Az RTL-es vezetőkkel készült interjúsorozat mai folytatásából kiderül, hogyan élték meg az RTL-nél, hogy a múlt év végén a TV2 megelőzte őket főműsoridőben a 18-49-es korosztályban és hiányoztak-e szerintük az RTL+-ra gyártott showműsorok a lineáris kínálatból. Kolosi Péter elárulta azt is, hogy jövőre érkezik a Gólkirályság második évada. Az interjúsorozat első része itt olvasható.
- 2022 végén olyan történt, amire nem igazán volt példa az elmúlt 20 évben. A TV2 megverte főműsoridőben a 18–49 éves korosztályban az RTL-t. Van nagy csalódottság? És ami ennél sokkal fontosabb, hogyan tovább, mi lesz 2023-ban? Visszaveszi az RTL a vezető pozíciót?
- Kolosi Péter: Természetesen nem örültünk a tavaly őszi eredményeknek. Meg kell ugyanakkor jegyeznem, hogy éves átlag tekintetében 2022-ben is az RTL volt a legnézettebb csatorna. Az RTL főműsoridőben 15,0 százalékos közönségarányt ért el a 18–49 éves nézők körében és továbbra is egyértelmű piacvezető maradt, 1,1 százalékponttal megelőzve a TV2-t. Csatornacsoportszinten 0,3 százalékponttal maradtunk el a TV2 Csoporttól, de tegyük hozzá, hogy ők ugyanebben a versenyben 14 tévéaadóval vannak jelen. Azaz a kérdés nem az, hogy az RTL visszaveszi-e, hanem hogy megtartja-e a piacvezető pozíciót. Hozzá kell tennem, 2023 sem úgy indult, hogy annak igazán örülhetnénk. Az év első két hónapját ismét úgy vesztettük el, hogy az RTL jobb eredményt hozott ebben a két hónapban, mint az elmúlt két évben, azonban a TV2 olyan mértékben növekedett, hogy továbbra is vezetik a nézettségi versenyt. Míg az elmúlt években az általuk adott egész főműsoridőt betöltő sportrealityvel szemben az RTL főműsoridős kínálata néhány hét kivételével mindig győzni tudott, addig ez a jelenlegi műsoraikkal szemben már nem mondható el. És ez még jó néhány hétig így is lesz. Ezt onnan lehet pontosan tudni, hogy a magyar piacon jelentős nézettségi változásra akkor lehet számítani, ha változnak a műsorok is. Már tavasszal is lesz persze egy-két ilyen alkalom, hiszen április elején indul az Álommeló, aztán a Tippelj és Vidd el!, így a kínálat nálunk néhány ponton változik majd, de mi elsősorban továbbra is az őszi szezonra készülünk: a Voice, vagy például a Sztárbox könnyen a nézők kedvencévé válhat, de biztos vagyok abban is, hogy a Survivorre is sokan kíváncsiak lesznek, hiszen tavaly azzal sem találkozhattak az RTL nézői. Meg kell említenem emellett két idei sikert. Januári indulása óta a Cápák között eddig két hét kivételével a legnézettebb műsor volt az adott héten. És volt már egy nagyon sikeres sorozatpremierünk is, a Gólkirályság, amely jövőre ismét látható lesz, immár a második évadával.
- Mik a legfontosabb tanulságai a tavaly év végi gyengébb nézettségi eredményeknek?
- Kolosi Péter: Az egyik tanulság, hogy sokkal több újdonsággal kell szórakoztatni a nézőt. A jól bevált formátumainkat pedig pihentetni kell egy ideig, és abban az időszakban is többet kell költeni tartalomra, amikor ezt a reklámpiac szezonalitása egyáltalán nem indokolja. Hiszen éppen azt látjuk, hogy a konkurensünk egy a miénknél lényegesen magasabb január–márciusi költéssel felül tud kerekedni rajtunk. Ez üzletileg fejtörést okoz, ugyanakkor a néző mindennek az első számú haszonélvezője. A másik tanulság pedig mindenképp az, hogy meg kell tudnunk szólítani azokat a nézőket is, akik nem vagy még nem fordultak a streaming felé, hiszen a továbbiakban ők alkotják elsősorban azt a tévénézői réteget, amely minden nap az RTL-re kapcsol. Részben ezért is jött létre az úgynevezett tartalmi stream, hogy erre a kihívásra legyenek válaszaink.
- Hogy működik ez és mi a feladata?
- Kolosi Péter: Tulajdonképpen ez a testület hozza meg a tartalommal kapcsolatos döntéseket, és koordinálja is a különböző tartalmi területek (gyártás, akvizíció, kreatív stb.) működését, tekintet nélkül a műfajra vagy akár a platformra.
- Szabó Balázs: A tartalomstreamben azon szakmai vezetők körében születnek meg a döntések, akik területük legjobbjai, mint például Kotroczó Róbert és Hermann Pierre. Az újragondolt szervezeti felépítéssel ez lehetőséget ad arra, hogy Péter és én is saját hatáskörben döntsünk több területet érintő kérdés kapcsán. Ez sokkal gyorsabb működést és reagálást tesz lehetővé a lineáris és nem lineáris felületek tartalmi tervezése során.
- Bejöttek a számítások a RTL+-ra gyártott show-műsorokat tekintve? Nem hiányoztak a lineáris nézettségből?
- Kolosi Péter: Egyáltalán nem. Show-műsorként a Gyertek át! nagy sikerrel debütált a platformon, így még az idén nyáron érkezik a következő évad az RTL+-ra. De nem szeretnék megfeledkezni az On the Spotról, a Főszerepbenről vagy az Amit tudni akarszról sem, amelyek szintén megtalálták a közönségüket és beváltották a hozzájuk fűzött reményeinket.
Az RTL-es menedzserekkel készült interjúsorozatunk holnap érkező harmadik részéből kiderül, hogy mire számítanak a reklámpiacon, mit gondolnak a tévé profitabilitásáról és mit terveznek még erre az évre.
Marketing&Media