- Hirdetés -

Infláció: Mi legyen a megtakarításokkal?

|

- Hirdetés -

Jelentős fordulattal kell szembenézniük a takarékoskodóknak: szemben az elmúlt évek kedvező helyzetével, az idén a részvénypiacok kiábrándítóan teljesítettek, az elmúlt 50 év legrosszabb első félévén vannak túl a fejlett piacok. Közben meredek emelkedőn van az infláció, Magyarországon júniusban már megközelítette a 12 százalékot. A piacokon pedig már megkezdődött a recesszió beárazása, a negatív hírek ellenére azért lehet a mostani helyzettel is mit kezdeni - igaz, indokolt az óvatosság.

Nincs könnyű dolga annak, aki az idén kialakult bizonytalan és kedvezőtlen piaci helyzetben keres helyet a megtakarításainak. A koronavírus-járvány hatásai még érezhetőek, például az ellátási láncok még bőven nem álltak helyre. Az Ukrajnában zajló fegyveres konfliktus fokozta a pesszimizmust, és emelkedő pályára tette többek között az alapanyag-, nyersanyag- és energiaárakat. Ebben a helyzetben nem meglepő, hogy a részvénypiacok évtizedek óta nem látott gyenge szereplést produkáltak az idei első félévben. “A fejlett piaci részvényindexek az év első felében az elmúlt 50 év legrosszabb teljesítményét mutatták fel. Befektetői szempontból különösen problémás, hogy a részvények mellett a hagyományosan kiegyensúlyozó szerepükről ismert másik nagy eszközosztály, a kötvények is rosszul teljesítettek: az emelkedő hozamok ugyanis komoly nyomást helyeztek a kötvények árfolyamára” - értékelte a kialakult helyzetet Bánhalmi Gábor, a K&H alapok kezelőjének vezető stratégája.

Megkezdték a beárazást

Nagyon megosztottak a piaci szereplők azzal kapcsolatban, hogy a globális gazdaság csak lassulni fog vagy nagyon lelassul, esetleg a negatív tartományba süllyed. A befektetők próbálják beárazni a recesszió esélyét. “A nemzetközi makroadatokból azonban egyelőre nehéz pontos prognózist mondani” - emelte ki a szakember. A magas inflációs számokra a jegybankok is egyre agresszívabb kommunikációval és monetáris szigorító lépésekkel - például kamatemelésekkel - igyekeznek reagálni, amely tovább növeli a recessziós félelmeket.

“Ami biztos, hogy a bizonytalansági tényezők fokozódása miatt továbbra is ingadozó piaci környezetre kell berendezkednünk. Ebben a helyzetben még inkább fontossá válik, hogy a megtakarítók, kisbefektetők a hosszú távú invesztíciós stratégiához tartsák magukat. Ez magában foglalja a kockázatosabb, de nagyobb hozampotenciált ígérő eszközökkel történő fokozatos, lépcsőzetes építkezést is” - javasolta a K&H-s stratéga.

A korábbi évtizedek példái alapján a recessziós időszakok jellemzően 30-50 százalékos nagyságrendű korrekciót - vagyis süllyedést - szoktak hozni a részvénypiacokra, így egy ilyen forgatókönyv megvalósulása esetén lenne még tér a további esésre a jelenlegi szintekről is. “Ezzel együtt, ha a részvény-befektetéseinkről döntünk, mindenképpen figyelembe kell vennünk, jelenleg mennyi részvény típusú eszközt tartunk a portfóliónkban” - mondta Bánhalmi Gábor. Ha valaki túl kockázatosnak érzi a részvények arányát, akkor csökkentheti azt. Ugyanakkor, ha összességében jelenleg alacsony a részvénykitettség az adott portfólióban, a már említett első féléves kiábrándító teljesítmény miatt, akkor rendszeres megbízásokkal, óvatosan el lehet kezdeni az építkezést, azaz nagyon megfontoltan, apró lépésekkel növelni a részvények arányát.

Biztonság és jövő

A legbiztonságosabb eszközök közé tartozik a megtakarításaink rövid távra szóló, likvid pénzállománya, amelyet a jelenlegi bizonytalanabb környezetben érdemes átmenetileg megnövelni. A magas magyarországi hozamkörnyezetben és lapos hozamgörbe mellett ezt akár rövid futamidejű, néhány hónapos lejáratú kötvényekkel, vagy ilyen eszközökbe fektető befektetési alapokkal is megtehetjük. “Később pedig érdemes lehet elkezdeni növelni a hosszabb lejáratú kötvény-kitettséget is, főleg a fejlett piaci kötvényekben, hiszen ezek az eszközök recessziós környezetben menedékeszközként működnek, megnövelve irántuk a keresletet, és felfelé tornázva árfolyamukat” - mondta a szakember.

A megugró inflációról Bánhalmi Gábor azt mondta, az alapvető piaci összefüggés, amely szerint hosszú távon a részvény típusú eszközökkel lehet infláció feletti, valódi reálhozamot elérni, továbbra is igaz. “Így fontos, hogy a bizonytalanabb piaci környezet se sarkalljon arra, hogy teljes mértékben leépítsük a kockázatosabb eszközökben meglévő kitettségünket” - fogalmazott.

„Az ingadozó piaci környezet a hosszú távú befektetések természetes, még ha olykor nagyon is ijesztő velejárója. A legjobb módja, hogy a kisbefektetők sikeresen vészeljék át a mostanihoz hasonló viharokat, ha mindig hosszú távban gondolkodnak, és fokozatosan, akár rendszeres megtakarításokkal építkeznek még ilyen helyzetben is. Az idő ezt a stratégiát fogja igazolni.”

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

A Miele a Mediatort választotta

2022 szeptemberétől a Mediator felel a német prémiumkategóriás háztartásieszköz-gyártó, a Miele teljeskörű magyarországi kommunikációjáért.A határozatlan időre szóló együttműködés során a full service ügynökség feladatai közé tartozik a kreatív tervezés és gyártás, a médiatervezés és...

George Clooney-val kampányol a Nespresso

A George Clooney szereplésével készült The Empty cup kampányban a Nespresso rávilágít a kockázatra, amelyet az éghajlatváltozás jelent a kávétermelő közösségekre, és a márka megerősíti hosszú távú elkötelezettségét a világ legjobb kávéinak megőrzése iránt.A...

Idén négyszer annyit repültek a magyarok, mint 2021-ben

Az idei nyáron a magyarok és a románok repültek a legtöbbet Londonba – derül ki a Kiwi.com adataiból. A csehek és szlovákok szeretnek leginkább előre tervezni, ők több mint egy hónappal az utazás előtt...

Nemzetközi meccsekkel tér vissza az NBA

Utoljára 2020. január 24-én rendeztek NBA-meccset az USA-n és Kanadán kívül, akkor a Milwaukee Bucks és a Charlotte Hornets lépett pályára Párizsban. A COVID megnehezítette az ilyen meccsek szervezését, de több mint 2,5 év...

Idén is díjazták a kutatónőket

Miért nem hatnak minden esetben az antibiotikumok és mi köze ennek a tartósítószerekhez? Hogyan juthat be a gyógyszerek nagymolekulájú hatóanyaga a gondosan védett sejtbe? Mennyivel gyorsítja a mesterséges intelligencia a gyógyszerfejlesztések hosszadalmas tesztelési folyamatait?...

Itthon is terjednek a gyerekeket veszélyeztető online kihívások

„Újabb halálos kihívás terjed a gyerekek között” – gyakori cím a médiában, de sajnos sokan nem is sejtik, hogy miről szól egy-egy virtuális kihívás és mitől veszélyes. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH)...

Így készíthetsz lélegzetelállító őszi fotókat

Vége a nyaralásnak, hűl az idő, és fokozatosan veszi fel a természet is őszi színeit. Az új évszak remek lehetőségeket biztosít arra, hogy kiránduljunk vagy utazzunk, ott pedig egyedi felvételeket készíthessünk. Akár bakancsot húzunk,...

Jobban teljesítenek a magas EQ-val rendelkező márkák

A magasabb érzelmi intelligenciát (EQ) közvetítő márkák gyorsabban nőnek versenytársaiknál, és részvényeik is jelentősen felülteljesítik a tőzsdeindexeket – derül ki a dentsu-hoz tartozó Carat médiaügynökség közelmúltban elvégzett globális kutatásából.A márka EQ-nak (MEQ) a márkák...

Még több sportot nézünk a tévében

Nőtt a sportközvetítések népszerűsége a tévénézők körében, az Altman Solon felmérése során vizsgált 8 ország mindegyikében béővült az ilyen műsorokat is nézők aránya az elmúlt két évben. Az Egyesült Királyságban, Olaszországban és Franciaországban mértek...

Kevesebb a mentalitásában stabil munkavállaló

Csökken a fluktuáció mértéke a munkaszervezetekben. Mielőtt azonban a HR osztályokon pukkanna a pezsgő, fontos látnunk az okokat, mert bár furcsán hangozhat, ez a csökkenés káros is lehet, ennek hátterében pedig a kevéssé őszinte...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Átadták a legrangosabb hazai designdíjakat

Többek között az év magyar designtermékét, az év enteriőrjét és az év márkáját díjazták az ELLE Decoration International Design Awards (EDIDA) Hungary-n. A nívós szakmai elismerést nemzetközi szinten is a design Oscar díjának tartják,...

A Miele a Mediatort választotta

2022 szeptemberétől a Mediator felel a német prémiumkategóriás háztartásieszköz-gyártó, a Miele teljeskörű magyarországi kommunikációjáért.A határozatlan időre szóló együttműködés során a full service ügynökség feladatai közé tartozik a kreatív tervezés és gyártás, a médiatervezés és...

George Clooney-val kampányol a Nespresso

A George Clooney szereplésével készült The Empty cup kampányban a Nespresso rávilágít a kockázatra, amelyet az éghajlatváltozás jelent a kávétermelő közösségekre, és a márka megerősíti hosszú távú elkötelezettségét a világ legjobb kávéinak megőrzése iránt.A...

Idén négyszer annyit repültek a magyarok, mint 2021-ben

Az idei nyáron a magyarok és a románok repültek a legtöbbet Londonba – derül ki a Kiwi.com adataiból. A csehek és szlovákok szeretnek leginkább előre tervezni, ők több mint egy hónappal az utazás előtt...

Nemzetközi meccsekkel tér vissza az NBA

Utoljára 2020. január 24-én rendeztek NBA-meccset az USA-n és Kanadán kívül, akkor a Milwaukee Bucks és a Charlotte Hornets lépett pályára Párizsban. A COVID megnehezítette az ilyen meccsek szervezését, de több mint 2,5 év...
- Hirdetés -

Don't Miss

Kevesebb a mentalitásában stabil munkavállaló

Csökken a fluktuáció mértéke a munkaszervezetekben. Mielőtt azonban a HR osztályokon pukkanna a pezsgő, fontos látnunk az okokat, mert bár furcsán hangozhat, ez a csökkenés káros is lehet, ennek hátterében pedig a kevéssé őszinte...

Felveszik a versenyt a helyi rádióadók

Mennyien hallgatják a helyi rádiókat, milyen lehetőségeik vannak a reklámpiacon ezeknek az adóknak – többek között erről is beszélt Ürge Dezső, a Helyi Rádiók Országos Egyesületének (Heroe) elnöke. - Jelenleg a teljes napi rádiós elérésnek...

Nem szabad leírni a rádiózást

A rádió népszerűsége töretlen és a reklámbevételei is folyamatosan növekedtek. Persze nem olyan ütemben, ahogy a teljes piac nőtt, ezért a teljes piaci share összességében csökkent, de a rádió messze nem a haláltusáját vívja...

Ha szabad a kezünk, vásárolunk

Most már sehol nem húzzák fel a szemöldöküket a boltosok, ha a telefonomat, netalántán az órámat érintem oda a fizetésnél a terminálhoz – mondta el Mondovics Péter az mmonline.hu-nak adott interjúban. A Mastercard marketing...
Samu Tímea

Az out-of-home-nak van egy szuperereje

A mi területünkön kreativitással és innovációval tudunk úrrá lenni a helyzeten, amelyet edukációs funkciónak is ki kell egészítenie, különösen a digitális felületeken – állítja Samu Tímea. A JCDecaux Hungary vezérigazgatója az mmonline.hu-nak adott interjúban...
- Hirdetés -

SzuperZöld

George Clooney-val kampányol a Nespresso

A George Clooney szereplésével készült The Empty cup kampányban a Nespresso rávilágít a kockázatra, amelyet az éghajlatváltozás jelent a kávétermelő közösségekre, és a márka megerősíti hosszú távú elkötelezettségét a világ legjobb kávéinak megőrzése iránt.A...

Díjat nyert a Danone Műanyag Kisokosa

A bolygónk jövője egyre égetőbb kérdés mindennapjainknak. A zöldebb megoldások kapcsán azonban nem csak a különböző szervezetekre kell számítanunk, hanem önmagunkra is, hiszen immár elengedhetetlen, hogy háztartásonként is lépéseket tegyünk a fenntarthatóságért. A Danone...

Tovább zöldült a SPAR

A SPAR Ausztria csoport országaiban (Magyarország, Észak-Olaszország, Szlovénia, Horvátország) jelentős eredményeket sikerült elérni a vállalatcsoport környezeti fenntarthatósági stratégiájának égisze alatt: az utóbbi egy év során negyedével csökkent az üvegházhatású gázkibocsátás a résztvevő országok összesített...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....