- Hirdetés -

Így teljesítettek a legnagyobb médiacégek

|

- Hirdetés -

Kicsit javult a helyzet 2022-höz képest, de az elmúlt év reálértéken ismét csökkenést hozott a legnagyobb hazai médiavállalatok számára. Csak néhányan tudták legalább az infláció mértékével növelni az árbevételüket. Ugyanakkor ez a cégek eredményességén kevésbé hagyott nyomot, a döntő többségük profittal zárta a 2023-as esztendőt.

Az elmúlt négy évre vissza tekintve – a médiapiac szempontjából – 2021 tűnik a legjobbnak. A Covidból már kifelé tartottunk, de még nem volt energiaválság és háború a szomszédban. 2021 kapcsán úgy számoltunk, hogy a 30 legnagyobb árbevételű hazai médiavállalat együttes árbevétele 14,4 százalékkal bővült. 2022-ben a második fél év a vártnál gyengébben alakult, emiatt a top 30 médiavállalat esetében az együttes nettó árbevétel terén csak 3,5 százalékos volt a bővülés. Márpedig ez a 14,5 százalékos infláció mellett reálértéken 11 százalékos visszaesést jelentett.

A tavalyi számok jobbak ennél. A 30 legnagyobb árbevételű médiavállalat együtt 377 milliárd forint nettó árbevételt ért el. Ez 9,5 százalékkal több a 2022-es teljesítményüknél, ugyanakkor a magas infláció miatt reálértéken 8,1 százalékos mínuszt jelent. Ez egyébként közel jár a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) által a 2023-as év kapcsán publikált médiatorta adataihoz, amely szerint a hazai média reklámbevétele 10,4 százalékkal gyarapodott. Az MRSZ-adatok ugyanakkor nem tartalmazzák a különféle disztribúciós bevételeket, például a lapeladásból származó vagy éppen a műsorterjesztőktől érkező forrásokat. A hasonló növekedési adat azt mutatja, hogy az utóbbiak révén sem lehetett kompenzálni a nem kellő bevételeket.

Megugró profitok

Az árbevételnél jobban alakult a médiavállalatok eredményessége. Eleve a harmincból csak négy cég zárta veszteséggel a 2023-as évet, és a top 30 együttes adózott eredménye 8 százalékkal bővült. Ezen a téren százalékosan a legnagyobb ugrást a Digital Media and Communications Zrt. produkálta, az Arena 4, a Film 4, a Galaxy 4, a Max 4, a Story 4 és a TV 4 csatornát működtető társaság eredménye a 2022-es 11,7 millió forintról 210 millióra nőtt.

Nemcsak százalékosan, hanem összegszerűen is nagyot hízott a Publimont profitja, hiszen a korábbi 509 millió forintot követően 2023-ban 3,1 milliárdos adózott eredményt mutattak fel. Több mint a duplájára növelte a nyereségét az UFA Magyarország. Az álommeló, a Házasodna a gazda, a Lego Masters és a The Voice gyártójaként ismert cég 192 millióról 521 millió forintra tornázta fel az eredményét. Akadtak azért nagy csökkenések is, hiszen például a HVG Kiadó profitja megfeleződött tavaly, és 223 millió forintot tett ki.

*Az Atmedia Kft. és a Media Services Company Kft. konszolidált adatai.

**Az eredmény sorban nem az adózott eredmény szerepel a cégnél, hanem az EBITA. Az RTL Magyarország megnevezés a tulajdonosi jogkört gyakorló RTL Group által használt gyűjtőnév, nem jogi entitás. Az elnevezés alatt minden, az RTL Grouphoz tartozó, Magyarországra, magyar nyelven műsorszolgáltatást végző cég értendő, beleértve az M-RTL Zrt.-t és a CLT-UFA S.A. Hungarian Broadcasting Division-t.

***Csoportszintű, nem konszolidált adatok a Ringier AG magyarországi érdekeltségeiről: Ringier Hungary Kft., Blikk Kft., Ringier Sports Media Hungary Kft., Ringier Hungary Nyomda Kft., profession.hu Kft.

Forrás: Igazságügyi Minisztérium adatbázisa

 

Duplázott bevétel

Amennyiben az árbevétel terén vizsgáljuk a változásokat, megint csak beleakadunk az UFA Magyarország nevébe, náluk ugyanis egy év alatt 1,9 milliárdról 4,4 milliárd forintra ugrott a nettó árbevétel. A TV2 Csoporthoz kötődő konkurensük, az IKO Műsorgyártó sem panaszkodhat a bevételei alakulására, ugyanis a korábbi 4,5 milliárd után tavaly 6,5 milliárd forint folyt be a kasszájukba. Érdekes módon ezzel bő kétmilliárddal nagyobbnak számít az IKO, mint az UFA, az utóbbi mégis dupla annyi profitot hozott.

Az előbbiekhez hasonló extrém ugrásokat ugyan nem produkált a következő két cég, de tavaly azért az infláció feletti mértékben bővült az árbevételük. Az egyik a Retro Rádió tulajdonosaként ismert Hold Reklám Kft., a másik az Antenna Grouphoz tartozó tévécsatornákat működtető Antenna Entertainment (CEE Thematics Kft.). Mindkét vállalat kicsivel több mint 17 százalékos növekedést produkált. A Hold Reklám ezzel 2023-ban már megközelítette a hárommilliárd, a CEE Thematics pedig a négymilliárd forintos árbevételi szintet.

Azért sokat elmond a tavalyi évről, hogy a többi médiacég csak az infláció alatti mértékben tudta növelni az árbevételét, néhány esetben pedig nominálisan is csökkenést látni. Ezek közé tartozik a Népszavát kiadó XXI. század Média Kft., bár azt meg kell említeni, hogy csak 12 millió forinttal maradt el a 2022-es bevételi szintjétől a kiadóvállalat, amely 1,8 milliárdos nettó árbevételt hozott össze. Szintén csökkent a HírTv Zrt. árbevétele, illetve a korábban már említett Digital Media and Communicationsé, de ennek a mértéke öt százalékon belül maradt. A közterületi piacon tevékenykedő ESMA Reklám Zrt. esetén viszont több mint 22 százalékos csökkenést látni. A 2022-es 3,2 milliárd forintnyi bevételük után tavaly 2,5 milliárdot értek el.

Kereskedőházak

Árbevétel terén tavaly a harmadik legnagyobb médiavállalatnak az Atmedia csoport számított. A névadó cég mellett hozzájuk tartozik a közmédia reklámidejét értékesítő Media Services Company Kft. is. A két cég konszolidált árbevétele 2023-ban 49,2 milliárd forintot tett ki, ami 8,7 százalékos bővülés 2022-höz képest. Az adózott eredményük hasonlóan alakult tavaly és tavalyelőtt, kicsivel meghaladta az egymilliárd forintot. Egyébként a sales house-ok terén a második legnagyobb szereplőnek a Village Media Kft. számít. Tavaly 5,5 milliárd forint árbevétel mellett közel 1,6 milliárdos profitot hoztak össze. Ez azt jelenti, hogy a bevételük 11,3, az eredményük pedig öt százalékkal nőtt.

A korábbi évekhez hasonlóan a Ringier Hungary Csoport volt a hazai piac ötödik legnagyobb szereplője. A cégeik együttesen 33,6 milliárd forint árbevételt hoztak össze, ami 11,3 százalékkal több, mint 2022-ben. A cégcsoport profitja csökkent, a korábbi 8,1 milliárd forintról 7,7 milliárdra.

Azért ez így is masszív nyereséget jelent mind az árbevételhez viszonyítva, mind a teljes top 30-as listát nézve. Olyannyira, hogy más médiacég ezt a 7,7 milliárd forintos szintet meg sem közelítette. Még az árbevétel terén majdnem kétszer akkora Mediaworks is „csak” feleakkora eredményt produkált. Ugyanakkor a Ringier Hungary csoportszintű adatait nézve látni, hogy ezt a hatalmas nyereséget nem a klasszikus kiadóvállalataik, hanem a profession.hu-t működtető cégük generálta az elmúlt évben is. Az állásportál egymagában 15,2 milliárd forint nettó árbevételt és 7,3 milliárdos adózott eredményt szállított. Ez azt jelenti, hogy a médiavállalat bevételének a 45, a profitjának pedig majdnem a 95 százalékát a profession.hu produkálta. Úgy tűnik, annak idején jó üzletet kötöttek, amikor megvették az állásportált a Central Médiacsoporttól.

A továbbiakban kicsivel nőhet is az állásportál súlya a cégcsoporton belül, ugyanis tavaly a Ringier felhagyott a nyomdai tevékenységgel. A nyomda a 2023-as árbevételükhöz bő egymilliárd forintot adott hozzá. Igaz, bővült is a Ringier Csoport, hiszen a Ringier Hungary Kft. és a Blikk Kft. mellett 2022 óta működik a Ringier Sports Media Hungary Kft., amelyhez a Sportal.hu tartozik. A sportoldal tavaly, az első teljes üzleti évében 183 millió forint nettó árbevételt produkált.

 

Heszler Róbert

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Jön a 3. Beauty Expo

Idén harmadik alkalommal rendezik meg a ROSSMANN és a Krémmánia közös Beauty Expóját, amely szeptember 6-án a Millenáris Nagycsarnokában várja majd az érdeklődőket. A látogatók több mint 70 márka standjait fedezhetik fel, és rengeteg...

Így kaphatunk kártérítést a repülőjáratok késése miatt

Annyira gyakorivá váltak a repülőjáratok sok órás késései, hogy már a biztosítók is tapasztalják az ilyen kárbejelentések megugrását. A külföldre készülőknek érdemes eleve erre való utasbiztosítást kötni, mert ez fedezheti például a sürgősségi kiadásokat....

Izgalmas dolgok derültek ki a gamerekről

A gamerek száma évről évre emelkedik Magyarországon, ami marketing szempontból jelentős lehetőségeket kínál a nem gaming szektorok számára is a fiatalok megszólításában. A YouTube, a TikTok, az Instagram és a Twitch népszerűsége növekszik, miközben...

Újabb részletek az RTL-es BL-közvetítésekről

192 meccs magyar kommentárral, melyek mindegyike visszanézhető, hazánkban eddig nem látott képminőség - az RTL Magyarország nagyszabású sajtótájékoztató keretében jelentette be az UEFA Bajnokok Ligája-közvetítések minden fontos elemét, mely az RTL+ platformon előfizetés után...

A csapatmunka és az emberi kreativitás nem lecserélhető – interjú Juhász Péterrel

Ha mindenáron le akarunk nyomni valamit a nézők torkán, akkor azt nem fogják befogadni és elkapcsolnak – állítja Juhász Péter. A 235 Porductions egyik tulajdonosa, a Tippmix reklámfilmek rendezője az mmonline.hu-nak adott interjúban beszélt...

A Best Ever lett a Kékszalag kommunikációs partnere

A Best Ever ügynökséget választotta a Magyar Vitorlás Szövetség az 56. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj kommunikációs feladatainak ellátására. Július 18-án indul Magyarország legnagyobb presztízsű, legnagyobb múlttal rendelkező, egyben Európa leghosszabb tókerülő vitorlás eseménye, az 56....

Szolid kreatív növekedés

A legnagyobb hazai full service és kreatívügyökségek együttes árbevétele ugyan nőtt 2023-ban, de nem érte el az infláció szintjét. Az összesített számokat jelentősen befolyásolták a három legnagyobb szereplőnél látható változások. Utóbbiak az árbevétel terén...

Dübörög a nyár a horvát tengerparton

A horvát turizmus pozitív trendekkel és a turistaforgalom eredményeivel lép be az idei év turisztikai főszezonba. Ezt mutatják az eVisitor rendszer adatai, amelyek szerint januártól június végéig több mint 7,2 millió érkezés és 28,1...

Egyre többen kötnek mobilon utasbiztosítást

Jelentős, két számjegyű növekedés látható az utasbiztosításoknál az idén - közölte a K&H. A pénzintézet az egy évvel korábbinál 11 százalékkal több szerződést kötött január és június közepe között. Egyre többen a mobilbankon keresztül...

Marketingfronton újított a Tesco

Az áruházlánc 44 üzletében 132 darab innovatív digitális kijelzőt helyez üzembe az eladáshelyi reklámok hatékonysága és a vásárlói élmény növelése érdekében. A Tesco június 21-én, a kiskereskedelmi ügyféladatokat elemző dunnhumby-val közösen tartott első Tesco...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

A nagyobb vállalkozások pozitívan látják a jövőt, a kisebbek még óvatosak

A K&H kkv bizalmi index kutatás második negyedéves eredményei alapján a hazai vállalkozások hangulata -11 ponttal maradt a negatív tartományban. A visszafogott várakozások azonban csak a 300 millió forint árbevétel alatti cégekre jellemzők, az...

Jön a 3. Beauty Expo

Idén harmadik alkalommal rendezik meg a ROSSMANN és a Krémmánia közös Beauty Expóját, amely szeptember 6-án a Millenáris Nagycsarnokában várja majd az érdeklődőket. A látogatók több mint 70 márka standjait fedezhetik fel, és rengeteg...

Így kaphatunk kártérítést a repülőjáratok késése miatt

Annyira gyakorivá váltak a repülőjáratok sok órás késései, hogy már a biztosítók is tapasztalják az ilyen kárbejelentések megugrását. A külföldre készülőknek érdemes eleve erre való utasbiztosítást kötni, mert ez fedezheti például a sürgősségi kiadásokat....

Izgalmas dolgok derültek ki a gamerekről

A gamerek száma évről évre emelkedik Magyarországon, ami marketing szempontból jelentős lehetőségeket kínál a nem gaming szektorok számára is a fiatalok megszólításában. A YouTube, a TikTok, az Instagram és a Twitch népszerűsége növekszik, miközben...

Újabb részletek az RTL-es BL-közvetítésekről

192 meccs magyar kommentárral, melyek mindegyike visszanézhető, hazánkban eddig nem látott képminőség - az RTL Magyarország nagyszabású sajtótájékoztató keretében jelentette be az UEFA Bajnokok Ligája-közvetítések minden fontos elemét, mely az RTL+ platformon előfizetés után...

Don't Miss

A csapatmunka és az emberi kreativitás nem lecserélhető – interjú Juhász Péterrel

Ha mindenáron le akarunk nyomni valamit a nézők torkán, akkor azt nem fogják befogadni és elkapcsolnak – állítja Juhász Péter. A 235 Porductions egyik tulajdonosa, a Tippmix reklámfilmek rendezője az mmonline.hu-nak adott interjúban beszélt...

Marketingfronton újított a Tesco

Az áruházlánc 44 üzletében 132 darab innovatív digitális kijelzőt helyez üzembe az eladáshelyi reklámok hatékonysága és a vásárlói élmény növelése érdekében. A Tesco június 21-én, a kiskereskedelmi ügyféladatokat elemző dunnhumby-val közösen tartott első Tesco...

Kaliszky András váltja Foltányi Tamást az Ersténél

Kaliszky András lesz 2025 januártól az Erste Bank Hungary Zrt. informatikai és operációs területért felelős igazgatósági tagja – jelentette be a pénzintézet. A pozíciót Foltányi Tamás 2024 végéig tölti be, az idén 65 éves...

Új vezetővel erősít a PwC Magyarország

A PwC Magyarország adó- és jogi tanácsadási üzletágának új vezetője 2024. július 1-jétől Farkas Gábor. A pozíciót Deák Lászlótól veszi át, aki a továbbiakban a közvetett adókért felelős területet vezeti és mellette az ESG...

Új ügyfelek a Próbakőnél

Hazai és nemzetközi ügyfelekkel bővült a nemrég 4 PREXA díjat nyert Próbakő Kommunikáció portfóliója. Az ügynökség megbízást kapott a gyógyszeripar, a technológia és a kiberbiztonság területéről, valamint egy e-kereskedelmi projekt kommunikációs feladatait is rábízták. Az...