- Hirdetés -

Innovatív megoldásokkal rukkoltak elő a cégek

|

- Hirdetés -

A járványhelyzettel járó erősen korlátozott mozgástér és a fenyegetettség innovatív megoldásokra kényszerítette a cégeket, és megerősödtek a kooperációra épülő hálózatok – állapítja meg a Budapesti Metropolitan Egyetem professzora által vezetett kutatás.

A COVID-19 járvány – az egészségügyi rendszerek leterheltségével, a határok bezárultával, a szolgáltatások korlátozásával – egyik pillanatról a másikra mindenki életét megváltoztatta. A cégek különböző stratégiákkal igyekeztek alkalmazkodni a válsághelyzethez. Dr. habil Noszkay Erzsébet professzor, a Metropolitan Egyetem tanára, a METU Üzleti Tudományok Intézete oktatója, munkatársai és hallgatói bevonásával azt vizsgálta, hogy a cégek milyen válaszokat adtak a kihívásokra, miképp formálódott a szervezeti magatartásuk, és milyen stratégiákkal igyekeztek védekezni, felszínen maradni.

„A járvány első szakasza a vizsgált cégek körében mindössze néhány hétre okozott bénultságot. A túlélési ösztön mindenkiben munkált, de a pandémia miatti rendkívüli intézkedések behatárolták mozgásterüket. Azok a cégek, amelyek nem az abszolút passzivitást – a szüneteltetést vagy a megszűnést – választották, tipikusan háromféle módon reagáltak.

A visszavonulók új tevékenységbe kezdtek, és ennek érdekében átcsoportosították erőforrásaikat. Erre azok kényszerültek, amelyeknek profil szerinti tevékenységüket részben vagy egészben szüneteltetniük kellett – ide tartozik például a turizmus, a vendéglátás, az ügyfelek jelenlétét is igénylő szolgáltatások nagy része, illetve bizonyos kereskedelmi tevékenységek.

Ilyen volt például a kisvárosi magántaxis, aki helyi vendéglőknek étel-házhozszállítást ajánlott, a kiszállítási útvonalak optimális megtervezésében pedig informatikus fia segített, aki a határzár miatt itthon töltött szabadsága után nem tudott németországi munkahelyére visszatérni. Később a fiatalember elkezdte apja cégét fejleszteni, sőt új üzletágban gondolkodni, és így, az egyszemélyes KATA-s taxis, a későbbiekben már - web-shop jelleggel – komplexebb logisztikát szolgáltató kis céggé nőtte ki magát. Ez az eset egyik jó példája annak, hogy a családokon belüli generációk, szükség szülte együttműködése olyan digitális fejlesztéseket hozhat, ami egy-egy vállalkozás életében addig elképzelhetetlen volt.

Hasonló stratégiát követett a vidéki varroda, amely főként németországi gyermekruhaboltok beszállítójaként megrendelés nélkül maradt. Ők erőforrásaikat átcsoportosítva védőmaszkok és -kesztyűk varrására álltak át, amelyek egy részét egészségügyi és szociális intézményeknek ajánlották fel. Mindez fenntartotta a folyamatos működést, és a jótékonyságnak köszönhetően az addig alig ismert cég népszerűsége is óriásit nőtt. Az önkormányzat felajánlott nekik egy helyiséget kedvezményes bérleti díjjal, így mintaboltot tudtak nyitni. Ma már elsősorban nem „beszállítók”, hanem önálló kereskedelmi tevékenységet is folytatnak.

A szintén, egy vidéki településen bezárni kényszerülő, családi tulajdonú virágüzlet a házuk mögötti kertben lévő melegházban zöldségpalántákat kezdett nevelni, illetve idősebb emberek számára felajánlotta elhanyagolt konyhakertjeik megművelését – ebben a környéken munka nélkül maradtakat is alkalmazni tudták. 2021 tavaszától tevékenységüket kibővítették: az egyes, általuk megmunkált kertekből a zöldségféléket értékesítésre át is veszik, és virágüzlet helyett a helyben termesztett árukra alapozva zöldség-gyümölcsüzletet nyitnak.

Az állóháborút folytatók körében a megrendelések visszaesése, a nemzetközi értékláncok logisztikai akadályai okoztak átmeneti nehézséget – a legtöbb vizsgált középvállalkozás rendelkezett elég tartalékkal ahhoz, hogy a járvány miatti kapacitáscsökkenés veszteségeit elviselje. Több cég válságterveket dolgozott ki, hogy megtarthassák az eddig foglalkoztatott munkaerőt – a költséghatékonyság érdekében átszerveztek, elbocsátások helyett a jövedelmeket csökkentették, biztosították a home office-t vagy digitalizáltak. Ez utóbbit a családi cégeknél gyakran az X vagy Z generációhoz tartozók szorgalmazták, ami a generációváltási folyamatot is előre vitte.

Egy helyi sörfőzde például – miután saját sörbárját be kellett zárnia, és a környékbeli vendéglők is megszűntek rendszeres megrendelők lenni – online megrendelés alapú házhoz szállításra állt át. Ebben a családi céget működtető apa németországi munkavállalásból hazalátogató, de járvány miatt itthon rekedt, közösségi médiában jártas lánya segített. A sörüzemben a prémium termékeket csökkentett üzemmódban megtartották, a gyártósorokon felszabadult kapacitást pedig alacsonyabb áron előállítható termékváltozattal töltötték ki. Így a járványhelyzethez illeszkedő, kedvezőbb árú termékeik vonzóbbak lettek a helybélieknek, illetve a környező élelmiszerboltoknak is.

A kitörési stratégiát folytatók magas szinten felkészült, fejlesztő szakemberek segítségével képesek voltak diszruptív innovációval reagálni. Ők merőben új, sok esetben épp a járvánnyal kapcsolatos korlátozások – például a home office-ban dolgozókat segítő megoldások – és sürgős igények – védekezés, gyógyítás – miatt fejlesztettek ki új terméket, esetleg üzletágat.

Ilyen volt a 3D nyomtatóval készült arcvédő plexi maszkok gyártása, a magyar fejlesztésű lélegeztetőgép, a technológiák átalakításával gyártásra kerülő kézfertőtlenítők, a járványban megbetegedettek gyógyulását vagy a védőoltások kifejlesztését szolgáló megoldások. De nagy volt a kereslet az elektronikus aláírás és okosszerződések, a távoli elérhetőséget biztosító, biztonságos adatmegosztást támogató rendszerek, a felhőalapú adattárolási megoldások vagy az üzleti adatok védelmére specializálódó kiberbiztonsági megoldások alkalmazásfejlesztései iránt.

Meglódultak az agráriumban is a digitális alkalmazások: a munkaerő-ellátottság nehézségei például egyre több innovatív középméretű birtokot késztetett automatizált öntözési rendszer kiépítésére, drónokkal történő permetezésre vagy precíziós talajművelésre. Így tett az a birtoktulajdonos cég, amely kibővítette, és megerősítette digitális technikával szabályozott melegházi zöldségtermesztését, és kecskefarmja tejtermékeivel összekötötten kifejlesztette - a járvány alatt - a megrendelhető házhoz szállítást. Egy húsipari családi cég pedig webáruházat nyitott, és annak teljes logisztikáját egy fulfillment – azaz a webáruház-tulajdonostól a teljes logisztikai folyamatot átvevő – szolgáltatóval oldotta meg. Így viszonylag gyorsan tudott olyan korszerű házhozszállítási megoldásokat kínálni, amellyel az egyéni fogyasztókat is el tudta érni.

„2020 nyara után mindinkább világossá vált, hogy a vírus hosszabb távon is velünk marad. Sok cégnek a COVID-19 előtti forgalomra, jövedelemre alapvető változtatás nélkül semmi esélye, így a kivárás számukra a megszűnést jelentheti. Ebben a helyzetben azok járnak jobban, akik új lehetőségeket, megoldásokat, utakat keresnek” – összegezte a kutatás eredményeit Noszkay Erzsébet.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Nem hozott forradalmi újításokat a bankszektorban a pandémia

A bankszektor digitalizációját ugyan felgyorsította, de gyökeres változást nem okozott a pandémia, derül ki a Roland Berger lakossági banki felméréséből, amelyben 11 ország 60 európai lakossági bankja vett részt. A kutatás megmutatta, hogy a...

Így adóznak az influenszerek

Egyre többen keresnek pénzt az interneten bloggerként, vloggerként vagy influenszerként. A közösségi hálókon keresztül milliókhoz lehet eljutni egy-egy jól célzott üzenettel, amely komoly jövedelmet is hozhat. Az adózás ezeket a jövedelmeket sem kerüli el...

Évi ötezer órát töltünk a képernyő előtt

Hátfájás és az „SMS-nyak” szindróma a leggyakoribb problémák, amelyek a magyarok túl sok képernyő előtt töltött rossz nyaktartásából erednek. A 18-65 év közötti lakosság reprezentatív demográfiai mintáján végzett kutatás szerint évente akár 5000 órát...
Cápák között nézettség

A Cápák között szekere nagyon fut

A 18-49 éveseknél megint a Cápák között bizonyult a hét legnézettebb műsorának, nem is kis előnnyel. A kereskedelmi célcsoportnál az Exatlon volt a TV2 legnépszerűbb műsora. Múlt héten ismét szoros versenyt láthattunk az RTL Klub...

Negyven percnyi reklámot nézünk naponta

2021 negyedik negyedévében naponta átlagosan 5 óra 14 percet töltöttünk a tévékészülékek előtt: a nők közel 5 és fél órát, míg a férfiak az átlagnál 18 perccel kevesebbet – derül ki a Nielsen Közönségmérés...

A legjobb munkáltatók között a Huawei

A legjobb munkáltatóknak járó „TOP Employer 2022” elismerésben részesült a HUAWEI Technologies Hungary kiváló munkáltatói tevékenységéért. A multinacionális infokommunikációs cég magyarországi leányvállalata kiemelkedő eredményt ért el a többi között a tehetséggondozás és teljesítményértékelés terén....

Egyre optimistábbak vagyunk

A GKI konjunktúraindexe a novemberi és decemberi csökkenés után 2022 januárjában visszaemelkedett tavaly novemberi szintjére. A GKI – EU támogatásával készített – felmérése szerint az év első hónapjában az üzleti és fogyasztói várakozások is...

Így szurkoltak a magyarok a férfi kézilabda Eb-n

Bár a magyar csapatnak nem sikerült a továbbjutás a csoportból a hazai Európa-bajnokságon, a válogatott így is sok izgalmas percet adott a hazai szurkolónak a három mérkőzés alatt. Ahogy azt a korábbi, nagy jelentőség...
sms mobiltelefon

Új technológia a mobilpiacon

Az telekommunikációs iparág vezető innovátorai, a Vodafone, a Qualcomm Technologies, Inc. és a Thales egyesítették erőiket, hogy bemutassanak egy olyan okostelefont, amely az ún. iSIM (az ieUICC GSMA specifikáción alapuló) technológiával működik. Az új...

Így wellnessezünk 2022-ben

Az elmúlt közel két évben a pandémia hatására még fontosabb lett az állapotfelmérés és megelőzés, előtérbe kerültek a szabadban is végezhető mozgásformák, a szépségápolás területén pedig az otthon is alkalmazható, innovatív megoldások. Ezek a...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Átalakítja a toborzási folyamatokat a crowdstaffing

A jelöltek megszerzésének leggyorsabb, és pénzügyileg leghatékonyabb módszere az úgynevezett crowdstaffing. A toborzási folyamatokat forradalmasító modell lényege, hogy a független, önálló fejvadászok és szakemberek saját szabadidejükkel, kapcsolati hálójukkal szállnak be a keresésbe, hogy a...

Nem hozott forradalmi újításokat a bankszektorban a pandémia

A bankszektor digitalizációját ugyan felgyorsította, de gyökeres változást nem okozott a pandémia, derül ki a Roland Berger lakossági banki felméréséből, amelyben 11 ország 60 európai lakossági bankja vett részt. A kutatás megmutatta, hogy a...

Így adóznak az influenszerek

Egyre többen keresnek pénzt az interneten bloggerként, vloggerként vagy influenszerként. A közösségi hálókon keresztül milliókhoz lehet eljutni egy-egy jól célzott üzenettel, amely komoly jövedelmet is hozhat. Az adózás ezeket a jövedelmeket sem kerüli el...

Évi ötezer órát töltünk a képernyő előtt

Hátfájás és az „SMS-nyak” szindróma a leggyakoribb problémák, amelyek a magyarok túl sok képernyő előtt töltött rossz nyaktartásából erednek. A 18-65 év közötti lakosság reprezentatív demográfiai mintáján végzett kutatás szerint évente akár 5000 órát...
Cápák között nézettség

A Cápák között szekere nagyon fut

A 18-49 éveseknél megint a Cápák között bizonyult a hét legnézettebb műsorának, nem is kis előnnyel. A kereskedelmi célcsoportnál az Exatlon volt a TV2 legnépszerűbb műsora. Múlt héten ismét szoros versenyt láthattunk az RTL Klub...
- Hirdetés -

CMO

Sokat számít a 30 éves jelenlétünk

Hársfalvi János, marketingvezető, Magyar Suzuki Zrt. - Nagyon nehéz év volt a tavalyi, a hazai piac csökkent is, közel 5 százalékkal. De a kis Suzuki elég nagyot ment. Elégedett vagy, vagy ennél is jobbra...

Fontos, hogy megmutassuk a pezsgő másik oldalát

Csomay András, marketing vezető, Törley Pezsgőpincészet   - Milyen évet zártok idén? - Ha ezt az évet jól le tudjuk hozni járványügyi szempontból, akkor nálunk a Törley Pezsgőpincészetben reményeink szerint vissza tudunk állni a COVID előtti időszakra....

A hitelesség egyre fontosabb

Sándor Gabriella, Libri-Bookline, marketing és kommunikációs igazgató fotó: Egyed Péter - A karácsony kiemelt időszaknak számít a könyvpiacon, az éves marketingbüdzsé mekkora részét költik el ilyenkor? - Az év utolsó három hónapja kereskedelmi és kommunikációs szempontból valóban...

Eljött a bátrak ideje

  Gál Judit, Danubius Hotels, marketing és kommunikációs igazgató   - Milyen év végére számítasz? Picit jobb lesz, mint a tavalyi hasonló időszak? - Össze sem hasonlíthatóak. A tavaly november olyan komoly szigorítást hozott, hogy fél évig...

A jövő év második felében lehet intenzívebb felfutás

Mocsai Zoltán, P Automobil Import Kft., marketing vezető - Mit tippelsz, milyen év lesz 2021 az autópiacon? Tavaly 128 000 új személyautót helyeztek forgalomba, idén kevesebb lesz? - Egy alapvetően felemás év az idei. Az év...
- Hirdetés -

SzuperZöld

A legfenntarthatóbbak között a Schneider Electric

Ismét bekerült a legjobbak közé a Schneider Electric a Corporate Knights által évente összeállított, a legfenntarthatóbb módon működő vállalatokat felsoroló Global 100-as listán.A kanadai média- és kutatócég minden évben több mint 6900 vállalatot vizsgál...

Mesterséges intelligenciával segíti a vízgazdálkodást a Microsoft

A szennyvízkezelés során egy új Microsoft fejlesztés révén előre jelezhető a víz mennyiségének és ezzel a minőségének hirtelen megváltozása. A Microsoft mesterséges intelligenciát alkalmazó megoldását a hazai központú, biológiai víztisztító rendszereket fejlesztő Organica Water...

Fenntartható projektben az Airbus

Az Airbus szándéknyilatkozatot írt alá Csengtu városával és a Tarmac Aerosave vállalattal Kína első fenntartható, „életciklus” szolgáltatási központjának létrehozására. A megállapodás részeként a cégek a repülőgépek parkoltatása és tárolása mellett karbantartási, felújítási, átalakítási, szétbontási...

DATA

Negyven percnyi reklámot nézünk naponta

2021 negyedik negyedévében naponta átlagosan 5 óra 14 percet töltöttünk a tévékészülékek előtt: a nők közel 5 és fél órát, míg a férfiak az átlagnál 18 perccel kevesebbet – derül ki a Nielsen Közönségmérés...