- Hirdetés -

Nagyon az elején vagyunk a fejlődésnek

|

Bár látszik fejlődés a hazai vállalkozások körében az ügyfélélmény javítása kapcsán, nagyon lassú a folyamat és régiós összevetésben kezdünk lemaradni – mondta el az mmonline.hu-nak adott interjúban Klenovszki János. Az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. alapító-ügyvezetője a második hazai ügyfélélmény érettségi kutatás kapcsán beszélt arról, hogy miért érdemes áldozni erre a területre, hogyan hathat a jelenlegi gazdasági helyzet az ezzel kapcsolatos törekvésekre, illetve hogyan lehet love brandet építeni.

- Április végén mutattátok be az MMSZ, az NRC és a CXPA Hungary második közös ügyfélélmény kutatását. Miben hozott mást az idei kutatás, mint a tavalyi?

- Jól látszik a legújabb kutatásunkból, hogy nagyon lassú a fejlődés, és bizony ha regionális összevetésben vizsgáljuk a helyzetet, akkor kezdünk lemaradni. Míg a multinacionális cégek hozzák a nemzetközi trendeket, addig a magyar tulajdonban lévő vállalkozásoknál ez egyelőre nem igazán látható. A helyzetet jól érzékelteti az, ami az e-kereskedelmi piacon tapasztalható. Az elmúlt két évben ebben a szegmensben számos új szolgáltató jelent meg, jobb ügyfélélményt kínálva és sikerült is erős piaci pozíciókat szerezniük, ezzel párhuzamosan pedig a magyar tulajdonú társaságok hátrányba kerültek. Igazából itt nem arról van szó, hogy kedvezőbb árakat kínálnak, hanem abban van a különbség, hogy milyen élményt kapunk vásárlás során az interneten. Hiába vesszük ugyanazt a terméket, de mégis fontos, hogy milyen élmény társul hozzá. Mennyire megbízható, pontos a szolgáltatás, mennyire kapjuk tényleg azt, amit az adott vállalat ígér.

A mostani kutatásból az látszik, hogy nőtt azoknak a vállalkozásoknak az aránya, amelyek tudatosabban cselekszenek a keretrendszer kialakítása során. Fontos megemlíteni, hogy 250 főnél többet foglalkoztató cégekről beszélünk és bár nem reprezentatív a kutatásunk, de mivel nagyjából ugyanazok a társaságok válaszoltak, mint egy éve, jól összehasonlíthatók az eredmények. Az ügyfélélmény nyújtása szempontjából a haladók közé tartozó vállalatok száma nőtt, vagyis érezhető elmozdulás van a múlt évhez képest. Azonban azt is látni kell, hogy itt egy folyamatról van szó, ami meglehetősen lassú, sok befektetést igényel és bizony stratégia nélkül nem igazán működik hosszabb távon.

- A felmérés eredményét a “CX&RESEARCH 2022” webináriumon osztották meg a nyilvánossággal, kik vettek ezen részt és milyen témákkal foglalkoztak?

- A webináriumot a Magyar Marketing Szövetség, az NRC és CXPA Hungary szervezte és a kutatási adatokat Hanyecz Andrea a CXPA Hungary társalapítója elemezte. Nagyon fontos tudni, hogy ezt a kezdeményezést nem finanszírozza senki, mindenki saját szabadidejét teszi bele, az előadók és a szervezők egyaránt. Ez egy közös munka azért, hogy fókuszban tartsuk az ügyfélélményt, segítsük a CX szakemberek munkáját azzal is, hogy felhívjuk a döntéshozók figyelmét arra, hogy a hazai piacon is vannak jó gyakorlatok, amelyek az egész szervezetet érintik. Éppen ezért a piackutató mellett service design, social listening cégek képviselői is előadtak, valamint páros előadások keretében szakemberek hozták konkrét példákat a saját gyakorlatukból. Nagyjából kétszer akkora hallgatóság volt mint tavaly, 260-nál többen regisztráltak, közülük mintegy 160-an nézték meg a webinárt.

- Összességében, hol áll ma a hazai vállalatok ügyfélérettsége, mit tehet a szakma ennek növelése érdekében?
- Amit tenni lehet, hogy időközönként szakmai rendezvényen beszélünk erről. Alapvetően a döntéshozók kezében van a helyzet kulcsa. Nehéz gyors megoldást csinálni, egy vállalatnál stratégiai szinten kell kezelni ezt a kérdést. A legfontosabb feladatok talán erre az évre, hogy tudatosítsuk annak jelentőségét, hogy az ügyfélélményt stratégiai szintű kérdésként kell kezelni. Persze ahhoz, hogy elégedett ügyfeleink legyenek, a munkavállalóknak is jól kell érezniük magukat, az ő élményüket is javítani kell. Akkor lesz jó ügyfélélmény, ha jó a munkavállalói élmény, ehhez pedig jó folyamatok kellenek. Olyan folyamatok, amelyeket elvárnak tőlünk a felhasználóink és mivel ismerjük őket – amihez persze ki kell alakítani a megfelelő mérési rendszert, ami képes kimutatni a CX hasznát a menedzsment számára is -, létre is tudjuk hozni ezeket a folyamatokat. Nagyon fontos szerintem, hogy a döntéshozók is lássák, hogy ez egy jó befektetés, megéri időt, energiát, embert és pénzt áldozni az ügyfélélményre, mert ez a nap végén magasabb áron értékesített szolgáltatást, terméket eredményez. Erre vannak nagyon jó példák a világból, gondoljunk csak az Apple-ra vagy az Amazonra. Ehhez viszont áldozni kell, ezért a mérési rendszer alakítása úgy, hogy hasznot is kimutassuk, fontos tényező. A stratégia megalkotása, a dolgozók bevonása, a vezetőség számára értelmezhető, a CX hasznát bemutató kutatások elvégzése – ezek így együtt komoly feladatot jelentenek, de aki most lemarad, annak már nem nagyon lesz esélye arra, hogy utolérje azt, aki már előrébb jár.

 

- Hol, hogyan kapcsolódhatnak be a téma iránt érdeklődők a munkába?

- A Magyar Marketing Szövetség keretein belül lehet csatlakozni, Katona Norbertet érdemes keresni ezzel kapcsolatban.

- Az NRC kutatócég, mennyiben jelent kihívást, nehézséget más kutatásokhoz képest ez a projekt?

- Mi a kérdőív programozását végeztük, lényegében a tavalyi kérdéssort fejlesztettük tovább, illetve azt, hogy mit és hogyan mérünk. A technológiai hátteret biztosítottuk, illetve a CXPA Hungary-vel, az MMSZ-el és a Humanize-al közösen készítettük az adatfelvételt.

- Hogyan látod, idén javul a helyzet, milyen eredményt hozhat a jövő évi felmérés?

- Nagyon nehéz kérdés, mert nagyjából túl voltunk végre a Covidon és ha nem lenne a szomszédban háború azt mondanám, nagyobb figyelem jut az ügyfélélményre. Viszont a jelenlegi helyzetben nem vagyok biztos abban, hogy ebbe az irányba mennek a folyamatok. A múlt év elejétől az idei év elejéig egyértelműen növekedett a kommunikáció, több, az ügyfélélménnyel kapcsolatos igény jelentkezett. Abban, hogy hogyan használják a cégek a kutatásra szánt összeget az ügyfélfókusz egyre inkább jelentkezik, jobban tesztelik a termékeket, szolgáltatásokat. Egyértelmű, hogy a vállalkozások kezdik komplexebben kezelni ezt a témakört. Az, hogy az idei év mit hoz, lesz-e rá pénz, attól függ, hogyan tudnak teljesíteni ilyen gazdasági körülmények között a cégek. Véleményem szerint nem fog elveszni a fókusz, hiszen csak azok a vállalkozások tudnak sikeresek lenni, fenntartható vállalatot építeni, értékesebb szolgáltatást nyújtani, több pénzt elkérni azért, akik erre áldoznak. A fejlődésnek nagyon az elején vagyunk, de folyamatos lesz, ha love brandet akarunk építeni, akkor ezen az úton kell járni.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...