- Hirdetés -

Így utaznak a magyarok

|

Sokan hajlandóak lennének hosszabb időre is elutazni belföldön, ha tudnának olyan rejtett kincsekről vagy programokról az országban, amelyről korábban még nem hallottak – derül ki a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) kutatásából. A megkérdezettek majdnem fele sem az utazás előtt, sem közben nem gyűjt információt az úti célról, és sokan csak az utolsó hetekben döntenek arról, hova menjenek.

 

A Magyar Turisztikai Ügynökség Zrt., illetve jogelődje 2003-tól rendszeresen vizsgálja a magyar háztartások utazási szokásait, így ez a reprezentatív kutatás tekinthető a magyarok utazásairól szóló legátfogóbb és legállandóbb felmérésének a Központi Statisztikai Hivatal rendszeres, statisztikai célú adatgyűjtése mellett. A legfrissebb felmérésből az derül ki, hogy a belföldi főutazásaikról elégedettebben érkeznek haza az emberek, mint a külföldiről: a belföldire 100-as skálán 87,1 pontot adnak, a külföldire 86,8-at. Belföldre viszont rövidebb időre utaznak, mint külföldre: a főutazás átlagos hossza belföldön 5,2 éjszaka, külföldön 7,1.

 

 

Mi lenne az, ami miatt tovább maradnának?

 

Az MTÜ kutatása kitért arra, hogy mi lenne az, ami miatt a belföldi utazásaikat hajlandóak lennének hosszabbra tervezni a magyar háztartások. A felmérésből az derült ki, hogy ha lenne több magas színvonalú, de elérhető árú szolgáltatás, és ha reklámoznák a kevésbé ismert, de érdekes helyszíneket, azaz a rejtett kincseket, akkor akár hosszabb időre is maradnának a családok egy-egy helyen. Az is nagyon fontos volt a válaszadóknak, hogy legyen több fesztivál, több kulturális rendezvény, több érdekes, tematikus út és látnivaló, attrakció is.

 

 

Sokan nem néznek utána: hova mennek, akik mégis, azok az interneten

 

A magyar háztartások majdnem fele, 46,5 százaléka sem az utazás előtt, sem utazás közben nem gyűjt turisztikai információt, amikor belföldön utazik, akik mégis, azok döntő többségben az internetről: a települések, tájegységek, szálláshelyek honlapjairól vagy internetes keresőprogramok segítségével. De sokan mondták azt is, hogy amikor utaznak, akkor személyesen az ott lakókhoz fordulnak, és tőlük kérnek felvilágosítást arról: mit merre találnak és mit érdemes megnézni.

 

Az internetes foglalást és fizetést is vizsgálta az MTÜ azoknál a háztartásoknál, amelyek egyáltalán használták az internetet a belföldi utazásukkal kapcsolatban: foglaláshoz háztartások 37,3 százaléka, fizetéshez pedig 23,5 százaléka használta a világhálót az utazás előtt.

 

 

A szájhagyomány és a korábbi jó tapasztalat a döntő

 

A kutatásból az is kiderült, hogy hogyan tájékozódnak és mi alapján döntenek az úti cél kiválasztásáról: ha nem számítjuk a direkt családi meghívásokat, akkor a legfontosabb a rokonok és a barátok véleménye: a megkérdezettek 30,5 százalékának az ismerősök ajánlásai keltik fel a figyelmüket egy-egy úti cél iránt. A korábbi saját kedvező tapasztalat is kiemelten fontos, ez alapján 24,1 százalék döntött. Azt, hogy mennyire fontos a jó benyomás egy adott úti célról, az is mutatja, hogy az MTÜ kutatása szerint a háztartások 69,9 százaléka tervezi azt, hogy az évi főutazásuk helyszínére újra visszatér majd. Sőt, kétharmaduk már korábban is járt ugyanott.

 

 

Belföld vagy külföld – más a program

 

Az MTÜ kutatása szerint az utazó magyarok mással töltik az időt a főutazásuk során akkor, ha belföldre utaznak és akkor, ha külföldre. A belföldi nyaraláson sokkal kevésbé aktív programokat választanak, fizikailag is ki szeretnék pihenni magukat, ezért a legtöbben a passzív pihenést választják, a strandolást, fürdőzést, és csak ezután jön a városlátogatás. Ezzel szemben a külföldre utazók elsősorban várost néznek, csak azután jön a strandolás, a fürdőzés, és harmadik helyen szerepel a passzív pihenés. Más az előzetes elképzelésük is a belföldi és a külföldi utazásról: a belföldi utazás a magyarok szerint elsősorban pihentet, elmélyíti a baráti kapcsolatokat, kikapcsol, szórakoztat és feltölt, ezzel szemben a külföldi utazásnak presztízse van, újat tanít a világról, izgalmas és bővíti a látókört.

 

 

Hova utazzunk? Döntés csak az utolsó pillanatban

 

Az MTÜ a kutatásban arra is kíváncsi volt, hogy mennyire gondolkodnak előre a magyarok akkor, ha belföldi utazást terveznek. Az derült ki, hogy szinte csak az utolsó pillanatban dől el minden, főleg, ha csak rövid, 1–3 éjszakás utazásról van szó: ilyenkor a legtöbben, 62,2 százalék csak az elindulás előtti utolsó 4 hétben hozza meg a döntést, sőt, 11,3 százalékuk csak az utolsó néhány napban. A hosszabb utazásokról (legalább 4 éjszakás utazás) valamivel hamarabb döntenek, az utolsó 4 hétre csak 34,7 százalékuk hagyja a döntést, a legtöbben – 39,9 % – 4-8 héttel a tervezett indulás előtt meghozza a döntést.

 

 

Megugrott a szállodát választók aránya

 

A 2012-es kutatás adataihoz képest határozottan emelkedett azok aránya, akik nem ingyenes, hanem fizetős szállásokon töltik az éjszakákat belföldi utazás közben: míg 2012-ben még csak 34,7% volt az arányuk, 2016-ban már 42,4 %. A fizetős szállásokon belül pedig a szállodák aránya ugrott meg a leginkább: 18,5 százalékról 28,1 százalékra.

 

 

Közel 80 százalék utazott

 

2016-ban a magyar háztartások 79,8 százaléka utazott el valahova belföldön, a legtöbben egy- és többnapos utazáson is részt vettek. Azok, akik nem utaztak, legtöbbször azt mondták: ennek anyagi okai vannak (60,3%), de érdekes módon sokan (13,3%) például azzal érveltek: egyszerűen nem szeretnek máshol aludni.

 

2003 óta egyébként az tapasztalható, hogy évről évre rövidül a főutazások hossza, 2003-ban még mind belföldre, mind külföldre 9-10 éjszakára utaztak el a magyar háztartások, 2016-ban belföldre már csak 5,2, külföldre pedig 7 éjszakára.

 

 

A kutatás módszere

 

A megkérdezés az MTÜ megbízásából a M.Á.S.T. Kft. ad-hoc kutatásának keretében történt. A felméréshez országos, a magyar háztartásokat reprezentáló, kétlépcsős, arányosan rétegezett, véletlenszerűen kiválasztott 1500 háztartást tartalmazó valószínűségi mintát használt a kutatás. Az adatfelvétel 2016. novemberében történt, a kutatás az ezt az időpontot megelőző egy év utazásait vizsgálta.

 

 

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Új sorozatokkal és sikerfilmekkel erősít a Direct Now

Merülj el az őszi hangulatban és fedezd fel a Direct Now app folyamatosan bővülő videótárának kínálatát! A hűvös estéken vadonatúj krimisorozatok és képernyő elé szegező sikerfilmek várnak rád. A klasszikus magyar filmek rajongói ezúttal...

Magyar focistáknak szurkolhatunk a hétvégén

Visszatérnek a magyar játékosok a pályára a klubcsapatuk színeiben - a hétvégén a Network4 öt bajnokságból közvetít magyar érdekeltségű meccseket. A Premier League-ben Szoboszlai Dominik és Kerkez Milos, a Championshipben Szűcs Kornél, a Bundesligában...

MI-vel tuningolt tévések

A hasznosításhoz szükséges tudás hiánya, a munkatársak aggályai és ellenállása – ezek a legnagyobb visszatartó erők a tévétársaságok körében a mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán a Caretta Research kutatása szerint. A technológia már ott van...

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Megújult a Port

Letisztultabb dizájnnal, modern keresési funkciókkal jelentkezik Magyarország legismertebb kulturális programmagazinja, a Port. A közel 30 éves múlttal büszkélkedő site ettől a héttől még inkább felhasználóbarát formában köszönti olvasóit. A megújítás során figyelembe vették a...

Új sorozatokkal és sikerfilmekkel erősít a Direct Now

Merülj el az őszi hangulatban és fedezd fel a Direct Now app folyamatosan bővülő videótárának kínálatát! A hűvös estéken vadonatúj krimisorozatok és képernyő elé szegező sikerfilmek várnak rád. A klasszikus magyar filmek rajongói ezúttal...

Magyar focistáknak szurkolhatunk a hétvégén

Visszatérnek a magyar játékosok a pályára a klubcsapatuk színeiben - a hétvégén a Network4 öt bajnokságból közvetít magyar érdekeltségű meccseket. A Premier League-ben Szoboszlai Dominik és Kerkez Milos, a Championshipben Szűcs Kornél, a Bundesligában...

MI-vel tuningolt tévések

A hasznosításhoz szükséges tudás hiánya, a munkatársak aggályai és ellenállása – ezek a legnagyobb visszatartó erők a tévétársaságok körében a mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán a Caretta Research kutatása szerint. A technológia már ott van...

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...