A leggyakrabban hangoztatott jelzők. Nemcsak az idei évvel, de a folytatással kapcsolatban is. A Marketing&Media magazin évről-évre megkéri a szerkesztőbizottsági tagjait, hogy értékeljék a jelent, és mondják el, mit várnak a jövőtől. Ezúttal is ezt tettük. Szerkesztőbizottsági évértékelés és várakozások – 3. rész.
Urbán Zsolt, People Group, ügyvezető
Működik, amit megálmodtunk
Az elmúlt évek keserű tapasztalatai, illetve a minket körülvevő gazdasági bizonytalanság óvatos tervezésre késztetett minket az év elején. Hónapról hónapra egyre tisztábban láttuk az évet, és bevallom, nem számítottam arra, hogy ilyen nagyságrendű növekedést ér el a csoport. Mondhatnám, hogy olyan érzésem van, hogy a sokéves befektetett energia és munka, illetve az a koncepció, amit 2018-ban megálmodtunk, működik. Már a 2022-ben is voltak ennek jelei, de ez az év nagyon kevés negatív és rengeteg pozitív dolgot adott nekünk.
Mosoly és nevetés
Lehet, hogy közhelynek hangzik, de most nagybetűvel tudom egy szóban összefoglalni: a CSAPATRA vagyok a legbüszkébb, akik szintén megérkeztek, és csak azt látom, hogy mosoly van, nevetés és jó hangulat. Ennél többre egy vezető nem vágyhat…
Sok előrelépés
Ismét elő kell venni az óvatos mivoltunkat, és nagyon óvatosan tervezni, hogy egy év múlva, amikor esetleg ezt megkérdezi valaki ismét, akkor újra pozitív dolgokat tudjak mondani… Kihívás az lesz bőven, és amíg a gazdasági helyzet nem változik mind mikro-, mind makroszinten, addig csak abból főzhetünk, amink van. Nagy élénkülésre nem számítok. Számunkra a legizgalmasabb dolog az új stratégiapartner-hálózatunkhoz, a Direct Mediához kapcsolódik, amellyel május óta csak a háttérben dolgoztunk, de remélem, hogy a 2024-es évben már sok előrelépést jelenthetünk be.
Hinora Ferenc, Positive Adamsky, tulajdonos, MMSZ, elnök
Az idén is meghaladjuk
Amilyen bizonytalanul indult a mostani év, olyan jól zárult. A Positive Adamsky reklámügynökségi csoport az idén is meghaladja a 3 milliárdos árbevételt, amelyet a versenypiacról, állami ügyfelek nélkül tudtunk megszerezni. Összességében a legtöbb szektorról elmondható, hogy 2023 nem hozott akkora visszaesést, mint amekkorát egy évvel ezelőtt sokan jósoltak. A nagy kérdés, hogy a visszaesés nem 2024-re gyűrűzik-e be, mert a jövő év jelenleg ugyanolyan bizonytalanul néz ki, mint tavaly ilyenkor az idei. A gazdasági környezet gyakorlatilag nem változott kedvező irányba, és a társadalmi, környezeti problémák is ugyanazok, de mindig változnak azok a hatások, amelyek kiváltják ezeket. Lassan teljesen igaz lesz a jól ismert mondás „az egyetlen állandó a változás maga”.
Summit & Trendbook
Egy üzleti vállalkozás legfontosabb értékmérője az üzleti eredményesség, a szakmai elismertség és a társadalmi értékteremtés. Mindháromban volt szerencsénk nyomott hagyni, de nemcsak ügynökségi vezetőként, hanem a Magyar Marketing Szövetség elnökeként is roppant büszke vagyok. A szövetség folyton bővülő tagsága és nagyszabású projektjei, mint például a Marketing Summit vagy a Marketing Trendbook nagyban erősítik a marketing reputációját és a szakmai identitásunkat. Mindkét projekt megvalósításában nagyon komoly részt vállalt a Positive Adamsky, így a büszkeségem is hatványozott.
Eltökéltek vagyunk
A jövő évtől ugyanazt várom, mint az ideitől, rengeteg bizonytalanságot és sok munkát. A kihívások ugyanazok lesznek, a lehetőségeinket viszont mi alakítjuk. A Positive Adamsky a következő évtől már nem csak a marketingkommunikációs szakmában veti meg a lábát, valamint Magyarország legnagyobb egészség- és életmódplatformját fogjuk felépíteni az egyik legnagyobb kiadóvállalattal közösen. Eltökéltek vagyunk a társadalom szemléletformálásában az egészség megőrzése, a jobb életminőség elérése és a betegségek edukációja kapcsán, de az egészség-, valamint életmódszegmens piaci szereplőinek szakmai és üzleti támogatása is célunk.
Faludi Péter, Havas Media, ügyvezető igazgató
Sokkal rosszabbra készültünk
Tavaly ilyenkor, amikor az idei évet terveztük, sokkal rosszabb szcenárióra számítottunk. A magas infláció és a makrokörnyezeti hatások miatt jóval alacsonyabb ügyfélbüdzsékkel kalkuláltunk. Azt kell, hogy mondjam, hogy meglepően pozitív lett végül az idei év ebből a szempontból. HR-fronton sokéves fejlesztéseink értek révbe az idén, gyakornoki programot indítottunk, szenior tervezői téren nagyot bővültünk, nem utolsósorban pedig a jövő kihívásaira válaszolva vezetői változások is történtek.
Ismét a fedélzeten
Egyértelműen a csapatra vagyok a legbüszkébb, ezenfelül pedig a vállalati kultúránkra, a kiemelkedő pénzügyi sikereinkre. Szintén óriási büszkeség és talán a legjobb visszajelzés, hogy kisebb-nagyobb kitérő után régi kollégákat ismét a fedélzeten üdvözölhetünk.
További növekedés
Abszolút optimistán tekintünk a jövőre, további növekedést várunk. A fent említett HR-fejlesztések mellett olyan technológiai újításokba is belekezdtünk az idén, amelyeknek az eredményeit 2024-ben fogjuk igazán élvezni, ez pedig a gördülékenyebb ügyfélkiszolgálásban, a szolgáltatásaink bővítésében látszik majd meg igazán.
Ritter Tamás, Marketing&Media, managing partner
Bővülő tevékenységek
Az idén nem tudok olyan gazdasági körülményt, ami segítette volna a munkánkat. Háborúk, magas infláció, emelkedő költségek, csökkenő büdzsék. Ugyanakkor túlvagyunk egy Covidon, most már tudjuk, hogy van ennél lejjebb is, amikor teljes a shutdown. Összességében elégedett vagyok, és örülök, hogy minden nehézség ellenére kipipálhatjuk ezt az évet. Elindultunk új rádióműsorunkkal, illetve annak podcastverzióival, a Business Lounge-zsal, a Top PR- és kommunikációs vezetők listájával immáron négyre bővült az iparági listáink száma. A Top 50 médiás, marketinges, PR- és digitális szakember lista összeállítása óriási felelősség, hiszen sokan várják, sok szakembernek és a piacnak is fontos visszajelzés. A többéves tapasztalat, a Marketing&Media hitelessége garancia a szakmának, nekünk meg folyamatos kihívás az ennek való megfelelés. Évről évre fejlesztjük, csiszolgatjuk a listák összeállítását, szempontrendszerét. Menet közben sok-sok para, utána hatalmas büszkeség.
2024
Az év díjnyertes buzzwordje az MI, de az idei év még egyértelműen az útkeresésről és a teóriákról szólt. Kíváncsi vagyok, hogy a 2024 hoz-e ebben egyértelmű áttörést. Lesznek-e konkrét tevékenységek, projektek, amiket már máshogy csinálunk, mint az MI előtt. Szerintem nem lesz könnyebb évünk, örülnék, ha az MI tudna nekünk a bevételnövekedésben segíteni, de ha még jövőre nem tart ott, akkor kénytelenek leszünk megoldani magunk. Új projektekkel, az eddigiek fejlesztésével készülünk. Igyekszünk még többet, még jobban kommunikálni magunkról. Látványosan alakulnak át a tevékenységi körök, ebben még nagyobb ugrást érzek: ügyfél, ügynökség, kiadó a piaci pozíció, a bevételi célok elérése érdekében lépnek újabb és újabb területekre.
Sopov István, IAB, elnök, Adaptive Media, ügyvezető
Jól sikerültek
A médiapiac kicsit meglepő módon kevésbé érzékenyen reagált a válságra és az inflációra, ennek örülhetünk. Szép növekedést értünk el a prémiumtermékeinkkel és jól sikerültek az új bevezetések is. Az idei jól illeszkedik az utóbbi évek sorába, amennyiben nincs két egyforma esztendő, a korábban megszokott szezonalitása a szakmánknak látszólag megszűnt, nem tudjuk, hogy mikor lesznek újra „tankönyvi” negyedévek.
Mérföldkőnek érzem
Az idén 18 értékes kiadvánnyal sikerült bővítenünk a portfóliónkat, közülük is kiemelném a Szeretlek Magyarország (szmo.hu) és az Infostart hírportált, illetve a G7.hu és a Privátbankár.hu gazdasági oldalt. Nekünk nagyon fontos, hogy minél több olyan cikkoldalon tudjuk megjeleníteni a hirdetők üzeneteit, ahol magasabb a látogatók által eltöltött idő. Az Adaptive Media és a Teads sikere is azt bizonyítja, hogy a hazai kiadók jó választ tudnak adni a márkaépítésre és az értékesítésre fókuszáló kampányokra is. Mérföldkőnek érzem azt is, hogy elindultak a CTV-kampányaink, az egész piacunk számára fontos, hogy ne maradjunk le a digitális megoldások élvonalától.
Közös építés
Látom a jeleit, hogy a hazai kiadók display-értékajánlata megerősödik, akik eddig nem összefogásban gondolkodtak, most már azok is a piac közös építésén dolgoznak. Ezzel párhuzamosan a hirdetőkben is erősebb a nyitottság, hogy a megbízható felületeket válasszák, és a jobb elhelyezésért, illetve formátumokra fektessenek nagyobb hangsúlyt. Mindkét üzletágunk a hazai prémiumkiadókat segíti, miközben igazi minőséget tud nyújtani a hirdetőknek. Ez különösen fontos a mai világban, ahol már látszik, hogy sokszor csak az elsődleges metrikák szintjén jelennek meg a szép eredmények, de valódi brandépítésről vagy -értékesítésről nincs szó. Így az a várakozásunk, hogy a digitális piaccal együtt mi is növekedni fogunk 2024-ben.
Blaskó Nikolett, ACG, ügyvezető, MAKSZ, elnök
Régiós szinten
Minden korábbinál erősebben indult az év, és ez a lendület 2023 második és harmadik negyedévében is kitartott. Az idei esztendőben végre sikerült az infláció hatására megnövekedett költségeinket a korábbi, hosszú távra kötött szerződéseinkben is érvényesíteni, ezzel stabilizálni a működésünket. A meglévő ügyfeleink megtartása mellett – akiknek a többsége a tavalyi kivárás után az első fél évben jelentősen növelte a költéseit – több új, országhatáron átívelő, régiós szintű nagy, integrált megbízást nyertünk el. A piacon a folyamatos változás és az ebből adódó bizonytalanság, valamint kiszámíthatatlanság miatt a stratégiai, a márkaleadszerepünk felértékelődött, az ügyfelek megérezték, hogy megéri hosszú távon stabil, felelős, szakértő partnerrel dolgozni. A mennyiségi szemléletből egyre inkább a minőség és a megbízhatóság felé fordultak az idén a márkák.
Hatvanmilliót gyűjtöttünk
A legbüszkébb arra vagyok, hogy három év szünet után 2023 őszén a fenntarthatóság jegyében óriási sikerrel sikerült újra megszervezni jótékony célú gardróbvásárunkat az UNICEF PopUp Store and More-t. Az idén edukációval és kortárs aukcióval egybekötött kétnapos eseményen az ACG az UNICEF Magyarországgal és a Világszép Alapítvánnyal közösen 60 millió forintot gyűjtött a hátrányos helyzetű, intézetben nevelkedő gyerekek támogatására.
Óvatos tervezés
Bár az ACG jó évet zár, 10 százalék feletti várható növekedéssel 2023-ban, a negyedik negyedévben már érezhető a fékezés a hazai piacra dolgozó megbízóink költésében és márkaaktivitásában. A recesszió, a lakossági költések, a fogyasztás visszaesése az idei eredmények ellenére óvatos tervezésre int 2024-ben.
Nyomárkay Kázmér, Marketing&Media, managing partner
2023
A maszkot lassan elfelejtettük, a szomszédban zajló háborúval és ennek következményeivel azonban továbbra is együtt kell élnünk. Számunkra a 2023-as inkább átlagos volt. Se jobb, se rosszabb. Ahhoz képest, hogy az idén lényegében stagnál a magyar gazdaság, azaz nincs növekedés, a miénk nem rossz eredmény.
Új rangsor
Büszke vagyok arra, hogy az eddigi három mellé sikerült elindítanunk egy újabb rangsorunkat, a Top 50 PR-szakembert tartalmazót. Erősen hiszünk ugyanis abban, hogy ezek a listák és rangsorok inspirálják a rajtuk szereplőket. A szektor többi szereplője számára pedig olyan példaképeket jelenthetnek, akikre érdemes figyelni, akiktől lehet tanulni. Ez is a dolgunk, hiszen hiteles és releváns listákat, rangsorokat más nem készíthet, csak egy szakmai médium.
Egyedi igények
Jó esetben azt várom, hogy a 2024-es nyugodtabb év lesz, mint az utóbbi három. Ez mindenkinek az érdeke lenne, hiszen nyugodtabb szélviszonyok közepette jobban lehet hajózni. Mi igyekszünk a sok konfekciót kínáló üzlet mellett továbbra is úri szabóság lenni. Megkeressük a legjobb szövetet, ami passzol az ügyfélhez, ha kell, háromszor mintát veszünk, felpróbáljuk rá. Ha jövőre kicsit hízik, akkor sincs gond, ráalakítjuk. Egyedi igényeket elégítünk ki lassan 15 éve.