Az Unilever bejelentette, hogy 2025-ig az összes műanyag csomagolóanyaga teljes mértékben újrafelhasználható, újrahasznosítható vagy komposztálható lesz. A vállalat egyúttal arra szólította fel a napi fogyasztási cikkeket (FMCG) gyártó ipar szereplőit, hogy gyorsítsák fel az ún. körkörös gazdaság megvalósításáért tett erőfeszítéseiket.
Az Ellen MacArthur Alapítvány (EMF) adatai szerint a globálisan felhasznált műanyag csomagolóanyagok mindössze 14 százaléka kerül újrahasznosító üzemekbe, miközben 40 százaléka hulladéklerakókban végzi, harmada pedig a törékeny ökoszisztémákat szennyezi. A várakozások szerint 2050-re a világ óceánjaiban több műanyag lesz, mint hal.
William McDonough építész és a körkörös gazdaság eszméjének vezető képviselője úgy véli, hogy a csomagolási megoldások ún. bölcsőtől bölcsőig szemléletű újratervezése napjaink egyik legnagyobb globális dizájnkihívásának számít – hasonló léptékűnek, mint a globális klímaváltozás kapcsán a megújuló energiaforrások alkalmazása.
Az ENSZ által megfogalmazott globális fenntarthatósági célok egyike – sorrendben a 12. – a fenntartható fogyasztás és termelés megteremtése. E cél eléréséhez kulcsfontosságú, hogy a műanyag csomagolóanyagokat értékes, hatékonyan és eredményesen kezelendő nyersanyagnak tekintsük. Ez egyben azt is jelenti, hogy a „kinyer-legyárt-eldob” („take-make-dispose”) fogyasztási modellt egy teljesen körkörös modell váltja fel.
Az Unilever azért, hogy segítsen átalakítani a műanyag csomagolóanyagok globális anyagáramlását, az alábbiak mellett kötelezte el magát:
-
2025-ig teljes mértékben átáll a teljes mértékben újrafelhasználható, újrahasznosítható vagy komposztálható műanyag csomagolóanyagokra.
-
További három évvel meghosszabbítja tagságát az EMF-ben, továbbá támogatja és jóváhagyja az alapítvány New Plastic Economy (Új Műanyag-gazdaság) kezdeményezését. Ennek részeként 2020-ig közzéteszi a csomagolásban felhasznált műanyagok teljes palettáját azért, hogy segítsen az iparág számára egy műanyag-protokoll megalkotásában.
-
Egy olyan technikai megoldás tesztelésébe invesztál, amely a többrétegű tasakok újrahasznosítását szolgálja. Ez elsősorban azon partmenti területek számára fontos, ahol a legnagyobb a veszélye annak, hogy a műanyaghulladék az óceánba kerül. Az Unilever azt is vállalta, hogy ennek a megoldásnak a részleteit megosztja az ipar szereplőivel is.
Az Unilever már korábban, a fenntarthatósági terve részeként (Unilever Sustainable Living Plan, USLP) kötelezettséget vállalt arra, hogy az ebben az évtizedben felhasznált csomagolóanyagok tömegét harmadával csökkenti 2020-ig, illetve 2025-ig legalább 25 százalékra növeli az újrahasznosított műanyagok arányát a csomagolásban. A vállalat 2015-ben teljesítette azt a vállalását, amely szerint gyárai egyáltalán nem küldenek nem veszélyes hulladékot a hulladéklerakókba.
„Műanyag csomagolásaink kulcsszerepet játszanak abban, hogy termékeinket vonzóvá, biztonságossá és élvezhetővé tegyék vásárlóink számára. Világossá vált, hogy amennyiben továbbra is szeretnénk kiaknázni ennek a sokrétűen használható anyagnak az előnyeit, nekünk és az egész iparágnak többet kell tennünk azért, hogy a fogyasztói felhasználás utáni fázisban is felelősen és hatékonyan bánjanak vele” – mondta Paul Polman, az Unilever elnöke.
„Az óceánokat szennyező műanyaghulladék problémájának kezeléséhez arra van szükség, hogy rendszerszintű megoldásokat dolgozzunk ki. Elsősorban olyan megoldásokat, amelyek megakadályozzák, hogy a műanyagok az élővizekbe kerüljenek. Azt reméljük, hogy ezek a kötelezettségvállalások az iparág más szereplőit is arra ösztönzik majd, hogy közös erőfeszítéseket tegyenek azért, hogy az összes műanyag csomagolóanyag újrahasznosítható legyen és az újrahasznosításukra is sor kerüljön. Arra is szükség van, hogy a kormányokkal és más érintettekkel partnerségben dolgozzunk együtt azért, hogy közösen támogassuk a visszagyűjtési és az újrafeldolgozási infrastruktúra fejlesztését és kiterjesztését – mindez létfontosságú a körkörös gazdasággá alakulás folyamatában. Végső soron azt szeretnénk, hogy az iparág összes műanyag csomagolóanyaga teljes mértékben visszaforgatható legyen” – tette hozzá.
„Az Unilever azzal, hogy a műanyag csomagolóanyagok terén ambiciózus körkörös gazdasági célok mellett kötelezte el magát, egyrészt kézzelfogható rendszerszintű változásokhoz járul hozzá, másrészt erős üzenetet is küld a teljes FMCG-iparnak. A gyártási folyamat során a tervezés és az anyaghasználat terén megtett lépések, kombinálva a termékhasználat utáni fázist érintő stratégiákkal együtt azt mutatják meg, hogy rendszerszintű megközelítésre van szükség ahhoz, hogy az Új Műanyag-gazdaság valósággá váljon” – mondta Ellen MacArthur.
„Igencsak időszerű, hogy optimalizáljuk a csomagolóanyagokat és a műanyagokat, illetve fontos, hogy az érintett emberek, közösségek és vállalatok, vagyis a beszállítók, gyártók, kiskereskedők, vásárlók és fogyasztók immár együtt tudnak dolgozni, mégpedig közös értékek alapján, közös célért azért, hogy a jövendő nemzedékek számára valóban hasznos értéket teremtsenek” – mondta William McDonough.
Az Unilever – kötelezettségvállalása részeként – azt is biztosítja, hogy 2025-re technikailag lehetővé teszi műanyag csomagolásainak újrafelhasználását vagy újrahasznosítását, továbbá megalapozott és bizonyítékokkal alátámasztott példákkal szolgál arra, hogy az újrahasznosítás a műanyag-újrafeldolgozók számára gazdaságilag is életképesnek számít.