- Hirdetés -

Listaháború: itt az újabb fordulat

|

- Hirdetés -

Nyilvánosságra hozta a MAKSZ az Agency Toplist kapcsán kommunikációs iparági összefogással felállított ad-hoc bizottság által végzett vizsgálat eredményét, ami megállapította, hogy az új ügynökségi rangsor létrehozásának módja alapvető jogi és etikai feltételeknek nem felel meg. A bizottság egyértelmű állásfoglalást adott ki annak vonatkozásában, milyen alapvető feltételeknek kell megfelelnie egy megkérdezésen is alapuló értékelő rangsor felállításának. Az Agency Toplist bejelentette, hogy finomhangolják a szempontrendszert.

A Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetsége (MAKSZ) a társszakmai szervezetekkel, az Önszabályozó Reklámtestülettel (ÖRT), az IAB Hungaryvel, a Magyar Reklámszövetséggel (MRSZ) együtt, a Direkt és Interaktív Marketing Szövetség (DIMSZ) Jogi és Adatkezelési tagozata által delegált adatvédelmi szakemberek, továbbá kutatási szakember és ügyfelek közreműködésével, közös ad hoc feltáró bizottságot hoztak létre, mely áttekintette az Agency Toplist körüli vitapontokat.

A vizsgálat eredményeként több megállapítást is tettek a szakemberek. Ezek között szerepel, hogy minden újonnan a piacon létre jövő rangsorral, listával szemben elvárt, hogy annak kibocsátója, kezelője egyértelműen beazonosítható, valamint szakmailag független legyen. Bármilyen tevékenységet végezzen a piacon a listát összeállító, azt a legnagyobb szakmai körültekintéssel, minden hatályos jogszabály, piacon elfogadott etikai norma betartásával kell, hogy tegye.

Kérdőíves megkérdezés esetén mindenképpen eleget kell tenni az alapvető tájékoztatási kötelezettségnek. A kérdőívben szereplő értékelési skáláknak pontosnak, egyértelműnek és egységesnek kell lennie.

Névre szóló kérdőíves megkérdezéssel egyértelműen megvalósul a személyes adatok kezelése, így alkalmazni kell a személyes adatok védelmére vonatkozó jogi előírásokat. Többek között biztosítani kell, hogy a megkérdezettek előzetes tájékoztatásának követelménye teljesüljön, a kérdező fél megfelelő jogalappal rendelkezzen a megkérdezésre és a személyes adatok kezelésének célhoz kötöttsége is megvalósuljon.

A korábban részletezett tagokat tömörítő ad-hoc feltáró bizottság megállapította, hogy az Agency Toplist ezen alapfeltételek egyikének sem felel meg – olvasható a MAKSZ közleményében. A szervezet közlése szerint a lista nem határolható el Fabricius Gábor ügynökség tulajdonostól, akinek ügynöksége az értékelendő ügynökségek listáján szerepel és akinek érdekkörébe tartozik a lista társszervezőjeként megnevezett Brand Festivál is. Ez felveti a transzparencia hiányát és az összeférhetetlenséget a listával kapcsolatban.

Az Agency Toplist által, a lista összeállításához végzett kutatást a bizottság kutatásszakmai szempontból alapvetően hibásnak, adatvédelmi szempontból pedig erősen aggályosnak minősítette.

A vizsgálatot folytató bizottság, mivel az Agency Toplist tevékenysége szakmai hibákat tartalmaz, jogilag aggályos, etikai szabályokat sért valamint nem látja biztosítottnak benne a lista által is megfogalmazott olyan alapértékek megvalósulását, mint a fair play, a transzparencia és az összeférhetetlenség kizárása, felszólítja az Agency Toplist-et, hogy a szakma hitelének megőrzése érdekében vizsgálja felül működését, módszertanát és tevékenysége során az iparági sztenderdeknek és jogi előírásoknak megfelelően járjon el.

Az Agency Toplist szervezői reagáltak a vizsgálat eredményére, a következő közleményét hozták nyilvánosságra:

„Nyilatkozat – Az Agency Toplist finomhangolja szempontrendszerét

Sikernek értékeljük a MAKSZ-MRSZ-IAB-DIMSZ-ÖRT szakmai állásfoglalását, amelynek szempontjai gazdagítják az új ügynökségi erőrangsort

Nagy örömünkre szolgál, hogy a MAKSZ-MRSZ-IAB-DIMSZ-ÖRT közös nyilatkozata üdvözli egy újabb reklámügynökségeket és pr ügynökségeket rangsoroló lista létrehozását, mely cél az Agency Toplist első és legfontosabb célja.

A kezdeményezésünk az elmúlt hónapokban lehetőséget adott az iparág szereplőinek arra, hogy átgondolják, megfontolják listakészítésünk szempontjait, elmondhassák véleményüket az Agency Toplist felépítésével kapcsolatban. Köszönjük nekik, hogy ezt megtették, hiszen értékes munkájukkal segítették az Agency Toplist felépítését, hogy végül kifogástalan minőségű lista kerülhessen a szakma elé, mely konszenzuson alapul. Köszönjük a kritikákat is, de persze mindenekelőtt azt, hogy a piac szereplői biztosítottak bennünket szolidaritásukról. Visszaigazolták, hogy törekvésünk lényegét, az egyenlő feltételek, transzparens folyamatok és független értékelések szerinti versenyt ők is igénylik, rendkívül időszerűnek tartják, és tesznek is érte.

A MAKSZ-MRSZ-IAB-DIMSZ-ÖRT befejezte munkáját és még jóval a lista kiadását megelőzően tette meg szakmai állásfoglalását, melyet így örömmel beépítünk az első Agency Toplist felépítésének folyamatába. A bizottság aggályokat fogalmazott meg a lista adatvédelmi kérdésében, ami miatt már korábban a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságtól (NAIH) auditot kértünk, melyjel tovább erősítjük a listához kapcsolódó adatgyűjtési tevékenység szigorú szabályok szerinti betartását. A kérdőív kérdéskörét tekintve szakmai kifogásokkal élt, melyeket a jövőben figyelembe veszünk és megfontoljuk az EFFIE és az Aranypenge szerepeltetését a listában, hogy a két hazai verseny súlyának megfelelően szerepelhessen az Agency Toplist értékelési rendszerében. Az ajánlások elfogadásával az Agency Toplist beépíti a MAKSZ-MRSZ-IAB-ÖRT szempontrendszerét, az új listát a szakmai grémium észrevételei alapján finomhangolja. Köszönjük a bizottság értékes észrevételeit!”

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

November végén érkezik a mozikba a Semmelweis

November 30-án kerül a mozikba a Semmelweis című film, amely az Oscar-díjra jelölt filmes mester, Koltai Lajos új rendezése. A premier felé vezető út egyik fontos állomásaként bemutatták az alkotás plakátját. (kiemelt kép: NFI)   Frank...

A sokoldalú és kreatív PR támogatja a növekedést

A PR reneszánszát hozta el, hogy mind nagyobb az igény a stratégiai gondolkodásra, a hitelesség, a társadalmi szerepvállalás és a céltudatosság egyre fontosabb az ügyfelek számára. A stabil piaci jelenléthez szükséges őszinte válaszok megadásában...

A Dikh TV és vidéki rádiók is bajba kerültek

Termékmegjelenítésre vonatkozó szabály be nem tartása és hatósági határozatban megállapított, műsorstruktúrával kapcsolatos követelmények nem megfelelő teljesítése miatt indít eljárást a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa a Dikh TV országos kereskedelmi televízió és...

Csomagolásmentes kiszállítással újít a Rossmann

Új, csomagolásmentes házhozszállítási lehetőséget kínál ügyfeleinek a Rossmann. A Rossmann saját autós futárszolgálata immáron szinte végtelenszer újra használható tartós táskákban szállítja ki a rendelt termékeket azoknak, akik rendelésük során ezt a fenntartható opciót választják....

Rekordszinten a fiatalok megtakarítása

Csúcsot döntött a fiatalok megtakarítása, ha a konkrét összeget nézzük: a második negyedévben átlagban 783 ezer forintja volt a 19-29 éveseknek a K&H ifjúsági index szerint, hasonlóan magas összegre a felmérés több mint tízéves...

Tényleg túl sokat netezünk?

A 18-65 éves internetező magyarok átlagosan 4 órát interneteznek egy hétköznapon a szabadidejükben. A Reacty Digital legújabb felmérése szerint ezt kevesen tartják problémának, pedig a túlzásba vitt netezés negatív hatásait a lakosság negyede szokta...

Így csökkenthetjük a rezsiköltséget

Az elmúlt évek energiapiaci bizonytalansága, az elszálló energiaárak, mind megmutatták, mennyire fontos, hogy csökkentsük a saját energiafelhasználásunkat. Otthonunk szigetelésével nemcsak energiát és pénzt spórolunk, hanem annak értékét is növeljük. Falusi CSOK-kal és a hozzá...

Bőven van mit behoznunk a digitális gazdaság területén

Az uniós ranglistán 22. helyen áll a magyar piac 43,8 pontjával, szemben az 50 pont feletti EU-s átlaggal. A lemaradás a cégvilágban is érezhető, ami részben az informatikushiánnyal, a képzett szakemberek iránti jelentős kereslettel...

Nagyot újított az LG

Az LG Electronics (LG) hamarosan elérhetővé teszi a Home Connectivity Alliance HCA 1.0 specifikációjának első kereskedelmi implementációját, amely az LG ThinQ okosplatformon keresztül lehetővé teszi a különféle márkájú készülékek összekapcsolását. Ez év végére a...

Kriptóban olcsóbb és átláthatóbb a jótékonykodás

Átlátható, jól nyomon követhető módja az adományozásnak a blokklánctechnológián alapuló átutalás. Ez a három fő előnye a kriptovalutában történő jótékonykodásnak a Binance által megkérdezett emberek szerint. Bár a legtöbben még mindig inkább hagyományos pénzügyi...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Jövő héten rajtol a Múzeumok Őszi Fesztiválja

A tudomány és a technológia kapcsolata, a tudományos eredmények hiteles kommunikációja, valamint a természettudományok és a múzeumok kapcsolódási pontjaira fókuszál idén a Múzeumok Őszi Fesztiválja, amelyet szeptember 25. és november 12. rendeznek meg országszerte. A...

November végén érkezik a mozikba a Semmelweis

November 30-án kerül a mozikba a Semmelweis című film, amely az Oscar-díjra jelölt filmes mester, Koltai Lajos új rendezése. A premier felé vezető út egyik fontos állomásaként bemutatták az alkotás plakátját. (kiemelt kép: NFI)   Frank...

A sokoldalú és kreatív PR támogatja a növekedést

A PR reneszánszát hozta el, hogy mind nagyobb az igény a stratégiai gondolkodásra, a hitelesség, a társadalmi szerepvállalás és a céltudatosság egyre fontosabb az ügyfelek számára. A stabil piaci jelenléthez szükséges őszinte válaszok megadásában...

A Dikh TV és vidéki rádiók is bajba kerültek

Termékmegjelenítésre vonatkozó szabály be nem tartása és hatósági határozatban megállapított, műsorstruktúrával kapcsolatos követelmények nem megfelelő teljesítése miatt indít eljárást a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa a Dikh TV országos kereskedelmi televízió és...

Csomagolásmentes kiszállítással újít a Rossmann

Új, csomagolásmentes házhozszállítási lehetőséget kínál ügyfeleinek a Rossmann. A Rossmann saját autós futárszolgálata immáron szinte végtelenszer újra használható tartós táskákban szállítja ki a rendelt termékeket azoknak, akik rendelésük során ezt a fenntartható opciót választják....
- Hirdetés -

Podcast

Az oktatás akkor jó, ha felkészít az életre

Milyen kihívások, trendek jellemzik ma az oktatástechnológiát, hogy befolyásolja a diákokat a digitalizáció, lemarad-e a gyerek, ha nincs okostelefonja? Ezeket a témákat is megvitatták a Business Lounge szeptember 13-ai adásában, melynek egyik vendége az...

A hitelesség alapvető faktor

Hogy fest 2023-ban egy kereskedelmi televízió talent managementje, hogyan járulnak hozzá a TV2-nél megforduló arcok a brand erősítéséhez, és fordítva: miért „éri meg” nekik, ha a csatorna menedzseli őket, mint influenszereket? Ezeket a kérdéseket...

Beépült a mindennapokba az élőzenei élmény

Ha nyár, akkor fesztiválok – de vajon magukhoz tértek már az itthoni rendezvények a Covid okozta sokkból? Szervezésről, jegyértékesítésről, kis és nagy rendezvényekről volt szó többek között a Business Lounge augusztus másodikai adásában, melynek...

Don't Miss

Magas szinten gondolkodni

Rendszeres reklámkocsmák, éjszakai városfutások, a szakmai kezdetek, a legnagyobb kihívások, miért lehet imádni a marketingszakmát – többek között ezekről beszélt az idei TOP50 marketinges rangsor élén végző Szabó Béla a Marketing&Media magazinnak adott interjúban....

Önazonos kreátorokon, márkakollaborációkon és az AI-on lesz a hangsúly 2024-ben is

Hat éve erősíti a Coca-Cola csapatát Mérő Ádám, lelkesedése pedig azóta is töretlen a világ legértékesebb, legvonzóbb, állítása szerint legjobb marketinggel rendelkező márkája iránt. A tizenöt évnyi ügynökségi oldalt cserélte a brand oldali ügyfélszékre,...

Újra kell gondolni a hierarchiát a szervezetben

Művészettörténészként diplomázott, kulturális és kreatív elköteleződését pedig a Magyar Telekomnál kamatoztatja Kovács András Péter, aki jelenleg a családi szegmenskommunikációért felel és a Warm Up Talks legújabb adásában elárulja: mit jelent az agilis transzformáció, miért...

A felelős márka szerepe soha nem volt olyan fontos, mint ma

Ha a saját tevékenységünkre gondolunk, kulcsfontosságú lett, hogy felhívjuk a figyelmet a tudatosságra és a digitális és kiberbiztonságra ezeknek a technológiáknak a használata kapcsán, amiben a teljes piacnak óriási felelőssége van – mondta el...

A marketing a stratégia része lett a generációváltáson áteső Euronics-nál

Óriási előrelépések, arculat és szlogenváltás zajlott sok sikerrel az elmúlt években a legnagyobb magyar tulajdonban lévő magyar webshopnál, ahol most belül is transzformálnak: új vezetőket igazoltak, köztük Metykó Tibort, aki az építőiparból érkezett a...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Csomagolásmentes kiszállítással újít a Rossmann

Új, csomagolásmentes házhozszállítási lehetőséget kínál ügyfeleinek a Rossmann. A Rossmann saját autós futárszolgálata immáron szinte végtelenszer újra használható tartós táskákban szállítja ki a rendelt termékeket azoknak, akik rendelésük során ezt a fenntartható opciót választják....

Klímapusztulás: a villamosenergia-ágazaton múlik minden

A villamosenergia-ágazat a kulcsa annak, hogy elérje a karbonsemlegességet az világ 2050-re, egyebek mellett ez áll az Atradius hitelbiztosító tanulmányában. Az ágazati kutatás szerint az energiatermelés felel az üvegházhatású gázkibocsátás 75 százalékáért. A szektor...

Nagy kihívás a fenntarthatóság a családi cégeknek

Két évük van a minimum 250 főt foglalkoztató cégeknek arra, hogy beépítsék üzleti folyamataikba az ESG szempontokat. A K&H családi vállalatok fenntarthatósági indexe szerint ez egyelőre nagy kihívás a cégeknek, mivel alig 10 százalékuk...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....