A világ egyik legnagyobb, fogyasztási cikkeket gyártó globális vállalata 2025-ig több mint 100.000 tonnával csökkenti a felhasznált műanyagcsomagolás volumenét, továbbá az általa kibocsátott mennyiségnél is több műanyagcsomagolást fog újrafeldolgozni.
A többek közt a Magnum, Carte D’Or, Dove, Axe, Lipton és Surf márkáiról ismert Unilever most bejelentett lépéseinek célja, hogy tovább csökkentse az általa termelt műanyaghulladék mennyiségét, illetve a műanyagok esetében segítse a körforgásos gazdaság létrehozását.
A társaság vállalja, hogy 2025-ig
- a felére csökkenti a felhasznált „szűz” (azaz nem újrahasznosított, közvetlenül kőolajból készülő) műanyagok mennyiségét;
- ennek érdekében több mint 100.000 tonnával kevesebb műanyagcsomagolást használ és fokozza az újrafeldolgozott műanyagok használatát;
- az általa értékesített műanyagcsomagolás mennyiségénél nagyobb volumenű műanyaghulladék begyűjtését és feldolgozását segíti – ez évi mintegy 600.000 tonnát jelent.
Utóbbi cél teljesítése érdekében az Unilever egyrészt a hulladékvisszagyűjtés és -feldolgozás terén közvetlen befektetéseket tesz és együttműködési megállapodásokat köt, másrészt csomagolóanyagaihoz újrahasznosított műanyagot vásárol és használ, valamint olyan kiterjesztett gyártóifelelősség-megoldásokban vesz részt, ahol közvetlenül fizet a csomagolóanyagai visszagyűjtéséért.
E vállalásaival az Unilever az első olyan vezető globális fogyasztásicikk-gyártó, amely a teljes termékportfóliója tekintetében abszolút értelemben is elkötelezi magát a műanyaghulladék-csökkentés mellett, vagyis nem csak bizonyos arányú mérséklést visz véghez, hanem konkrét mennyiségre tett ígéretet.
A cég meglévő kötelezettségvállalásainak teljesítése érdekében 2025-ig minden műanyag csomagolását újrafelhasználható, újrahasznosítható vagy komposztálható anyagra cseréli, továbbá legalább 25 százalékra növeli az újrahasznosított plasztik arányát a műanyagból készült csomagolások esetében.
„A műanyagnak megvan a maga helye, ez azonban nem a természetben található. A műanyag hulladékokat csak úgy tudjuk kiiktatni, ha gyorsan cselekszünk és radikális lépéseket teszünk a műanyag-ciklus minden területén” – mondta Alan Jope, az Unilever globális vezérigazgatója. „Kiindulási pontként meg kell tervezzük az általunk felhasznált műanyag mennyiségének csökkentését, ezt követően pedig arra kell fókuszáljunk, hogy amit használunk, egyre inkább újrahasznosított forrásokból származzon. Elkötelezettek vagyunk aziránt, hogy minden műanyag csomagolásunk újrafelhasználható, újrahasznosítható vagy komposztálható legyen. Mindez ugyanakkor megköveteli a csomagolásainkkal és a termékeinkkel kapcsolatos hozzáállásunk alapvető átgondolását. Olyan új és innovatív csomagolóanyagok mihamarabbi használatára, új üzleti modellek nagy léptékben történő alkalmazására ösztönöz minket, mint amilyenek az újratölthető és újrahasználható megoldások – ráadásul minderre példa nélküli gyorsasággal és intenzitással kell, hogy sor kerüljön.”
Az Unilever a 2017-ben elindított „Less, Better, No plastic”, vagyis „Kevesebb, jobb, zéró műanyag” keretrendszere alapján reformálja meg a műanyag csomagolásokkal kapcsolatos megközelítését.
A kevesebb műanyag elve alapján a vállalat a termékek csomagolása és szállítása terén keres és tesztel különféle megoldásokat. Ide tartoznak a szuperkoncentrált termékek (az ebbe a termékkörbe tartozó Cif ecorefill utántöltő csomagolásához például 75%-kal kevesebb műanyag szükséges).
A jobb műanyag elve segített olyan innovatív megoldások kifejlesztésében, mint amilyen a hulladékhasznosító létesítmények optikai válogatóberendezései által is felismerhető fekete pigment, amelynek alkalmazása révén pl. az Axe tusfürdők fekete műanyagflakonját is újrahasznosíthatóként azonosítja a rendszer, vagy a Lipton „fesztiválpalackjai”, amelyeket 100%-ban újrahasznosított műanyagból készítettek és betétdíjas rendszerben gyűjtötték vissza.
A zéró műanyag elvének megfelelve az Unilever több innovatív terméket vezetett be, köztük a szilárd samponokat (shampoo bar), az újratölthető fogkrémtabletta-tégelyeket, a kartonpapírba csomagolt dezodorstifteket és a bambuszfogkeféket. Az Unilever csatlakozott továbbá a Loop platformhoz is, amely a termékek házhoz szállításának és az újrahasználható csomagolóanyagok begyűjtésének új lehetőségeit kutatja.
Bejelentése részeként az Unilever az óceánok műanyagszennyezésével kapcsolatos videót is közzétett a weboldalán, elkötelezve magát amellett, hogy bolygónkat újra zölddé tegyük.