A Marketing&Media magazin idén is elkészítette a legnagyobb hazai média- és reklámpiaci szereplőket bemutató összeállítását. A 30 legnagyobb médiacég összességében több mint 10 százalékos bevételnövekedést tudott felmutatni, a médiaügynökségek között pedig megduplázta forgalmát a New Land Media. Most a meghatározó trendekkel foglalkozunk, a következő napokban pedig az egyes szegmensekre vonatkozó elemzések legérdekesebb részeit is bemutatjuk.
Ha csak az árbevételi adatokat vizsgáljuk, akkor meglehetősen jó éve volt tavaly a hazai médiapiac 30 legnagyobb szereplőjének. A Marketing&Media magazin összesítése szerint ugyanis 364 milliárd forintot tett ki a teljes árbevételük, ami a korábbi esztendőhöz képest jelentős, 43 milliárd forintos, azaz mintegy 13 százalékos növekedést takar.
Persze az átlag meglehetősen eltérő egyéni teljesítményeket takar. 2018-ban a harminc vállalatból húsznak nőtt kisebb-nagyobb mértékben az árbevétele. Az eredmények terén azonban érdekes módon már nem ennyire rózsás a helyzet. Mindössze 12 olyan cég volt, amelynek 2017
hez viszonyítva javult az adózott eredménye, azaz nőtt a profitja, vagy csökkent a vesztesége. Tizennyolc szereplőnél esett vissza az eredményesség, továbbá míg 2017-ben hét, addig tavaly nyolc vállalat zárta veszteséggel az évet.
Pozitívan zárták a tavalyi évet üzleti szempontból a legnagyobb hazai médiaügynökségek is, ha az összesített számokat vizsgáljuk. Amíg a Magyar Reklámszövetség becslése szerint 2018-ban 7,77 százalékkal bővült a reklámköltés, addig a top 20 médiaügynökség együttes nettó árbevétele terén 12,2 százalékos növekedést látni.
Igaz, ebben az átlagban az is benne van, hogy a Lounge csoporthoz tartozó New Land Media Kft. tavaly megduplázta a már korábban sem alacsony nettó árbevételét, és 52,2 milliárd forintos bevételt produkált. Ehhez persze kellett az is, hogy a tavalyi év során az állami megrendelések terén kizárólagos szereplővé lépjen elő a Balásy Gyula érdekeltségébe tartozó Lounge csoport.
Az idén második alkalommal készítette el a Marketing&Media magazin elemzését az előző évben legmagasabb árbevételt elérő full service és kreatívügynökségekről. Ahogy a médiaügynökségek esetében, sokszor ezek az ügynökségek sem százszázalékosan tiszta profilúak. Azaz kreatív munkák mellett médiavásárlással, -tervezéssel is foglalkozhatnak, illetve fordítva. A külön média- és reklámügynökségi toplisták esetén ezért azt vettük figyelembe, hogy az egyes ügynökségeknél melyik tevékenység jelenti a fő csapásirányt, melyikből származik jelentősebb bevételük.
Ez alapján 2018-ban a 25 legnagyobb full service és kreatívügynökség együttesen 40,3 milliárd forint nettó árbevételt ért el. Ez igen jelentős, 20 százalékos bővülés a korábbi esztendőhöz képest. Az ügynökségek együttes nettó árbevétele 5,6 milliárd forintot tett ki, ez azt jelenti, hogy átlagosan az árbevétel 14 százaléka volt a nyereség. Az ügynökségek összprofitja az árbevételnél is jelentősebb, 70 százalékos növekedést mutatott.
A következő napokban részletesen is foglalkozunk az egyes szektorok legnagyobb piaci szereplőinek üzleti eredményeivel. Holnap a legnagyobb médiavállalatok kerülnek terítékre.