pandémiás helyzetből. Büszke vagyok arra, hogy az európai régió egészére...

A büdzsé nem fontosabb a munkahelyeknél

Horváth Magyary NóraK&H Csoport, kommunikációs ügyvezető igazgató - Van olyan dolog, amit ebben az időszakban biztosan megtanult minden marketing-döntéshozó?- Nincs az a marketingbüdzsé, amiből ne lehetne valamit csinálni, nincs az a marketingbüdzsé, amifontosabb a kollégák...
- Hirdetés -

SzuperZöld

A BMW-vel zöldül a Coldplay világkörüli turnéja

A BMW és a Coldplay együttműködése új szintre lép: miután a BMW iX és a BMW i4 az együttes vadonatúj, Higher Power című slágerének ütemére ünnepelte világpremierjét, majd a Müncheni Nemzetközi Autószalonon a Coldplay...

Tovább fejlesztik a Coca-Cola innovatív papírpalackját

A The Coca-Cola Company a dán Paper Bottle Company (Paboco) startuppal összefogva alkotta meg az üdítőitalok egészen újszerű csomagolását; a papírpalack prototípusát. Az első nagyobb mennyiségben legyártott kísérleti csomagolást a hazai fogyasztók próbálhatták ki...

A nők állnak a fenntarthatósági forradalom élén

Tudjuk, hogy szükséges, látjuk, hogy megéri, mégis hosszú út áll még előttünk, amíg a fenntartható fejlődési gyakorlatok a mindennapjaink részévé válnak – derül ki a fenntarthatóságot környezeti, társadalmi és gazdasági összefüggéseiben vizsgáló „Bayer Barometer”...

DATA