- Hirdetés -

IT-biztonsági kihívásokkal szembesülnek régiónk vállalkozásai

|

- Hirdetés -

A hibrid munkavégzés korának beköszöntével világszerte megemelkedettek a kiberbiztonsági kockázatok. A kelet-közép-európai régióban a vállalkozások több mint kétharmada szembesült az elmúlt egy évben valamilyen biztonsági kihívással – az adathalászat és a zsarolóvírusok igen gyakoriak. Ennek ellenére, a cégek több mint fele nem rendelkezik átfogó biztonsági stratégiával – többek között ezt tárta fel a Microsoft megbízásából tavaly ősszel elvégzett régiós felmérés. Magyarországon, hasonlóan a régió más országaihoz, a kkv-ék még komoly lemaradásban vannak, nincsenek tisztában az otthoni munkavégzésben rejlő kockázatokkal és emiatt nincsenek úgy felkészülve azok kivédésére, mint a nagyvállalatok.

A digitalizáció térnyerésével, és amint egyre többen állnak át tartósan otthoni munkavégzésre, úgy szaporodnak a kibertámadások és válnak egyre aktívabbá a kibertér bűnözői. A Microsoft adatai szerint, a vírustámadásokat háttérbe szorítva, a felhasználók munkahelyi és személyes azonosító adatait célba vevő adathalászatra helyeződik át a hangsúly, a támadások több mint 70 százaléka tartozik ebbe a kategóriába jelenleg. A Microsoft megbízásából tavaly ősszel 1500 cseh, görög, lengyel, magyar, orosz és román vállalkozás és nagyvállalat vezetői körében elvégzett, a felhőbiztonságot érintő felmérés szerint a régiónk vállalkozásainak csak alig több mint a fele (56%) tart egy lehetséges kibertámadástól, miközben világszerte a vállalatok 82%-a készül erre a közeljövőben. Míg régiós szinten csak a második, Magyarországon a legsúlyosabb veszélyforrás a munkavállalók alacsony tájékozottsága: a vezetők 55 százaléka ezt jelölte meg az első helyen. A 250-nél több embert foglalkoztató hazai nagyvállalatok körében ez az arány még ennél is magasabb, a kétharmadhoz áll közelebb (62 százalék). Ennek ellenére az alkalmazottak felkészítését célzó kiberbiztonsági képzéseket Magyarországon csak a cégek 30 százalék tervez elindítani ebben az évben, ahogy a régiós átlag is mindössze 38 százalék.A 3 leggyakoribb aggály

Minden bizonnyal az egyre elterjedtebb távmunka és a dolgozók feltételezett tájékozatlansága miatt az IT-vezetők kétharmada (65%) az otthoni munkavégzés biztonságának megteremtését tekinti az elsődleges feladatának az elkövetkező 18 hónapban. Ennek megfelelően, Magyarországon 61 százalék (a nagyvállalatok körében 70%) a régióban pedig átlagosan a vállalkozások 68 százaléka szeretne képzéseket indítani a dolgozóinak a felhő- és kiberbiztonság témakörében. Ezt azért is tartják fontosnak, mert jelenleg az adathalászok leggyakrabban megtévesztéssel, magától a felhasználótól csalják ki az azonosító adataikat. Vagyis – ha sikerrel járnak – nem is igazán kell betörniük, hanem csak a kicsalt azonosítókkal és jelszavakkal belépniük az érzékeny adatokat tartalmazó rendszerekbe. Ezért fontos a dolgozók felkészítése az ilyen trükkök felismerésére. Infografika

Annak ellenére, hogy a megkérdezettek több mint fele tart IT-biztonsági tól az elkövetkező hónapokban is, és több mint kétharmaduk valóban szembesült az elmúlt egy évben ilyennel, több mint a felüknek (58%) nincs átfogó kiberbiztonsági stratégiája. Infografika

A legtöbben (38%) zsarolóprogramos vagy rosszindulatú szoftveres támadásokat tapasztaltak, és az elkövetkező 6-18 hónapban is arra készülnek, hogy elsősorban ilyenekkel kell majd megküzdeniük. Érdekes módon, Magyarországon az adatvédelmi előírások, például a GDPR be nem tartása a második legkomolyabb kihívásnak számít, holott ez régiós szinten az első öt kihívás közzé sem került be. Ennek ellenére, a vállalkozások 86 százaléka elégedett a jelenlegi informatikai rendszerével és csak 36 százalékuk tervezi megemelni a biztonságra fordított kiadásait. Ugyanakkor 41 százalék a pandémiás időszak óta nagyobb hangsúlyt helyez erre a területre, és 61 százalék tervezi új technológiák alkalmazásával megerősíteni a biztonságát. Infografika

Az, hogy a vállalkozások tisztában vannak a veszélyek természetével, mutatja, hogy Kelet-Közép-Európában a biztonságos távoli hozzáférés (79%) átvette az állandó listavezető – a végpontvédelem (69%) – helyét a legelterjedtebb biztonsági megoldások között. A cégek így, továbbá a biztonságos hozzáférés-kezeléssel igyekeznek megvédeni a digitális erőforrásaikat az online munkavégzés körülményei között is. Magyarországon a végpontvédelem továbbra is vezet (76%) a biztonsági megoldások között, de csak 1 százalékkal van tőle lemaradva a biztonságos távoli hozzáférés (75%). Infografika

A válaszokban rejlő ellentmondások azt mutatják, hogy jelentős a disszonancia a biztonsági félelmek és azok kezelése között. Abban, hogy a tervezett kiadások nem állnak arányban az elismert kockázatokkal, szerepet játszhat az is, hogy a megkérdezetteknek csak a negyede (25%) vonja be az üzleti vezetőket a kiberbiztonságot érintő intézkedésekbe és az ezzel kapcsolatos tervezésbe. Az IT rendszerekkel való általános elégedettség és hamis biztonságérzet is elkényelmesítheti a vezetőket, ami hátráltatja a cselekvést és növeli a biztonsági kockázatot.

„A vállalatok utóbbi egy évben tapasztalt gyors digitális átalakulását nem kísérte a biztonsági rendszereik megerősítése. Ebben vélhetően szerepet játszik az is, hogy ezt a kérdést még mindig nem üzleti, hanem inkább műszaki problémaként kezelik a vállalkozások. A Microsoft felmérése szerint a kibertámadások miatt kieső munka évente 3 billió dolláros kárt okoz a vállalatoknak. Ez az összeg azonban nem tartalmazza azokat a károkat, amelyeket pénzben nehéz kifejezni. Ilyen elsősorban az üzletfolytonosság és a hírnév sérülése, az ügyfelek bizalmának megrendülése. Mindez azt mutatja, hogy a felhőbiztonság megteremtése egyértelműen üzleti kérdés is, ezért ügyvezetői döntést igényel.” – mondta Tóth András Mihály, a Microsoft Hungary marketing kommunikációs igazgatója, a kutatás vezetője

Tóth András Mihály a felmérésből visszaköszönő további tévhiteket is sietett eloszlatni: nem igaz, hogy a biztonság megteremtése egy bonyolult projekt, ahogy ezt a felmérésben résztvevő kelet-közép-európai cégek képviselőinek több mint a harmada (36%) látja. A felhős infrastruktúrák ugyanis eleve tartalmaznak beépített kibervédelmet, a ma rendelkezésre álló automatizált és mesterséges intelligenciát alkalmazó megoldások pedig sok időt és pénzt takarítanak meg. Ugyanilyen tévhit, hogy a biztonság szakértelmet igényel a kis- és közepes méretű vállalkozások részéről is: az olyan megoldásszállítók, mint a Microsoft teljeskörű szolgáltatást nyújtanak, ezért egy kisvállalkozásnak nincs feltétlenül szüksége saját, az IT-biztonságért felelős szakemberre. A válaszadóknak egyébként a 64 százaléka vélte úgy, hogy a felhőszolgáltatók megfelelő szaktudással rendelkeznek a támadások elhárítására, majdnem ugyan ennyien (62%) említették a náluk felhalmozódott tapasztalatot is, mint amely szintén megerősíti a beléjük vetett bizalmat. A vállalkozások szerint az egyre rafináltabb adathalászokkal csak a legkorszerűbb technológiai arzenált felvonultató, nagy tapasztalattal rendelkező felhőszolgáltatók képesek felvenni a küzdelmet.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Legendás autócsodák versenyeznek

A BMW Group Classic és a Grand Hotel Villa d’Este a 2023. május 19-21. közötti hétvégén gurítja ismét reflektorfénybe a legendás autócsodákat. A Villa Erba területén ismét megrendezik a Concorso d’Eleganza Villa d’Este tradicionális...

Tovább zöldült Budapest

Idén, a Föld napján nyitotta meg kapuit a Westend használtruha-gyűjtő helyisége, a ReStore, ahol amellett, hogy gyűjtik a feleslegessé vált textíliákat, különféle fenntarthatósággal kapcsolatos aktivitásoknak is helyet adnak. A leadott használt ruhák után hűségpontok...
Várkonyi Balázs TOP25

Lementettem magamnak egy utolsó képet

A pandémia alatt lemenedzselni az Extreme Digital és az eMAG fúzióját, majd egy gazdasági válsághelyzethez igazítani a lehetőségeinket alaposan próbára tette a vezetői képességeimet – mondta el Várkonyi Balázs. Az eMAG Magyarország igazgatótanácsának elnöke...

Az 5G a leggyorsabban terjedő mobilgeneráció

A világ számos részén jellemző gazdasági nehézségek ellenére valószínű, hogy az év végére eléri az egymilliárdot az 5G előfizetések száma a világban, vagyis jóval gyorsabban jut ehhez a mérföldkőhöz, mint a 4G – derül...

Jelentős változások a Jazzy rádiónál

Új névvel és arculattal folytatja a 90.9 Jazzy Rádió, a jövőben Jazzy-ként működik az adó. A station voice Peller Anna színművész lett, az új szignálpark zenéit pedig az ország egyik legkreatívabb, többszörös díjnyertes DJ-producer-zeneszerzője,...

Ügynökséget választott a Provident

Új vállalati kommunikációs stratégiájának kidolgozására és a márka építésére írt ki tendert a Provident Pénzügyi Zrt. A pályázati anyagok közül a NEST Communications koncepciója bizonyult legerősebbnek, így ősztől az ügynökség segíti a Providentet a...

Németországban terjeszkedik a Gloster

Új lendületet ad a hazai gazdaságban köztudottan óriási szerepet játszó német autóipari együttműködésnek a Gloster: a magyar IT cég többségi tulajdonrészt szerzett a németországi székhelyű G-plus Consulting GmbH-ban, aminek köszönhetően közvetlen informatikai beszállítója lett...

Nyitottak a lakóhelyváltásra a magyar munkavállalók

A munkavállalók 53 százaléka hajlandó jelenlegi lakóhelyéről elköltözni: kétharmaduk belföldi, egyharmaduk külföldi célpontban gondolkodik - derül ki a Trenkwalder Mobilitási Indexéből. Az alkalmazottak a jelenlegi helyzetükkel mérsékelten elégedettek: munka- és megélhetési körülményeiket bemutató Elégedettségi...

Magyar cégek a régió legjobbjai között

A Deloitte Central Europe 2022-es Technology Fast 50 programjára 16 közép-európai országból közel 400 pályázat érkezett. A kiemelkedő érdeklődés mellett idén a rangsorra felkerült cégek növekedésének mértéke is rekordot döntött.A Deloitte CE Technology Fast...

Új vezető a Kulcs-Soft-nál

2022. december 1-jétől Hóbor Péter tölti be a Kulcs-Soft Nyrt. CTO – Technológiai igazgató és hibrid vállalatirányítási üzletágvezető pozícióját. Hóbor Péter régi „motoros” az IT szakmában, dolgozott többek között a Shell Gas-nál, az Avayá-nál,...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Az exportra gyúrnak a kisüzemi sörfőzdék

Januári leállással, a fejlesztésekre szánt tartalékok mozgósításával készülnek a magyar kisüzemi sörfőzdék a téli hónapokra, miközben, aki teheti, igyekszik bővíteni az exportot, hogy eurós bevételekre tegyen szert. Utóbbihoz komoly segítséget kapott a Kisüzemi Sörfőzdék...

Legendás autócsodák versenyeznek

A BMW Group Classic és a Grand Hotel Villa d’Este a 2023. május 19-21. közötti hétvégén gurítja ismét reflektorfénybe a legendás autócsodákat. A Villa Erba területén ismét megrendezik a Concorso d’Eleganza Villa d’Este tradicionális...

Tovább zöldült Budapest

Idén, a Föld napján nyitotta meg kapuit a Westend használtruha-gyűjtő helyisége, a ReStore, ahol amellett, hogy gyűjtik a feleslegessé vált textíliákat, különféle fenntarthatósággal kapcsolatos aktivitásoknak is helyet adnak. A leadott használt ruhák után hűségpontok...
Várkonyi Balázs TOP25

Lementettem magamnak egy utolsó képet

A pandémia alatt lemenedzselni az Extreme Digital és az eMAG fúzióját, majd egy gazdasági válsághelyzethez igazítani a lehetőségeinket alaposan próbára tette a vezetői képességeimet – mondta el Várkonyi Balázs. Az eMAG Magyarország igazgatótanácsának elnöke...

Az 5G a leggyorsabban terjedő mobilgeneráció

A világ számos részén jellemző gazdasági nehézségek ellenére valószínű, hogy az év végére eléri az egymilliárdot az 5G előfizetések száma a világban, vagyis jóval gyorsabban jut ehhez a mérföldkőhöz, mint a 4G – derül...
- Hirdetés -

Don't Miss

Várkonyi Balázs TOP25

Lementettem magamnak egy utolsó képet

A pandémia alatt lemenedzselni az Extreme Digital és az eMAG fúzióját, majd egy gazdasági válsághelyzethez igazítani a lehetőségeinket alaposan próbára tette a vezetői képességeimet – mondta el Várkonyi Balázs. Az eMAG Magyarország igazgatótanácsának elnöke...

Különleges időszakban járunk

A médiaipar különleges időszakában járunk, amelyben a válság az új normális – mutatott rá Pető Péter. A 24.hu főszerkesztője elmondta azt is, hogy a tematikus prémiumterméküknél továbbra is erősen hisznek a fizetőfalban. Fotó credit: Ivándi-Szabó...

Kiszámíthatóbb működés

Jelenleg is új műsorokon dolgozik a Partizán csapata, amitől jövőre letisztultabb és kiszámíthatóbb működést várnak – mondta el Gulyás Márton. A Partizán alapító-főszerkesztője elárulta azt is, hogy zajlik a gasztroműsoruk forgatása, amit jövő év...

A technológiai modernizáció elengedhetetlen

Magyarország jövőbeni sikerei nagyon nagy mértékben a digitális gazdaság pályára állításán, a modernizáció felgyorsításán múlnak – hangsúlyozta Vinnai Balázs. Az IVSZ - Szövetség a digitális gazdaságért elnöke beszélt arról is, hogyan hatott a cégek...

Előre aláírtam volna

Nem csak az újságnak kell felkészülnie mindenre, a Telex üzleti modelljét is a gazdasági helyzethez kell alakítani – mondta el Dull Szabolcs. A lap főszerkesztője beszélt arról is, hogy milyen kihívásokat tartogatott a szerkesztőség...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Tovább zöldült Budapest

Idén, a Föld napján nyitotta meg kapuit a Westend használtruha-gyűjtő helyisége, a ReStore, ahol amellett, hogy gyűjtik a feleslegessé vált textíliákat, különféle fenntarthatósággal kapcsolatos aktivitásoknak is helyet adnak. A leadott használt ruhák után hűségpontok...

Magyar techcég famentő megoldásait díjazták Szingapúrban

Szingapúr környezetvédelmi és fenntarthatósági miniszterétől vett át rangos környezetvédelmi elismerést a magyar hátterű greehill vezetése a városi növényzet digitális eszközökkel történő tervezésében használt úttörő megoldásaiért. A magyar gyökerű, az intelligens városi megoldások globális piacán...

Zöldebbek lehetnek a médiakampányok

A szén-dioxid-kibocsátás csökkentése a gyártási láncolatban és az értékláncban is nagy figyelmet kap már, de a médiakampányok tervezésekor még kisebb szerepet szánnak ennek a szempontnak a médiaipar és a megrendelői oldal szereplői. Pedig Magyarországon...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....