- Hirdetés -

Kevesebb volt az új reklámfilm

|

- Hirdetés -

A múlt év első felében 91-ről 78-ra csökkent az egy televízióra jutó új reklámfilmek száma a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) adatai szerint. A legtöbb új reklámot márciusban mutatták be, túlnyomó többségük pedig továbbra is a nőket célozza meg. Ugyanebben az időszakban termékmegjelenítésekkel legtöbbször szombati napokon találkozhattak a nézők, leggyakrabban különböző magazinműsorokban.

 

Az NMHH 2016 első félévében 34 tévécsatorna első alkalommal közzétett reklámjait elemezte. A televíziók műsorkínálatában ebben az időszakban 2645 új reklámszpot jelent meg, amelyek összesen 1 213 982 alkalommal kerültek képernyőre – derül ki az NMHH közleményéből. 2015 azonos időszakához képest jelentősen megemelkedett az egy csatornára jutó összes reklám száma: 58 353-ról 69 725-re, a médiaszolgáltatónkénti összes új hirdetés pedig 29 336-ról 35 705-re. Az egy televízióra jutó új reklámfilmek száma azonban csökkent az egy évvel korábbi számhoz képest: 91-ről 78-ra. A félév legerősebb hónapjának a március számított – csakúgy, mint 2015 első felében. A hétfői napokon tették közzé a legtöbb új hirdetést, ennek aránya a hét többi napjához képest 39,1%. A hirdetők továbbra is előnyben részesítették a hónapok első napjait, az összes új reklámfilm 15%-át ilyenkor szerkesztették adásba.

 

Továbbra is vezetnek a kereskedelmi reklámok

 

Folytatódott az öt másodperces reklámfilmek arányának csökkenése, míg 2014 azonos időszakában ezek aránya az összes reklámhoz viszonyítva 7% volt, addig 2015-re 1,9%-ra csökkent, 2016-ban pedig már csak 1,3% volt. Egy átlagos hirdetés 24,2 másodpercet tett ki (2015 első félévében 24 másodperc volt).

 

A szektorok szerinti megoszlásban a kereskedelem és a szabadidő dominanciája továbbra is fennáll (29,9% és 14,3%), és folytatódik a gyógyhatású készítmények részesedésének lassú emelkedése is (2014-ben 8,3%, 2015-ben 9,9%, 2016-ban 10,9%). Élelmiszerek 9,5%-ban, szolgáltatások 4,9%-ban, szépségápolási cikkek pedig 6%-ban jelentek meg az új reklámokban. A hazai származású termékeket, szolgáltatásokat népszerűsítő reklámok ugyanakkor rendkívül alacsony mértékben képviseltették magukat (3,8%).

 

A hirdetések túlnyomó többsége továbbra is a nőket szólította meg 78,2%-os arányban. Az ide sorolható hirdetések csaknem fele (47%) a szépségápolási szektorhoz kötődött, de a férfiaknak szóló reklámok között is ez a kategória fordult elő a legmagasabb arányban (29%). 2015-höz viszonyítva jelentősen növekedett az élő szereplős hirdetések aránya, 30,9%-ról 39,1%-ra, az önálló animációt alkalmazó reklámok aránya viszont 14,6%-ról 10%-ra csökkent.

 

(A vizsgált csatornák: M1, M2, M3, M4, Duna TV, RTL Klub, TV2, Viasat3, Viasat6, ATV, Spektrum TV, Spektrum Home, Sport1, Sport2, Galaxy TV, VIVA, Story4, Story5, Life Network, Ozone Network, TV Paprika, Film Mánia, Film+, Cool TV, Comedy Central, Duna World, Super TV2, RTL II, Minimax, Fem3, Sorozat+, Paramount, Fox, AXN.)

 

Termékmegjelenítés a műsorszámokban

 

Az NMHH 2016 első félévére vonatkozóan az országos kereskedelmi televíziók – RTL Klub, TV2 – műsoraiban vizsgálta a szolgáltatók termékmegjelenítési gyakorlatát.

 

A tévénézőt a műsorszámok elején és végén tájékoztatni kell a műsorban szereplő kereskedelmi üzenetről. Az adatok alapján 3462 adásból 3100 esetben hívták fel a tévénézők figyelmét a termékmegjelenítésre, holott az csak 2163 műsorban fordult elő, vagyis a készítők sok esetben túlbiztosították magukat. A hatóság munkatársai összesen 10 987 termékmegjelenést azonosítottak a félévben, az RTL Klub-nál 6378-at, a TV2-nél pedig 4609-et. Napi szinten szombatonként szerepelt a legtöbb termékmegjelenítés (2199 eset), a leggyengébb napnak pedig a péntek bizonyult (1356 eset).

 

Legtöbbször magazinműsorokban láthatjuk

 

Ha műfaj szerinti bontásban vizsgáljuk, a különböző tematikus magazinműsorokban fordult elő legnagyobb arányban – 62% – termékmegjelenítés. A napi műsorokban és realitykben együttesen csupán 3,5%-os volt az ilyen típusú reklámok aránya. A termékmegjelenítések 48 műsorszámhoz kapcsolódtak. Ezret meghaladó kereskedelmi üzenetet az RTL Klub Fókusz (1790 eset) és a TV2 Aktív (1198 eset) című műsoraiban regisztráltak, de magas arányban jelent meg ez a típusú reklám a Story Extrában az RTL Klubon (824 eset) és a TV2 Mokka (674 eset) című műsorában. Egyáltalán nem szerepelt termékmegjelenítés a Barátok köztben és a Magánnyomozók című realityben sem. Az összesen 1682 beazonosított márkából a két csatornán az Adidas (305 eset) bukkant fel a legtöbbször, de az RTL Klubbon a Nike, a TV2-nél pedig a Dr. Oetker bizonyult a félév vezető hirdetőjének a termékmegjelenítések szempontjából.

 

A legtöbb kereskedelmi üzenetet feliratos formában (1998 eset, 18%) jelenítették meg a műsorok, de emellett jelentős számban (914 eset, 8%) fordultak elő verbális megjelenítések is. 854 esetben (7,7%) a szereplők ruháján volt beazonosítható a márkanév, különböző termékek csomagolásán pedig 811 alkalommal (7%). Összesen 5093-szor fordult elő olyan termékmegjelenítés, amely a műsor története, cselekménye szempontjából nem volt releváns. Itt az olyan esetekre kell gondolni, amikor a műsorszámokban a márka nem a kifejezetten rá jellemző áru kapcsán, hanem egy attól független reklámhordozó felületen, egy épületen vagy egy kirakatban jelent meg. Tényleges, dramaturgiai szempontból is fontos termékmegjelenítést 54%-ban, 5894 alkalommal regisztráltak. Ilyenkor a termék aktívan bevonódik a produkcióba úgy, hogy használatba veszik, például viselik, fogyasztják vagy a dialógusok alkalmával megemlítik a márka nevét.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Kiderült, mi okozza a legnagyobb fejfájást az exportpiacra vágyó magyar kkv-knak

Régiós vonatkozásban átlagosan teljesítenek az exportpiacokon a hazai kis- és középvállalkozások, ugyanakkor összességében továbbra is csupán alig több mint 5 százalékuk értékesíti termékeit vagy szolgáltatásait külföldön. Mivel az ország gazdasági teljesítménye és növekedése szempontjából...

Már közel 100 üzletben ment élelmiszert a Penny és a Munch

Már Budapest teljes területén, valamint Baranya, Békés, Csongrád-Csanád, Hajdú-Bihar, Komárom-Esztergom, Győr-Moson-Sopron, Pest és Vas megyékben is elérhető a PENNY üzleteiben a Munch egyre népszerűbb élelmiszermentő szolgáltatása. A 65 újonnan csatlakozó egységgel a kiskereskedelmi üzletlánc...

Így védhetjük meg az adatainkat

Az okoseszközök korában a kommunikáció, a munkavégzés és a tartalomfogyasztás minden eddiginél könnyebb és hatékonyabb, ám a technológiai fejlesztések egyúttal új kockázatokkal is járnak mind a személyes, mind a vállalati adatok biztonságára nézve. Ezért...

Kiderült, jövőre kiket vizsgál majd a fogyasztóvédelem

2024-ben is számos területen számíthatnak átfogó fogyasztóvédelmi célellenőrzésekre a vállalatok – hívja fel a figyelmet az EY. Jövőre biztosan sor kerül az infláció letörése érdekében idén bevezetett intézkedések vizsgálatára, ahogyan a közműszolgáltatók működésének, a...

Exkluzív premierekkel zárja az évet az HBO Max

Közeledik az év vége, így decemberre is tartogat néhány nagyszerű tartalmat az HBO Max. Több magyar film, köztük exkluzív premierek (Utolsó esély, Café Marylin), blockbuster franchise (Pókember), karácsonyi filmek és animációk (Mariah Carrey All...

A Sztárbox és a Reggeli miatt is eljárás indult

A „Sztárbox” és a „Reggeli” című műsorszámok egy-egy epizódja miatt is eljárást indít az RTL szolgáltatója ellen a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa. A testület több, külföldi hatóság alá tartozó műsorszám helytelen...

Hatályos: jövőre sem kell reklámadót fizetni

A november 30-i Magyar Közlönyben megjelent az adótörvények módosításáról szóló törvény Novák Katalin köztársasági elnök aláírásával, így jogerőre emelkedett a jogszabály, amely alapján a reklámadó mértéke 2024. december 31-ig továbbra is az adóalap 0...

Átlépte a másfél milliárdos határt az 5G

Az év végére 5-ből 1 mobilelőfizetés már az 5G technológiát használja majd a világban, vagyis a számos piacon továbbra is érezhető gazdasági és geopolitikai nehézségek ellenére töretlenül terjed a legújabb hálózati generáció – derül...

Tovább kalandozik Thuróczy Szabolcs és a SsangYong

A legszigorúbb apósjelölt szívét is meglágyítja a SsangYong Torres – legalábbis a friss kampányfilmek szerint. A dél-koreai SUV specialista legújabb modelljének bevezetőkampányáért a Mediator felelt.A dél-koreai SUV specialista új kalandokat és a hétköznapokból való...

Egyre jobban figyelnek a fenntarthatóságra a hazai vállalatok

A hazai cégek minden korábbinál nagyobb figyelemmel fordulnak a fenntarthatóság felé és egyre inkább érzik magukat is érintettnek – derül ki a K&H fenntarthatósági index hátteréül szolgáló kutatásból. A nagyvállalatok messze a legaktívabbak a...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Különleges összefogás a CO2-kibocsátás csökkentéséért

A Mars Magyarország két nagyvállalattal lépett partnerségre annak érdekében, hogy csökkentse beszállítói tevékenységének karbonlábnyomát. Ez a lépés összhangban áll az anyavállalat Nettó Zéró Kibocsátási Ütemtervével, amelynek célja, hogy 2050-re elérje a nettó nulla szén-dioxid...

Kiderült, mi okozza a legnagyobb fejfájást az exportpiacra vágyó magyar kkv-knak

Régiós vonatkozásban átlagosan teljesítenek az exportpiacokon a hazai kis- és középvállalkozások, ugyanakkor összességében továbbra is csupán alig több mint 5 százalékuk értékesíti termékeit vagy szolgáltatásait külföldön. Mivel az ország gazdasági teljesítménye és növekedése szempontjából...

Már közel 100 üzletben ment élelmiszert a Penny és a Munch

Már Budapest teljes területén, valamint Baranya, Békés, Csongrád-Csanád, Hajdú-Bihar, Komárom-Esztergom, Győr-Moson-Sopron, Pest és Vas megyékben is elérhető a PENNY üzleteiben a Munch egyre népszerűbb élelmiszermentő szolgáltatása. A 65 újonnan csatlakozó egységgel a kiskereskedelmi üzletlánc...

Így védhetjük meg az adatainkat

Az okoseszközök korában a kommunikáció, a munkavégzés és a tartalomfogyasztás minden eddiginél könnyebb és hatékonyabb, ám a technológiai fejlesztések egyúttal új kockázatokkal is járnak mind a személyes, mind a vállalati adatok biztonságára nézve. Ezért...

Kiderült, jövőre kiket vizsgál majd a fogyasztóvédelem

2024-ben is számos területen számíthatnak átfogó fogyasztóvédelmi célellenőrzésekre a vállalatok – hívja fel a figyelmet az EY. Jövőre biztosan sor kerül az infláció letörése érdekében idén bevezetett intézkedések vizsgálatára, ahogyan a közműszolgáltatók működésének, a...
- Hirdetés -

Podcast

A sneaker az új generáció óraszenvedélye

A sneakerek embereket, generációkat kötnek össze, a resellerek óriási pénzeket kaszálnak a legkisebb kiegészítőkkel is, a laikusok pedig nem értik, miért. Erről rántja le a leplet Trunk Tamás, a Dablty alapítója, influenszer és Z-generációs...

A piac előtt tudtunk járni

A csapból is az AI folyik, és ez még egy darabig biztos így lesz. Nem csoda hát, hogy többek között erről, valamint ügynökségépítésről és a Brand Festivalról is folyt a beszélgetés Biró Lászlóval, a...

A listák hatalma – Signature40 a Business Lounge-ban

Az idei Marketing Summiton már másodjára hirdették ki a 40 legjobb marketingmenedzser listáját, a Signature40-t. Így a szeptember 27-ei Business Lounge is ekörül forgott. Vaszary Ádám, a lista társalapítója a lista hátteréről, az inspirációról...

Don't Miss

Ha kétszer ennyien olvasnának minket, az egész ország gazdagabb volna

Mindenkinek azt javaslom, hogy olvasson több Portfoliót. Biztos kevésbé vagyunk szórakoztatók, mint a TikTok, de vannak értelmes gondolatok és információk, amelyek segítenek ezekben a bizonytalan időkben – mondja Bán Zoltán, a gazdasági portált működtető...

Hiszünk a szinergia erejében

A csatornák kombinációja eredményezi a legnagyobb hatékonyságot marketingtevékenységünk során – mondta el Charlotte Miles. Az IKEA Csehországért, Magyarországért és Szlovákiáért felelős marketing menedzsere az mmonline.hu-nak adott interjúban beszélt arról, hogy miért indították el már...

Időt és energiát spórolunk ügyfeleinknek – interjú Csiszár Gergővel

Gyorsabb és hatékonyabb együttműködések, ahol jó nagy betűkkel folyamatosan látható minden fontos KPI az ügyfél számára, nincs kamuzás – többek között ezt nyújtja a felhasználók számára a Post For Rent új megoldása Csiszár Gergő...

Akár gyorsíthatunk is tovább

Erős növekedési fázisban vagyunk, és az a célunk, hogy ez az ütem tartósan fennmaradjon – nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak R. Kovács Dániel. A Front Page Communications alapítója, ügyvezető igazgatója nem titkolja, hogy ügynökségi területen...

Az áraknak emelkedniük kell

A televíziós hirdetési áraknak emelkedniük kell ahhoz, hogy minden reklámozó hozzáférhessen a tévé által biztosított elérésekhez – nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak Dudás Gergely. Az RTL Magyarország bevételekért felelős vezérigazgató-helyettese jelezte azt is, hogy éppen...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Különleges összefogás a CO2-kibocsátás csökkentéséért

A Mars Magyarország két nagyvállalattal lépett partnerségre annak érdekében, hogy csökkentse beszállítói tevékenységének karbonlábnyomát. Ez a lépés összhangban áll az anyavállalat Nettó Zéró Kibocsátási Ütemtervével, amelynek célja, hogy 2050-re elérje a nettó nulla szén-dioxid...

Már közel 100 üzletben ment élelmiszert a Penny és a Munch

Már Budapest teljes területén, valamint Baranya, Békés, Csongrád-Csanád, Hajdú-Bihar, Komárom-Esztergom, Győr-Moson-Sopron, Pest és Vas megyékben is elérhető a PENNY üzleteiben a Munch egyre népszerűbb élelmiszermentő szolgáltatása. A 65 újonnan csatlakozó egységgel a kiskereskedelmi üzletlánc...

Egyre jobban figyelnek a fenntarthatóságra a hazai vállalatok

A hazai cégek minden korábbinál nagyobb figyelemmel fordulnak a fenntarthatóság felé és egyre inkább érzik magukat is érintettnek – derül ki a K&H fenntarthatósági index hátteréül szolgáló kutatásból. A nagyvállalatok messze a legaktívabbak a...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....