- Hirdetés -

Különleges poharakból ihatnak a nők a szórakozóhelyeken

|

A nők négyötödét érte már valamilyen zaklatás nyilvános helyen. A Cup Revolution és a NANE összefogása ezzel a jelenséggel veszi fel a harcot: mostantól a kéretlen közeledés elutasítását a NePohár segítségével is nyomatékosíthatják a nők a szórakozóhelyeken. A kampányt a Mediator fejlesztette.

Egy 2022-es felmérés szerint Magyarországon a 18-34 év közötti nők 80%-a tapasztalt már szexuális zaklatást nyilvános helyen. Ez a szám akár még magasabb is lehet: részben azért, mert sokan akár utólag sem akarnak az incidensről beszélni, illetve azért is, mert a velük történteket nem sorolják a zaklatás kategóriájába – nem azért, mert nem oda való, hanem mert annyira mindennapos és társadalmilag elfogadott a lányok, nők zaklatása, hogy egy újabb eset nem lóg ki a sorból.

NePohár – hatékony eszköz a kézben

A tapasztalatok szerint a nők a szórakozóhelyeken különösen ki vannak téve a kéretlen közeledéseknek. Erre válaszként az újrahasználható poharaival számos magyarországi vendéglátó-egységben, szórakozóhelyen, fesztiválon jelen lévő Cup Revolution olyan eszközzel jelentkezett, amely hatékony támogatást nyújthat a nőknek a kéretlen közeledés ellen.

„A nem az nem!” – erre szeretné felhívni a figyelmet a Nők a Nőkért Együtt az Erőszak Ellen Egyesület (NANE) szakmai támogatásával létrejött NePohár. Így olyan poharak kerülnek a magyarországi szórakozóhelyekre, amelyek a gyakran hangos „bulikörnyezetben” is kézzelfogható eszközként funkcionálhatnak a nem kívánt szexuális vagy egyéb közeledés visszautasításában, illetve a környezet figyelmeztetésében: valami olyasmi történik, ami nem oké.

A kezdeményezéshez a budapesti Dürer, illetve a Kertem csatlakoztak elsőként, de a Cup Revolution rendszerét használó más vendéglátó egységeknek is lehetőségük van a NePohár megrendelésére. Ugyanígy arra is lehetőség nyílik, hogy a poharakat a szortimentjükbe felvevő egységek részt vegyenek a NANE Egyesület érzékenyítő képzésén. A Dürerbe és a Kertembe edukációs plakátok is kerülnek majd, amelyeken a szórakozóhely egyértelművé teszi, hogy elítéli a nők elleni erőszakot, és nem tűri meg a vendégek soraiban a zaklatókat. A vendégek pedig a NePohár használata mellett a poháron lévő QR-kód beolvasásával tudhatnak meg többet a kezdeményezésről, illetve támogathatják is a NANE munkáját a nők elleni erőszak felszámolásáért.

„Felelős vállalatként a fenntarthatóság mellett az olyan sokakat érintő társadalmi ügyek felkarolása is fontos számunkra, mint a nőket érő mindennapos szexuális zaklatás elleni fellépés. Mivel újrahasználható poharaink révén számos szórakozóhelyen jelen vagyunk, nevünk gyakorlatilag egyet jelent a szórakozással. Így adja magát a lehetőség, hogy egyfajta médiumként tekintsünk saját felületeinkre, amely üzenetet hordoz és hatékony támogatást nyújthat a problémával szemben” – indokolja Megyeri Regina, a Cup Revolution brand menedzsere, hogy miért szívügyük a NePohár.

„Az ilyen kezdeményezések azért nagyon fontosak, mert rajtuk keresztül egyre több helyzetben megnyilvánulhat, hogy a nőket érő zaklatás soha nem oké és nincs rá mentség” – mondja a NANE Egyesület kommunikációs munkatársa, Somogyi Zsófia, aki azt is kihangsúlyozza, „nagyon nincs rendben az, hogy ha ma egy nő szeretne elmenni bulizni, kikapcsolódni, atrocitásoktól kell tartania”.

„Kommunikációs szakemberként nincs jobb érzés, amikor egy olyan eszközt hozhatunk létre, ami ténylegesen segíthet egy valós problémán, és elindíthatja körülötte a társadalmi párbeszédet, az ügy mellé állítva ezzel szórakozóhelyeket” – értékelte a kampányt Csirke Dániel, a Mediator kreatívigazgatója.

Szabad préda?

Bár nem csak a szórakozóhelyeken vannak kitéve a nők a férfiak kéretlen közeledésének, de sok férfi úgy gondolja, hogy azok a nők, akik elmennek szórakozni, „szabad prédák”. Így még inkább a férfiak kéretlen közeledéseinek kereszttüzébe kerülnek, akik jellemzően pozíciójukkal – például, hogy idősebbek vagy bennfentesek a helyszínen stb. –, illetve férfi-mivoltukból (szerintük) adódó fölényükkel próbálnak helyzetbe kerülni, és adott esetben kihasználják vagy előidézik a nők beleegyezésre képtelen állapotát. Céljuk elérése érdekében nem riadnak vissza a megfélemlítéstől, a fenyegető hangulat teremtésétől sem. A probléma gyökere a NANE pszichológus szakértője szerint a zaklató férfiak jogosultságtudatában keresendő.

„A zaklató fél általában nem gondolja magával egyenrangúnak a nőt. Az a meggyőződése, hogy joga van a saját akaratát érvényesíteni. Ez megjelenik az elkövetők védekezésében is. Sokszor hangzik el, hogy a nők »kéretik magukat«, »nem tudják, mit akarnak«. Ez egy tévhit, a nők jelzik, hogy nem kívánt a közeledés. Ha nem is szóban, nonverbális jelekkel mindenképp” – mondja Ötvös Veronika pszichológus.

A NANE szakértője szerint a zaklatás során az áldozatoknál az esetleges múltbéli tapasztalatok miatt sokszor egyfajta készenléti állapot jön létre: az ösztönök átveszik az irányítást, és bekapcsol a fight, flight, fawn vagy freeze üzemmód. Ha módjukban áll, felveszik a harcot vagy fizikailag kilépnek a helyzetből. Ha ezekre nincs lehetőség, akkor megpróbálnak alkalmazkodni a helyzethez, ha pedig még ennél is nagyobb a baj, és semmilyen kiút nincs, akkor következhet be a lefagyás.

A NePohár további előnye, hogy konkrét, kézzelfogható, erős vizuális eszköz lehet a nők kezében, amely sok esetben hatékonyan használható a nem kívánt közeledések visszautasítására. A pohár felmutatása nemcsak a „nem” határozott kifejezésében segítheti a potenciális áldozatot, de környezetüknek is tudnak jelezni, hogy bajban vannak, továbbá a szórakozóhelyek személyzetének is segítséget jelenthet az ilyen szituációk felismerésében.

A környezet is számít

„A NePohár erejét én abban látom, hogy rávilágít a környezet felelősségére. Egy kézzelfogható, erős vizuális eszköz, amellyel az adott hely azt üzeni, hogy meg akarja teremteni a biztonságos, önfeledt szórakozás lehetőségét a nők számára is. Ez egy fontos első lépés” – emeli ki Ötvös Veronika.

A környezet megfelelő reakcióját, illetve a nőket támogató közeg megteremtését Budapest egyik népszerű szórakozóhelye, a Dürer vezetősége is fontosnak tartja. „Számunkra egyaránt fontos, hogy a vendégeink ne csak jól, de biztonságban is érezzék magukat. Igyekszünk minél több szegletében jelen lenni a helyszínnek, és bármikor segítséget lehet kérni tőlünk. A NePohár egy újabb eszköz, hogy mihamarabb észrevegyük azt, akinek támogatásra van szüksége” – mondta Gáspár Szilvia, a Dürer kommunikációs vezetője, hogy miért csatlakoztak elsőként a kezdeményezéshez. Azt is elmondta: személyzetük részt vesz a NANE érzékenyítő képzésén, hogy magabiztosabb ismeretekkel rendelkezzenek a zaklatás felismerésében és abban, hogyan lehet az ilyen helyzeteket kezelni.

Egyértelmű jogi kategória

A szexuális zaklatást az esetek többségében nem vesszük elég komolyan, normalizáljuk a nőket ért atrocitásokat. A társadalom sokszor magára hagyja az áldozatot, sőt, akár őt hibáztatja, holott, ami vele történik, az elkövető felelőssége.

Mi a szexuális zaklatás?

Szexuális zaklatásnak számít minden olyan szexuális vagy romantikus közeledés és megnyilvánulás, ami sértő, zavaró, megalázó vagy ellenséges közeget teremt az áldozat számára. A szexuális zaklatás többféle formát ölthet: nem csak a fizikai kontaktus teremtését értjük alatta, de ide tartozik a szóbeli (pl. beszólások, nem kívánt bókok, szexuális tartalmú viccek), a vizuális (pl. szexuális gesztusok, pornográf képek mutogatása) és a pszichológiai zaklatás (pl. tolakodó udvarlás, szexuális életről faggatózás, vetkőzős és szexuális tartalmú játékok, szituációk) is.

Forrás

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...

Ez lehet a digitális bankolás jövője

A COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez – derül ki a Deloitte legfrissebb, Digital Banking...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...