- Hirdetés -

Így bánunk a digitális adatokkal

|

- Hirdetés -

Az emberek viszonylag kevés pénzért eladják a fotóikat annak ellenére, hogy a legfontosabb „adatnak” jelölték a képi emlékeiket – derül ki a Kaspersky Lab kutatásából. A személyes emlékek elvesztését sokkal nyugtalanítóbbnak tartják a megkérdezettek, mint egy autóbaleset, egy szakítást vagy egy veszekedést egy baráttal, családtaggal. Ugyanakkor, ha lehetőségük akadt pénzért cserébe törölni digitális adatokat, akkor ezt mindössze 3.245 Ft-ért (10,37 EUR) megtették, többnyire fotókat törölve.

 

Az emberek azt mondják, hogy a digitális emlékeknek különleges helye van a szívükben, talán azért, mert ezeket az emlékeket pótolhatatlannak tartják. A felmérést kitöltők több mint kétötöde szerint nem lehet megismételni az utazások során (45%), a gyermekeikről (44%) valamint a saját magukról (40%) készített fotókat és/vagy videókat. A felmérésből kiderül, hogy az értékes emlékek elvesztésének gondolata a legtöbb ember számára nagyon frusztráló. Sőt, a Kaspersky Lab legfrissebb tanulmánya alapján elmondható, hogy az emberek gyakran többre értékelik eszközeiket és fényképeiket, mint a partnereket, a barátokat és a háziállatokat.

 

A Kaspersky Lab megkérte az embereket, hogy állítsák fontossági sorrendbe a különböző nyomasztó eseményeket: például egy családtag betegsége, egy szakítás, egy autóbaleset, vagy digitális fényképek, kapcsolatok elvesztése stb. Világszerte egy családtag betegsége szerepelt az első helyen. A készülékek valamint a digitális fotók elvesztése került a második és a harmadik helyre a világ számos régiójában, ezt követik egy baleset, egy szakítás, egy rossz munkanap, egy veszekedés családtagokkal és barátokkal, valamint néhány esetben egy állatbetegség is.

 

Ezzel szemben a Würzburgi Egyetem médiapszichológusai által végzett kutatás eredményei – amelyet a Kaspersky Lab számára készítettek – ennek ellenkezőjét állítja: annak ellenére, hogy szeretik az adataikat, az emberek készek eladni azokat meglepően kevés pénzért is.

 

A kísérlet résztvevőit megkérték, hogy pénzbeli értéket helyezzenek az okostelefonjukon tárolt adatokra – például a családról és barátokról készült fotóikra, a névjegyzékre és a személyes dokumentumokra. Meglepő módon az emberek által az adatokra helyezett értékek a vártnál lényegesen alacsonyabbak voltak, figyelembe véve a veszteséget, amit éreznének, ha elvesztenék ezeket. Az emberek több pénzt fektettek be a pénzügyi adatokra (átlagosan 4.172 Ft-t ~ 13,33 EUR), mint más adataikra. A névjegyzék átlagos értéke 3.721 Ft ~ 11,89 EUR volt, míg az általános fotókat átlagosan csak 3.245 Ft-ra ~ 10,37 EUR-ra becsülték.

 

Ezenkívül a kísérlet azt mutatta, hogy az emberek a legértékesebb emlékeiket ajánlják fel a leginkább pénzért. Amikor felajánlották a résztvevőknek az adatok törléséért cserébe a fizetést (a fenti összegek alapján), akkor legtöbb alkalommal a családtagok és a barátok fotóit, a személyes dokumentumokat, valamint a szelfik törlését hagyták jóvá. A kísérlet során valójában semmilyen adatot nem töröltek.

 

„A vizsgálat érdekes eredményeket mutatott: míg az emberek úgy vélik, hogy tisztában vannak az adataik értékével, az érzelmi érték nem tükröződik mindennapi tevékenységeikben. Egyrészt úgy tűnik, hogy az emberek tisztában vannak az adattípusokkal, amelyek fontosak számukra – például a digitális emlékeik, a fotók elvesztése rendkívül bosszantó számukra. Másrészről, az emberek kevésbé ismerik adataik értékét, hiszen érzelmileg fontos adatok, de nem tudják felbecsülni az értékét. Úgy tűnik, aktívan emlékeztetni kell az embereket az adatok értékéről, mielőtt megosztják, vagy törlik azokat.” – mondta Andrei Mochola, a Kaspersky Lab Consumer Business részlegének vezetője.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Új rekordot állított fel a Yettel

2024. március 26-án több százan doboltak egyszerre Magyarország különböző pontjain, hogy hazai ütősrekordot állítsanak fel. A kísérlet apropóját az adta, hogy 30 éve indította el a Yettel – akkor még Pannon GSM néven –...

Ezek lesznek idén a legmeghatározóbb divattrendek

A Z generáció nem várja meg, hogy a divatipar megszabja mi a menő, hanem megalkotja saját trendjeit. Manapság ezek a trendek a nagy divatmárkákra is hatással vannak, amelyek a Z generáció ízlésvilágához igazítják kollekcióikat....

Új évaddal tér vissza az Adom a napom

Április 15-én hétfőn 20 órakor 3. évadával tér vissza a VIASAT3-ra Magyarország egyik kedvenc élő talkshowja, az Adom a napom. „Mutasd meg a napod, megmondom, ki vagy!” – tartja a műsor kapcsán Geszti Péter,...

Televíziós Újságírók Díja: megvannak az idei nyertesek

Győzteseket hirdettek a Televíziós Újságírók Díja gálaeseményen március 27-én este. A legjobb női műsorvezető Lékai-Kiss Ramóna lett, Till Attila kapta a legjobb férfi műsorvezetőnek járó elismerést, Miklósa Erikát a zsűritag kategóriában díjazták, Sztarenki Dóra...
Szabó Balázs RTL

Az RTL már javában készül a Bajnokok Ligájára

Amikor egyszerre hét meccs lesz egy időpontban, akkor mind a hetet láthatják magyar kommentárral a nézők – mondja a Bajnokok Ligája közvetítések kapcsán Szabó Balázs, az RTL Magyarország tartalmak menedzseléséért felelős vezérigazgató-helyettese. A szakember...

Új vezetőt nevezett ki a Decathlon

A sportszerforgalmazó márka új marketing és brand igazgatója számára nem ismeretlen a terep, bár Herczeg Lilla január 1-jétől tölti be új pozícióját, a Decathlon csapatát viszont már 2012 óta erősíti. A szakember az elmúlt...

Így ünnepli a nők sikereit a Glamour

A GLAMOUR Women of the Year gálát idén immár 15. alkalommal rendezte meg a Ringier Hungary. A díjátadó gála célja a kezdetektől az, hogy a hazai társadalomban nagyobb teret adjon a nők által elért...

Kiberbűnözés – veszélyben az idősek

Az 50–79 éves magyarországi internetezők 97 százaléka napi rendszerességgel használja az internetet. Bár átlagosan mintegy két órát töltenek naponta az interneten, kevesen tartoznak a digitálisan felkészültek közé, ezért jobbára bizalmatlanok és kevésbé tudatosak –...

Elkészült a legbefolyásosabb magyar nők listája

Tizedik alkalommal tette közzé a Forbes a legbefolyásosabb magyar nők listáját. Az üzleti magazin idén is négy kategóriában rangsorolt: közélet, üzlet, média és kultúra, utóbbinak az élén debütált Karikó Katalin Nobel-díjas kutató. Új belépőként...

Nélkülözhetetlen mobilappok húsvétra

Közeleg a húsvét, a szórakozást pedig új szintre lehet emelni pár jópofa, játékos alkalmazásról, legyen szó a gyerkőcök foglalkoztatásáról vagy családi kikapcsolódásról. A HONOR pár olyan androidos alkalmazást szedett össze, amik remekül jönnek majd...
- Hirdetés -