- Hirdetés -

IT-biztonsági kihívásokkal szembesülnek régiónk vállalkozásai

|

- Hirdetés -

A hibrid munkavégzés korának beköszöntével világszerte megemelkedettek a kiberbiztonsági kockázatok. A kelet-közép-európai régióban a vállalkozások több mint kétharmada szembesült az elmúlt egy évben valamilyen biztonsági kihívással – az adathalászat és a zsarolóvírusok igen gyakoriak. Ennek ellenére, a cégek több mint fele nem rendelkezik átfogó biztonsági stratégiával – többek között ezt tárta fel a Microsoft megbízásából tavaly ősszel elvégzett régiós felmérés. Magyarországon, hasonlóan a régió más országaihoz, a kkv-ék még komoly lemaradásban vannak, nincsenek tisztában az otthoni munkavégzésben rejlő kockázatokkal és emiatt nincsenek úgy felkészülve azok kivédésére, mint a nagyvállalatok.

A digitalizáció térnyerésével, és amint egyre többen állnak át tartósan otthoni munkavégzésre, úgy szaporodnak a kibertámadások és válnak egyre aktívabbá a kibertér bűnözői. A Microsoft adatai szerint, a vírustámadásokat háttérbe szorítva, a felhasználók munkahelyi és személyes azonosító adatait célba vevő adathalászatra helyeződik át a hangsúly, a támadások több mint 70 százaléka tartozik ebbe a kategóriába jelenleg. A Microsoft megbízásából tavaly ősszel 1500 cseh, görög, lengyel, magyar, orosz és román vállalkozás és nagyvállalat vezetői körében elvégzett, a felhőbiztonságot érintő felmérés szerint a régiónk vállalkozásainak csak alig több mint a fele (56%) tart egy lehetséges kibertámadástól, miközben világszerte a vállalatok 82%-a készül erre a közeljövőben. Míg régiós szinten csak a második, Magyarországon a legsúlyosabb veszélyforrás a munkavállalók alacsony tájékozottsága: a vezetők 55 százaléka ezt jelölte meg az első helyen. A 250-nél több embert foglalkoztató hazai nagyvállalatok körében ez az arány még ennél is magasabb, a kétharmadhoz áll közelebb (62 százalék). Ennek ellenére az alkalmazottak felkészítését célzó kiberbiztonsági képzéseket Magyarországon csak a cégek 30 százalék tervez elindítani ebben az évben, ahogy a régiós átlag is mindössze 38 százalék.A 3 leggyakoribb aggály

Minden bizonnyal az egyre elterjedtebb távmunka és a dolgozók feltételezett tájékozatlansága miatt az IT-vezetők kétharmada (65%) az otthoni munkavégzés biztonságának megteremtését tekinti az elsődleges feladatának az elkövetkező 18 hónapban. Ennek megfelelően, Magyarországon 61 százalék (a nagyvállalatok körében 70%) a régióban pedig átlagosan a vállalkozások 68 százaléka szeretne képzéseket indítani a dolgozóinak a felhő- és kiberbiztonság témakörében. Ezt azért is tartják fontosnak, mert jelenleg az adathalászok leggyakrabban megtévesztéssel, magától a felhasználótól csalják ki az azonosító adataikat. Vagyis – ha sikerrel járnak – nem is igazán kell betörniük, hanem csak a kicsalt azonosítókkal és jelszavakkal belépniük az érzékeny adatokat tartalmazó rendszerekbe. Ezért fontos a dolgozók felkészítése az ilyen trükkök felismerésére. Infografika

Annak ellenére, hogy a megkérdezettek több mint fele tart IT-biztonsági tól az elkövetkező hónapokban is, és több mint kétharmaduk valóban szembesült az elmúlt egy évben ilyennel, több mint a felüknek (58%) nincs átfogó kiberbiztonsági stratégiája. Infografika

A legtöbben (38%) zsarolóprogramos vagy rosszindulatú szoftveres támadásokat tapasztaltak, és az elkövetkező 6-18 hónapban is arra készülnek, hogy elsősorban ilyenekkel kell majd megküzdeniük. Érdekes módon, Magyarországon az adatvédelmi előírások, például a GDPR be nem tartása a második legkomolyabb kihívásnak számít, holott ez régiós szinten az első öt kihívás közzé sem került be. Ennek ellenére, a vállalkozások 86 százaléka elégedett a jelenlegi informatikai rendszerével és csak 36 százalékuk tervezi megemelni a biztonságra fordított kiadásait. Ugyanakkor 41 százalék a pandémiás időszak óta nagyobb hangsúlyt helyez erre a területre, és 61 százalék tervezi új technológiák alkalmazásával megerősíteni a biztonságát. Infografika

Az, hogy a vállalkozások tisztában vannak a veszélyek természetével, mutatja, hogy Kelet-Közép-Európában a biztonságos távoli hozzáférés (79%) átvette az állandó listavezető – a végpontvédelem (69%) – helyét a legelterjedtebb biztonsági megoldások között. A cégek így, továbbá a biztonságos hozzáférés-kezeléssel igyekeznek megvédeni a digitális erőforrásaikat az online munkavégzés körülményei között is. Magyarországon a végpontvédelem továbbra is vezet (76%) a biztonsági megoldások között, de csak 1 százalékkal van tőle lemaradva a biztonságos távoli hozzáférés (75%). Infografika

A válaszokban rejlő ellentmondások azt mutatják, hogy jelentős a disszonancia a biztonsági félelmek és azok kezelése között. Abban, hogy a tervezett kiadások nem állnak arányban az elismert kockázatokkal, szerepet játszhat az is, hogy a megkérdezetteknek csak a negyede (25%) vonja be az üzleti vezetőket a kiberbiztonságot érintő intézkedésekbe és az ezzel kapcsolatos tervezésbe. Az IT rendszerekkel való általános elégedettség és hamis biztonságérzet is elkényelmesítheti a vezetőket, ami hátráltatja a cselekvést és növeli a biztonsági kockázatot.

„A vállalatok utóbbi egy évben tapasztalt gyors digitális átalakulását nem kísérte a biztonsági rendszereik megerősítése. Ebben vélhetően szerepet játszik az is, hogy ezt a kérdést még mindig nem üzleti, hanem inkább műszaki problémaként kezelik a vállalkozások. A Microsoft felmérése szerint a kibertámadások miatt kieső munka évente 3 billió dolláros kárt okoz a vállalatoknak. Ez az összeg azonban nem tartalmazza azokat a károkat, amelyeket pénzben nehéz kifejezni. Ilyen elsősorban az üzletfolytonosság és a hírnév sérülése, az ügyfelek bizalmának megrendülése. Mindez azt mutatja, hogy a felhőbiztonság megteremtése egyértelműen üzleti kérdés is, ezért ügyvezetői döntést igényel.” – mondta Tóth András Mihály, a Microsoft Hungary marketing kommunikációs igazgatója, a kutatás vezetője

Tóth András Mihály a felmérésből visszaköszönő további tévhiteket is sietett eloszlatni: nem igaz, hogy a biztonság megteremtése egy bonyolult projekt, ahogy ezt a felmérésben résztvevő kelet-közép-európai cégek képviselőinek több mint a harmada (36%) látja. A felhős infrastruktúrák ugyanis eleve tartalmaznak beépített kibervédelmet, a ma rendelkezésre álló automatizált és mesterséges intelligenciát alkalmazó megoldások pedig sok időt és pénzt takarítanak meg. Ugyanilyen tévhit, hogy a biztonság szakértelmet igényel a kis- és közepes méretű vállalkozások részéről is: az olyan megoldásszállítók, mint a Microsoft teljeskörű szolgáltatást nyújtanak, ezért egy kisvállalkozásnak nincs feltétlenül szüksége saját, az IT-biztonságért felelős szakemberre. A válaszadóknak egyébként a 64 százaléka vélte úgy, hogy a felhőszolgáltatók megfelelő szaktudással rendelkeznek a támadások elhárítására, majdnem ugyan ennyien (62%) említették a náluk felhalmozódott tapasztalatot is, mint amely szintén megerősíti a beléjük vetett bizalmat. A vállalkozások szerint az egyre rafináltabb adathalászokkal csak a legkorszerűbb technológiai arzenált felvonultató, nagy tapasztalattal rendelkező felhőszolgáltatók képesek felvenni a küzdelmet.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Hétvégén érkezik az HBO legújabb magyar filmje

Szombaton válik elérhetővé az HBO MAX és az HBO kínálatában Zsótér Indi Dániel első nagyjátékfilmje, az öt szkeccsből álló A Karantén Zóna. A közösségi finanszírozásból készült alkotás „nobudget-cucc, de szebben néz ki, mint némelyik...

Több ezer új SZÉP kártya elfogadóhely várja a nyaralókat

Idén nyáron is erőteljes növekedést hozhat a SZÉP kártya használatban a belföldi turizmus. A gyenge forint és a magas üzemanyagárak mellett várhatóan többen választják majd a belföldi pihenést, így júliusban és augusztusban akár az...

Tartós recesszió jöhet a gazdaságban

Az elmúlt hónapokban felerősödtek a találgatások a globális gazdaság helyzetéről, és egyre gyakrabban kerülnek elő a recesszióval kapcsolatos félelmek. A világgazdaság alakulása szempontjából legnagyobb hatású két országban, az Egyesült Államokban és Kínában további nehézségekre...

Új vezetővel erősítaz EIT InnoEnergy

Marcin Wasilewski, Lengyelország egyik legeredményesebb energiaipari szakembere csatlakozott az EIT InnoEnergy csapatához. A vállalat közép-európai régiójának vezetését vette át a korábbi regionális igazgatótól, Jakub Milertől, aki az EIT InnoEnergy portfoliójába tartozó, többek közt elektromos...

Tavaly is karbonsemlegesen működött a Magyar Telekom

Klímavédelmi, digitalizációs és sokszínűségi célok mentén meghatározott (2021-2030), ötödik fenntarthatósági stratégia fő célkitűzése, valamint az első év eredményei olvashatók a Magyar Telekom friss Fenntarthatósági jelentésében. A Magyar Telekom Csoport 2005 óta kezeli stratégiai szinten...

Jövő hónaptól kevesebb sportcsatorna lehet itthon

Megszűnik a tartalomszolgáltatás a Digi Sporton július 1-től a csakfoci.hu információi szerint. A Digi sportos portfóliójában három csatorna is tartozott, a kínálatban a legnépszerűbb futball bajnokságok és versenysorozatok összecsapásai is szerepeltek. A csakfoci.hu úgy...

Ásványvízből inkább hazait vesznek a magyarok

Bár a magyar ásványvízpiac az ellátási láncok bizonytalanságai, a pandémia hatásai és a szomszédos országban zajló háború miatt számtalan, a költségeket jelentősen megtöbbszöröző nehézséggel küzd, azért a gyártók a hazai vásárlókra még mindig számíthatnak....

Több mint ezer beszállító csatlakozott a Schneider Electric zöld programjához

Idén a múlt évhez képest két pozíciót javítva a második helyet szerezte meg a Schneider Electric a Gartner ellátási láncokat értékelő toplistáján. A vállalat tavaly elindított kibocsátáscsökkentő kezdeményezéséhez már több mint ezer beszállító csatlakozott.Ismét...

6 ok, amiért már nincs értelme a papíralapú adminisztrációnak (x)

Egyre több dolgot tudunk elintézni az interneten papírmunka nélkül, hiszen szinte minden elkezdett átrendeződni az online térbe – így például az adminisztráció is. Egy banki ügyintézés alkalmával már kevesebb nyomtatott papírt kapunk, de hivatalos...

Magyar arany a világ legelismertebb borversenyén

A Decanter World Wine Awards (DWWA) a világ legnagyobb és legelismertebb, páratlan globális érdeklődés által kísért borversenye. Ezért különösen figyelemre méltó eredmény, hogy 2022-ben, a Thummerer Pincészet Egri Vili Papa Cuvée Superior 2018 lett...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Elektromos furgonokkal zöldít a Tesco

Magyarországon elsőként vezetett be teljesen elektromos meghajtású furgonokat házhozszállítási szolgáltatásában a Tesco. Az MHC Mobility Magyarország flottapartnerrel közösen üzemeltetett járművekben a hűtőgépek is akkumulátorról működnek, így az áruházlánc az online rendeléseket károsanyag-kibocsátás nélkül tudja...

Hétvégén érkezik az HBO legújabb magyar filmje

Szombaton válik elérhetővé az HBO MAX és az HBO kínálatában Zsótér Indi Dániel első nagyjátékfilmje, az öt szkeccsből álló A Karantén Zóna. A közösségi finanszírozásból készült alkotás „nobudget-cucc, de szebben néz ki, mint némelyik...

Több ezer új SZÉP kártya elfogadóhely várja a nyaralókat

Idén nyáron is erőteljes növekedést hozhat a SZÉP kártya használatban a belföldi turizmus. A gyenge forint és a magas üzemanyagárak mellett várhatóan többen választják majd a belföldi pihenést, így júliusban és augusztusban akár az...

Tartós recesszió jöhet a gazdaságban

Az elmúlt hónapokban felerősödtek a találgatások a globális gazdaság helyzetéről, és egyre gyakrabban kerülnek elő a recesszióval kapcsolatos félelmek. A világgazdaság alakulása szempontjából legnagyobb hatású két országban, az Egyesült Államokban és Kínában további nehézségekre...

Új vezetővel erősítaz EIT InnoEnergy

Marcin Wasilewski, Lengyelország egyik legeredményesebb energiaipari szakembere csatlakozott az EIT InnoEnergy csapatához. A vállalat közép-európai régiójának vezetését vette át a korábbi regionális igazgatótól, Jakub Milertől, aki az EIT InnoEnergy portfoliójába tartozó, többek közt elektromos...
- Hirdetés -

Don't Miss

A vendéglátás is a szórakoztatóipar része

Kereszty Gábor 2002 és 2007 között a hazai médiapiac egyik meghatározó szereplője volt a TV2 vezérigazgatójaként. Azonban az első TOP50 megjelenésekor már távozott a csatornától, így egyetlen összeállításunkban szerepelt, még 2011-ben. Egy évvel azelőtt...

A kereskedés dinamikája és intenzitása is más

Lengyel András hosszú éveken át az Axel Springer, majd a Ringier Axel Springer hirdetési és marketingigazgatójaként dolgozott. A kiadótól – 14 év után – 2016-ban távozott. Ezt követően az Atmedia kereskedelmi és portfólióigazgatója volt,...

Építkezni szeretek – interjú Palocsay Gézával

Nem érzi visszalépésnek, hogy az Adevinta után a kevésbé ismert Pepita.hu-nál folytatja, amelyből három év alatt százmillió euró forgalmú céget építene Palocsay Géza. A webáruházként és online piactérként is működő platform fejlődésének támogatására a...

Hiszünk a marketing erejében

Az üzleti döntéshozókat is jobban megszólítanák és mélyebben megismertetnék őket a marketing szerepeivel, feladataival és lehetőségeivel az idei Marketing Summit Hungary- n – mondta el Hinora Ferenc. A Magyar Marketing Szövetség (MMSZ) elnöke az...
Várkonyi Balázs TOP25

Közös platformon

Várkonyi Balázs, eMAG-Extreme Digital, ügyvezető igazgató - Április közepén jelentették be, hogy összevonják a platformjaikat, és a jövőben az eMAG platformját használja a cég, az Extreme Digital vásárlóinak is erre kell váltaniuk. Miért volt szükség...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Elektromos furgonokkal zöldít a Tesco

Magyarországon elsőként vezetett be teljesen elektromos meghajtású furgonokat házhozszállítási szolgáltatásában a Tesco. Az MHC Mobility Magyarország flottapartnerrel közösen üzemeltetett járművekben a hűtőgépek is akkumulátorról működnek, így az áruházlánc az online rendeléseket károsanyag-kibocsátás nélkül tudja...

Tavaly is karbonsemlegesen működött a Magyar Telekom

Klímavédelmi, digitalizációs és sokszínűségi célok mentén meghatározott (2021-2030), ötödik fenntarthatósági stratégia fő célkitűzése, valamint az első év eredményei olvashatók a Magyar Telekom friss Fenntarthatósági jelentésében. A Magyar Telekom Csoport 2005 óta kezeli stratégiai szinten...

Több mint ezer beszállító csatlakozott a Schneider Electric zöld programjához

Idén a múlt évhez képest két pozíciót javítva a második helyet szerezte meg a Schneider Electric a Gartner ellátási láncokat értékelő toplistáján. A vállalat tavaly elindított kibocsátáscsökkentő kezdeményezéséhez már több mint ezer beszállító csatlakozott.Ismét...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....