- Hirdetés -

Litkai Gergely: Ez nem egy maroknyi ember ügye

|

- Hirdetés -

Az önmérsékletben, a fogyasztás visszafogásában látja a környezetvédelem kulcsát a Dumaszínház humoristája. Litkai Gergely hisz az összefogás erejében, és abban, hogy aktív cselekvéssel jelentős eredményeket érhetünk el.

Mennyire és miért fontos számodra a fenntarthatóság, a környezetvédelem?

Mindig furcsának tartom, hogy ez egyáltalán felvetődik, valószínűleg akkor lenne optimális a környezetvédelem helyzete, ha úgy merülne fel a kérdés, miért nem tesz a fenntarthatóságért. A fenntarthatóság szó önmagában megmagyarázza, hogy miért fontos; egyszerűen azért, mert ha nem így intézzük dolgainkat, akkor nem tudjuk folytatni. Véget ér fajunk földi mércével mérve amúgy sem túl hosszú karrierje. A többi kipusztuló fajjal szemben annyi különbséggel, hogy mi egy teljes ökoszisztémát tettünk tönkre. A mennyire kérdésre a válaszom az, hogy egyre inkább, és talán ez a jó válasz mindenki részéről, hogy életvitelének trendje efelé mutasson. Ahogy a gyerek edzője mondta, amikor megkérdezték a futóedzésen, hogy mennyi van hátra: egyre kevesebb.

Mit teszel a mindennapokban a környezetedért, a bolygónkért?

Megpróbálok lépésről lépésre haladni, és minden évben valamilyen újabb célt elérni. Elsőként a repülésről mondtam le, ami elég könnyű volt mostanság, megpróbáltam minél inkább az elektromobilitás felé lépni az otthoni autókkal, úgy szervezni az életem, hogy minden lehetőleg 15 percen belül legyen, tömegközlekedem és gyalogolok főként Budapesten. Az étkezésben a vegaság irányába mozdultunk el, illetve most már komposztálásban is jeleskedem a tizediken. A szelektív hulladékgyűjtés fontos, de valójában a cél az lenne, hogy ne termeljünk feleslegesen hulladékot. Ez lesz a jövő évi célkitűzés, illetve az, hogy a fogyasztást tényleg a legszükségesebbekre redukáljuk. A ruházkodásban is fontos elv lett, hogy feleslegesen, csak a divat miatt nem veszek új dolgokat, ha már nem használhatóak, akkor cserélem le csak őket.

Milyen zöld kezdeményezésekhez csatlakoztál, milyen szervezetekkel működtél együtt?

Elég sok ilyen volt az elmúlt időszakban, az első a CEE WEB EU által finanszírozott Game On projektje volt, aminek keretében született a Zöld-stand-up előadásunk, de dolgoztam a WWF-vel, a Greenpeace-szel, a MyForesttel és igazi kedvenceimmel, a 60 ezer fát Békéscsabára lelkes szervezőivel is.

Miért pont ezeket választottad?

Hiteles és tényleg hasznos csapatokat kerestem, akikkel élvezet az együttműködés, és ez így is alakult, szerencsére.

Nemrégen szerepeltél egy figyelemfelkeltő videóban Udvaros Dorottyával. Miért döntöttél úgy, hogy elkészíted ezt a videót? Milyen eredményekre számítottál, és mit sikerült elérni ezzel?

Azért gondoltam fontosnak, mert ez a hazai természetvédelem állatorvosi lova, maga a beruházás irracionalitása és természetvédelmi intézményrendszer leépítése egyaránt ijesztő. A célom főként az volt, hogy a lakosság nagy része számára lényegtelen kérdésről megmutassuk, hogy ez nem egy maroknyi ember ügye, hanem a közös jövőnk záloga. Ezt az üzenetet összevetve a hasonló ügyekkel nagyon sok emberhez sikerült eljuttatnunk. Bízom benne, hogy a döntéshozókhoz is elér ez, és most, hogy a költségvetés helyzete sem éppen rózsás, nem a természetpusztítás finanszírozása lesz a prioritás, így maga a beruházás sem halad tovább.

Van-e valamilyen személyes kötődésed a Fertő-tóhoz?

Sokat voltam gyerekként és felnőttként is a tó mindkét oldalán, és nagyon inspiráló volt, hogy a magyar oldalon a természet élvezett elsőbbséget annak mindenféle önmérsékletet nélkülöző kizsákmányolásával szemben.

Mennyire vagy tudatos vásárló?

Közepesen. Fontosabb döntések előtt nagyon, az apróbbaknál azonban néha az időtényező legyőzi a tudatosságot.

Mi az, amit még nem tudtál elengedni, de nagyon szeretnéd megtenni?

A legfontosabb a fogyasztás visszafogása, az önmérséklet. Ez talán a legnehezebb, hiszen a társadalom felső 10%-a felelős például a szén-dioxid kibocsátás feléért, itt nem valódi szükségletek kielégítéséről, hanem pocsékolásról van szó. A jóléti társadalom lényege, hogy amit megtehetünk, meg is tegyük, sőt, akár külső forrásokból finanszírozzuk a szükségtelen fogyasztást. A célom az évi 5 tonnás életmód, tehát nagyjából ennyi CO2 egyenértékes kibocsátásával élni. És jóval közelebb a természethez.

Mi az, amit a legnagyobb problémának tartasz a hazai környezetvédelem terén?

A társadalmi igény, a kritikus tömeg hiányát, és az ezzel teljes mértékben kompatibilis politikát. A környezetvédelem, ezen belül a természetvédelem még mindig valami furcsa, „miközömhozzá” téma, holott ennél drámaibb eredménye egyik terület elhanyagolásának sem lesz a jövőben.

És milyen megoldást látsz erre?

Én magam részéről a szerepvállalást, a kommunikációt, és ahogy a békéscsabai 60 ezer fát mozgalom tagjai fogalmaznak, a csinálást. A tevékeny megbánást, hogy jogászi énem is megszólaljon. Ez remek ellenszer saját szorongásunkra, és az összefogás erejével egészen elképesztő eredmények érhetők el, ráadásul ez a minta ragadós és elvezet a kritikus tömeg létrejöttéhez, ami már társadalmi szinten is alkalmas jelentős változások előidézésére.

Kalocsai Magdolna

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Különleges közvetítésre készül a Sport TV

A Sport TV története során először számol be egyszerre több platformon is élőben egy kiemelt eseményről. Az olasz bajnokság aranyérméről döntő két találkozóról a Sport2-n körkapcsolás keretében számol be, míg az AMC Mikro nevű,...

Kitalálod, milyen ízű az új Fanta?

A Fanta elhozta az év feladványát és játékos nyomkeresésre hívja a fogyasztóit. A sokakat izgató kérdés: milyen titkos ízt rejt az új #WhatTheFanta üdítőital palackja? A boltok polcain májustól elérhető a rejtélyes rózsaszín üdítőital,...

Újabb segítség a vállalkozásoknak – okosmobilból POS-terminál

Kiugróan sikeres évet zárt az OTP Bank fintech leányvállalata, az OTP Mobil, amely széles körben kínál készpénzmentes fizetési és a mindennapi ügyintézést megkönnyítő szolgáltatásokat. A Simple megoldások „legfiatalabb tagja”, a SimpleBusiness alkalmazás a 2020-as...

Egyre népszerűbbek az egészségügyi témájú mobilappok

Míg az idősebb korosztály az e-receptek és az okos vérnyomásmérőhöz hasonló, újszerű orvostechnikai eszközök iránt érdeklődik, a fiatalabb generáció inkább tünetek ellenőrzésére és diagnózis felállítására használja az internetet – derül ki a GWI a...

Nagyon pörög a hazai használtautó-piac

Áprilisban is magas forgalom jellemezte a hazai használtautó-piacot: a DataHouse frissen közzétett előzetes adatai szerint az elmúlt hónapban 69 113 személygépkocsi cserélt gazdát, ami 7,2 százalékkal haladja meg a tavalyi hasonló időszak volumenét. Egyre...

Hamarosan nálunk is kapható lesz a díjnyertes okosmobil

A HONOR Magic4 sorozat ismét felkerült a DxOMark toplistájára: ezúttal a HONOR legújabb csúcskategóriás okostelefonja, a HONOR Magic4 Pro érdemelte ki a DxOMark Gold Camera minősítését.A Magic4 sorozat Ultimate tagja korábban már megszerezte az...

Egyre több magyar venne elektromos autót

A kedvezőbb fenntartási költségek és az alacsonyabb károsanyag-kibocsátás miatt minden harmadik magyar járművezető mérlegeli, hogy a jövőben alternatív hajtású kocsit vásároljon – derül ki az EY reprezentatív kutatásából. Az elektromos kocsiknál az akkumulátorhibától, a...

Újabb részletek a Disney+ reklámos terveiről

Azt már korábban bejelentette a Disney, hogy hirdetésekkel támogatott verziója is lesz a Disney+ streamingszolgáltatásnak, ami az Egyesült Államokban az év végén, a többi piacon pedig 2023-ban lesz elérhető. Úgy tűnik, hogy visszafogott reklámmennyiséggel...

Új hirdetési lehetőség a kkv-knak

A tudatos kis- és középvállalatok most már a podcast hallgatók egyre növekvő táborát is elérhetik könnyen, akár médiavásárlási tapasztalat nélkül a DisplayNOW hirdetési webshop segítségével. A podcast egyre hasznosabb hirdetési eszköznek számít, az IAB...

Ultramodern raktárat nyitott az Euronics

Az Euronics, a kizárólag magyar tulajdonban lévő műszaki áruházlánc a mai napon nyitotta meg új, 28 000 m2-es raktárát Üllőn. A vállalat 1,6 milliárd forintos beruházással Magyarország egyik legmodernebb, okos, robotizált raktárbázisát hozta létre,...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Művészi kampány a BMW-től

Az új BMW i7 bevezető kampányát napjaink egyik leginnovatívabb és legmeghatározóbb divatfényképésze alkotta meg. Az egyedülálló fotó- és videókoncepció a feje tetejére állítja a megszokott perspektívákat. A tisztán elektromos meghajtású BMW i7 világpremierjével megkezdődik...

Különleges közvetítésre készül a Sport TV

A Sport TV története során először számol be egyszerre több platformon is élőben egy kiemelt eseményről. Az olasz bajnokság aranyérméről döntő két találkozóról a Sport2-n körkapcsolás keretében számol be, míg az AMC Mikro nevű,...

Kitalálod, milyen ízű az új Fanta?

A Fanta elhozta az év feladványát és játékos nyomkeresésre hívja a fogyasztóit. A sokakat izgató kérdés: milyen titkos ízt rejt az új #WhatTheFanta üdítőital palackja? A boltok polcain májustól elérhető a rejtélyes rózsaszín üdítőital,...

Újabb segítség a vállalkozásoknak – okosmobilból POS-terminál

Kiugróan sikeres évet zárt az OTP Bank fintech leányvállalata, az OTP Mobil, amely széles körben kínál készpénzmentes fizetési és a mindennapi ügyintézést megkönnyítő szolgáltatásokat. A Simple megoldások „legfiatalabb tagja”, a SimpleBusiness alkalmazás a 2020-as...

Egyre népszerűbbek az egészségügyi témájú mobilappok

Míg az idősebb korosztály az e-receptek és az okos vérnyomásmérőhöz hasonló, újszerű orvostechnikai eszközök iránt érdeklődik, a fiatalabb generáció inkább tünetek ellenőrzésére és diagnózis felállítására használja az internetet – derül ki a GWI a...
- Hirdetés -

Don't Miss

Várkonyi Balázs TOP25

Közös platformon

Várkonyi Balázs, eMAG-Extreme Digital, ügyvezető igazgató - Április közepén jelentették be, hogy összevonják a platformjaikat, és a jövőben az eMAG platformját használja a cég, az Extreme Digital vásárlóinak is erre kell váltaniuk. Miért volt szükség...

Hiszünk a versenyben

Takács Csaba, Alza.hu, ügyvezető igazgató - Mi jelentette a legnagyobb kihívást tavaly az Alza számára a magyar piacon? - A fő kihívást a fogyasztói kereslet váratlan és kiszámíthatatlan változásai jelentették, mindkét irányban: felfelé és lefelé is...

Mindent bevetünk

Ötszáz gép, húszezer munkatárs, ekkora lesz 2030-ra a Wizz Air. Radó András, a légitársaság senior cabin crew recrutiment managere beszélt többek között arról, hogyan toboroznak, illetve milyen nyárra számítanak.   - Nagyon komoly bővülés előtt áll...

A valódi értékek, valódi üzenetek építik igazán a márkát

Mottl-Molnár Orsolya, HEINEKEN Hungária, marketing- és kereskedelmi marketingigazgató   - Februártól irányítod a Heineken Hungária marketing és kereskedelmi marketing részlegét, közben az élet ismét furcsán alakult körülöttünk. Mennyire nehezíti meg, késztet változtatásra a szomszédos háborús helyzet? -...

A napi pénzügyeket régóta mobilról intézem

Yalcinkaya Veronika, a Raiffeisen Bank marketingigazgatója   - Februárban indult el az új sárga ajtós kampányotok, milyenek az eddigi visszajelzések, hogyan fogadta a piac, a fogyasztók? - Nagyon hittünk ebben a kampányban, és jól tettük. Az eddig...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Újabb hazai sztárok álltak ki a természetvédelemért

A természet megóvása, bolygónk védelme ma már olyan alapvetésnek számít, ami mellett az ismert emberek és a kreatív szakma legnagyobbjai világszerte és hazánkban is egyre gyakrabban kiállnak. Ki egy civil szervezetet támogat, ki a...

A Ford is csak elektromos hajtású autókat értékesítene

27 vállalattal együtt a Ford Európa is aláírta azt az Európai Unióhoz címzett petíciót, aminek lényege, hogy 2035-től Európában minden új személyautó és haszonjármű nulla károsanyag-kibocsátású legyen, és amelyben kötelező jellegű célkitűzéseket kérnek a...

Újabb Auchan áruházakban lehet majd használt ruhát venni

Éppen két hónapja vágott bele az Auchan Magyarország a jó minőségű, átválogatott, fertőtlenített használt ruhák forgalmazásába, ami olyan népszerű lett, hogy az eddigi hét áruház mellé ma újabb hat csatlakozik. Ezentúl Budakalászon, Óbudán, Fóton,...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....