- Hirdetés -

Így védhetjük személyes adatainkat a neten

|

Rákeresett már valaha Google keresővel saját magára? Talán furcsán hangzik, de az ESET kiberbiztonsági cég szakértői szerint ez remek módja annak, hogy felfedezzük a világhálón rólunk tárolt információk egy aprócska szeletét. És ami a legfontosabb, hogy eldönthetjük, megkérjük-e a Google-t, hogy távolítson el rólunk olyan személyes adatokat, amelyeket nem lehetne nyilvánosan megosztani.

A Google legutóbb 2022 áprilisában módosította irányelveit a személyazonosításra alkalmas adatok eltávolításáról. Ezekbe beletartoznak a kormányzati azonosítószámok, fotók, banki adatok, kapcsolatok, személyes információk vagy például az egészségügyi adatok. Természetesen a Google nem távolítja el a hírekben vagy közhiteles adatbázisokban szereplő személyes adatokat. A frissítés kiegészíti azt a korábban már létező lehetőséget, hogy töröltetni lehessen az olyan tartalmakat, amelyek bármilyen módon kárt okozhatnak, ide tartoznak a nem engedélyezett pornográf tartalmak, a gyermekekről készült képek vagy a szerzői jogsértések. A Google az Európai Unió lakosainak esetében már eleget tett az általános adatvédelmi rendelet 17. cikkelyének, azaz a törléshez való jognak, amely minden uniós vállalatot arra kötelez, hogy kérésre törölje az érintettek személyes adatait.

Hogyan próbálhatjuk meg törölni magunkat az internetről?

Ha valami egyszer felkerül az internetre, nincs biztos módja annak, hogy teljesen eltávolítsuk onnan. Csizmazia-Darab István, az ESET megoldásait forgalmazó Sicontact Kft. kiberbiztonsági szakértője szerint azonban van néhány dolog, amit megtehetünk azért, hogy minimalizáljuk a kockázatokat és biztonságosabbá tegyük online jelenlétünket.

Keressünk rá önmagunkra a Google keresőn. Elsőként érdemes szembesülni azzal, hogy az internet mennyit tud rólunk. Keressünk rá a nevükre és nézzük meg az első öt oldal találatait, kombináljuk a névkeresést telefonszámmal vagy lakcímmel, hogy lássuk, milyen adatok bukkannak fel.

Ellenőrizzük az általunk használt szolgáltatások adatvédelmi beállításait. Egyes platformok, mint például a Facebook vagy a Twitter adatvédelmi beállításaiban van olyan lehetőség, amely által elrejthetjük tartalmainkat és kapcsolatainkat, amelyek így nem jelennek meg nyilvánosan a keresőmotorokban.

Vegyük fel a kapcsolatot a weboldalak tulajdonosaival. Amennyiben egy konkrét említést szeretnénk eltávolítani egy weboldalról, kérjük azt egyenesen a felület tulajdonosától. A legtöbb weboldalon a „Kapcsolat” menüpontban megtalálhatóak az elérhetőségek. Ha nem kapnánk kedvező választ, az NMHH (Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság) honlapján is bejelentést tudunk tenni.

Töröljük a felesleges, túlzottan kitárulkozó dolgokat. Sokan túlságosan sok bizalmas személyes információt osztanak meg magukról. Ha aggódunk amiatt, hogy mit tud rólunk a nagyvilág, kezdjük azzal, hogy selejtezünk: töröljük a régi Facebook bejegyzéseket, tweeteket, tinédzser korunkból származó előnytelen képeket és bármilyen más, kellemetlen dolgot. Amennyiben kiemelten fontos a magánéletünk, gondoljunk a barátokra, családtagokra is, és töröljünk minden olyan fotót, amelyen ők is szerepelnek velünk.

Kérhetjük a Google-t és a Binget személyes adataink eltávolítására. Használjuk a Google által rendelkezésre bocsátott új lehetőséget személyes adataink eltávolítására a keresési eredményekből. A Bing egyelőre csak a nem megengedett képek vagy sérült linkek és elavult tartalmak eltávolítását teszi lehetővé. Az EU-n belül kérni tudjuk adataink elrejtését a Google keresésből, a Bing esetében pedig kérvényezhetjük a keresés letiltását a rólunk szóló információk esetében.

Gondoljuk át, érdemes-e megosztanunk valamit. Az eddigi online jelenlét csökkentése után itt az ideje, hogy a jövőre is gondoljunk. Virtuális életünk nem szűnik meg, sokan ragaszkodnak ahhoz, hogy jelen legyenek az Instagramon, a LinkedInen vagy bármely más közösségi médiaplatformon, és ezzel nincs is semmi gond. Ugyanakkor érdemes felülvizsgálnunk az adatvédelmi beállításokat, korlátozni, hogy ki láthatja bejegyzéseinket és kerülni a felesleges, kockázatos tartalmak megosztását.

Használjunk VPN-t. Ez az extra védelmi szolgáltatás (Virtual Private Network) biztosítja, hogy titkosítva legyen a kapcsolatunk, és láthatatlan legyen a tartózkodási helyünk. Emellett segít megakadályozni, hogy hackerek könnyen hozzájussanak személyes adatainkhoz.

Ezek után kijelenthetjük, hogy átvettük az irányítást az adataink felett az interneten?

Az ESET szakértői szerint erre nincs egyszerű válasz, de valószínűleg nem.

Mindez attól is függ, hogy miként használtuk és használjuk az internetet. Ha komolyan aggódunk a magánéletünkért, és csak korlátozottan vagyunk jelen a közösségi médiában, úgy valószínűleg könnyebben törölni tudjuk digitális lábnyomunk jelentős részét.

Amennyiben viszont adataink számos platformon megtalálhatóak, a fenti cél elérése valószínűtlen. Ismerőseink biztosan tettek már közzé közös fotókat rólunk a hírfolyamukban, e-mail címünket és telefonszámunkat pedig számtalanszor használtuk már a különböző weboldalakra és alkalmazásokba való bejelentkezéshez, nem is beszélve az online tevékenységünkre vonatkozó összes adatról, amelyet ezek a szolgáltatások, a hozzájárulásunkkal, egy harmadik félnek adnak el az évek során.

Az ESET szakértői szerint azért még mindig van lehetőségünk arra, hogy legalább részben korlátozzuk, mit találhatnak rólunk az emberek vagy a vállalatok. Ez pedig rendkívül fontos nemcsak a magánéletünk védelme érdekében, hanem azért is, hogy elkerüljük azokat az esetleges károkat, amelyek abból származhatnak, ha nyilvánosságra hozzák vallási, politikai, egészségügyi vagy személyes meggyőződésünket, állapotunkat.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...