- Hirdetés -

Kevés a fizetés, megszűnt a munkahely – ezért váltanak pályát a magyarok

|

Magyarországon 10-ből 7 ember váltott már pályát karrierje során, tízből négyen ráadásul több alkalommal is kerültek ilyen helyzetbe – derül ki a Profession.hu magyar munkavállalók és hazai cégek körében végzett kutatásából.

A pályaváltásban felülreprezentáltak a szakközépiskolai, technikumi, szakmunkás bizonyítvánnyal rendelkezők, míg a többszöri váltás az érettségizetteket érinti leginkább. A nemek között nincs különbség ilyen tekintetben, a pályaváltás inkább korfüggő: 40 év felett már megnő a valószínűsége, hogy – akár többször is – váltás történjen egy munkavállaló karrierjében. A többségben néhány év alatt megérik a váltás gondolata: a legtöbben 1-5 év után váltottak, de gyakori az is, hogy valaki 5-10, vagy akár 10-20 évet is eltölt korábbi szakmájában.

A pályaváltók közel fele azért vált, mert elégedetlen a fizetésével. Minden negyedik pályaváltónak megszűnt a munkahelye, és az eredeti szakmájában nem talált állást. Minden tizedik esetben pedig a koronavírus-járvány miatt leálló szektorok kényszere szülte a pályaváltást. Ugyanilyen arányban fordult elő, hogy a gyerekvállalás utáni visszatérés miatt kellett új szakma után néznie a munkavállalóknak. Minden ötödik pályaváltó pedig azért módosított irányt, mert kiégett, és úgy érezte, muszáj mást csinálnia.

A legtöbben az értékesítés, kereskedelem, gyártás, termelés, adminisztráció és irodai munka, valamint a koronavírus-járvány által leginkább sújtott szektor, a vendéglátás, idegenforgalom területéről váltottak. A pályaváltók 31 százaléka olyan határterületek felé mozdult, ami valamiben hasonlított korábbi szakmájához. A válaszadók 27 százaléka a szakképzettséget, korábbi tapasztalatot nem igénylő pozíciók között keresett új irányt. De népszerű az átképzés is: a váltók 25 százaléka munka mellett vett részt valamilyen programban. Ha valaki belevág, maga a folyamat egyébként viszonylag gyors: a válaszadók közel fele maximum fél év alatt el tudott helyezkedni új választott területén.

„Kutatásunk eredményei szerint a pályaváltók többsége nem kapott segítséget pályamódosítása vagy átképzése során, és nem is rendelkezett információval arról, hogy egyáltalán honnan igényelhetett volna támogatást. Emberi oldal kezdeményezésünkkel, melynek keretében elsőként a Magyar Máltai Szeretetszolgálat munkáját támogatjuk, ezen a helyzeten szeretnénk változtatni. Fontos számunkra, hogy a pályaváltás előtt állók minden szükséges információt és segítséget megkapjanak ehhez a komoly döntéshez” – mondta el Varga Balázs, a Profession.hu marketing igazgatója.

Kétharmad elégedett új szakmájával

A váltással a megkérdezettek 67 százaléka elégedett, ők úgy érzik, kihozták az adott helyzetből a legjobbat, és megfontolt döntést hoztak. Többen bánják, hogy nem tették meg ezt a lépést korábban. Sokan pályaváltás közben jöttek rá, hogy mennyire megéri időnként váltani, ezért a későbbi váltásoktól sem zárkóznak már el – adott esetben további (akár önköltséges) átképzés árán is. Azok, akik nem elégedettek, általában a döntés kényszerűségét, illetve elhamarkodottságát említették a probléma forrásaként.

A pályaváltók 93 százaléka szerint a pályaváltás, átképzés teljesen új lehetőségeket és távlatokat nyit meg. 66 százalékuk szerint a váltás hátránya azonban, hogy nincs rá garancia, hogy az ember az új szakmájával elégedettebb lesz, 60 százalék szerint pedig ez egy mentálisan megterhelő folyamat. Éppen a fentiek miatt javasolt szakemberek – például a Magyar Máltai Szeretetszolgálat munkaerőpiaci mentorainak – segítségét igénybe venni hozzá, hogy minél jobb döntést hozhassunk meg.

A Profession.hu új, Emberi oldal nevű kezdeményezésével a Magyar Máltai Szeretetszolgálat Munkaerőpiaci Szolgáltató Központját támogatva segíti a válság miatt a karrierjükben új irányokat keresőket. Egyéni és csoportos mentorációval, szakértői előadásokkal és kézzel fogható praktikus tanácsokkal is készülnek.

„A pandémia első hullámában hoztuk létre azt az online munkapiaci mentorációs felületet, amelyen digitális formában, de mégis emberi arccal találkozhat az, aki munkapiaci válságba került, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat, és annak partnerszervezetei által nyújtott, személyes munkaerőpiaci szolgáltatásának köszönhetően. A Profession.hu ezt a kezdeményezésünket indulástól felkarolta, és nagyon örülünk annak, hogy most tovább fejleszthetjük az együttműködést” – mondta el az együttműködésről Előd Ágnes, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat Munkaerőpiaci Szolgáltató Központjának vezetője.

Az Emberi oldal kampány weboldalán május 3-tól megtalálható minden olyan hasznos információ és kutatási eredmény, ami segíthet a pályaváltás iránti elköteleződésben, illetve az első lépések megtételében – legyen szó akár átképzésről, akár vállalkozóvá válásról. A tájékoztató tartalmak mellett egyéni és csoportos munkaerőpiaci mentorációra is lehet jelentkezni, illetve hamarosan megnyílik a regisztráció lehetősége is a Profession.hu és a Magyar Máltai Szeretetszolgálat közös, június 3-án tartandó online eseményére. Az esemény végén mindenki felteheti kérdését a témában, a részvétel ingyenes, de regisztrációköteles lesz, melyet az Emberi oldal weboldalán lehet majd megtenni.

A fentiek mellett az állásportál a koronavírus által leginkább érintett szektort, az idegenforgalmat és vendéglátást külön is támogatja: jelképes összegért, 1 forintért online feladható álláshirdetésekkel segíti elő, hogy a munka nélkül maradt szakemberek és hirdetők a lehető leghatékonyabban és leggyorsabban egymásra találhassanak.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ez lehet az online csalók kedvenc időszaka

A Black Friday és a karácsonyi ajándékvásárlás időszaka hagyományosan az év legnagyobb online vásárlási hullámát hozza el. Az elmúlt években az e-kereskedelem robbanásszerű növekedést mutatott, de az év végi akciók idején és az ünnepi...

Biztonságosan adományozhatnak az online vásárlók

Egy egyszerű és biztonságos applikáció letöltésével online vásárlásai során bárki segítheti fontos társadalmi célok megvalósulását. Magyarország Európában a második ország, ahol civil szervezetek részesedhetnek az online kiskereskedelem bevételeiből az Adjukössze Webshopadomány kezdeményezéssel. A létrehozók...

Megvannak az év legjobb webshopjai

Ismét megrendezték az Év Webshopja Konferenciát és Versenyt, ahol a díjátadó gála mellett a szakma legjobbjai tartottak előadásokat a rekordszámú résztvevőnek. Az idei nyertesek között megtalálható nyomdai szolgáltatásokat kínáló, egyedi ajándékokat készítő, állategészségügyi és...

Ígéretes sorozatok érkeznek a Maxra

Az év utolsó hónapjában blockbuster filmek (Top Gun: Maverick, Beetlejuice Beetlejuice), örök klasszikusok (Rózsaszín Párduc és Pókember-filmek), családi animációk (Madagaszkár-filmek, Mancs Őrjárat: A film) mellett érkezik az év legjobban várt dokumentumfilmje (Super/Man: Christopher Reeve...

Tíz Cápával tér vissza jövőre az RTL üzleti showműsora

Jövőre a 8. évaddal tér vissza az RTL egyik sikerműsora, a Cápák között, amelyben ezúttal már tíz befektető keresi majd a kreatív, gyümölcsöző vállalkozásokat, amelyek befektetésük által tovább fejlődhetnek, növekedhetnek. A műsorvezető személye nem...

Fontos a szabad nyilvánosság – interjú Gulyás Mártonnal

Még több helyre eljutni az országhatárokon belül és azon kívül – ez lesz a legfontosabb feladat a Partizán számára 2025-ben Gulyás Márton szerint. A csatorna alapítója - aki idén az első lett a hazai...

Naponta jön a Fort Boyard az RTL-en

December 16-tól minden hétköznap este látható lesz az RTL-en a Fort Boyard – Az erőd játéka című műsor. Két új csapat száll majd harcba Gaccio Nagyúr kincseiért, hogy végül a győztes játékos a megszerzett...

OOH piac: időben kell lépni a hirdetőknek

Az óriásplakát- és citylight-felületek iránti kereslet az elmúlt években folyamatosan növekedett, ami a piaci szereplők és az ügyfelek számára egyaránt új kihívásokat jelent. A MAKSZ Méida Szekciójának ajánlása a hirdetőknek.Ezt a tendenciát tovább erősíti,...

Radics Gigivel indul az UTAZÓK Podcast

Rendhagyó podcastot indított Mahó Andrea, aki meghívott vendégeivel egy-egy számukra meghatározó film kapcsán beszélget az életükről, tapasztalataikról és karrierjükről.Az első epizódban Radics Gigi tárja fel a gondolatait és érzéseit azzal kapcsolatban, hogy hogyan indult...

Országos szintre lépett a PENNY és a foodora együttműködése

November közepétől a PENNY vásárlói már országos szinten intézhetik akár nagy bevásárlásaikat is a foodora applikációján keresztül. Az ünnepi időszak közeledtével tényleges segítséget jelenthet a családok számára, hogy a diszkontlánc összes termékkategóriája kényelmesen és...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Ingyenes eszközt vezetett be a Viber

A Rakuten Viber bejelentette egy sor olyan funkció bevezetését, amelyek lehetővé teszik a kisvállalkozások számára a költséghatékony növekedést. A sikeres görögországi és Fülöp-szigeteki indulás után a kisvállalkozások tulajdonosai a Viber világszerte több kulcsfontosságú piacán...

Ez lehet az online csalók kedvenc időszaka

A Black Friday és a karácsonyi ajándékvásárlás időszaka hagyományosan az év legnagyobb online vásárlási hullámát hozza el. Az elmúlt években az e-kereskedelem robbanásszerű növekedést mutatott, de az év végi akciók idején és az ünnepi...

Biztonságosan adományozhatnak az online vásárlók

Egy egyszerű és biztonságos applikáció letöltésével online vásárlásai során bárki segítheti fontos társadalmi célok megvalósulását. Magyarország Európában a második ország, ahol civil szervezetek részesedhetnek az online kiskereskedelem bevételeiből az Adjukössze Webshopadomány kezdeményezéssel. A létrehozók...

Megvannak az év legjobb webshopjai

Ismét megrendezték az Év Webshopja Konferenciát és Versenyt, ahol a díjátadó gála mellett a szakma legjobbjai tartottak előadásokat a rekordszámú résztvevőnek. Az idei nyertesek között megtalálható nyomdai szolgáltatásokat kínáló, egyedi ajándékokat készítő, állategészségügyi és...

Ígéretes sorozatok érkeznek a Maxra

Az év utolsó hónapjában blockbuster filmek (Top Gun: Maverick, Beetlejuice Beetlejuice), örök klasszikusok (Rózsaszín Párduc és Pókember-filmek), családi animációk (Madagaszkár-filmek, Mancs Őrjárat: A film) mellett érkezik az év legjobban várt dokumentumfilmje (Super/Man: Christopher Reeve...

Don't Miss

Logó és arculattervezést segítő könyvet adott ki a [brandguide]

Megjelent a legújabb logó- és arculattervezés témájú szakkönyv a kiadásában. Egy szokatlan és egyedi formátumban: feltett kérdésekkel segíti a könyv a logó- és arculattervezés folyamatát. A könyv nem csak szorosan szakmabeliekhez szól, hanem...

A hazai kortárs művészet előtt tiszteleg az ACG

Idén ünnepli 20. születésnapját a hazai kreatív szektor megkerülhetetlen szereplője, az ACG. Az évforduló apropóján az ügynökség egy egyedülálló kiadványban, az ACG TWENTY Bookazine-ban tiszteleg azon hazai kortárs alkotók előtt, akik munkásságából az elmúlt...

A tudatos teremtésről írt könyvet Lakatos Zsófia

„Éld az álmod!” a címe Lakatos Zsófia új könyvének, amely egy egészen különleges témáról, a tudatos gondolkodásról, tervezésről, teremtésről szól. Az ismert pr-szakember szerint az üzleti világban egyre nagyobb szükség van a mentális jólétre,...

Megjelent Ferling József új könyve

Ferling József legújabb könyvében egy különleges világba hívja magával olvasóit: üzletembereket, cégvezetőket, PR, és marketingszakembereket. Mindenkit, aki a hitelességét megőrizve szeretne láthatóságot és reflektorfényt kapni ebben az információkkal telített világban.A hírnév millió apró, egymáshoz...

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...