Továbbra is találni olyan lapokat és témaköröket a nyomtatott sajtótermékek piacán, amelyek egész jó eladásokat hoznak. Főleg a női célcsoportot megcélzó tematikák teljesítenek szépen, de az autós lapok és a bookazine-ok között is akadnak sikeres termékek.
Azért be kell vallani, hogy manapság nincsenek könnyű helyzetben a nyomtatott sajtótermékek. Az interneten rengeteg szöveges tartalom érhető el ingyen, az elmúlt években jelentősen szűkült az árushelyek száma, az pedig nem csak a printmédiának okoz fejtörést, hogy mennyire átalakultak a fiatalok médiafogyasztási szokásai. Ilyen piaci környezetben ha egy nyomtatott sajtótermék enyhén növelni vagy akár csak tartani tudja az értékesített példányszámát, már az is hatalmas sikernek számít.
A Matesz által auditált sajtótermékek tavalyi értékesítési adatain végignézve azért jó néhány lapnak sikerült megőriznie vagy akár növelnie is az eladásait. Ezek közül gyűjtöttünk össze néhányat, és a kiadókat is megkérdeztük arról, hogy mi lehetett az adott lap jó teljesítményének a titka. Összességében egyébként az látszik, hogy erős márkával és jó tartalommal nem lehetetlen a stabil példányszám elérése. Persze vannak azért a sajtópiacon belül is különbségek, hiszen a napilapok számára ez jóval nehezebb feladat, mint egy heti- vagy havilapnak.
Legerősebb férfimagazin
A Mediaworks portfóliójába tartozó Autó-Motort már egy éve ilyenkor is emlegettük. Saját tematikáján belül akkor is piacvezetőnek számított, az értékesített példányszámát pedig sikerült a 19–20 ezres sávban tartani. Az elmúlt egy év adatai alapján pedig ezt folytatni is tudták, és a kéthetente megjelenő Autó-Motort 2018 júniusában, az indulásának 70. évfordulóján meg is újították.
„A lapmegújítás sikeres volt, sok pozitív visszajelzést kaptunk a partnerektől és az olvasóktól egyaránt. Az eladások tekintetében a leglojálisabb olvasók, az egyéves előfizetők tábora emelkedett legjelentősebben” – tudtuk meg Czövek Hajnalkától, a Mediaworks magazinüzletág-igazgatójától. Ez különösen jó eredmény annak fényében, hogy férfi célcsoportnak szóló lapról van szó, hiszen azért a Matesz adatsorát végignézve látszik, hogy a női témájú lapok általánosságban stabilabban tartják az eladásaikat. Jól mutatja ezt az is, hogy az Autó-Motor jelenleg a legnagyobb példányszámú férfi magazinnak is számít. „Az alaplap mellett a különszámok is megújultak, prémium jelleget kaptak a tematikus kiadványok. A sikeres megújulás – ami tartalmi és arculati változást is jelentett – és a lap hitelessége az, ami leginkább döntő akkor, amikor az olvasók választanak” – tette hozzá Czövek Hajnalka.
A Mediaworks portfóliójánál maradva a Fanny esetében is stabil, 60 ezer feletti átlagos értékesített példányszámot látni. Ezen belül az utolsó negyedévben növelni is tudták az eladásaikat. „Apró lépéseket teszünk a lap fejlesztése érdekében, azaz folyamatos a megújítás, az átalakítás. Frissülnek és szépülnek a rovatok, az idén a címlapkoncepció is átalakult picit, egyre több az egyedi címlapunk. Egyre letisztultabb a Fanny képi világa is. Látványos, nagy kampánya nem volt a magazinnak az elmúlt évben, inkább a több kicsi, folyamatos aktivitás jellemző, s leginkább tartalmi kommunikációban erősítettünk” – mondta Czövek Hajnalka. A Fanny esetében is egyre jelentősebb a hűséges olvasótábor aránya az előfizetőkön belül, azaz a hosszabb távra előfizetők aránya folyamatosan nő. Czövek Hajnalka elmondása szerint ez pedig a bizalom jele számunkra, s annak visszajelzése, hogy jó úton járnak.
A Hot! magazin eladásai is növekvő trendet mutattak 2018-ban, annak ellenére, hogy elég erős konkurensekkel kell megküzdeniük ebben a tematikában. „A Hot! igazi sztármagazin, elsősorban a »magyar hírességek magazinja«. Ez szűkebb szegmens a tágabb értelemben vett bulvárműfajnál, de sokkal színesebb, érdekesebb, szórakoztatóbb, s pontosan ez az, amit elvárnak tőlünk az olvasóink. Nem általános, klasszikus női témákkal foglalkozunk a magazinban, mert arra ott van a Fanny, nem keverjük a szegmenseket. Mi azt ígérjük, hogy a sztárok világával foglalkozunk, azt hozzuk el az olvasóknak. A Hot! egy minőségi, igényes és korántsem olcsó sztármagazin. A lap kommunikációja szinte teljes mértékben tartalmi kommunikációra épül, nálunk nincsenek ajándéktárgyak, a lapot a tartalom miatt vásárolják az olvasók” – sorolja a Hot! magazinnal kapcsolatos koncepciójukat Czövek Hajnalka. 2018 végén egy új gasztronómiai kiadvánnyal is jelentkezetta Mediaworks, az utolsó negyedévben jelent meg a Mindmegette Karácsony magazin. A közelmúltban pedig a prémium portfóliójukba tartozó Vitorlázás magazin újult meg. Az első visszajelzések és eredmények mindkét lapnál pozitívak.
Bejöttek a bookazinok
A női hetilapok közül tavaly is őrizte a 170 ezer feletti értékesített példányszámát a Kiskegyed. A szintén a Ringier Axel Springerhez (RAS) tartozó Blikk Nők is jól teljesített, nagyon stabil, 61-63 ezres értékesítéssel. „Mindkét lap esetében a siker titka a könnyed, színes témafeldolgozás, amelyet rendszeresen kiegészítünk nyereményjátékokkal, mellékletekkel, ajándékokkal. Ezek kombinációja tartósan fenntartja az érdeklődést” – nyilatkozták a RAS-nál, ahol az említett két lap mellett különösen büszkék a Glamour magazin 2018-as eredményeire.
„A Matesz-adatok alapján piacvezető pozícióra tett szert a hazai havi glossymagazinok szegmensében. Értékesítési rekordjai a Glamour-napokhoz kapcsolódnak, hiszen a közkedvelt Shoppingünnep változatlanul lázban tartja a vásárlókat és a kereskedőket. Mintegy másfél éve már digitális értékesítés is támogatja a printeladásokat a Glamour-napok alatt. 2017 októberében vezettük be azt a mobilappot, amellyel a magazin és a kuponfüzet ma már digitális formában is megvásárolható és felhasználható a shoppingoláshoz” – tudtuk meg a RAS-tól. Mindennek köszönhetően rekordot döntött a Glamour 2018. októberi lapszáma, ami több mint 200 ezres printértékesítést és 11 ezres digitális magazinvásárlást tudott felmutatni.
A RAS tavaly egy új terület, a bookazine-ok felé is nyitott. Novemberben jelent meg az I. világháború történetét bemutató kötet. Ez jobb eladásokat hozott a várnál, ezért folytatják a kiadását, elsősorban a történelmi tematika mentén. Februárban meg is jelent a második bookazine-juk, és az idén még három hasonló kiadványt dobnak piacra a Bookazine Bestseller sorozat részeként.
Love brand
A hazai sajtópiac legmagasabb példányszámban értékesített sajtóterméke a Nők Lapja. A tavalyi első három negyedévben tartották a 205-207 ezres eladást. Az utolsó negyedévben ugyan 255 darabbal a 200 ezres eladási határ alatt teljesített a hetilap, de még így is magasan vezetnek. Különösen jó eredmény ez annak fényében, hogy nem egy bulvártematikájú kiadványról van szó.
„A Nők Lapja kiváló minőségű, mással nem helyettesíthető tartalmat kínál és jelentős áremelés mellett is hozza a heti 200 ezer példány körüli eladást. A tavalyi memetikai kutatásunk szerint a Nők Lapja igazi love branddé vált. Az olvasók egyszerűen csak szeretik a magazint, az értékeket, amit képvisel, a pozitív életfelfogását” – mondja Lipták Tímea, a Central Médiacsoport magazinüzletág-igazgatója. A Nők Lapja az idén ünnepli a 70. születésnapját, ennek alkalmából pedig még frissebb vizuális megjelenéssel, új tévékampánnyal és számos eseménnyel készülnek. Márciusban pedig egy új tematikus különszámot is megjelentetnek Nők Lapja Tavasz címmel. A Nők Lapja márkához tartozó egyéb lapok közül kifejezetten jó eredményeket hozott a gasztronómiai tematikájú Nők Lapja Konyha, amelynek példányszáma tavaly emelkedő trendet mutatott, az utolsó negyedévben már 45 ezres értékesítésnél jártak. Lipták Tímea emellett a sikereik között említette a Nők Lapja Konyha Desszert különszámát és a tavalyi újdonságukat, a Nők Lapja Szépség különszámot.
Heszler Róbert
A teljes összeállítás a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható, amelynek Print Ereje melléklete a sajtópiac helyzetével foglalkozik.