- Hirdetés -

Nagyon megszaporodtak a zsarolóvírus-támadások

|

- Hirdetés -

A megkérdezettek 66 százaléka szenvedett el zsarolóvírus támadást 2021-ben, Magyarországon ez az arány eléri a 76 százalékot – derül ki a Sophos globális felméréséből. Az átlagos kifizetett váltságdíj közel ötszörösére, 812 360 dollárra nőtt tavaly 2020-hoz képest, Magyarországon tavaly 724 470 dollár volt ez az összeg. A megkérdezettek 46 százaléka fizette ki a váltságdíjat azok közül, akiknek titkosították az adatait a zsarolóvírus támadás során, Magyarországon ennél többen; közel 60%.

A megkérdezett szervezetek 66 százaléka szenvedett el ransomware (zsarolóvírus) támadást 2021-ben, szemben a 2020-ban mért 37 százalékkal. Magyarországon a válaszadók 76%-a élt már át támadást (közel azonos az arány Csehországban és Lengyelországban). 2021-ben a zsarolóvírus támadások 65%-nál sikerült a támadóknak titkosítani az adatokat, 2020-ban csupán 54%-nál. Magyarországon ezzel szemben tavaly a támadók 78%-át nem tudták idő előtt megállítani, azaz adattitkosításra került sor. (Csehország: 79%, Lengyelország: 78%).

Több áldozat fizeti ki a váltságdíjat - 2021-ben az adattitkosítást elszenvedő szervezetek 46 százaléka fizette ki a váltságdíjat az adatok visszaszerzése céljából még akkor is, ha rendelkeztek más adathelyreállítási módszerrel, például biztonsági mentésekkel. Magyarországon tavaly ennél nagyobb számban történtek kifizetések; nálunk a támadást elszenvedők 59%-a fizetett. (Csehországban 49%, Lengyelországban 50%).

2020-ról 2021-re közel ötszörösére nőtt az átlagos váltságdíj összege, amelyet azok a szervezetek fizettek ki, akiknek titkosították az adatait a legjelentősebb zsarolóvírusos támadásuk során. Ez az összeg tavaly elérte a 812 360 dollárt (2020: 170,404 dollár). Magyarországon ugyan 724 470 dollár volt tavaly az átlagos váltságdíj, de ez az összeg valójában azért ilyen magas, mert két, egyenként 5 millió dollár feletti kifizetés történt. A kifizetések közel 80%-a 50 ezer dollár alatti összeg.

Egy millió dollár feletti váltságdíjak - háromszorosára nőtt azoknak a szervezeteknek az aránya, amelyek legalább 1 millió dolláros váltságdíjat fizettek ; 2021-ben 11% fizetett 1 millió dolláros vagy annál nagyobb váltságdíjat, míg 2020 ban csak 4 %. Japánban és Indiában fizették ki tavaly a legmagasabb összegeket. Ezzel szemben a 10 000 dollárnál kevesebbet fizető szervezetek aránya 21%-ra csökkent a 2020-as 34%-ról. Magyarországon csupán a 6% fizetett 1 millió dollár feletti összeget (Lengyelország: 3%, Csehország: 7%.) Nálunk, a válaszadók 79%-nál a váltságdíj összege nem érte el az 50.000 dollárt.

Míg 2020-ban az adatok 65%-át sikerült visszaállítani a titkosítás miatti váltságdíj kifizetését követően, addig tavaly már csak alig 60%-ot. Magyarországon valamivel jobb a helyzet, nálunk az adatok 68,57%-át sikerült visszakapni (Lengyelország: 55,33%, Csehország: 56, 67%).

„A növekvő kifizetések mellett az is jól látszik, hogy a fizető áldozatok aránya is tovább növekszik, még akkor is, ha esetleg van más választási lehetőségük is” – mondta Chester Wisniewski, a Sophos vezető kutatója. “Ennek több oka is lehet, beleértve a hiányos biztonsági mentéseket vagy az arra való törekvést, hogy megakadályozzák az ellopott adatok megjelenését egy nyilvános, kiszivárogtatásra szolgáló oldalon. A ransomware támadást követően gyakran erős a nyomás, hogy a lehető leggyorsabban mindent újra üzembe helyezzenek. A titkosított adatok visszaállítása a biztonsági mentések használatával bonyolult és időigényes folyamat lehet, ezért csábító gondolatnak tűnik, hogy a váltságdíj kifizetése a visszafejtő kulcsért a gyorsabb megoldás. Ám ez a lehetőség kockázattal jár. A szervezetek ugyanis nem tudják, hogy mit tehettek a támadók: többek között például hátsó ajtókat helyezhettek el vagy jelszavakat másolhattak le. Ha a szervezetek nem tisztítják meg alaposan a helyreállított adatokat, akkor a hálózatukon sok potenciális káros anyag marad és nagy eséllyel ismételt támadásoknak lesznek kitéve.”

A Sophos javaslatai a zsarolóvírus és a kapcsolódó digitális támadások elleni védekezéshez:

Telepíts és üzemeltess kiváló minőségű védelmet a szervezeti környezet minden pontján! Rendszeresen ellenőrizd a biztonsági beállításokat és biztosítsd, hogy megfeleljenek a szervezet igényeinek!

Kutass fenyegetések után megelőző jelleggel, hogy azonosítsd és megállítsd a támadókat, mielőtt végrehajthatnák a támadásukat! Ha a csapatnak nincs ideje vagy képzettsége ehhez házon belül, bízz meg egy Managed Detection and Response (MDR, “észlelő és helyzetkezelő”) szakértőt!

Erősítsd meg az informatikai környezetet a kulcsfontosságú biztonsági rések felkutatásával és lezárásával! Ilyenek a frissítetlen eszközök, védelem nélküli gépek, nyitott RDP portok, stb. Az Extended Detection and Response (XDR, “kibővített észlelő és helyzetkezelő”) megoldások ideálisak erre a célra.

Készülj fel a legrosszabbra! Tudd, mit kell tenned, ha egy kiberincidens történik és folyamatosan frissítsd a helyzetkezelő tervedet!

Készíts biztonsági másolatokat és gyakorold a belőlük történő visszaállítást, hogy a szervezet működése a lehető leggyorsabban, minimális fennakadással helyre tudjon állni!

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Tovább erősödött a BioTechUSA

Emelkedő pályán maradt a nehéz gazdasági környezetben is a BioTechUSA-cégcsoport, amely tavaly az egy évvel korábbi rekordév magas bázisához képest is csaknem 15 százalékkal, 90,49 milliárd forintra növelte az árbevételét. Közel 5 milliárd forintot...

Újabb változás az eMAG-on

Kerti bolt néven az eMAG új, bolt a boltban online koncepcióját indította útjára a webáruházában, amely mintegy 100 ezer-féle kertészeti terméket kínál, és kényelmesebb böngészési élményt nyújt e kategória termékei között. Értékesítési statisztikái szerint...

Már ragaszkodnak a home office-hoz a munkavállalók

Az otthonról dolgozó munkavállalók harmada teljesen a lakóhelyéről látja el feladatait, míg a második leggyakoribb opció a heti három nap home office – derült ki az Erste felméréséből. A koronavírus-járvány alatt még kötelező rossznak...

Csavar egyet közönségkedvenc szendvicsén a McDonald’s

A tavalyi nagy sikert követően új Erős Pistás szendvicsekkel várja vendégeit a hazai McDonald’s. A fogyasztók visszajelzéseit meghallgatva idén az eddiginél még „pistásabb” formában érkeznek a burgerek.A két márka kollaborációja – a mekis szendvicsek...

Ez történt a Telekom közgyűlésén

A Magyar Telekom 2024. április 16-án megtartotta Éves Rendes Közgyűlését.A Közgyűlés elején a részvényesek meghallgatták az Igazgatóság jelentését a Társaság ügyvezetéséről, a Társaság és a Magyar Telekom Csoport 2023. évi üzleti tevékenységéről, üzletpolitikájáról, valamint...

Újdonságokkal rukkolt elő a Samsung

A Samsung a milánói EuroCucina 2024 szakkiállításon az összekapcsolt otthonok jegyében mutatja be új, prémium konyhai eszközeit és az életstílust, amit a készülékek kínálhatnak. A Rho Fiera Milano területén, 2024. április 16. és 21....

Kiderült, miért rendeződik át a munkaerőpiac

Miközben több mint 70 ezer állás betöltetlen ma Magyarországon, csaknem 100 ezer külföldi munkavállaló dolgozik az országban és több mint 200 ezer ember inaktív. Az elvándorlás és a külföldi munkavállalás évtizedes jelenség és a...

Olimpia: egyetlen pillanatról sem kell lemaradnunk

A Warner Bros. Discovery (WBD) teljes portfólióját és hálózatát kihasználva Európa-szerte a lehető legteljesebb élményt nyújtja majd a nézőknek. A Eurosport mellett a május 21-én induló Max platformon az olimpia minden pillanata megtekinthető lesz.A...

Különleges interjú Szoboszlai Dominikkal

Szombat este 20:25-kor tűzi műsorára a Spíler 1 a legsikeresebb magyar focista, a Liverpoolban játszó Szoboszlai Dominikkal készült exkluzív interjúját. Baumstark Tibor nem csak a magyar válogatott csapatkapitányával beszélgetett, végig járta azokat a helyszíneket,...

Még nem lélegezhetnek fel a vállalatok

Országos szinten számottevően csökkent a munkavállalói fluktuáció, 28 százalékra mérséklődött tavaly, az egy évvel korábbi 33 százalékról. Azonban a vállalatok nem lélegezhetnek fel, mert ez az érték még mindig kétszerese az elfogadhatónak. A csökkenés...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Új trendek a használtautó-piacon

A 2023-as év konszolidációt hozott a használtautó-piacon, de a recesszió és az infláció szele érezhető a szegmensben. A vásárlók tudatosabbak, a bizalmatlanság viszont továbbra is erős és gyakran indokolt. A COVID-időszak kezdetben érthető módon...

Tovább erősödött a BioTechUSA

Emelkedő pályán maradt a nehéz gazdasági környezetben is a BioTechUSA-cégcsoport, amely tavaly az egy évvel korábbi rekordév magas bázisához képest is csaknem 15 százalékkal, 90,49 milliárd forintra növelte az árbevételét. Közel 5 milliárd forintot...

Újabb változás az eMAG-on

Kerti bolt néven az eMAG új, bolt a boltban online koncepcióját indította útjára a webáruházában, amely mintegy 100 ezer-féle kertészeti terméket kínál, és kényelmesebb böngészési élményt nyújt e kategória termékei között. Értékesítési statisztikái szerint...

Már ragaszkodnak a home office-hoz a munkavállalók

Az otthonról dolgozó munkavállalók harmada teljesen a lakóhelyéről látja el feladatait, míg a második leggyakoribb opció a heti három nap home office – derült ki az Erste felméréséből. A koronavírus-járvány alatt még kötelező rossznak...

Csavar egyet közönségkedvenc szendvicsén a McDonald’s

A tavalyi nagy sikert követően új Erős Pistás szendvicsekkel várja vendégeit a hazai McDonald’s. A fogyasztók visszajelzéseit meghallgatva idén az eddiginél még „pistásabb” formában érkeznek a burgerek.A két márka kollaborációja – a mekis szendvicsek...

Don't Miss

Elképesztő támogatást nyújthat a család – interjú Holló Mártával

Kihívásokat hozhat egy karrierútban a gyerekvállalás, a női szerepek mindennapos megoldása, ebben elképesztő támogatást nyújthat a család, ahogy nálam is történt – mondta el a Marketing&Media magazinnak Holló Márta. A Magyar Telekom vállalati kommunikációs...

Lakatos Zsófia: Soha nem bántam meg, hogy édesanyákat alkalmaztam

Hosszú távon nem lehet sikeres az a cég, amely elveszíti a női energiát és attitűdöt - véli Lakatos Zsófia. Az Emerald PR tulajdonos-ügyvezetője a Marketing&Media magazinnak adott interjúban beszélt arról, hogy mekkora kihívást jelent...

Liptay Gabriella: Nem érdemes „csak” karrierben gondolkozni

Talán nem is érdemes „csak” karrierben gondolkozni, sokkal inkább a kiegyensúlyozott, értelmes célok által meghatározott felelős élet vagy életvezetés lehet a megoldás – véli Liptay Gabriella. A KPMG in Hungary marketing- és kommunikációs igazgatója...

Elképesztő energiákat kell mozgósítanom – interjú Hámori Barbarával

Hiszek abban, hogy férfiak és nők együtt és közösen tudják a legtöbbet kihozni egy adott projektből, ahogy nekünk is szükségünk van az ő férfi energiáikra, másképp gondolkodásukra, úgy nélkülünk nők nélkül egyenesen megállna az...

Csobot Adél: Boldogan forgatnék egy jó napi sorozatban

Amit leginkább a szemem előtt tartok, hogy mindig önazonos legyek – vallja az influenszerkedés kapcsán Csobot Adél. Az mmonline.hu-nak adott interjúban a tavalyi évből a Sztárbox műsorvezetését és egy autentikus tangó-estben való közreműködését emelte...