Kedvező tendencia a rádiós piacon – interjú Hanák Tamással

Becslésünk szerint a Class kiesésével évi 2,5-3 milliárd forintnyi reklámköltést kell a piacon tartani, amelyből várakozásunk szerint év végéig a portfóliónk kétmilliárd forintos kampányköltést hoz el – nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak Hanák Tamás, a Radio Sales House Kft. ügyvezető igazgatója. A cégvezető beszélt arról is, hogyan alakult az állami és piaci reklámköltés a rádióknál.

 

– Tavaly egész jó éve volt a rádiós piacnak, az országos kereskedelmi rádió év közbeni megszűnése ellenére 9,06 milliárdról 9,57 milliárd forintra nőtt a rádiós reklámköltés. Az idén megugorhatja a piac a tízmilliárdos szintet?

 

– A tendencia az első fél év eredménye alapján kedvező. Az látszik, hogy a rádiós reklámtorta átalakult, a Class FM 2016-os rádiós tortában mért 41 százalékos, másodpercalapú reklámértékesítési részarányát a piaci szereplők az elmúlt egy év alatt felosztották maguk között. Az RSH értékesítésébe tartozó adók – árbevételük emelkedése alapján – az átalakulás nyertesei, de ez vonatkozik a hallgatottság emelkedésére is. A tavalyi bázishoz képest az országos vételkörzetű Petőfi Rádió megduplázta bevételét, és ezzel reklámtorta-részesedését 8 százalékkal növelte (a 2016 első fél évében elért 13 százalékról 21-re). A főváros leghallgatottabb rádiója, a Sláger FM 7 százalékkal növelte (a 2016 első fél évében elért 16 százalékról 23-ra) egy év alatt a listaáras értékesített reklámidejét.

 

– A korábban a Class FM-et használó hirdetői kört sikerült a rádiós piacon tartani?

 

– Erre csak piaci becslések alapján lehet válaszolni, illetve az alapján, amit a portfóliónknál tapasztalunk. Az első féléves eredményeink alapján azt mondhatom, hogy a Class FM kiesése után a piacnak sikerült a hirdetők többségét a szektorban tartani. Becslések szerint évi 2,5-3 milliárd forintnyi reklámköltést kell a piacon tartani, amelyből várakozásunk szerint év végéig a portfóliónk kétmilliárd forintos kampányköltést hoz el.

 

– A piaci, vagy inkább az állami hirdetők mozgathatják az idén a rádiós hirdetési piacot? A tévés piacnál az EY adatai szerint egyértelműen az állam generálta a növekedést.

 

– Azt mondhatom, hogy az RSH idei első féléves eredményei rácáfolnak a tévés piaci vélekedésre. Az RSH első féléves árbevétele a tervezettnél jóval nagyobb mértékben, több mint 50 százalékkal nőtt 2016 első feléhez képest, és ebben az eredményben még nincs benne a portfóliónkhoz az idén tavasszal csatlakozott Sláger FM adata. Az árbevételünk emelkedése alapvetően a kereskedelmi szektorból származik. Tapasztalatunk szerint az idén eddig erősebb volt a gépjármű, a kereskedelem, a bank és biztosítás, valamint a gyógyszeripar megjelenése.

 

– Nemsokára új országos rádiós frekvenciapályázat lesz. Sokakról pedzegetik, hogy indulnak. Ti, vagy valamelyik adótok gondolkodik rajta, hogy induljon?

 

– Az RSH – kereskedőházként – kizárólag reklámértékesítési tevékenységet végez a vele szerződött rádiók képviseletében. Arról, hogy a tulajdonosi körben kinek milyen irányú tervei vannak, nem tudok nyilatkozni. De ha lesz ilyen új rádióadó, annak reklámértékesítésében is szívesen működünk közre, hiszen az RSH tapasztalata bizonyára segítség volna számára.

 

Az interjút teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvashatja el.