- Hirdetés -

Erősödtek tavaly a legnagyobb médiacégek

|

A Covid második évében a médiavállalatok többsége kifejezetten jól teljesített üzletileg. Tavaly nyolc cég, illetve médiacsoport is megugrotta a tízmilliárd forintos árbevételi szintet, veszteségesen csak egyetlen vállalat működött a top 30-ból.

A top 30 médiavállalat 2020-ban 300 milliárd forint nettó árbevételt hozott össze. Ezt a mögöttünk álló esztendőben 344 milliárdra növelték, ami 14,4 százalékos bővülés. Az adózott eredményük két évvel ezelőtt 20,7 milliárd forintot tett ki, tavaly pedig 65,8 milliárdot, ez bő háromszoros emelkedés.

Ugyanakkor azért nem annyira jött el a kánaán, mint ahogy ebből az adatból tűnik. Az összesített adózott eredményt ugyanis felhúzta a Magyar RTL Zrt. adózás utáni eredménye (amire még kitérünk). Amennyiben kivesszük az adatokból az RTL-t, akkor összességében 38,2 milliárd forintos adózott eredményt kapunk 2021 kapcsán, ez 84 százalékos ugrás, ami azért így sem szégyellnivaló eredmény.

A médiavállalatok kedvező tavalyi évére utal az is, ha megnézzük, hogy a 30 cég közül mennyi növelte az árbevételét és az eredményét. Előbbit 24-en, utóbbit 21-en. Veszteséget 2020-ban kettő, 2021-ben pedig csak egyetlen vállalat produkált.

Érdemes még egy magyar-nemzetközi összevetést is tenni a top 30 kapcsán. Tavaly a külföldi tulajdonban lévő médiavállalatok 108 milliárd forint árbevételt értek el, ez a top 30 teljes bevételének a 31,6 százaléka. Ennek kapcsán azonban több dolgot is meg kell jegyezni. A Magyar RTL Zrt. bevétele nem tartalmaz minden, a hazai piacról származó összeget. Ezenfelül akad olyan társaság, az AMC Networks Kft., amely régiós központként is működik, azaz a bevételeinek jelentős része külföldről származik. Ráadásul néhány nagy nemzetközi médiavállalat kimaradt az összeállításból, mert még nem adták le a beszámolójukat.

 

Összevont cégek

A lista első helyén a TV2 Csoportot működtető társaság nevét láthatjuk. 48,9 milliárd forint nettó árbevételt produkáltak tavaly, ami közel hétszázalékos bővülés 2020-hoz viszonyítva. Az adózott eredményük ugyanakkor 3,8 milliárdról 3,4 milliárd forintra csökkent.

A lista első három szereplője kapcsán a szimpla céges adatok kicsit megtévesztők, ugyanis a teljes csoportokat nézve a Mediaworks és az RTL is nagyobb volt, mint a TV2. A Mediaworks Zrt. esetén bő 47 milliárd forintos árbevételt láthatunk, viszont a nyár folyamán ezt kiegészítik a teljes cégcsoportra vonatkozó konszolidált adatokkal. Könnyen lehet, hogy néhány év múlva már nem kell a konszolidált adatokra várni, mert a Közép-európai Sajtó és Média Alapítvány érdekeltségénél még mindig zajlik egy összevonási folyamat. Az elmúlt esztendő során a Mediaworks Zrt.-be olvadt a Mandiner Press Kft., a Napfénymédia Kft. és a Dunaújvárosi Szuperinfó Kft. A nagyobb digitális érdekeltségeiket összefogó New Wave Media Group Kft. pedig magába olvasztotta az Evomedia online sales house-t. A cég beszámolójában azt is beharangozták, hogy 2022 folyamán a New Wave Media is fuzionál anyacégével, a Mediaworks Zrt.-vel.

A Magyar RTL Televízió Zrt. tavaly 47,4 milliárd forintos nettó árbevételt hozott össze, ez 15,2 százalékos növekedés a korábbi esztendőhöz képest. Az adózott eredményüknél egy nagy összeget, 27,6 milliárd forintot láthatunk. Ennek a magyarázata, hogy a cég értékesítette az RTL Group Germany SA-ban meglévő 0,91 százalékos tulajdonrészét.

Mint írják: „a tranzakcióra a nemzetközi RTL Csoport racionalizálásának részeként került sor, amely a kereszttulajdonlások megszüntetésére irányult.” A tulajdonrész eladása nélkül az adózott eredményük 1,8 milliárd forintot tett volna ki. Az anyacégük, az RTL Group Central & Eastern Europe GmbH tavaly nyáron 30,5 milliárd forintos osztalékot vett ki a cégből már a 2021-es eredményük terhére, azaz osztalékelőlegként. Az RTL magyarországi tevékenységét egyébként nem fedi le teljes egészében a Magyar RTL Zrt., hiszen utóbbihoz az RTL Klub tartozik, de a lineáris és digitális portfóliójuk ennél nagyobb.

Az Atmedia Csoport árbevétele 2019-ről 2020-ra kicsit csökkent. Azonban tavaly már kimondottan jó évük volt, a nettó árbevételük 45,7 milliárd forintot tett ki, ami 24,7 százalékos bővülés. Mindehhez pedig 1,1 milliárd forint profit is társult.

A legnagyobb hazai médiavállalatok árbevétele és eredménye (TOP10)

(millió forint)

* 1,8 milliárd forintos adózás utáni eredményt értek el, amit kiegészített egy egyszeri, 25,9 milliárd forintos pénzügyi eredmény;

** Az Atmedia Kft. és a Media Services Company Kft. konszolidált adatai;

*** Csoportszintű, nem konszolidált adatok a Ringier AG magyarországi érdekeltségeiről: Ringier Hungary Kft., Blikk Kft., Ringier Hungary Nyomda Kft., profession.hu Kft.;

**** Az Evomedia Kft. esetén 2021. január 1. és szeptember 30. közötti adatok szerepelnek, a társaság ezt követően beolvadt a New Wave Media Group Kft.-be

Forrás: IM

 

Heszler Róbert

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható, további táblázatokkal. A lapban média-, reklám- és PR-ügynökségi rangsorok is találhatók.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

A hazai e-kereskedők alig több mint tizede él a retail media lehetőségével

A hazánkban működő e-kereskedők mindössze 13,5 százaléka kínál digitális retail media megoldásokat – derül ki a PwC Magyarország által, az IAB Hungary szakmai közreműködésével készített kutatásból. A retail media mint az e-kereskedelem világában robbanásszerűen...

Fontos európai díjat nyert a magyar HR vezető

Komáromi Zsófiának, a Publicis Groupe Hungary Chief Talent Officerének és a Publicis Groupe CEE Talent Transformation Partnerének ítélték oda a 2024-es HR Diversity Champion of the Year kategóriadíját a European Diversity Awards-on. Az egyik...

Erre költünk legtöbbet az ünnepi szezonban

A Mastercard Gazdasági Intézet előrejelzése szerint a 2024-es ünnepi szezonban az európai vásárlási szokásokat a divat, az elektronikai eszközök és az utazás iránti kereslet határozza meg. A fogyasztók vásárlási kedve összességében növekszik, bár sokan...

Így alakulhat az ünnepi édességpiac

A kiskereskedők nehéz helyzetben futnak neki az ünnepi szezonnak, ami az év legkiemeltebb időszaka számukra. Eddig az látszott, hogy a lakosság meglehetősen visszafogta a fogyasztást, úgyhogy a megszokottnál is több múlik most azon, változik-e...

A Z generációval erősíthet Európa

Fokozódik a globális verseny. A sikeres európai gazdaság egyik meghatározó eleme az erős innovációs ökoszisztéma és a tehetséges fiatalok képzésének támogatása. Az innovatív életforma, a hibázás kultúrája és az együttműködések fontossága is szóba került...

Erre hajtott a NAV 2024-ben

A transzferárazás szabályozási és gyakorlati kihívásai kerültek elemzésre a Deloitte legutóbbi webináriumán, ahol az adótanácsadó szakértői és a NAV képviselője osztották meg tapasztalataikat a témában. Az online esemény vendége volt, Maqsoudi Ali, a NAV...

Új trendek jönnek a munka világában

Az évtized végéig több mint 85 millió betöltetlen álláshely lesz világszerte, és ezt szinte minden cég megérzi majd. A legnagyobb kihívás tehát nem az, hogy a robotok elveszik az állásunkat, hanem hogy nincs elég...

Cyberpunk valóság testközelből: itt az L20 podcast új epizódja

Az Internet Hungary-n készített L20 podcast legújabb epizódjában a bőr alá ültethető chipek kerültek reflektorfénybe – egy olyan technológia, amely egyre inkább a mindennapok részévé válik. A beszélgetés vendégei Schumacher Vanda műsorvezető, színésznő, aki...

Új konferenciát szervez a Magyar Marketing Szövetség

A Magyar Marketing Szövetség 2025. március 5-én az Etele Cinema-ban hagyományteremtő szándékkal indítja útjára a Digital Marketing Forumot. Az esemény küldetése a Magyarországon működő cégek, szervezetek digitális érettségének és üzleti növekedésének marketingeszközökkel történő támogatása....

A TopFICE rangsorában a Lounge Group az év független ügynöksége

Megjelent a TopFICE 2024-es rangsora, amelyen a Lounge Group Magyarország legjobb független ügynökségeként szerepel. A lista nemzetközi, regionális és helyi kreatív versenyeken elért eredmények összesítése alapján készült. A TopFICE globális rangsor, amely 67 nemzetközi, regionális...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Várakozások felett az év – interjú Erdélyi Eszterrel

Nálunk az áremelés sokkal nehezebb, mert kínálati piac van. A nemzetközi szereplőknek hatalmas az inventoryjuk, ami ugyan kevésbé minőségi, és nagy a reklámzaj, de megtehetik, hogy a hazai tartalom gyártókat „kiéheztetik” – véli Erdélyi...

A hazai e-kereskedők alig több mint tizede él a retail media lehetőségével

A hazánkban működő e-kereskedők mindössze 13,5 százaléka kínál digitális retail media megoldásokat – derül ki a PwC Magyarország által, az IAB Hungary szakmai közreműködésével készített kutatásból. A retail media mint az e-kereskedelem világában robbanásszerűen...

Fontos európai díjat nyert a magyar HR vezető

Komáromi Zsófiának, a Publicis Groupe Hungary Chief Talent Officerének és a Publicis Groupe CEE Talent Transformation Partnerének ítélték oda a 2024-es HR Diversity Champion of the Year kategóriadíját a European Diversity Awards-on. Az egyik...

Erre költünk legtöbbet az ünnepi szezonban

A Mastercard Gazdasági Intézet előrejelzése szerint a 2024-es ünnepi szezonban az európai vásárlási szokásokat a divat, az elektronikai eszközök és az utazás iránti kereslet határozza meg. A fogyasztók vásárlási kedve összességében növekszik, bár sokan...

Így alakulhat az ünnepi édességpiac

A kiskereskedők nehéz helyzetben futnak neki az ünnepi szezonnak, ami az év legkiemeltebb időszaka számukra. Eddig az látszott, hogy a lakosság meglehetősen visszafogta a fogyasztást, úgyhogy a megszokottnál is több múlik most azon, változik-e...

Don't Miss

Fontos európai díjat nyert a magyar HR vezető

Komáromi Zsófiának, a Publicis Groupe Hungary Chief Talent Officerének és a Publicis Groupe CEE Talent Transformation Partnerének ítélték oda a 2024-es HR Diversity Champion of the Year kategóriadíját a European Diversity Awards-on. Az egyik...

Lengyel vezető a dentsu új régiójánál

A dentsu globális kreatív-, marketing- és médiaügynökségi hálózatának EMEA régiós vezetése bejelentette a DACH (Németország, Ausztria, Svájc) és a CEE (Közép-Kelet-Európa) piaci területek összevonását egy új, egységes Közép-Európa régió formájában. Az új Közép-Európa klaszter...

Logó és arculattervezést segítő könyvet adott ki a [brandguide]

Megjelent a legújabb logó- és arculattervezés témájú szakkönyv a kiadásában. Egy szokatlan és egyedi formátumban: feltett kérdésekkel segíti a könyv a logó- és arculattervezés folyamatát. A könyv nem csak szorosan szakmabeliekhez szól, hanem...

A hazai kortárs művészet előtt tiszteleg az ACG

Idén ünnepli 20. születésnapját a hazai kreatív szektor megkerülhetetlen szereplője, az ACG. Az évforduló apropóján az ügynökség egy egyedülálló kiadványban, az ACG TWENTY Bookazine-ban tiszteleg azon hazai kortárs alkotók előtt, akik munkásságából az elmúlt...

A tudatos teremtésről írt könyvet Lakatos Zsófia

„Éld az álmod!” a címe Lakatos Zsófia új könyvének, amely egy egészen különleges témáról, a tudatos gondolkodásról, tervezésről, teremtésről szól. Az ismert pr-szakember szerint az üzleti világban egyre nagyobb szükség van a mentális jólétre,...