A leggyakrabban hangoztatott jelzők. Nemcsak az idei évvel, de a folytatással kapcsolatban is. A Marketing&Media magazin évről-évre megkéri a szerkesztőbizottsági tagjait, hogy értékeljék a jelent, és mondják el, mit várnak a jövőtől. Ezúttal is ezt tettük. Szerkesztőbizottsági évértékelés és várakozások – 1. rész.
Vidus Gabriella, RTL Magyarország, vezérigazgató
2023 az újratervezés éve volt
A nézői trendek változása megmutatta, hogy újra a kísérletező oldalunkat kell elővennünk, hiszen a jól bevált formulák nem feltétlenül működnek mindig ugyanúgy, és ahogy az év végi nézettségi adatok mutatják, ennek meg is van az eredménye, hiszen olyan sikerbrandek születtek és születnek, mint a Sztárbox, Az árulók vagy a Hotel Éden, de olyan régebbi brandek is megmutatták az erejüket, mint a Nyerő Páros. A hirdetési piac berobbanását rövid távú megoldásokkal kellett kezeljük, ami végre egy olyan irányba mozdítja a televíziós reklámárakat, amely régóta váratott magára. Ennek köszönhetően lehetőség van fenntarthatóvá tenni a televíziós reklámpiacot.
Megleptük a piacot
A kétségkívül a Bajnokok Ligája teljes digitális közvetítési jogainak a megszerzésére vagyok a legbüszkébb, azt hiszem, ezzel oly mértékben megleptük a piacot, hogy sokan máig nem értik, miközben a nemzetközi piacon erre számtalan példa van. Hiszünk abban, hogy egy új piacot nyitunk a prémiumtartalomért fizetni hajlandó nézők elérésében. Az RTL+-nak ez lesz első teljes naptári éve, és a platform nagyon jól teljesít. Ezek az eredmények már csak azért is kiemelkedők, mert streamingszolgáltatásunk egy olyan versenyben kell, hogy helytálljon, amit egyelőre csak a nagyok játszanak. Ebben a küzdelemben mi magyar tartalommal és nemzetközi streamingszolgáltatókhoz mérhető technológiával veszünk részt. Lineárisan az idei évünk legnagyobb ütése a Sztárbox, ami eddig minden adásnapon kiemelkedően teljesített a saját sávjában. És bár ritkábban beszélünk róla, de az RTL kábelcsatornái is fantasztikus eredményeket értek el ebben az évben. Töretlenül hiszünk a lineáris piacban, ezért ebben az évben, december 15-én elindítottunk négy új lineáris kábelcsatornát.
A nézőink vagy az előfizetőink számára nem látható, de év eleje óta egy új felső vezetői és irányítási struktúrában dolgozunk, miközben még tart a vállalat működését átalakító munka. Nagyon büszke vagyok a kollégáimra, hogy ebben konstruktívan és nyitottan vesznek részt, és együtt fejlődünk új utakon járva.
Meg fog térülni
Hiszünk abban, hogy a megújulásba fektetett munka megtérül, az RTL főcsatorna piacvezető lesz 2024-ben, és a csatornaportfólió a 11 kábeltévével együtt csatornacsalád szintjén is hozza a számokat. Bízunk abban is, hogy a Bajnokok Ligája mérkőzései hozzák az RTL+ előfizetőszámait.
Vaszily Miklós, TV2 Csoport, elnök
Piacvezető lett
A TV2 Csoport gazdálkodása stabil, de az infláció, az energiaárak és a gyártási költség emelkedésének következtében a bevételeink jóval visszafogottabban bővültek. Csoportszinten növekedést várok erre az évre, de jócskán az infláció alattit. A nézettségi adataink szárnyaltak, (a jelenleg elérhető teljes havi adatok alapján) októberben és egész éves átlagot nézve is piacvezető lett a TV2 és a TV2 Csoport mindhárom kiemelt korcsoportban (A18–59, A18–49, A4+) teljes napon és főműsoridőben egyaránt. Remélem, hogy az évet is sikerrel zárjuk.
Garancia hosszú távon
A nézettségi sikerek nem jöttek könnyen, de túl vagyunk egy szakmailag nagyon erős csapatépítésen, ami garancia lehet hosszú távon az eredményességre. A lineáris növekedés mellett a 2021-ben megújított és azóta organikusan fejlődő digitális platformunkon keresztül elérhető szolgáltatásokra (TV2 Play, TV2 Play Premium, TV2 Play Zero) regisztráltak száma mostanra megközelíti a 2 milliót.
A tévé meghatározó
A reklámpiacnak jövőre erről a mostani bázisról, illetve a csökkenő inflációval mindenképp növekednie kellene, így a jó nézettségi adatokat érvényesíteni tudjuk a kampányoknál. Az továbbra is látszik, hogy a tévé meghatározó csatorna a hirdetési piacon.
Bánhegyi Zsófia, Szerencsejáték Zrt., kereskedelmi igazgató
Nagy lépés
Számomra nagy változást hozott 2023, mivel a marketing- mellett a kereskedelmi terület irányítását is átvettem a nemzeti lottótársaságnál. Mind a lottózói hálózatunk, mind a digitális csatornáink jelentős átalakuláson, modernizáción mennek keresztül, amely a következő évtized piaci kihívásaira készíti fel a vállalatot. Nagy lépés volt számunkra, hogy október végén elindult a vadonatúj sportfogadási weboldalunk, ugyanakkor nem feledkeztünk el a lottózói játékosokról sem. Visszahoztuk számukra a lakásnyereményt, és így regisztrált játékosaink számát a kiskereskedelmi hálózatunkban több mint egymillióra növeltük az idén, ami teret nyit a személyre szabott kiszolgálásra.
Trendbook
Személyesen az első magyar Marketing Trendbook létrejöttére vagyok a legbüszkébb szakmailag, amelyet 147 szakértő kollégámmal együtt készítettünk 420 oldalon. A Magyar Marketing Szövetség elnökségi tagjaként ötletgazdája és projektfelelőse voltam a publikáció elkészültének, amelynek fő célja az volt, hogy demokratizálja, mindenki számára elérhetővé tegye azt a friss és magas szintű tudást, amelyet a hazai marketingközösség napjainkban, képvisel.
Új technológia
Fókuszban lesz a lottózói hálózatunk további transzformációja, bővítése, egy új és modern értékesítési technológiát vezetünk be. Érkezik első zászlóshajóüzletünk, a Jövő lottózója is Budapesten, és készen állunk arra, hogy a nemzetközi sportesemények évében a sportfogadási lehetőségeket kiaknázzuk egy erősödő piaci versenyben.
Nagy Bálint, IBS, Marketing Tanszék, vezető
2023
A big picture zavaros, váratlan eseményekkel teli, veszélyesnek mondható. Az emberiség zabolázatlan sportkocsija gyorsuló iramban száguld egy ismeretlen, kátyúkkal teli és kanyargós úton. A mikroszféra, azaz az IBS inspiratív közegként szerencsére ennek ellenpontja. Rengeteg az újdonság, például az MI az oktatási szférának is óriási fejtörés, mert a módszertanunk alapjait, az önálló írást és gondolkodást hívja tetemre.
Büszkeség
Örömmel és némi büszkeséggel tölt el, hogy egyre több hallgatóm akar velem kapcsolatban maradni és marad is a végzését követően. Lám itt a közösségi platformok egyik hozadéka. Ez nemcsak személyes kötődéseket, szeretetet, hanem szakmai aktualitást és naprakészséget is jelent. És érdekes tapasztalatokat, például hogy diplomával a kezükben hányan fordítanak hátat az üzleti életnek és indulnak más irányba. Már három pilóta exhallgatóm is van. Megértem őket.
Minden percét élvezni
Nem vagyok vátesz, és őszintén szólva mosolygok a sok önjelölt megmondóemberen, akik nagyrészt horrorisztikus jövőképekkel próbálnak öt perc hírnevet szerezni maguknak. Fogalmam sincs, mit hoz 2024, de én próbálom minden szerethető percét élvezni.
Horváth Magyary Voljć Nóra, K&H Csoport, kommunikációs ügyvezető igazgató
Izgalmas megint
Az idei megint egy izgalmas év volt. Kommunikációs szempontból több kezdeményezésünk beért az imázsunk formálása terén, innovációban hatalmasat léptünk újra előre mind az új mobilbankunk bevezetésével, mind pedig az országban egyetlen hangalapú, mesterséges intelligenciára épülő pénzügyi digitális asszisztens, Kate elindításával, amelynek ma már csak annyit kell mondani, hogy „utalj anyunak tízezer forintot”, és hagyni, hogy megtörténjen. A fenntarthatóság területén is új szolgáltatásokat vezettünk be az ügyfeleinknek, mint például az agrárvállalatoknak a tevékenységük karbonlábnyomát számoló vagy a lakosság számára az otthonuk energetikai besorolását kiszámító kalkulátort. Mindkettő segít az energetikai fejlesztés megtérülésének, költségének kiszámolásában, és ha lehet, kölcsönt is ajánl hozzá.
Díjeső
Ebben az évben a K&H-t választotta a The Banker magazine az Év legjobb digitalis, a Euromoney pedig az Év legjobb fenntarthatósági bankjának. Emellett újabb kolléganőm, Zámbó Szabina után az idén Sós Beáta került fel a Signature 40 listára. És bevezettük a médiavásárlási döntésünkbe is a fenntarthatósági szempontot a korábbi „elérés-affinitás-költséghatékonyság” szentháromság mellé. Persze ezenkívül jó néhány további díjat is nyertünk mind a nagyvállalatoknak szóló pénzügyi szolgáltatásainkkal, mind pedig az ESG-vel összefüggésben.
Izgalommal várom
A következő évtized szisztematikus változását két tényező biztosan meghatározza: a klímaváltozás és a mesterséges intelligencia. A K&H napirendjén mindkettő előkelő helyen, a lista tetején áll. Nagy izgalommal tekintek az elé, hogy a mesterséges intelligencia hogyan használható biztonságosan és jogszerűen nagyvállalati környezetben, a saját területemen pedig miként tudja a kommunikációs feladatok elvégzését segíteni, a hatékonyságunkat növelni. A fenntarthatóság, a környezetvédelem már beépült a kommunikációs tevékenységünkbe mind témaként, mind pedig az egyes tevékenységünket e szerint alakítottuk át, ezért is vagyunk büszke tulajdonosai öt projektünkkel is a Green Pledge védjegynek.
Kovács Tibor, Ringier Hungary, ügyvezető
Erősödő portfólió
Amellett, hogy az idén mindannyiunk üzleti tevékenysége megküzdött az inflációs hatásokkal, mi folytattuk a korábban megkezdett építkezéseinket, elsősorban digitális téren. Tovább erősödött az online médiaportfóliónk mind olvasói elérésben, mind hirdetési oldalon. A legfiatalabb szájtjaink, a sportal.hu és a kiskegyed.hu az indulásuk után bő egy évvel már a saját szegmenseik élére jutottak. A nyomtatott termékeink esetén racionalizáltunk: a nyomdai kapacitásainkat leépítettük, és külső nyomdákhoz vittük a gyártási tevékenységünket, a rejtvénylapkínálatunkat értékesítettük. Mégis az építkezés évének nevezném 2023-at, mert több új partnerséget és új üzleti megoldást készítettünk elő 2024-re. Többek között társszervezői lettünk egy teljesen új, nagyszabású szakkiállításnak és vásárnak, a jövő novemberi Techxpo Budapest 2024-nek.
Saját sales house
Büszke vagyok egyrészt a kiadói csapatunk fejlődésére, mert a szervezetünk minden területén egyre erősebb a kollégákban az üzleti szemlélet, az adatalapú gondolkodás és a nyitottság a kísérletezésre, ami ma már elengedhetetlen a fenntartható működéshez még akkor is, ha közben a napi feladatunk a tájékoztatás, a sajtótevékenység. Az üzleti oldalon pedig nagy előrelépést jelentett, hogy egy évvel ezelőtt saját kézbe vettük a digitális portfóliónk hirdetésértékesítését, kvázi saját sales house-t nyitottunk. Az átállás rizikós volt, de jól sikerült.
Fizetős tartalmak
A digitális médiaszereplők közül azok, akik korábban még nem lépték meg, már nem halaszthatják tovább a fizetős tartalmi megoldások valamelyikének bevezetését. A hirdetőknek új forrásokra lesz szükségük az olvasói adatok eléréséhez, ami egy lehetőség a kiadói szakma számára. Ezen a téren is segítségünkre lehet az MI, hiszen a kiadók már a mesterséges intelligenciát is bevonhatják a hirdetők jobb kiszolgálásába. Arra számítok, hogy mostantól gyakorlatilag havonta jelennek majd meg újabb MI-megoldások, ám ehhez a tempóhoz alkalmazkodni kihívás mind az olvasók, mind a média szereplői számára. Fontos még, hogy a digitális szerzői jogok érvényesítése terén fordulópontra számíthatunk a jövő év elején, és végre a gyakorlatban is megnyílhat annak a lehetősége, hogy a hazai kiadói szakma érvényesíthesse az online szellemi produktumok jogdíjait a globális techóriásokkal szemben, immár egy létező díjszabás mentén.
Guttengéber Csaba, Atmedia, ügyvezető igazgató
Kimagasló év
Az idei év izgalmakkal és fordulatokkal teli, de kimagasló esztendő az Atmedia számára. Mindhárom üzletágunk – tévé, online, rádió – a terveink fölött teljesített, sőt a rádió kiugróan nőtt.
Mérföldkőnek tartom
Éves szinten szállítottuk a televíziós kampányokat, két új csatornával, a Cartoon Networkkel és a Cartoonitóval bővült a portfóliónk. Mérföldkőnek tartom az RTL Saleshouse-zal való összefogásunkat a hazai szereplők részesedésének növelése érdekében a globális platformokkal szemben. A PodPad.hu már két év után profitot termel, és ha már audió, megemlítem a MiértRádió? összefogásban való szerepvállalásunkat is, amivel talán katalizáljuk a rádiópiac dinamikus növekedését. Büszke vagyok az Atmedia csapatára, és köszönöm az ügynökségek és a hirdetők bizalmát is!
Kulcsfontosságú lesz
A tévés és az online piacon stagnálást, kismértékű növekedést várok. A rádiópiac építésében továbbra is részt veszünk, reméljük, sikerül szinten tartani! A hazai médiapiac rákfenéje, a rendkívül alacsony tévépiaci árszint 2024-re változik, át fog menni egy erős két számjegyű árszínvonal-növelés, amely a szállítási biztonságot növeli. Ezt mi transzparensen, a szezonindexek emelésével érjük el. Az inventorytervezés és a gazdálkodás szempontjából kulcsfontosságú lesz a pontos volumenvállalás, az éves és a havi kampánylejelentés, amihez elengedhetetlen a hirdetők és az ügynökségek együttműködése.