A vállalati pr-esek szerint az ideális újságíró érdeklődő, pontos és jól fogalmaz, ám a tapasztalatok alapján inkább a pontatlanság, a kényelmesség és a túlhajszoltság jellemző – derül ki a SAKKOM Interaktív kutatásából. Idén a tartalommarketing és a közösségi pr az, amire az ügyféloldali szakemberek szerint nagy hangsúlyt kell fektetni.
A vállalati pr-esek továbbra is az egyik legfontosabb eszközként tekintenek a klasszikus sajtókommunikációra, ám számos kihívással szembesülnek. „Ezek közül a legjellemzőbb, mellyel a megkérdezettek több mint 90 százaléka folyamatosan küzd, maga a hírgyártás, vagyis a releváns, a sajtó számára érdekes tartalmak rendszeres előállítása és sikeres terjesztése, de sokan említették a médiapiac átrendeződése kapcsán tapasztalt nehézségeket is” – mondta Kolma Kornél, a SAKKOM Interaktív pr ügynökség ügyvezetője. A vállalati szakemberek szerint az esemény alapú pr aktivitások mellett a tartalommarketing és a közösségi pr továbbra is kiemelt szereppel bír a pr stratégiában, a sajtókapcsolatok mellett a blogger, vlogger, influencer kapcsolatok lesznek meghatározók.
A kutatásban részt vevők véleménye alapján a hírgyártás sikerességében a hírértéken túl az újságírókkal ápolt közvetlen kapcsolat a döntő. Ezt támasztja alá a kapcsolattartás módja is: habár a megkérdezettek 40 százaléka a pr-t ügynökség bevonásával végzi, közel 90 százalékuk ápol személyes viszonyt a sajtó munkatársaival. „Miközben egy ügynökség kapcsolatrendszere sokat hozzá tud adni a sikerhez, a vállalat elemi érdeke, hogy személyesen ismerje a számára kiemelten fontos újságírókat, hiszen e nélkül szinte nulláról kell kezdeni ügynökségváltáskor” – tette hozzá Kolma Kornél. Nem csoda, ha a vállalati pr-esek fele a közvetlen sajtókapcsolatot nemcsak fontosnak tartja, de még szívesen is kezeli, 20 százalékuk az újságíró személyétől, negyedük az adott témától teszi függővé. Mindössze 6 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy kifejezetten örül, ha közvetlenül az ügynökség egyeztet a sajtó munkatársaival, s ezt nem neki kell megtennie.
Pontatlan, kényelmes, túlhajszolt
A SAKKOM Interaktív és a Kreatív közös kutatása többféle módszertan keretében vizsgálta, hogyan látják a sajtó munkatársait a vállalati pr-esek. Ennek egyikeként 50-50 százalékban pozitív és negatív jelzőkből kellett kiválasztaniuk azokat, melyeket a leginkább jellemzőnek gondolnak. A legtöbb szavazatot a pontatlanság / nyelvi igénytelenség kapta, a második helyen a kényelmesség, míg a harmadikon a túlhajszoltság végzett. „Nyilván összefüggő jellemzőkről van szó, hiszen ha 10 évvel ezelőttre visszatekintünk, jóval nagyobb szerkesztőségi létszám oldotta meg ugyanazt a feladatot, így a túlhajszoltság eredményeként egyre több a pontatlanság. Ezenfelül akadnak visszatérő helyzetek, ilyen például, hogy a pr-esek egyre gyakrabban szembesülnek a kiküldött sajtóhíreikre válaszként kapott natív hirdetési ajánlatokkal” – tette hozzá Kolma Kornél.
A vállalati pr-esek szerint azzal az újságíróval öröm együtt dolgozni, aki érdeklődő, vagyis olykor magától is megkeresi a céget, s amit aztán megjelentet, abban az adatok, információk pontosak, s a cikk stilisztikai és nyelvhelyességi szempontból egyaránt igényességről tanúskodik.