- Hirdetés -

Mindent meghódít az e-sport

|

Megállíthatatlannak tűnik az e-sport növekedése, a fiatalabb generációk nagyon gyorsan rákapnak a digitális játékokra. Egyre több cég lát fantáziát ebben a piacban, ami igyekszik rátalálni az ideális üzleti modellre.

Jó néhány felmérés kimutatta, hogy a videojáték-iparág ugyanolyan növekedési formát mutat, mint a hagyományos sportok. A különbség annyi, hogy az e-sport gyorsabban fejlődik, mint akármelyik tradicionális sportág. Ennek jó példája a német Schalke, amely saját League of Legends csapatot csinált vagy az Ajax, amely egy hivatásos FIFA-játékost igazolt, azaz a nagy futballcsapatok egyre komolyabban veszik az elektronikus vetélytársakat. Idehaza a DVTK, a Honvéd és az MTK az éllovas az e-sport területén, ez utóbbinál az idén szeptemberben adtak át egy 2,1 millió forintból kialakított e-sport-arénát a Hidegkuti Nándor Stadionban. A létesítmény 800 négyzetméteres és 201 néző befogadására alkalmas.

„A magyar gamingközösség 3,7 milliósra tehető, és ebben minden videojátékos benne van, a közösségimédia-játékosoktól kezdve a mobilos game-eket játszókon át a konzolon keresztül a PC-játékosokig. Az elektronikus sportokra nyitott videojátékos közönség, amely valamilyen e-sport-tartalmat fogyaszt (például versenyeket, streameket néz, esetleg játszik is), kb. egymillió fő, a hardcore, aktívan játszó játékosbázis pedig 420 ezer főt tesz ki Magyarországon az eNet, az e-sport1 és az e-sportmilla 2018-as felmérése szerint” – nyilatkozta lapunknak Biró Balázs, az Esportmilla és a Magyar E-sport Szövetség elnöke.

„A már videojátékokkal és internettel felnövő Y, Z és Alfa generáció az egyik legcsábítóbb fogyasztói szegmenst jelenti a vállalatok számára, főként azért, mert ezek a generációk kevésbé a megtakarítás, inkább az élményhalmozás iránt fogékonyak. Ráadásul nem néznek tévét, nem olvasnak újságokat, nem járnak sportmeccsekre és a közösségi média legismertebb platformjai mellett is csak néhány évre kötelezik el magukat, hogy aztán újat keressenek. Ez olyan kihívást jelent az iparág eddigi szereplőinek, amelyre innovatív válaszokat kell adniuk, ha túl akarnak élni – ez pedig egyelőre legjobban talán az e-sportban érhető tetten” – mondta el Balázs Sebestyén, a KPMG globális sporttanácsadási részlegének munkatársa.

Az aktuális előrejelzések szerint az idei év végén globálisan több mint 450 millió ember érdeklődésére számíthatnak az esport-közvetítések, miközben már egymilliárd dollár felett van az iparág bevétele. A növekedési trendeket figyelembe véve a becslések szerint jövőre érheti el a bűvös félmilliárdot a rajongók száma.

Ez a váratlan népszerűség egyszerre kihívás és üzleti lehetőség a konkurens műfajoknak. A nagy szórakoztatóipari cégek, a sportklubok és az ezekben az iparágakban aktív befektetők igyekeznek megragadni az e-sport által kínált lehetőséget, és mindenki próbálja elérni az e-sport globális rajongótáborát. Ezáltal egyre több pénz áramlik erre a területre, amely tovább gerjeszti a növekedést.

„Idehaza az iparági szponzorok viszik a prímet, a hardvergyártók szinte mindegyike megjelenik az e-sport- és gamingrendezvényeken, így az Asus, a Lenovo, a HP vagy a Samsung. A kereskedelmi oldalról a legnagyobb támogatók a videojáték-forgalmazásban érintett cégek, közülük is kiemelkedik a Konzolvilág, de a Media Markt és az Euronics is ott van az e-sportot támogató vállalatok sorában. Az iparágon túli szponzorok közül a távközlési vállalatok jellemzően az internet- és mobilszolgáltatások versenye miatt szintúgy jelen vannak, mint a Telekom, a Vodafone és Telenor. Az FMCG-szektorból az energiaital-, a chips- és snack, valamint az üdítőital-márkák is a mecénások táborát erősítik. A pénzügyi szektor most kezdi felfedezni az e-sportot, itt úttörőként a K&H 2019-től a magyar nemzeti e-sport bajnokság fő támogatója” – tette hozzá Biró Balázs.

Balázs Sebestyén szerint hiába ígéretesek a fő számok, arra még mindig sokan keresik a választ, hogy miként is néz majd ki az iparág alapvető üzleti modellje, miből lesz a cégeknek hosszú távon pénze. „Jelenleg a bevételek döntő többsége a szponzoroktól és a hirdetőktől érkezik, ellentétben a hagyományos sportokkal, ahol a közvetítések jogdíjai dominálnak, valamint a jegybevételek sem elhanyagolhatók. A legnagyobb lehetőséget a közvetítési jogok eladásából származó bevételek jelenthetik az e-sport számára, ez 2019-ben több mint 40 százalékkal nőtt globálisan” – mutatott rá a szakértő.

Baross Gábor

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ismét meghirdették a Magyar Innovációs Nagydíjat

A Magyar Innovációs Szövetség 33. alkalommal hirdette meg kis-, közép- és nagyvállalatok számára a Magyar Innovációs Nagydíjat, amelyre a cégek a gyakorlatban is megvalósult, 2024. évben mérhető üzleti hasznot hozó innovációs projektekkel nevezhetnek. A...

A metaverzumban növelik beruházásaikat a vállalatok

Bár az ipari metaverzum megvalósulása még nem a mindennapok gyakorlata, már most egyre több vállalat számára válik valós üzleti előnyöket biztosító technológiai platformmá – mutat rá a Siemens, az S&P Global Market Intelligence és...

Rekord karácsonyi forgalomra készül a Kifli.hu

A Kifli.hu online szupermarket 400 futárral és 300 kiszállító gépkocsival készül a karácsonyi vásárlói rohamra. A normál időszaki forgalom nagyjából dupláját hozó ünnep előtti csúcsszezonban napi 80 ezer táskát készítenek majd össze a Kifli-raktárban,...

Különleges karácsonyi vásárok

A karácsonyi vásárokról talán legtöbbünknek ugyanaz jut eszébe: fagyos esték, forralt bor, sült gesztenye, fabódék és kézműves ajándékok. Akik azonban idén a megszokottól eltérően ünnepelnék a karácsonyt, és megismerkednének különböző kultúrák különböző karácsonyi tradícióival,...

Így segítünk az ünnepek idején

Karácsonykor legtöbben beteg, hátrányos helyzetű vagy nehéz sorsú gyermekek javára terveznek adományozni – derült ki a Yettel karácsonyi szokásokat vizsgáló friss országos reprezentatív kutatásából. Sokan szeretnék tudni, pontosan mi az, amire az adományozottnak szüksége...

Nagyot nőtt a mobilfizetések száma

Tíz hónap alatt 469 milliárd forintnál többet költöttek a K&H-sok az okoseszközökkel. Ez 58 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit, míg 2022 azonos időszakával összevetve 180 százalékos többletről van szó. Az Apple Pay-fizetések...

Jön a Marsra magyar! karácsonyi különkiadása

December 22-én karácsonyi különkiadással jelentkezik a Magyar Telekom és a KMH Film koprodukciójában készült Marsra magyar! sorozat. A speciális epizód kiemelt nézettségű műsorsávba került az RTL-en, és az RTL+-on is elérhető lesz. A Marsra...

A digitális piac nagyágyúi trendekről és feladatokról – 1. rész

Izgalmas változásokat hozott az elmúlt egy év a hazai digitális piacon. A jelen és a jövő trendjeiről, a legfontosabb feladatokról kérdeztük a digitális piac legmeghatározóbb személyeiségeit bemutató Top 50-es listánk élmezőnyében végzett vezetőket.   Az...

Elindult a Budapest Airport munkáltatói márka kampánya

A VINCI Airports által üzemeltetett Budapest Airport hisz abban, hogy a tehetség mindenkiben megvan, de akkor csillan meg igazán, ha megtalálja a helyét. Ahhoz azonban, hogy megtaláljuk azt a munkakört, amiben valóban szárnyalhatunk, először...

Megvannak a legjobb mobilfotók

Több mint 650 ezer nevezés közül választotta ki a zsűri a legjobb műveket a HUAWEI XMAGE Awards nemzetközi mobilfotós pályázatán. Az idei nyertes alkotások között olyan képek szerepelnek, amelyek a hétköznapi élet szépségét új,...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Csúcsot dönt az utasbiztosítások száma

Elkezdtek újra biztosítást kötni a magyarok. A külföldre utazási kedv az idén csúcsra járatja az utasbiztosításokat, és az egészségüket, nyugdíjukat is jóval többen igyekeznek bebiztosítani. Ráadásul megtörtént az is, amire másfél évtizede nem volt...

Ismét meghirdették a Magyar Innovációs Nagydíjat

A Magyar Innovációs Szövetség 33. alkalommal hirdette meg kis-, közép- és nagyvállalatok számára a Magyar Innovációs Nagydíjat, amelyre a cégek a gyakorlatban is megvalósult, 2024. évben mérhető üzleti hasznot hozó innovációs projektekkel nevezhetnek. A...

A metaverzumban növelik beruházásaikat a vállalatok

Bár az ipari metaverzum megvalósulása még nem a mindennapok gyakorlata, már most egyre több vállalat számára válik valós üzleti előnyöket biztosító technológiai platformmá – mutat rá a Siemens, az S&P Global Market Intelligence és...

Rekord karácsonyi forgalomra készül a Kifli.hu

A Kifli.hu online szupermarket 400 futárral és 300 kiszállító gépkocsival készül a karácsonyi vásárlói rohamra. A normál időszaki forgalom nagyjából dupláját hozó ünnep előtti csúcsszezonban napi 80 ezer táskát készítenek majd össze a Kifli-raktárban,...

Különleges karácsonyi vásárok

A karácsonyi vásárokról talán legtöbbünknek ugyanaz jut eszébe: fagyos esték, forralt bor, sült gesztenye, fabódék és kézműves ajándékok. Akik azonban idén a megszokottól eltérően ünnepelnék a karácsonyt, és megismerkednének különböző kultúrák különböző karácsonyi tradícióival,...

Don't Miss

Nemzetközi ügynökségi hálózat tagja lett a Positive Adamsky

A Positive Adamsky csatlakozott a MISSION HUBS független nemzetközi ügynökségi hálózathoz. Ez az együttműködés a cégcsoport régóta tervezett külpiaci stratégiájának kiemelt lépése, amely a nemzetközi jelenlét erősítését és a globális partnerkapcsolatok bővítését célozza.A londoni...

Fontos európai díjat nyert a magyar HR vezető

Komáromi Zsófiának, a Publicis Groupe Hungary Chief Talent Officerének és a Publicis Groupe CEE Talent Transformation Partnerének ítélték oda a 2024-es HR Diversity Champion of the Year kategóriadíját a European Diversity Awards-on. Az egyik...

Lengyel vezető a dentsu új régiójánál

A dentsu globális kreatív-, marketing- és médiaügynökségi hálózatának EMEA régiós vezetése bejelentette a DACH (Németország, Ausztria, Svájc) és a CEE (Közép-Kelet-Európa) piaci területek összevonását egy új, egységes Közép-Európa régió formájában. Az új Közép-Európa klaszter...

Logó és arculattervezést segítő könyvet adott ki a [brandguide]

Megjelent a legújabb logó- és arculattervezés témájú szakkönyv a kiadásában. Egy szokatlan és egyedi formátumban: feltett kérdésekkel segíti a könyv a logó- és arculattervezés folyamatát. A könyv nem csak szorosan szakmabeliekhez szól, hanem...

A hazai kortárs művészet előtt tiszteleg az ACG

Idén ünnepli 20. születésnapját a hazai kreatív szektor megkerülhetetlen szereplője, az ACG. Az évforduló apropóján az ügynökség egy egyedülálló kiadványban, az ACG TWENTY Bookazine-ban tiszteleg azon hazai kortárs alkotók előtt, akik munkásságából az elmúlt...