- Hirdetés -

Megtizedelte a járvány a reklámpiacot

|

- Hirdetés -

A Kantar Media áprilisi és májusi adatsora nagyjából olyan szörnyű képet fest a reklámköltés alakulásáról, mint amire számítani lehetett. Megugrott az állami költés, de még a gyógyszeripar is visszafogottabbá vált.

Összességében az idei év első öthavi adatai a legnagyobb reklámköltők terén még nem is annyira vészesek. A tophirdetők terén már látni egy-két csökkenő költést, de még nem ez a jellemző. A három legnagyobb költő az év eddigi részében ugyanúgy a Sanofi, a Glaxo és a Ferrero volt, mint 2019 hasonló időszakában.

Vannak azért már árulkodó jelek az idei öthavi költési toplistán. A 25 legnagyobb költő között nincsenek italos cégek, ahogy távközlési vállalatok sem. Látni egy-egy nagyobb vágást is, például az Unilever listaáras költése 28, a Nestléé 27 százalékkal csökkent. A Miniszterelnökségi Hivatal büdzséje viszont 24 százalékkal megugrott.

Az év első öt hónapját szektorszinten nézve azért már látszanak a problémák is, hiszen a szegmensek többségénél csökkent a költés. Azonban a kivételek közé tartozik a legnagyobb hirdetőnek számító gyógyszeripar, náluk 12 százalékos bővülést mértek. Növekvő költéssel büszkélkedhet a szolgáltató szektor is. Ennek a magyarázata az, hogy az állami hirdetéseket is idesorolják. Emelkedő költést látni a háztartási cikkek hirdetőinél, valamint néhány kisebb szektornál is, például az ingatlannál és informatikánál sem csökkentek – listaáron – a költések. Még talán a pozitívumok közé tartozik az is, hogy a szépségápolási szegmens esetén csak kicsi volt a visszaesés.

Az már rosszabb hír, hogy a fentieken kívül mindenhol megcsappantak a költések. 31-31 százalékos visszaesést mértek az italos cégeknél és a közlekedési eszközöknél, ez utóbbi döntően az autós hirdetőket takarja. A távközlési vállalatoknál a büdzsé negyede tűnt el 2019 első öt hónapjához képest, a pénzintézeteknél, biztosítóknál közel 20 százalékos a csökkenés. Ami érdekes, hogy a turisztikai szektornál csak 11 százalékos esést mértek, ennél azért többet tippeltünk volna.

Sokasodó vágások
Az áprilisi hirdetői toplista még kettős képest mutat, mert a 25 legnagyobb hirdetőnek nagyjából a fele növelte a költését. A havi listavezető Sanofinál például 38 százalékos bővülést látni 2019 áprilisához viszonyítva, de többet költött az Aldi és a Lidl is. A Miniszterelnöki Hivatal pedig két és félszeresére pumpálta a büdzséjét tavaly áprilishoz viszonyítva. Ugyanakkor azért 20-30 százalék körüli csökkenést látni az olyan nagy hirdetőknél, mint az Auchan, a Henkel, az Unilever. A korábbi években az Emag révén a legnagyobb hirdetők közé előlépett Dante International esetén mérséklődött a büdzsé, a Nestlénél pedig 41 százalékos visszaesést mutatnak az adatok.

Májusban már több hirdetőnél látni csökkenést. Sokatmondó, hogy a hónap legnagyobb költője, a koronavírusos tájékoztató kampánynak köszönhetően, már a Miniszterelnöki Hivatal volt. Harminc százalékot meghaladó büdzsénövekedést mutatnak az adatok a Glaxo és a Procter esetén, kisebb bővülést a Sanofinál. Ugyanakkor májusban már a Lidlnél is kevesebb lett a költés, a Ferrerónál 28, a Dante esetében 35, a Media Marktnál 40 százalékkal volt alacsonyabb a hirdetési büdzsé, mint egy évvel korábban. Viszont például a Hell bekerült a legnagyobb hirdetők közé, miután elindították a Bruce Willis-es kampányukat.

Meglepő visszaesések
Ami viszont már eléggé vérzivataros képet mutat, az a májusi szektoros költési lista. Minden jelentős szegmensnél csökkenést mért a Kantar Media. A kevés kivétel közé sorolható a szolgáltató szektor, hiszen az állami hirdetések azért felfutottak ebben az időszakban. Ezenfelül néhány olyan, kisebb hirdetői kategóriánál láthatunk kisebb-nagyobb bővülést, mint az öltözködéskiegészítők, a környezetvédelem, a közműellátás, a mezőgazdaság és a háztartási gépek.

Májusban még a válságállónak gondolt gyógyszeripar költésében is 12 százalékos visszaesést mértek. Nyilván ebben az esetben ugyancsak szerepet játszhatott az, hogy reklámok nélkül is fogytak a termékeik ebben az időszakban.

A gyógyszeripar hirdetési piacon tapasztalt dominanciája nincs veszélyben, hiszen majdnem mindegyik nagy szektor esetén ennél jóval nagyobb volt a májusi csökkenés. Az italos hirdetőknél közel 50, a pénzintézeteknél és biztosítóknál bő 57, a távközlésnél 64 százalékot tett ki a visszaesés mértéke az előző év májusához képest. Nagyjából a harmadával vágtak reklámbüdzsét az élelmiszeripari és szépségápolási cégek. Az autós cégeknél, valamint a kultúra, szabadidő, szórakozás szektornál pedig meghaladta a 70 százalékot a reklámköltések megnyirbálása, ami egészen brutális zuhanásnak számít. Ami érdekes, hogy a turisztikai szegmens esetén májusban is „csak” 57 százalékos visszaesést látni. Ez talán azzal magyarázható, hogy egyes szálláshelyek már május folyamán megnyitottak, illetve a Magyar Turisztikai Ügynökségnek is futott egy kampánya.

Heszler Róbert

(Cikkünk teljes terjedelmében megtalálható a Marketing&Media legújabb számában)

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

A nyelvtudást is kiváltja a mesterséges intelligencia

Egy éve még a magyar e-kereskedők harmada indokolta a munkatársak nyelvtudásának hiányával, miért nem terjeszkedik külföldre. Mára azonban ez a probléma szinte megszűnt létezni. A mesterséges intelligenciával percek alatt lefordíthatók teljes weboldalak, termékleírások, hirdetések,...

Ez lett a magyarok kedvenc fizetési eszköze

A Mastercard ismét elvégezte Bankkártya Használati Szokások és Attitűdök nevű kutatását, amelyben a magyarok fizetési szokásait térképezi fel és teszi követhetővé 2009 óta. A mostani eredmények alapján a fizikai bankkártya minden más fizetési megoldást...

Erős évet zárt a COOP

Több mint 10 százalékos növekedés révén 748 milliárd forintos árbevételt ért el a COOP Gazdasági Csoport tavaly – hangzott el a CO-OP Hungary Zrt. közgyűlésén múlt hét csütörtökön. A kihívásokkal teli piaci helyzetben elért...

Óriási bírság jár az illegális megfigyelésért

Nem is gondolnánk, naponta hány alkalommal figyelnek meg, sőt, akár hallgatnak is le bennünket, miközben mi mit sem sejtve vásárolunk, szórakozunk vagy éppen pihenünk. Pedig minden egyes ilyen felvételről részletes és teljeskörű tájékoztatást kellene...

Ez lehet az autóipar jövője

Az autóipar a magyar gazdaság egyik húzóágazata. Az iparág pedig jelenleg történetének legjelentősebb átalakulásán megy keresztül, mely hazánkat is érinti, hiszen a világ legnagyobb autóipari beszállítói közül több is jelentős kutatás-fejlesztési, és ezen belül...

Ezt veszik a magyarok a nyári hónapokban

Nyáron a vásárlói szokások is változnak, hiszen egészen más termékek kerülnek előtérbe a meleg idő beköszöntével. A nyári hónapokban a magyarok körében is az olyan termékek a legkeresettebbek, amelyek segítségével élvezetesebbé tehetik a szabadidős...

Újabb eszközön érhető el az RTL+ teljes kínálata

Az RTL+ a Vodafone TV médiaboxon keresztül is elérhető, így a telekommunikációs szolgáltatók közül elsőként a Vodafone Magyarország előfizetői már nagyképernyőn is megtekinthetik az RTL+ streaming platform mindhárom csomagjának kínálatát. A telekommunikációs szolgáltató ügyfelei...

Ezért dobd a szelektívbe az aludobozokat

Szerencsére egyre több élelmiszeripari és kiskereskedelmi vállalat törekszik a fenntarthatóbb működésre, termelésre, környezetbarát gyártásra és csomagolás használatára. Az alumínium, mint nyersanyag és annak újrahasznosítása kulcsfontosságú szerepet játszik a fenntarthatóbb folyamatok működtetésében, és ebben nem...

Új iroda és új arculat a Mediatornál

Május végétől új irodába költözött a Mediator, a budapesti full-service reklámügynökség a XI. kerületi BudaPart DOWNTOWN-ba tette át székhelyét, ahol egy teljes szintet elfoglalnak. A költözéssel egyidejűleg az idén 18 éves ügynökség lecserélte korábbi...

Rekord a filmvásáron Cannes-ban

Rekordrészvétel volt a 76. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivál idején tartott filmvásáron, amely szerda este ért véget. A fesztiválpalota alagsorában rendezett találkozón és vetítéseken több mint 14 ezer akkreditált filmes szakember, producerek, forgalmazók, moziüzemeltetők és alkotók...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Változások az Aldi üzleteiben

Jelentős változásokkal fognak találkozni a jövőben az ALDI vásárlói az áruházak tejtermékhűtőinél. A vállalat az ALDI SÜD csoport többi tagvállalatához hasonlóan a „MILFINA” helyett a jövőben egységesített márkanév, a „MILSANI” alatt forgalmazza a tejtermékeket,...

A nyelvtudást is kiváltja a mesterséges intelligencia

Egy éve még a magyar e-kereskedők harmada indokolta a munkatársak nyelvtudásának hiányával, miért nem terjeszkedik külföldre. Mára azonban ez a probléma szinte megszűnt létezni. A mesterséges intelligenciával percek alatt lefordíthatók teljes weboldalak, termékleírások, hirdetések,...

Ez lett a magyarok kedvenc fizetési eszköze

A Mastercard ismét elvégezte Bankkártya Használati Szokások és Attitűdök nevű kutatását, amelyben a magyarok fizetési szokásait térképezi fel és teszi követhetővé 2009 óta. A mostani eredmények alapján a fizikai bankkártya minden más fizetési megoldást...

Erős évet zárt a COOP

Több mint 10 százalékos növekedés révén 748 milliárd forintos árbevételt ért el a COOP Gazdasági Csoport tavaly – hangzott el a CO-OP Hungary Zrt. közgyűlésén múlt hét csütörtökön. A kihívásokkal teli piaci helyzetben elért...

Óriási bírság jár az illegális megfigyelésért

Nem is gondolnánk, naponta hány alkalommal figyelnek meg, sőt, akár hallgatnak is le bennünket, miközben mi mit sem sejtve vásárolunk, szórakozunk vagy éppen pihenünk. Pedig minden egyes ilyen felvételről részletes és teljeskörű tájékoztatást kellene...

Podcast

A televíziós bevételek nem csökkennek

Streaming ide, digital hirdetések oda, még mindig a televízióhoz fordulnak a legnagyobb hirdetők, hiszen „ezer fő elérését tekintve továbbra is ez a legolcsóbb” – mondja Kosaras Klaudia, az Atmedia kereskedelmi igazgatója. A Business Lounge...

A mozi él és élni akar

Konkurencia-e a streaming, mi vonzza az embereket a moziba 2022-ben és miért értékesebb a mozifilmek előtti reklámblokk? Többek között ez is kiderült a Business Lounge podcast április 12-ei adásából, melynek Kiss Zsuzsanna, a Cinema...

Közösen sokkal könnyebb fejleszteni a szakmai tudást

Az INTREN 100 százalékra növelte tulajdonrészét a JabJab Online Marketing ügynökségben, ennek apropóján Gandera Balázs, az INTREN alapító-ügyvezetője és Bobály Mihály, a JabJab CEO-ja voltak a Business Lounge podcast március 22-ei adásának vendégei. Az...

Don't Miss

A használt cikk a jövő

Egyre nagyobb a divatja a másodkézből szerzett használati tárgyaknak, ruháknak, bútoroknak, hiszen az egyediségen túl ezzel a földet is védi a fogyasztó. Hogy mivel tudja magához csalogatni a potenciális vásárlókat Magyarország egyik legnagyobb online...

Megkérdőjelezni az eddigi triviálisnak gondolt dolgokat

Egy rendezvény megítélése szempontjából a fenntarthatóság egyre fontosabb. A leglényegesebb annak a szemléletmódnak az elsajátítása, hogy az eddig triviálisnak gondolt dolgokat megvizsgáljuk, hogy azoknak van-e fenntarthatóbb módjuk – nyilatkozta lapunknak Fazakas F. János, a...

Valódi változásokat csak közösen érhetünk el

Ambiciózus célt tűzött ki maga elé az Auchan, 2030-ra közel felével csökkentenék áruházaik szén-dioxid-kibocsátását – mondta el Varga-Futó Ildikó. A vállalat hazai CSR-igazgatója beszélt az eddigi fenntarthatósági eredményeikről, a vásárlói edukációról és elárulta azt...

Izgalmas évek előtt állunk

Miért váltott munkahelyet, mivel kezdte a munkát az új pozícióban és milyen tervei vannak – többek között erről is beszélt az mmonline.hu-nak adott interjúban Novák Péter. A Httpool by Aleph új country managere elárulta...

Szuper csapatba kerültem

A kommunikációban használt digitális csatornáknak a különböző generációk digitális fogyasztói szokásaihoz kell igazodniuk – hangsúlyozta Varga-Nagy Eszter, A HEINEKEN Hungária Sörgyárak Zrt. március elején kinevezett vállalati kapcsolatok és kommunikációs vezetője az mmonline.hu-nak adott interjúban...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Ezért dobd a szelektívbe az aludobozokat

Szerencsére egyre több élelmiszeripari és kiskereskedelmi vállalat törekszik a fenntarthatóbb működésre, termelésre, környezetbarát gyártásra és csomagolás használatára. Az alumínium, mint nyersanyag és annak újrahasznosítása kulcsfontosságú szerepet játszik a fenntarthatóbb folyamatok működtetésében, és ebben nem...

Ismert emberekhez költöztetett vadon élő állatokat a WWF

Gundel Takács Gáborhoz hiúz, Eke Angélához barnamedve költözött be a hetekben, mások lakásában pedig vidra és vaddisznó is felbukkant. De mit keresnek ezek a vadon élő állatok a négy fal között ahelyett, hogy természetes...

Magasabb szintre emelnék a fenntarthatóságot a szépségiparban

A nálunk is népszerű etikus kozmetikai márka a THE BODY SHOP meghirdette Changemaking Beauty programját, amellyel a teljes szépségipar felé intéz kihívást. Mindezt az alapító, Anita Roddick, az első „Changemaker” öröksége alapján.Dame Anita Roddick...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....