- Hirdetés -

Így teljesítettek a legnagyobb médiacégek

|

- Hirdetés -

Kicsit javult a helyzet 2022-höz képest, de az elmúlt év reálértéken ismét csökkenést hozott a legnagyobb hazai médiavállalatok számára. Csak néhányan tudták legalább az infláció mértékével növelni az árbevételüket. Ugyanakkor ez a cégek eredményességén kevésbé hagyott nyomot, a döntő többségük profittal zárta a 2023-as esztendőt.

Az elmúlt négy évre vissza tekintve – a médiapiac szempontjából – 2021 tűnik a legjobbnak. A Covidból már kifelé tartottunk, de még nem volt energiaválság és háború a szomszédban. 2021 kapcsán úgy számoltunk, hogy a 30 legnagyobb árbevételű hazai médiavállalat együttes árbevétele 14,4 százalékkal bővült. 2022-ben a második fél év a vártnál gyengébben alakult, emiatt a top 30 médiavállalat esetében az együttes nettó árbevétel terén csak 3,5 százalékos volt a bővülés. Márpedig ez a 14,5 százalékos infláció mellett reálértéken 11 százalékos visszaesést jelentett.

A tavalyi számok jobbak ennél. A 30 legnagyobb árbevételű médiavállalat együtt 377 milliárd forint nettó árbevételt ért el. Ez 9,5 százalékkal több a 2022-es teljesítményüknél, ugyanakkor a magas infláció miatt reálértéken 8,1 százalékos mínuszt jelent. Ez egyébként közel jár a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) által a 2023-as év kapcsán publikált médiatorta adataihoz, amely szerint a hazai média reklámbevétele 10,4 százalékkal gyarapodott. Az MRSZ-adatok ugyanakkor nem tartalmazzák a különféle disztribúciós bevételeket, például a lapeladásból származó vagy éppen a műsorterjesztőktől érkező forrásokat. A hasonló növekedési adat azt mutatja, hogy az utóbbiak révén sem lehetett kompenzálni a nem kellő bevételeket.

Megugró profitok

Az árbevételnél jobban alakult a médiavállalatok eredményessége. Eleve a harmincból csak négy cég zárta veszteséggel a 2023-as évet, és a top 30 együttes adózott eredménye 8 százalékkal bővült. Ezen a téren százalékosan a legnagyobb ugrást a Digital Media and Communications Zrt. produkálta, az Arena 4, a Film 4, a Galaxy 4, a Max 4, a Story 4 és a TV 4 csatornát működtető társaság eredménye a 2022-es 11,7 millió forintról 210 millióra nőtt.

Nemcsak százalékosan, hanem összegszerűen is nagyot hízott a Publimont profitja, hiszen a korábbi 509 millió forintot követően 2023-ban 3,1 milliárdos adózott eredményt mutattak fel. Több mint a duplájára növelte a nyereségét az UFA Magyarország. Az álommeló, a Házasodna a gazda, a Lego Masters és a The Voice gyártójaként ismert cég 192 millióról 521 millió forintra tornázta fel az eredményét. Akadtak azért nagy csökkenések is, hiszen például a HVG Kiadó profitja megfeleződött tavaly, és 223 millió forintot tett ki.

*Az Atmedia Kft. és a Media Services Company Kft. konszolidált adatai.

**Az eredmény sorban nem az adózott eredmény szerepel a cégnél, hanem az EBITA. Az RTL Magyarország megnevezés a tulajdonosi jogkört gyakorló RTL Group által használt gyűjtőnév, nem jogi entitás. Az elnevezés alatt minden, az RTL Grouphoz tartozó, Magyarországra, magyar nyelven műsorszolgáltatást végző cég értendő, beleértve az M-RTL Zrt.-t és a CLT-UFA S.A. Hungarian Broadcasting Division-t.

***Csoportszintű, nem konszolidált adatok a Ringier AG magyarországi érdekeltségeiről: Ringier Hungary Kft., Blikk Kft., Ringier Sports Media Hungary Kft., Ringier Hungary Nyomda Kft., profession.hu Kft.

Forrás: Igazságügyi Minisztérium adatbázisa

 

Duplázott bevétel

Amennyiben az árbevétel terén vizsgáljuk a változásokat, megint csak beleakadunk az UFA Magyarország nevébe, náluk ugyanis egy év alatt 1,9 milliárdról 4,4 milliárd forintra ugrott a nettó árbevétel. A TV2 Csoporthoz kötődő konkurensük, az IKO Műsorgyártó sem panaszkodhat a bevételei alakulására, ugyanis a korábbi 4,5 milliárd után tavaly 6,5 milliárd forint folyt be a kasszájukba. Érdekes módon ezzel bő kétmilliárddal nagyobbnak számít az IKO, mint az UFA, az utóbbi mégis dupla annyi profitot hozott.

Az előbbiekhez hasonló extrém ugrásokat ugyan nem produkált a következő két cég, de tavaly azért az infláció feletti mértékben bővült az árbevételük. Az egyik a Retro Rádió tulajdonosaként ismert Hold Reklám Kft., a másik az Antenna Grouphoz tartozó tévécsatornákat működtető Antenna Entertainment (CEE Thematics Kft.). Mindkét vállalat kicsivel több mint 17 százalékos növekedést produkált. A Hold Reklám ezzel 2023-ban már megközelítette a hárommilliárd, a CEE Thematics pedig a négymilliárd forintos árbevételi szintet.

Azért sokat elmond a tavalyi évről, hogy a többi médiacég csak az infláció alatti mértékben tudta növelni az árbevételét, néhány esetben pedig nominálisan is csökkenést látni. Ezek közé tartozik a Népszavát kiadó XXI. század Média Kft., bár azt meg kell említeni, hogy csak 12 millió forinttal maradt el a 2022-es bevételi szintjétől a kiadóvállalat, amely 1,8 milliárdos nettó árbevételt hozott össze. Szintén csökkent a HírTv Zrt. árbevétele, illetve a korábban már említett Digital Media and Communicationsé, de ennek a mértéke öt százalékon belül maradt. A közterületi piacon tevékenykedő ESMA Reklám Zrt. esetén viszont több mint 22 százalékos csökkenést látni. A 2022-es 3,2 milliárd forintnyi bevételük után tavaly 2,5 milliárdot értek el.

Kereskedőházak

Árbevétel terén tavaly a harmadik legnagyobb médiavállalatnak az Atmedia csoport számított. A névadó cég mellett hozzájuk tartozik a közmédia reklámidejét értékesítő Media Services Company Kft. is. A két cég konszolidált árbevétele 2023-ban 49,2 milliárd forintot tett ki, ami 8,7 százalékos bővülés 2022-höz képest. Az adózott eredményük hasonlóan alakult tavaly és tavalyelőtt, kicsivel meghaladta az egymilliárd forintot. Egyébként a sales house-ok terén a második legnagyobb szereplőnek a Village Media Kft. számít. Tavaly 5,5 milliárd forint árbevétel mellett közel 1,6 milliárdos profitot hoztak össze. Ez azt jelenti, hogy a bevételük 11,3, az eredményük pedig öt százalékkal nőtt.

A korábbi évekhez hasonlóan a Ringier Hungary Csoport volt a hazai piac ötödik legnagyobb szereplője. A cégeik együttesen 33,6 milliárd forint árbevételt hoztak össze, ami 11,3 százalékkal több, mint 2022-ben. A cégcsoport profitja csökkent, a korábbi 8,1 milliárd forintról 7,7 milliárdra.

Azért ez így is masszív nyereséget jelent mind az árbevételhez viszonyítva, mind a teljes top 30-as listát nézve. Olyannyira, hogy más médiacég ezt a 7,7 milliárd forintos szintet meg sem közelítette. Még az árbevétel terén majdnem kétszer akkora Mediaworks is „csak” feleakkora eredményt produkált. Ugyanakkor a Ringier Hungary csoportszintű adatait nézve látni, hogy ezt a hatalmas nyereséget nem a klasszikus kiadóvállalataik, hanem a profession.hu-t működtető cégük generálta az elmúlt évben is. Az állásportál egymagában 15,2 milliárd forint nettó árbevételt és 7,3 milliárdos adózott eredményt szállított. Ez azt jelenti, hogy a médiavállalat bevételének a 45, a profitjának pedig majdnem a 95 százalékát a profession.hu produkálta. Úgy tűnik, annak idején jó üzletet kötöttek, amikor megvették az állásportált a Central Médiacsoporttól.

A továbbiakban kicsivel nőhet is az állásportál súlya a cégcsoporton belül, ugyanis tavaly a Ringier felhagyott a nyomdai tevékenységgel. A nyomda a 2023-as árbevételükhöz bő egymilliárd forintot adott hozzá. Igaz, bővült is a Ringier Csoport, hiszen a Ringier Hungary Kft. és a Blikk Kft. mellett 2022 óta működik a Ringier Sports Media Hungary Kft., amelyhez a Sportal.hu tartozik. A sportoldal tavaly, az első teljes üzleti évében 183 millió forint nettó árbevételt produkált.

 

Heszler Róbert

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Egyre több magyar használ hitelkártyát

A rövid távú, átmeneti pénzzavarban lévő emberek egyre inkább a hitelkártyákra hagyatkoznak: a hitelkártya-tartozás ma már nagyobb, mint a folyószámlahitel-állomány – a hitelkártyás költések növekedése közel 50 százalékkal haladta meg a betéti kártyás vásárlások...

Sokat spórolhatnak a nyugdíjasoknak

2022 áprilisa óta mintegy 2,6 milliárd forinttal támogatta a Tesco a nyugdíjasokat nyugdíjas kedd elnevezésű promóciójával, aminek keretében a nyugdíjas igazolvánnyal és hűségkártyával rendelkező vásárlók keddenként 5% kedvezményt kaptak vásárlásuk végösszegéből. Az áruházlánc a...

Újdonságokkal rukkolt elő a Rossmann

2024 elején debütált a Rossmann Rutin, mellyel először bőtípusunknak megfelelő tudatos arcápolási rutint állíthattunk össze, most megérkezett hozzá a hajápolásra kiterjesztett változat is. A drogérialánc online Virtuális Tükörrel, offline pedig digitális polccímkékkel is erősített...

Így lehet biztonságos az online kommunikáció

A Rakuten Viber szakértői tippjeivel megtudhatod, hogyan teheted védetté a kommunikációs csatornád, és akadályozhatod meg a nem kívánt üzeneteket és hívásokat.A Rakuten Viber szeretné emlékeztetni a felhasználókat arra, hogy a nyári kommunikáció nyüzsgésében hogyan...
Forma-1 Magyar Nagydíj 2024

Műsorok terén a Forma-1, csatornaszinten a TV2 áll az élen

A kereskedelmi célcsoportnál a vasárnapi Forma-1 futam bizonyult a mögöttünk álló hét legnézettebb műsorának. A csatornáknál a TV2, a teljes portfólióknál a TV2 Csoport végzett az élen. Véget ért a labdarúgó Európa-bajnokság, így visszatért a...

Díjnyertes kamerák az okosmobilokban

A HONOR 200 és a HONOR 200 Pro készülékek elnyerték a tekintélyes DXOMARK ezüst (“Silver”) címkét kiemelkedő kamerateljesítményükért.A HONOR 200 Pro lenyűgöző, 137-es összpontszámot ért el a DXOMARK rangsorában, ezzel a 2. helyet szerezte...

A főzés is lehet zöldebb

A Schneider Electric befektetési alapja és több partnere összesen 3,75 millió dollárt fektetett az IoT technológiát használó elektromos főzőlapot fejlesztő ATEC nevű vállalkozásba. Az új forrás révén további lendületet vehet a főzés „zöld” forradalma...

Itt nézhetjük a Fradi első BL-meccseit

Ma megkezdi BL-szereplését az előző idény hazai futball bajnoka, a Ferencváros. Bár a 2024/2025-ös idénytől az RTL szerezte meg a legrangosabb európai kupasorozat hazai közvetítési jogait, a Fradi első, selejtezős mérkőzéseit mégis a M4...

Többen nézték a skót-magyar meccset, mint az EB döntőjét

Az élő sportesemények rajongóinak megváltást jelent, hogy ma már szinte bárhol, akár mobilon is élőben követhetik kedvenc sporteseményeiket: a nemrég zárult labdarúgó Európa-bajnokság a Yettel tévészolgáltatásának nézőit is lázba hozta. A legnagyobb nézettséget kimagaslóan...

Újabb rekord a belföldi használtautó-piacon

A DataHouse előzetes adatai szerint a hazai használtautó-piacon közel 457 ezer személygépkocsi cserélt gazdát az első félévben. Ez az érték 12,4 százalékkal haladja meg a tavalyi első félév volumenét. A JóAutók.hu várakozása szerint jelentős...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Idén még drágulhatnak az építőipari termékek

A KSH adatai újra meglepetést okoztak: évekig tartó stagnálás után végre érdemben és mérhetően megmozdult az építőipari termelés, az éves ágazati növekedés a frissen közzétett adatok szerint már 7 százalék fölé nőtt. Igaz az...

Egyre több magyar használ hitelkártyát

A rövid távú, átmeneti pénzzavarban lévő emberek egyre inkább a hitelkártyákra hagyatkoznak: a hitelkártya-tartozás ma már nagyobb, mint a folyószámlahitel-állomány – a hitelkártyás költések növekedése közel 50 százalékkal haladta meg a betéti kártyás vásárlások...

Sokat spórolhatnak a nyugdíjasoknak

2022 áprilisa óta mintegy 2,6 milliárd forinttal támogatta a Tesco a nyugdíjasokat nyugdíjas kedd elnevezésű promóciójával, aminek keretében a nyugdíjas igazolvánnyal és hűségkártyával rendelkező vásárlók keddenként 5% kedvezményt kaptak vásárlásuk végösszegéből. Az áruházlánc a...

Újdonságokkal rukkolt elő a Rossmann

2024 elején debütált a Rossmann Rutin, mellyel először bőtípusunknak megfelelő tudatos arcápolási rutint állíthattunk össze, most megérkezett hozzá a hajápolásra kiterjesztett változat is. A drogérialánc online Virtuális Tükörrel, offline pedig digitális polccímkékkel is erősített...

Így lehet biztonságos az online kommunikáció

A Rakuten Viber szakértői tippjeivel megtudhatod, hogyan teheted védetté a kommunikációs csatornád, és akadályozhatod meg a nem kívánt üzeneteket és hívásokat.A Rakuten Viber szeretné emlékeztetni a felhasználókat arra, hogy a nyári kommunikáció nyüzsgésében hogyan...

Don't Miss

Magyarországról erősít a Publicis Groupe CEE

A Publicis Groupe CEE Komáromi Zsófiát, a cég magyarországi Chief Talent Officer-ét nevezte ki a Közép-Kelet Európai régió CEE Talent Transformation Partnerének. Zsófia az új regionális feladatait jelenlegi pozíciója mellett látja el. Zsófia új...

Ezek a projektek nyerték el idén a Digitális Készségek Európai Díját

Ezek a projektek nyerték el idén a Digitális Készségek Európai Díját A Digitális Készségek Európai Díjának (European Digital Skills Awards) idei nyertes projektei között kiberbiztonságra fókuszáló, hátrányos helyzetűek digitális készségeinek fejlesztését, illetve a nők technológiai...

Folyamatosan újra kell gondolnunk, hogyan maradhatunk relevánsak – interjú Erich Mullerrel

Sok tekintetben a budapesti gyártóközpont az ügynökségünk szíve, amely életre kelti a stratégiai és kreatív csapatok által nap mint nap kitalált csodálatos koncepciókat és ötleteket – mondta el Erich Muller. A Publicis Groupe Hungary...

A csapatmunka és az emberi kreativitás nem lecserélhető – interjú Juhász Péterrel

Ha mindenáron le akarunk nyomni valamit a nézők torkán, akkor azt nem fogják befogadni és elkapcsolnak – állítja Juhász Péter. A 235 egyik tulajdonosa, a Tippmix reklámfilmek rendezője az mmonline.hu-nak adott interjúban beszélt arról...

Marketingfronton újított a Tesco

Az áruházlánc 44 üzletében 132 darab innovatív digitális kijelzőt helyez üzembe az eladáshelyi reklámok hatékonysága és a vásárlói élmény növelése érdekében. A Tesco június 21-én, a kiskereskedelmi ügyféladatokat elemző dunnhumby-val közösen tartott első Tesco...