Így épül a YouTube-biznisz

Jelentős mértékben átalakultak a fiatalok médiafogyasztási szokásai, a YouTube megkerülhetetlen tényező lett az életükben, a 10-29 évesek saját bevallásuk szerint naponta fél óránál többet töltenek YouTube-videók nézésével, mint tévénézéssel. A kijelzőről visszaköszönő arcok a sztárok szintjére léptek, követők tízezrei állnak a meghatározó személyiségek mögött, és a Gemius kutatása szerint tízből négy nézőre nagy hatással, illetve rendkívül nagy hatással vannak a videósok. Leginkább a 10-14 évesek befolyásolhatók a videósok által.

 

Ma már a hirdetők számára is vonzó platform a YouTube. A 10-29 éves nézők fele fogadja el a termékelhelyezéseket a videókban, tízből négy néző pedig szívesen vásárol olyan terméket, amelyet a kedvenc videósa ajánl. Ehhez hozzátartozik, hogy a videósok harmada tartja fontosnak a szponzorációt – derül ki a Gemius közleményéből.

 

Az, hogy a youtuberek mennyire meghatározó szereplők lettek a fiatalok életében, mi sem mutatja jobban, mint hogy a spontán említett hírességek listáján túlnyomó többségbe kerültek az online sztárok az offline sztárokkal szemben. A megkérdezett 10-19 éves fiatalok válaszaiból összeállított listán, a kedveltségi index szerint az első 10 helyen összesen 8 YouTube sztár szerepel.

 

A csatornák tematikáit illetően leginkább a vlogok és gameplay-ek domináltak, amiket a lifestyle és az utazás jellegű tartalmak követtek, de jelen voltak a paródia, a főzés, a zene, a kibeszélők és a tudományok topikjai is.

 

A videókészítők – jellemzően egyszemélyes – tartalomszolgáltató tevékenységet végeznek egy olyan platformon, mely a különböző kétirányú kommunikációs lehetőségek széles tárházát kínálja. Ebből rögtön adódik a kérdés: tartják-e a kapcsolatot közönségükkel, illetve a többi videóssal, és ha igen, milyen formában? A mélyinterjúkból kiderült, hogy a youtuberek számára fontos a közönséggel való kapcsolattartással és a videósok közötti network építése. Míg a hétköznapokban az utcán szólítják le őket a nézők, a hivatalos közönségtalálkozókon csarnokokat töltenek meg a rajongók, közben sokan tudatosan saját és egymás csatornáit erősítik közös tartalmak gyártásával.

 

A videózással kapcsolatban levonható a következtetés, hogy a siker mögött komoly munka és energiabefektetés áll. A videósok kétharmada több mint 1 órát foglalkozik a csatornájával naponta, ötödük több mint négy órát áldoz rá. A tartalomgyártás mögött komoly tervezői munka van, a youtuberek közel fele tervezi meg heti, havi bontásban, hogy milyen videót fognak közzétenni. Tízből egy videós ezt a tervet szigorúan követi. Továbbá az infrastruktúrába fektetett összeg is komoly méreteket ölt, a videósok ötöde költött félmillió forintnál többet eszközökre.

 

A Gemius 2016 végén részletes kutatást készített a magyarországi YouTube felhasználói szokásokról a fiatalok körében, melyet kiegészített a videókészítőkkel folytatott mélyinterjúkkal és kérdőíves felméréssel is.