- Hirdetés -

Kevesebb a késedelmes fizetés

|

- Hirdetés -

Nagy mértékben, a tavalyi 46 százalékról 34 százalékra csökkent a lejárt vállalatközi (B2B) számlatartozások állománya Magyarországon. Egyebek mellett ez áll az Atradius hitelbiztosító elemzésében. A 200 magyar vállalat bevonásával készült, Fizetési Szokások Barométere című tanulmány szerint csökkent a 90 napon túli tartozások aránya is (az idén 4 százalék, szemben a tavalyi 6 százalékkal.) A felmérésben ezúttal az élelmiszeripar, a tartós fogyasztási cikkek és az acél-fémipar cégeit kérdezték meg.

A hitelbiztosító tanulmánya szerint az üzleti és fogyasztói bizalom idén kezd élénkülni, a koronavírus-járvány azonban továbbra is bizonytalanságot okoz. „A vállalatok az foglalkoztatja, hogy a Covid-19 korlátozások visszavonásával párhuzamosan a vállalkozásokat és a gazdaságot támogató költségvetési politikák is megszűnnek. Ez kockázatos időszak lesz a vállalkozások számára, ezért a fizetésképtelenségek számának emelkedésére számítunk.” – mondta Vanek Balázs, az Atradius hitelbiztosító országigazgatója.

Javult a fizetési fegyelem az élelmiszeriparban

A megkérdezett magyar élelmiszeripari vállalkozások 56 százaléka nem tapasztalt változást a késedelmes számlák kifizetésének átlagos idejében. 24 százalékuk javulást jelzett (ez több mint kétszerese az előző évinek), és csak 20 százalékuk számolt be romlásról (az előző évi 45 százalékhoz képest).

Az ágazat számláinak összértékének 35 százaléka késedelmes volt az idén, ami javulás a tavalyi 42 százalékhoz képest. A behajthatatlansági arány is javult, a tavalyi 9 százalékról az idén mindössze 3 százalékra csökkent.

Ahol a vállalkozások foglalkoztak a likviditáshiány elkerülésével, ott leggyakrabban a beszállítók kifizetését halasztották el. Ezt a válaszadók 30 százaléka jelezte.

Az ágazat cégeinek 56 százaléka az idén előre fizetéssel kérte a számlák kifizetését. A hitelt nyújtó vállalkozások késedelem esetén egyértelműen a visszatartást és a fizetési kockázatok házon belüli kezelését részesítették előnyben. 68 százalékuk döntött úgy, hogy a hitelkockázatot házon belül tartja, bár ez kevesebb, mint a tavalyi 76 százalék. A hitelbiztosítást választó vállalkozások aránya szintén csökkent az előző évhez képest (54 százalékról 41 százalékra).

A biztosítással nem rendelkező vállalkozások gyakrabban emlékeztették a késedelmes számlákra a vevőiket, mint korábban, illetve kedvezményeket ajánlottak a korai fizetésért. A nem biztosított vállalkozások 29 százaléka azonban arról számolt be, hogy megnövekedtek a hitelezési részlegük irányításával járó adminisztratív költségek.

Nem történt változás a tartós fogyasztási cikkek iparágban

A tartós fogyasztási cikkeket gyártó magyarországi vállalatok 37 százaléka tapasztalt fizetési késedelmet az elmúlt évben. Majdnem ugyanennyien (35 százalék) jelezték, hogy nem történt változás, 28 százalék pedig javulásról számolt be.

A B2B számlák összértékének 37 százaléka volt késedelmes ebben az évben, 61 százalékukat pedig időben kifizették. A behajthatatlan kintlévőségek aránya 2 százalék volt.

A cégek 38 százaléka azt nyilatkozta, hogy a számláik kifizetéséig gyakran felfüggesztették az áruszállítást, hogy csökkentsék a vevői hitelkockázat likviditásra gyakorolt hatását. A vállalkozások 25 százaléka több időt és erőforrást fordított a kifizetetlen számlák behajtására, és ugyanilyen arányban kérték a folyószámlahitelük meghosszabbítását.

Az iparág 90 százaléka az idén a vevői hitelkockázatot házon belül kezelte. Ezek a cégek kedvezményt ajánlottak a korai fizetésért, és a professzionális behajtó ügynökségeket bíztak meg a kintlévőségek behajtásával. A vállalatok arról is beszámoltak, hogy gyakran módosították a fizetési feltételeket, és ezt az üzleti tárgyalások egyik legfontosabb pontjának tekintik. A felmérésből kiderült, hogy ezeknél a vállalkozásoknál jelentősen nőttek a hitelkezeléssel kapcsolatos adminisztratív költségek.

Az ágazat cégeinek közel háromnegyede, 72 százaléka tervezi, hogy jövőre hitelbiztosítást köt.

Jelentős javulás az acél- és fémiparban

Az ágazat vállalatainak 35 százaléka szerint a tavalyinál tovább kellett várniuk a késedelmes számlák kifizetésére; ez csak fele a 2020-ban ugyanezt jelzők százalékos arányának. A vállalatok 25 százaléka azt mondta, hogy javult a számlák kifizetésének átfutási ideje az idén (tavaly nem tapasztaltak javulást).

Mindez jelentkezett a behajthatatlan adósságoknál is, ahol a 2020-as 7 százalékról 2 százalékra csökkent az arány. Az ágazatban idén a B2B számlák összértékének 31 százaléka maradt késedelmes (tavaly 45 százalék), és az ágazat likviditásának javulását jelzi.

Az acél- és fémiparban a vállalatok 72 százaléka idén házon belül kezelte a nemfizetési kockázatokat. Ez növekedés a tavalyi 55 százalékhoz képest. A cégek 63 százaléka kereskedelmi hitelbiztosítással védte a kintlévőségeit (tavaly 74 százalék).

Nőttek a behajtási költségek

„A felmérés egyértelműen megmutatta, hogy a biztosítással nem rendelkező vállalkozásoknál jelentősen nőttek a behajtási költségek. A bizonytalan gazdasági környezetben és a megnövekedett hitelkockázat által jellemzett időszakban a hitelbiztosítás biztonságot nyújt és közben költséghatékony is, ráadásul a növekedést is támogathatja” – mondta az országigazgató.

Jövőre növekedést várnak a vállalatok

Az Atradius által megkérdezett vállalkozások túlnyomó többsége 2022-re növekedést jósolt. A legtöbben úgy vélték, hogy az ügyfelek fizetési szokásai javulni fognak, és 35 százalékuk azt mondta, hogy továbbra is ugyanolyan gyakorisággal kínálnak majd halasztott fizetést, mint tavaly.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Kiderült, mennyit nőttek tavaly az órabérek

Az elmúlt év negyedik negyedévében 1441 forint volt a fizikai munkát végző szak- és betanított munkások átlagos bruttó órabére a Trenkwalder közel 7 ezer fő béradatait feldolgozó elemzése szerint. Ez 9 százalékos növekedést jelent...

A Google Mapsen is megtalálhatók a TIER e-rollerei

Mostantól közvetlenül a Google Maps segítségével kereshetik meg a közelben lévő TIER e-rollereket a budapesti felhasználók, és olyan hasznos információkról is tájékozódhatnak az applikációban, mint a becsült utazási költség vagy a várható menetidő. Európa...

Rákapcsoltak a kiberbűnözők a járvány idején

Az oktatás és kutatás volt a támadásoknak leginkább kitett terület, átlag heti 1605 támadással kellett megküzdeniük a szervezeteknek – derül ki a Check Point adataiból. 2021-ben a különböző szervezetek ellen irányuló kibertámadások világszerte átlagosan...

Így készül az Eurosport a téli olimpia közvetítésére

Alig egy héttel a 2022-es pekingi téli olimpiai játékok megnyitó ünnepsége előtt a Discovery bemutatta, hogy a képernyőkön megjelenő technikai újítások és a mélyreható történetmesélés hogyan segít majd izgalomban tartani a nézőket Európa-szerteA Discovery...

Kiderült: nem vigyázunk eléggé a mobilunkra

Bulizás közben kirepült a kezéből, kicsúszott a nadrágzsebből, vagy munka közben rálépett? - szinte mindenkinek van egy története arról, hogyan sérült már meg az okostelefonja. A MediaMarkt és a Cellect felmérése szerint tavaly minden...

Javul a vezető pozícióban lévő női munkavállalók aránya

Az energiaszektor vezető vállalata és a legjobb európai gyakorlatokkal bíró társaság lett a Schneider Electric a férfiak és nők munkahelyi egyenlőségét vizsgáló európai jelentésben, a GDI indexben. A társaság ráadásul az európai nagyvállalatok között...

2022 is az e-kereskedelem éve lesz

Azt régóta tudjuk, hogy sikeres vállalkozás ma már nem létezhet hatékony online jelenlét nélkül, de a világjárvány hazánkban is példátlan e-commerce robbanást hozott magával: 2021 első félévében 30 százalékos bővülés mellett bruttó 494 milliárd...

Ezekre a marketingtrendekre kell figyelni idén

Az üzleti szempontok és a társadalom iránti felelősség összehangolása, a fogyasztói tudatosság egyre magasabb szintre emelkedése, az élmények iránti fokozott vágy, járvány-fásultság – többek között ezekre a trendekre lesz érdemes odafigyelniük idén a marketingszakembereknek....

Új vezetők a Borsodinál

A Borsodi Sörgyár idén januártól átalakította ellátási láncért felelős csapatát. Plamen Angelov Denchev, aki korábban a Molson Coors bolgár Haskovo sörgyárát irányította, tavaly év vége óta tölti be az ellátási lánc igazgatói szerepet a...

Új taktikákkal támadnak a kiberbűnözők

Új, gyorsan fejlődő kémprogramtámadás-sorozatot fedeztek fel a Kaspersky szakértői, melynek keretében már több mint 2000 iparvállalatot ért támadás világszerte. A mainstream kémprogram-támadásokkal ellentétben ezek a támadások azzal tűnnek ki, hogy korlátozott számú célpontra irányulnak,...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Online platformokra váltanak a magyar kkv-k

Lassan két éve, hogy globális szinten teret hódított a home office, a helytől független munkavégzést ma már sok cég alapvetésként kezeli. A magyar vállalkozások között azonban óriási különbségek vannak ezen a téren: sokaknál még...

Kiderült, mennyit nőttek tavaly az órabérek

Az elmúlt év negyedik negyedévében 1441 forint volt a fizikai munkát végző szak- és betanított munkások átlagos bruttó órabére a Trenkwalder közel 7 ezer fő béradatait feldolgozó elemzése szerint. Ez 9 százalékos növekedést jelent...

A Google Mapsen is megtalálhatók a TIER e-rollerei

Mostantól közvetlenül a Google Maps segítségével kereshetik meg a közelben lévő TIER e-rollereket a budapesti felhasználók, és olyan hasznos információkról is tájékozódhatnak az applikációban, mint a becsült utazási költség vagy a várható menetidő. Európa...

Rákapcsoltak a kiberbűnözők a járvány idején

Az oktatás és kutatás volt a támadásoknak leginkább kitett terület, átlag heti 1605 támadással kellett megküzdeniük a szervezeteknek – derül ki a Check Point adataiból. 2021-ben a különböző szervezetek ellen irányuló kibertámadások világszerte átlagosan...

Így készül az Eurosport a téli olimpia közvetítésére

Alig egy héttel a 2022-es pekingi téli olimpiai játékok megnyitó ünnepsége előtt a Discovery bemutatta, hogy a képernyőkön megjelenő technikai újítások és a mélyreható történetmesélés hogyan segít majd izgalomban tartani a nézőket Európa-szerteA Discovery...
- Hirdetés -

CMO

Sokat számít a 30 éves jelenlétünk

Hársfalvi János, marketingvezető, Magyar Suzuki Zrt. - Nagyon nehéz év volt a tavalyi, a hazai piac csökkent is, közel 5 százalékkal. De a kis Suzuki elég nagyot ment. Elégedett vagy, vagy ennél is jobbra...

Fontos, hogy megmutassuk a pezsgő másik oldalát

Csomay András, marketing vezető, Törley Pezsgőpincészet   - Milyen évet zártok idén? - Ha ezt az évet jól le tudjuk hozni járványügyi szempontból, akkor nálunk a Törley Pezsgőpincészetben reményeink szerint vissza tudunk állni a COVID előtti időszakra....

A hitelesség egyre fontosabb

Sándor Gabriella, Libri-Bookline, marketing és kommunikációs igazgató fotó: Egyed Péter - A karácsony kiemelt időszaknak számít a könyvpiacon, az éves marketingbüdzsé mekkora részét költik el ilyenkor? - Az év utolsó három hónapja kereskedelmi és kommunikációs szempontból valóban...

Eljött a bátrak ideje

  Gál Judit, Danubius Hotels, marketing és kommunikációs igazgató   - Milyen év végére számítasz? Picit jobb lesz, mint a tavalyi hasonló időszak? - Össze sem hasonlíthatóak. A tavaly november olyan komoly szigorítást hozott, hogy fél évig...

A jövő év második felében lehet intenzívebb felfutás

Mocsai Zoltán, P Automobil Import Kft., marketing vezető - Mit tippelsz, milyen év lesz 2021 az autópiacon? Tavaly 128 000 új személyautót helyeztek forgalomba, idén kevesebb lesz? - Egy alapvetően felemás év az idei. Az év...
- Hirdetés -

SzuperZöld

A legfenntarthatóbbak között a Schneider Electric

Ismét bekerült a legjobbak közé a Schneider Electric a Corporate Knights által évente összeállított, a legfenntarthatóbb módon működő vállalatokat felsoroló Global 100-as listán.A kanadai média- és kutatócég minden évben több mint 6900 vállalatot vizsgál...

Mesterséges intelligenciával segíti a vízgazdálkodást a Microsoft

A szennyvízkezelés során egy új Microsoft fejlesztés révén előre jelezhető a víz mennyiségének és ezzel a minőségének hirtelen megváltozása. A Microsoft mesterséges intelligenciát alkalmazó megoldását a hazai központú, biológiai víztisztító rendszereket fejlesztő Organica Water...

Fenntartható projektben az Airbus

Az Airbus szándéknyilatkozatot írt alá Csengtu városával és a Tarmac Aerosave vállalattal Kína első fenntartható, „életciklus” szolgáltatási központjának létrehozására. A megállapodás részeként a cégek a repülőgépek parkoltatása és tárolása mellett karbantartási, felújítási, átalakítási, szétbontási...

DATA

Negyven percnyi reklámot nézünk naponta

2021 negyedik negyedévében naponta átlagosan 5 óra 14 percet töltöttünk a tévékészülékek előtt: a nők közel 5 és fél órát, míg a férfiak az átlagnál 18 perccel kevesebbet – derül ki a Nielsen Közönségmérés...