- Hirdetés -

Lassulóban a balatoni ingatlanpiac

|

- Hirdetés -

A 2020-as hirtelen növekedés után még az idei tavasz is élénkülést hozott a Balaton ingatlanpiacán, de a nyár eredményei már elmaradnak a tavalyi év hasonló időszakától. Az OTP Ingatlanpont friss tapasztalatai alapján változatlanul magas árak, csökkenő kereslet és bővülő kínálat jellemzik a tó északi és déli partját is. Egyre inkább úgy tűnik, hogy elfogyott a lendület, ezért a szakértők szerint ideje a szemléletváltásnak és az ingatlanpiac ismerete még inkább felértékelődhet a jövőben.

Míg 2020-ban a Balaton északi partján közel 20 százalékos, a déli parton pedig 30 százalék feletti áremelkedést regisztráltak, addig 2021-ben már lassult a növekedés üteme. Éves szinten vizsgálva az áremelkedés mértékét, Somogy tavaly a ranglista közepén végzett, míg Veszprém megye az utolsó helyet szerezte meg. A magyar tenger településeinek árszínvonalát tekintve beszédes, hogy 2021-ben a legdrágább járások listáján a budapesti kerületek, Budakeszi és Dunakeszi mellett ismért három balatoni járás szerepelt: a Balatonfüredi (738 ezer Ft/m2), a Fonyódi (724 ezer Ft/m2) és a Siófoki (722 ezer Ft/m2).

A KSH 2021-es adatai alapján az északi és déli part ingatlanpiaci forgalom vonatkozásában legaktívabb települései közül hétszázezer forint feletti átlagos négyzetméterár volt jellemző Zamárdira (746 ezer) és Balatonfüredre (707 ezer), míg Siófok (662 ezer) és Balatonalmádi (619 ezer) átlépte a hatszázezer forintos küszöböt. Balatonlellén (560 ezer) és Gyenesdiáson (532 ezer) félmillió forint feletti, míg Fonyódon (475 ezer), Balatonbogláron (455 ezer), Balatonkenesén (455 ezer) Vonyarcvashegyen (452 ezer), Balatonfűzfőn (445 ezer) és Keszthelyen (422 ezer) négyszázezer forint feletti átlagos négyzetméterárakkal találkozhattak tavaly az érdeklődők. A települési átlagárakat természetesen nagyban meghatározza az eladott ingatlanok összetétele is. Alacsonyabb forgalom mellett az újépítések nagyobb száma torzíthatja az adott település átlagát, ilyen például Szántód, ahol 2021-ben 826 ezer Ft/m2 volt az átlagos négyzetméterár.

„A Balaton északi partján továbbra is kitart az áremelkedés és egyre több a túlárazott ingatlan a parttól távol eső területeken is. Igaz, hogy még mindig a kereslet dominál ezen piacon, de az érdeklődők száma már a tavaszi időszakban is alacsonyabb volt az egy évvel korábbinál és azóta is csökkenő tendenciát tapasztalunk. Az újlakás projektek indulására pillanatnyilag leginkább a kivárás jellemző, amit a folyamatosan emelkedő építőanyagárak és hitelkamatok mellett az építésre alkalmas telkek számának drasztikus csökkenése is indokol” – mondta Tóth Tibor, az OTP Ingatlanpont stratégiai partnere és a balatonfüredi iroda vezetője.

A szakértő tapasztalatai szerint a zártkerti és külterületi ingatlanok, pincék, pincenyaralók és telkek iránt továbbra is nagy a kereslet, ugyanakkor az alacsony kínálat miatt a Balaton partján is gyorsan gazdára találnak a jól árazott ingatlanok. A legnépszerűbb terület az északi part agglomerációja, a Balatonfelvidék és a Káli medence. Az északi part vásárlóközönsége túlnyomó részben továbbra is a hazai nagyvárosokból érkezik, azonban a pandémia hatására megfigyelhető leköltözést és otthonkeresést ismét a nyaralócélú vásárlás váltotta fel.

„Míg idén tavasszal még teljes lendülettel dübörgött, addig nyár elején már a tavalyi év hasonló időszaknál alacsonyabb forgalom jellemezte a Balaton déli partjának ingatlanpiacát. A kereslet csökkenését jelzi az is, hogy egyre több eladó keresi fel irodánkat és várakozásaink szerint lassan, de biztosan kínálati piac váltja fel az eddig jellemző keresleti piacot” – mondta Katona Tamás, az OTP Ingatlanpont siófoki irodájának vezető értékesítési tanácsadója.

Míg korábban szinte bármit el lehetett adni, addig ma az építőanyagárak, kivitelezési költségek emelkedése és a beszerzési nehézségek miatt a legkeresettebbek az újépítésű beköltözhető, vagy használt, de jó állapotú ingatlanok - tette hozzá Katona Tamás. Ahogyan az északi, úgy a déli parton is a magyar vásárlók a legjellemzőbbek, azonban a járványidőszakhoz képest emelkedett a külföldi vásárlók száma is. A partmenti települések árszínvonala, a milliós határt közelítő négyzetméterárak ma már egyáltalán nem számítanak kiugrónak, és a viszonylag szűkös kínálat miatt - ahogyan tavasszal, úgy most is - megfigyelhető, hogy egyre jobban tágul a nyaralóvásárlók által preferált települések köre és ezzel növekszik a déli part agglomerációja.

Az OTP Ingatlanpont szakértőinek egyöntetű véleménye szerint a 2020-tól hirtelen bekövetkezett és jelentős mértékű áremelkedés után a balatoni ingatlanárak mára már közelítik vagy el is érték a csúcsukat, ezért további számottevő áremelkedésre az északi és déli parton sem lehet számítani. Amennyiben a kereslet sem indul hirtelen növekedésnek - és erre utaló jelek egyelőre nem látszanak -, úgy feltételezhető, hogy elindul a piac öntisztulása, amikor az eddigieknél jóval nagyobb szerepet kell kapnia az ingatlanpiaci szakértelemnek, legyen szó akár vételről, akár eladásról.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Liluval nyitott új üzletet a Rossmann

Budaörsön nyitott új üzletet a Rossmann. A drogériahálózatnak ez már a harmadik, teljes egészében az új német standard alapján berendezett boltja, amelyben nagyobb teret kapnak a reformélelmiszerek és a dekortermékek, és amelyben szinte a...

Nyári tippek a Google-től

A nyári utazások során gyakran a Google-t hívjuk segítségül. A vállalat szakemberei hasznos tanácsokkal segítenek a nyaralni vágyóknak.Úti célod új szemszögbőlA nyári utazások során nem ritka, hogy a Google-t hívjuk segítségül utazásaink tervezésekor. A...

Tanszergyűjtéssel segít az Auchan

Már elkezdődött kezdődik a Nagycsaládosok Országos Egyesülete (NOE) és az Auchan közös tanszergyűjtési akciója. A már hagyománynak számító gyűjtéssel azoknak a családoknak szeretnének segíteni, akikre a tanévkezdés különösen nagy terhet ró, mivel több gyermeket...

Lelassult a kiskereskedelem

A kiskereskedelem tekintetében havi szinten ismét csökkent a forgalom júniusban, 0,5 százalékkal. Éves összehasonlításban pedig a kiskereskedelem forgalmának volumene naptárhatástól megtisztítva 4,5 százalékkal emelkedett, ami jelentősen elmaradt a 8% körüli elemzői konszenzustól. Az élelmiszer-...

A hazai termékekre koncentrál az Aldi

Kilenc hazai gyártó részvételével idén augusztusban is megrendezik a hazai termékek hónapját. Ennek legfőbb kommunikációs üzenete, hogy a Magyar Termék védjegyek valódi garanciát jelentenek a hazai eredetre és a megbízhatóságra. Az ALDI a magyar...

Mobillal a tökéletes utazásért

A gyakran utazó, rutinos okostelefon-használók egy mobiltelefon segítségével elintézhetnek mindent, ami a tökéletes nyaraláshoz szükséges: szállást foglalnak, repülőgép- vagy vonatjegyet vásárolnak vagy sorban állás nélkül szerzik be belépőjegyüket múzeumba, kiállításra, sporteseményre, színházba vagy a...

Már csak a külföldi munkaerő segíthet a hiányszakmákban

Továbbra is rekordszinten a foglalkoztatás Magyarországon: 2022 júniusában a foglalkoztatottak átlagos létszáma meghaladta a 4,7 millió főt. Ezzel párhuzamosan nagy kihívást jelent a magyarországi cégeknek a munkaerőhiány, ami a gazdaság teljesítőképességét is hátráltatja. A...

Fényűző luxus és vademberek a Spektrum sorozataiban

Néhányan talán még emlékeznek arra az angol párra, akik fényűző életüket hátrahagyva, és az összes megtakarításukat felhasználva egy Somogy megyei településre, Gadácsra költöztek. A pár környezete aggódva szemlélte az eseményeket, Julia és Gareth ugyanis...

Lecsaptak a kandallókra az online vásárlók

Váratlan és érdekes trendeket mutatnak az eMAG 2022. júliusi látogatói és értékesítési adatai: jelentősen megnőtt az érdeklődés a kandallók iránt, különösen a szilárd fűtőanyaggal használható típusok népszerűek. Ezzel párhuzamosan a napelemek/napkollektorok termékkategória forgalma is...

Ismét előrébb lépett a Xiaomi

A Xiaomi Group a 266. helyen végzett a 2022-es Fortune Global 500 listán. A globális technológiai vállalat, amely mostanra a világ harmadik legnagyobb okostelefon-gyártójává nőtte ki magát, sorozatban a negyedik éve lép egyre előrébb...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Hackathont szervez a Kiwi.com

A Kiwi.com utazás-technológiai vállalat UX hackatont szervez Global Travel Jam néven, amelynek célja, hogy javítsa az utazók élményét a foglalás során és az utazás minden szakaszában. Az ügyfélközpontú termék megalkotása során a Kiwi.com és...

Liluval nyitott új üzletet a Rossmann

Budaörsön nyitott új üzletet a Rossmann. A drogériahálózatnak ez már a harmadik, teljes egészében az új német standard alapján berendezett boltja, amelyben nagyobb teret kapnak a reformélelmiszerek és a dekortermékek, és amelyben szinte a...

Nyári tippek a Google-től

A nyári utazások során gyakran a Google-t hívjuk segítségül. A vállalat szakemberei hasznos tanácsokkal segítenek a nyaralni vágyóknak.Úti célod új szemszögbőlA nyári utazások során nem ritka, hogy a Google-t hívjuk segítségül utazásaink tervezésekor. A...

Tanszergyűjtéssel segít az Auchan

Már elkezdődött kezdődik a Nagycsaládosok Országos Egyesülete (NOE) és az Auchan közös tanszergyűjtési akciója. A már hagyománynak számító gyűjtéssel azoknak a családoknak szeretnének segíteni, akikre a tanévkezdés különösen nagy terhet ró, mivel több gyermeket...

Lelassult a kiskereskedelem

A kiskereskedelem tekintetében havi szinten ismét csökkent a forgalom júniusban, 0,5 százalékkal. Éves összehasonlításban pedig a kiskereskedelem forgalmának volumene naptárhatástól megtisztítva 4,5 százalékkal emelkedett, ami jelentősen elmaradt a 8% körüli elemzői konszenzustól. Az élelmiszer-...
- Hirdetés -

Don't Miss

Együtt erősebbek vagyunk

A marketing szakemberek, vezetők szerepe jelentősen megnövekedett a vállalaton belül és az üzleti értékteremtés folyamatában is – mutatott rá Bánhegyi Zsófia. A Szerencsejáték Zrt. marketing és kommunikációs igazgatója a szeptember 15-i Marketing Summitot felvezető...

Rekordok éve

A Marketing&Media magazin idén is összeállította a legnagyobb hazai reklámügynökségek listáját a tavalyi üzleti eredmények alapján. Iparági vezetőket is megkérdeztünk arról, hogyan értékelik a múlt évet és mit várnak idén, Biró László, a Mediator...

További növekedés lehet

A Marketing&Media magazin idén is összeállította a legnagyobb médiaügynökségek rangsorát a tavalyi üzleti eredmények alapján. Iparági vezetőket is megkérdeztünk arról, hogyan látják a múlt évet és mire számítanak idén, Novák Péter, a Dentsu Hungary...

Az UX az új arany

A járvány hihetetlenül felpörgette a digitalizációt, a szolgáltatóknak pedig önbizalmat adott. Egyre fontosabb a fel használói élmény tervezése, ám a Z generáció a korábbiakhoz képest sokkal „puritánabb” szolgáltatási portfóliót igényel – mondta el Mondovics...

Tovább erősítik a Jófogást

Cégvezetőként az embereket tartja a legfontosabbnak, mert a csapat a teljesítmény motorja, ezért jelenleg a munkatársak elkötelezettségének növelésére fókuszál – mondta el a lapunknak adott interjúban Artsiom Rabtsevich. Az Adevinta Classified Media Hungary Kft....
- Hirdetés -

SzuperZöld

Litkai Gergellyel indított Zöld podcastot a Bookline

Augusztus harmadikán elindult a Bookline havonta jelentkező podcast-sorozata, a Bookline Zöld. A Könyves Magazinon és a nagyobb streamingszolgáltatón elérhető műsorban Litkai Gergely és vendégei nemcsak a fenntarthatósággal és a környezetvédelemmel kapcsolatos tévhiteket igyekeznek helyre...

A hazai startupok is figyelnek a fenntarthatóságra

A startup szektorban kulcsszerepet kap a fenntarthatóság: a Start it @K&H inkubátorban működő csapatoknak már 90 százaléka figyelmet fordít rá működése és termékeinek fejlesztése során. Ez azonban jelenleg inkább a természeti erőforrások fenntartható kezelését...

Mobilapp mutatja az ivóvízlelőhelyeket

Augusztus van, a papírforma szerint még egy jó időre visszatér a kánikula, ami végül is rendben van, hiszen nyár van. És bár az egészséges életmódnak nemcsak ilyenkor elengedhetetlen része a megfelelő mennyiségű folyadékbevitel, hőség...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....