- Hirdetés -

Nagy veszélyt jelentenek a hamis ChatGPT appok

|

A Sophos több olyan alkalmazásra bukkant, amelyek legitim, ChatGPT-alapú chatbotoknak álcázzák magukat, amelyek túlfizetésre veszik rá a felhasználókat és havonta több ezer dollárt szereznek meg.

Amint azt a Sophos X-Ops legfrissebb, „FleeceGPT’ Mobile Apps Target AI-Curious to Rake in Cash” ( „A FleeceGPT mobil appok a mesterséges intelligenciák iránt érdeklődőket célozzák, hogy pénzt csaljanak ki tőlük”) jelentése részletezi, ezek az alkalmazások mind a Google Playen, mind az Apple App Store-ban megjelentek. Mivel az ingyenes verziók közel nulla funkcionalitással bírnak, a gyanútlan felhasználókat arra kényszerítik, hogy regisztráljanak egy olyan előfizetésre, amely évente több száz dollárba kerülhet.

A csalók mindig is felhasználták, illetve fel fogják használni a legújabb trendeket vagy technológiákat, hogy megtömjék a zsebeiket. A ChatGPT sem kivétel. A mesterséges intelligencia és a chatbotok iránti érdeklődés vitathatatlanul minden eddiginél magasabb, ezért a felhasználók az Apple App Store és a Google Play felületéhez fordulnak, hogy bármit letöltsenek, ami hasonlít a ChatGPT-re. Az ilyen típusú csaló alkalmazások – amit a Sophos “fleeceware”-nek nevezett el – gyakran addig bombázzák hirdetésekkel a felhasználókat, amíg azok regisztrálnak egy előfizetésre. A csalók arra alapoznak, hogy a felhasználók nem fognak figyelni a költségekre vagy egyszerűen elfelejtik, hogy rendelkeznek ezzel az előfizetéssel. Kifejezetten úgy lettek megtervezve, hogy az ingyenes próbaidőszak lejárta után ne legyen sok hasznuk, így a felhasználók anélkül törölhetik az alkalmazást, hogy észrevennék, még továbbra is fizetniük kell havonta vagy hetente – figyelmeztet a Sophos.

A Sophos X-Ops összesen hat ChatGPT fleeceware alkalmazást (Chat GBT, GAl Assistant, Al Chat GBT – Open Chatbot App, Al Chat – Chatbot Al Assistant, Genie AI Chatbot, Al Chatbot – Open Chat Writer) vizsgált meg, amelyek mindegyikénél azt állították, hogy a ChatGPT algoritmusán alapul.

A Sophos által felfedezett úgynevezett fleeceware appok fő jellemzői, hogy a felhasználókkal extra összeget fizetettnek ki máshol ingyenes funkciókért, valamint social engineering és kényszerítő taktikák használatával győzik meg a felhasználókat, hogy regisztráljanak egy rendszeres előfizetésre. Általában az alkalmazások ingyenes próbaverziót kínálnak, de a sok hirdetés és korlátozás miatt alig használhatók, amíg nem fizetnek elő rájuk. Ezek az alkalmazások gyakran rosszul vannak megírva és implementálva, ami azt jelenti, hogy az alkalmazások működése gyakran még azután sem ideális, hogy a felhasználók a fizetős verzióra váltanak. Továbbá az alkalmazásboltokban mesterségesen javítják az értékeléseiket hamis véleményekkel és állandó kérésekkel a felhasználók irányába, hogy még a használatba vétel vagy az ingyenes próbaidőszak vége előtt értékeljék azt.

A felhasználóknak tisztában kell lenniük azzal, hogy léteznek ilyen alkalmazások, és mindig feltétlenül olvassák el az apróbetűs részt, amikor rákoppintanak az „előfizetés” gombra. Továbbá a felhasználók jelenthetik az alkalmazásokat az Apple-nek és a Google-nek, ha úgy gondolják, hogy a fejlesztők etikátlan eszközöket használnak a profitszerzés érdekében.

Azon felhasználók számára, akik már letöltötték ezeket az alkalmazásokat, követniük kell az App Store vagy a Google Play áruház „leiratkozási” útmutatóját. Fontos: a fleeceware app egyszerű törlése nem érvényteleníti az előfizetést.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Magyarországon is kapható az év egyik legjobb találmányának titulált okosmobil

A Honor még november elején árulta el, hogy a Honor Magic V3 felkerült a TIME magazin 2024-es, az év legjobb találmányait tartalmazó listájára. A készülék már kapható Magyarországon, ahogy elődje, a szintén kiváló Honor...

Ezeket a filmeket és sorozatokat néztük idén a Maxon

Év vége közeledtével itt az ideje, hogy megnézzük, mely tartalmak érdekelték a hazai nézőket mind a lineáris csatornákon (Discovery, TLC, Investigation Discovery, Eurosport, HGTV), mind pedig streamingen (Max). Az adatok 2024. január 1. és...

Indul az új Star Wars-sorozat

Decemberben ismét elrepülhetünk a messzi-messzi galaxisba, ugyanis újabb sorozattal bővül a Star Wars univerzum. A „Star Wars: Kóbor alakulat” egy csapat gyerek kalandját meséli el, akik biztonságosnak tűnő bolygójukon titokzatos felfedezést tesznek, majd eltévednek...

Az RTL Saleshouse értékesíti januártól a SWEET.TV hirdetési felületeit

Jövő év januárjától a SWEET.TV hirdetési felületeinek kizárólagos értékesítését a magyar piacon az RTL Saleshouse végzi. Az RTL Magyarország már korábban bejelentette az RTL+ új, reklámokkal támogatott előfizetéses verzióját, így tovább bővül a médiakereskedőház...

Tovább nőtt a topvezetők aránya a digitális TOP50-ben

Az idén is helycsere történt a digitális szakembereket összegyűjtő rangsorunk élén. Bán Zoltán Net Média Zrt.-vezérigazgató – a tavalyi listavezető – a második helyen végzett, a partizános Gulyás Márton pedig a harmadikról az elsőre...

Összefogott a SkyShowtime és a Magyar Telekom

Európa legújabb streaming-szolgáltatója, a SkyShowtime tovább bővíti szolgáltatás-kínálatát és szórakoztató tartalmai elérhetőségét: az első magyarországi együttműködése keretében egyesíti erőit a Magyar Telekommal, az ország vezető távközlési szolgáltatójával.Először lesz elérhető a SkyShowtime hazánkban TV előfizetéssel...

Szimfónia született Európa mobilhálózati adataiból

A Deutsche Telekom szakértői Európa tíz országának aggregált, anonimizált mobilhálózati adataiból komponáltak zenét a mesterséges intelligencia bevonásával. Az úttörő megoldás nyomán - amelynek előképét tavaly Budapesten alkották meg - Európa fővárosainak sokszínű, mégis összecsengő...

Látványos 3D-kampánnyal erősít a Red Bull

Még megtekinthető a XIX. kerületben az a térhatású digitális plakát, amely a Red Bull Winter Edition idei Jeges áfonya & Vanília termékét hirdeti. Az energiaitalgyártó Magyarországon először jelentkezik nagyszabású, addicionális és innovatív digitális citylight...

Komoly elismerést kapott a K&H jövő gyógyítói díj

A kommunikációs szakma is elismerte a K&H jövő gyógyítói díjat, amely most bronz díjat nyert a Prizma Kreatív PR verseny CSR megoldások kategóriájában. A tavaly indult kezdeményezés célja, hogy elismerje a szívvel-lélekkel gyógyító és...

Hivatalos Binance-csatorna indult a WhatsAppon

A kereskedelmi volumen és felhasználók száma alapján a világ legnagyobb kriptotőzsdéje, a Binance az iparágon belül az elsők között csatlakozik a WhatsApphoz. A több mint 2 milliárd ember által használt üzenetküldő alkalmazásban mostantól egy...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Változás az autópálya-matrica vásárlásoknál

Még mindig a heti autópálya-matrica a legkelendőbb, igaz, az áprilisban bevezetett egynapos e-matricát is egyre több autós választja elsősorban a heti és a havi helyett – derül ki a Simple mobilapplikáció idei statisztikájából. Vasárnaptól...

Magyarországon is kapható az év egyik legjobb találmányának titulált okosmobil

A Honor még november elején árulta el, hogy a Honor Magic V3 felkerült a TIME magazin 2024-es, az év legjobb találmányait tartalmazó listájára. A készülék már kapható Magyarországon, ahogy elődje, a szintén kiváló Honor...

Ezeket a filmeket és sorozatokat néztük idén a Maxon

Év vége közeledtével itt az ideje, hogy megnézzük, mely tartalmak érdekelték a hazai nézőket mind a lineáris csatornákon (Discovery, TLC, Investigation Discovery, Eurosport, HGTV), mind pedig streamingen (Max). Az adatok 2024. január 1. és...

Indul az új Star Wars-sorozat

Decemberben ismét elrepülhetünk a messzi-messzi galaxisba, ugyanis újabb sorozattal bővül a Star Wars univerzum. A „Star Wars: Kóbor alakulat” egy csapat gyerek kalandját meséli el, akik biztonságosnak tűnő bolygójukon titokzatos felfedezést tesznek, majd eltévednek...

Az RTL Saleshouse értékesíti januártól a SWEET.TV hirdetési felületeit

Jövő év januárjától a SWEET.TV hirdetési felületeinek kizárólagos értékesítését a magyar piacon az RTL Saleshouse végzi. Az RTL Magyarország már korábban bejelentette az RTL+ új, reklámokkal támogatott előfizetéses verzióját, így tovább bővül a médiakereskedőház...

Don't Miss

Logó és arculattervezést segítő könyvet adott ki a [brandguide]

Megjelent a legújabb logó- és arculattervezés témájú szakkönyv a kiadásában. Egy szokatlan és egyedi formátumban: feltett kérdésekkel segíti a könyv a logó- és arculattervezés folyamatát. A könyv nem csak szorosan szakmabeliekhez szól, hanem...

A hazai kortárs művészet előtt tiszteleg az ACG

Idén ünnepli 20. születésnapját a hazai kreatív szektor megkerülhetetlen szereplője, az ACG. Az évforduló apropóján az ügynökség egy egyedülálló kiadványban, az ACG TWENTY Bookazine-ban tiszteleg azon hazai kortárs alkotók előtt, akik munkásságából az elmúlt...

A tudatos teremtésről írt könyvet Lakatos Zsófia

„Éld az álmod!” a címe Lakatos Zsófia új könyvének, amely egy egészen különleges témáról, a tudatos gondolkodásról, tervezésről, teremtésről szól. Az ismert pr-szakember szerint az üzleti világban egyre nagyobb szükség van a mentális jólétre,...

Megjelent Ferling József új könyve

Ferling József legújabb könyvében egy különleges világba hívja magával olvasóit: üzletembereket, cégvezetőket, PR, és marketingszakembereket. Mindenkit, aki a hitelességét megőrizve szeretne láthatóságot és reflektorfényt kapni ebben az információkkal telített világban.A hírnév millió apró, egymáshoz...

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...