- Hirdetés -

Listaháború: itt az újabb fordulat

|

- Hirdetés -

Nyilvánosságra hozta a MAKSZ az Agency Toplist kapcsán kommunikációs iparági összefogással felállított ad-hoc bizottság által végzett vizsgálat eredményét, ami megállapította, hogy az új ügynökségi rangsor létrehozásának módja alapvető jogi és etikai feltételeknek nem felel meg. A bizottság egyértelmű állásfoglalást adott ki annak vonatkozásában, milyen alapvető feltételeknek kell megfelelnie egy megkérdezésen is alapuló értékelő rangsor felállításának. Az Agency Toplist bejelentette, hogy finomhangolják a szempontrendszert.

A Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetsége (MAKSZ) a társszakmai szervezetekkel, az Önszabályozó Reklámtestülettel (ÖRT), az IAB Hungaryvel, a Magyar Reklámszövetséggel (MRSZ) együtt, a Direkt és Interaktív Marketing Szövetség (DIMSZ) Jogi és Adatkezelési tagozata által delegált adatvédelmi szakemberek, továbbá kutatási szakember és ügyfelek közreműködésével, közös ad hoc feltáró bizottságot hoztak létre, mely áttekintette az Agency Toplist körüli vitapontokat.

A vizsgálat eredményeként több megállapítást is tettek a szakemberek. Ezek között szerepel, hogy minden újonnan a piacon létre jövő rangsorral, listával szemben elvárt, hogy annak kibocsátója, kezelője egyértelműen beazonosítható, valamint szakmailag független legyen. Bármilyen tevékenységet végezzen a piacon a listát összeállító, azt a legnagyobb szakmai körültekintéssel, minden hatályos jogszabály, piacon elfogadott etikai norma betartásával kell, hogy tegye.

Kérdőíves megkérdezés esetén mindenképpen eleget kell tenni az alapvető tájékoztatási kötelezettségnek. A kérdőívben szereplő értékelési skáláknak pontosnak, egyértelműnek és egységesnek kell lennie.

Névre szóló kérdőíves megkérdezéssel egyértelműen megvalósul a személyes adatok kezelése, így alkalmazni kell a személyes adatok védelmére vonatkozó jogi előírásokat. Többek között biztosítani kell, hogy a megkérdezettek előzetes tájékoztatásának követelménye teljesüljön, a kérdező fél megfelelő jogalappal rendelkezzen a megkérdezésre és a személyes adatok kezelésének célhoz kötöttsége is megvalósuljon.

A korábban részletezett tagokat tömörítő ad-hoc feltáró bizottság megállapította, hogy az Agency Toplist ezen alapfeltételek egyikének sem felel meg – olvasható a MAKSZ közleményében. A szervezet közlése szerint a lista nem határolható el Fabricius Gábor ügynökség tulajdonostól, akinek ügynöksége az értékelendő ügynökségek listáján szerepel és akinek érdekkörébe tartozik a lista társszervezőjeként megnevezett Brand Festivál is. Ez felveti a transzparencia hiányát és az összeférhetetlenséget a listával kapcsolatban.

Az Agency Toplist által, a lista összeállításához végzett kutatást a bizottság kutatásszakmai szempontból alapvetően hibásnak, adatvédelmi szempontból pedig erősen aggályosnak minősítette.

A vizsgálatot folytató bizottság, mivel az Agency Toplist tevékenysége szakmai hibákat tartalmaz, jogilag aggályos, etikai szabályokat sért valamint nem látja biztosítottnak benne a lista által is megfogalmazott olyan alapértékek megvalósulását, mint a fair play, a transzparencia és az összeférhetetlenség kizárása, felszólítja az Agency Toplist-et, hogy a szakma hitelének megőrzése érdekében vizsgálja felül működését, módszertanát és tevékenysége során az iparági sztenderdeknek és jogi előírásoknak megfelelően járjon el.

Az Agency Toplist szervezői reagáltak a vizsgálat eredményére, a következő közleményét hozták nyilvánosságra:

„Nyilatkozat – Az Agency Toplist finomhangolja szempontrendszerét

Sikernek értékeljük a MAKSZ-MRSZ-IAB-DIMSZ-ÖRT szakmai állásfoglalását, amelynek szempontjai gazdagítják az új ügynökségi erőrangsort

Nagy örömünkre szolgál, hogy a MAKSZ-MRSZ-IAB-DIMSZ-ÖRT közös nyilatkozata üdvözli egy újabb reklámügynökségeket és pr ügynökségeket rangsoroló lista létrehozását, mely cél az Agency Toplist első és legfontosabb célja.

A kezdeményezésünk az elmúlt hónapokban lehetőséget adott az iparág szereplőinek arra, hogy átgondolják, megfontolják listakészítésünk szempontjait, elmondhassák véleményüket az Agency Toplist felépítésével kapcsolatban. Köszönjük nekik, hogy ezt megtették, hiszen értékes munkájukkal segítették az Agency Toplist felépítését, hogy végül kifogástalan minőségű lista kerülhessen a szakma elé, mely konszenzuson alapul. Köszönjük a kritikákat is, de persze mindenekelőtt azt, hogy a piac szereplői biztosítottak bennünket szolidaritásukról. Visszaigazolták, hogy törekvésünk lényegét, az egyenlő feltételek, transzparens folyamatok és független értékelések szerinti versenyt ők is igénylik, rendkívül időszerűnek tartják, és tesznek is érte.

A MAKSZ-MRSZ-IAB-DIMSZ-ÖRT befejezte munkáját és még jóval a lista kiadását megelőzően tette meg szakmai állásfoglalását, melyet így örömmel beépítünk az első Agency Toplist felépítésének folyamatába. A bizottság aggályokat fogalmazott meg a lista adatvédelmi kérdésében, ami miatt már korábban a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságtól (NAIH) auditot kértünk, melyjel tovább erősítjük a listához kapcsolódó adatgyűjtési tevékenység szigorú szabályok szerinti betartását. A kérdőív kérdéskörét tekintve szakmai kifogásokkal élt, melyeket a jövőben figyelembe veszünk és megfontoljuk az EFFIE és az Aranypenge szerepeltetését a listában, hogy a két hazai verseny súlyának megfelelően szerepelhessen az Agency Toplist értékelési rendszerében. Az ajánlások elfogadásával az Agency Toplist beépíti a MAKSZ-MRSZ-IAB-ÖRT szempontrendszerét, az új listát a szakmai grémium észrevételei alapján finomhangolja. Köszönjük a bizottság értékes észrevételeit!”

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Erre számíthatnak jövőre a vállalkozások

Az ünnepek közeledtével az üzleti életben is megkezdődik az évértékelés, illetve a 2022-re kitűzött célok megfogalmazása és a stratégiai tervezés. A hullámzó válsághelyzet és a folytonos bizonytalanság miatt még a legnagyobb piaci szereplők is...

Újabb mesés reklámfilmmel rukkolt elő a Medve

Idén ősszel új termékeket vezetett be a Savencia Fromage & Dairy Hungary Zrt., a Medve darabolt és szeletelt sajtok népszerűsítésére külön reklámfilmet hoztak létre. Az edami, gouda és ementáli sajtok szintén a Medve műhelyében...

Kevés az új autó, pörög a használtimport

Novemberben 11 963 használt személyautót regisztráltak az országban a DataHouse adatai szerint, ami a tavaly novemberi szinthez képest 17,3 százalékos növekedést jelent. Eközben új személygépkocsiból csupán 9 495 darabot helyeztek forgalomba az előző hónapban,...

Akadálymentesítik a MediaMarkt üzleteit

Magyarországon a mérési módszertantól függően fél- és másfélmillió közöttire tehető azon emberek száma, akiket egészségi állapotuk korlátoz abban, hogy kiteljesítsék az életüket. Pedig ők is, mint bárki más, szeretnének teljes értékű életet élni, de...

Okosotthonra vágynak a magyarok

Minden harmadik válaszadó tervezi, hogy belekezd otthona „felokosításába”, a legtöbben 50 és 100 ezer forint között költenének erre – derül ki a Schneider Electric online felméréséből. Az idén a világ legfenntarthatóbb vállalatának választott cég...

Zöld díjat söpört be az Erste

Az Erste Alapkezelő Zrt. nyerte el 2021-ben a Zöld Befektetési Alapkezelő elismerést a Magyar Nemzeti Banktól. A jegybank két éve hirdette meg először a Zöld Pénzügyek Díjat, amelyben a legzöldebben működő pénzügyi intézményeket ismeri...

Megvan Karas utódja az NMHH-nál

Koltay Andrást nevezte ki Áder János az NMHH elnökének, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) rektora december 4-től 9 éven át irányíthatja a szervezetet. Elődje, Karas Monika októberben mondott le, kevesebb mint egy évvel megbízása...

Budapesti és szolnoki frekvenciák találtak gazdára

Budapesten a Katolikus Rádió Zrt., Szolnokon a Best Radio Kft. nyert újabb frekvenciát a Médiatanács döntése alapján. Az egykor a Klubrádió által használt frekvencia értékesítését is megkezdik. A Médiatanács eredményt hirdetett a Budapest 102,1...

Így hatott a régiós reklámpiacra a járvány

A járvány következtében átalakultak a tartalomfogyasztási szokások, és régiós szinten 1,2 milliárd euróval estek a reklámköltések 2020-ban, a magyar állam azonban 21 százalékkal többet fordított hirdetésekre az egy évvel korábbihoz képest, ennek jelentős részét...

Így találhatnak befektetőt a startupok

Rohamléptekben növekszik a budapesti startup ökoszisztéma, az induló cégek pedig egyre több finanszírozási lehetőség közül választhatnak. A Start it @K&H hazai kockázati tőkebefektetők és angyalbefektetők bevonásával szervezett befektetői napján a legnépszerűbb megoldásokról és a...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Újra képernyőre kerül a Pénzt vagy éveket!

Visszatér a képernyőre a Pénzt vagy éveket!, a vetélkedő új évadában a sztárpároknak továbbra is csak annyi a dolguk, hogy kitalálják az előttük álló civil emberek életkorát, és ha ügyesen játszanak, akár 10 millió...

Erre számíthatnak jövőre a vállalkozások

Az ünnepek közeledtével az üzleti életben is megkezdődik az évértékelés, illetve a 2022-re kitűzött célok megfogalmazása és a stratégiai tervezés. A hullámzó válsághelyzet és a folytonos bizonytalanság miatt még a legnagyobb piaci szereplők is...

Újabb mesés reklámfilmmel rukkolt elő a Medve

Idén ősszel új termékeket vezetett be a Savencia Fromage & Dairy Hungary Zrt., a Medve darabolt és szeletelt sajtok népszerűsítésére külön reklámfilmet hoztak létre. Az edami, gouda és ementáli sajtok szintén a Medve műhelyében...

Kevés az új autó, pörög a használtimport

Novemberben 11 963 használt személyautót regisztráltak az országban a DataHouse adatai szerint, ami a tavaly novemberi szinthez képest 17,3 százalékos növekedést jelent. Eközben új személygépkocsiból csupán 9 495 darabot helyeztek forgalomba az előző hónapban,...

Akadálymentesítik a MediaMarkt üzleteit

Magyarországon a mérési módszertantól függően fél- és másfélmillió közöttire tehető azon emberek száma, akiket egészségi állapotuk korlátoz abban, hogy kiteljesítsék az életüket. Pedig ők is, mint bárki más, szeretnének teljes értékű életet élni, de...
- Hirdetés -

CMO

Már létező folyamatokat erősített fel a COVID

Hunyady Beatrix Euronics, marketingigazgató Az év vége kiemelt időszak a kereskedelemben, milyen kampánnyal készül az Euronics? A november-december értékesítés szempontjából az év 2 legfontosabb hónapja a műszaki kereskedelemben, a tavalyi évben a teljes céges árbevételünk közel 30...

Nagy a türelmetlenség a fiatalokban

Szili Tímea Futureal Group & Cordia Group, marketing- és kommunikációs igazgató   - Kicsivel több mint két hónapja nyílt meg a Futureal Group & Cordia Group fejlesztésében megvalósult Etele Plaza, mennyire váltotta be eddig a hozzá fűzött...

A kitaposott út biztonsága illúzió

Takács Borbála Adevinta Hungary, marketingigazgató   - Több évtizedes ügynökségi múlt után most ügyféloldalon folytatod. Miért döntöttél a változtatás mellett? - A váltás gondolata régóta érlelődött bennem. Húsz évet töltöttem ügynökségi oldalon, ez nagyon hosszú idő, ami rengeteg...

Most még tart a „történelmet írunk éppen” katarzisa

Szauter Zsolt eMAG és Extreme Digital, marketingigazgató   - Nagyon pörög itthon az online vásárlás, milyen élmény volt ebben a közegben átvenni a legnagyobb hazai e-kereskedelmi cég marketingjének irányítását? - Természetesen büszke vagyok arra, hogy engem választottak erre...

Kiemelt szerepe volt és lesz az online kommunikációnak

Blaumann Debóra foodpanda, marketingigazgató - Milyen kampánnyal készültetek a NetPincérről foodpanda névre történő váltásra, mire lehet számítani? - Egy igazi 360 fokos, integrált kampányt tervezünk a márkaváltás támogatására - ahol és amilyen formában csak lehet szeretnénk...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Zöld díjat söpört be az Erste

Az Erste Alapkezelő Zrt. nyerte el 2021-ben a Zöld Befektetési Alapkezelő elismerést a Magyar Nemzeti Banktól. A jegybank két éve hirdette meg először a Zöld Pénzügyek Díjat, amelyben a legzöldebben működő pénzügyi intézményeket ismeri...

Zöld fogadalmak karácsonyra

Egy újabb csoki fondue a céges karácsonyon, már van egy a szekrényben, sohasem használom. Tetszetős „Boldog Karácsonyt” bögre egy baráttól, de már roskadásig tele a polc bögrékkel. Egy ing a nagynénitől, ami természetesen nem...

Újrahasznosított műanyaggal erősít a TotalEnergies

A TotalEnergies felavatta Synova nevű üzemének normandiai bővítését, mely vezető vállalat az újrahasznosított polipropilén gyártásában. A TotalEnergies ezzel megduplázza az újrahasznosítható műanyagok mechanikai feldolgozására szolgáló termelési kapacitását, hogy kielégítse a fenntartható anyagok iránti növekvő...

DATA