- Hirdetés -

Napi szinten támadják a hazai cégeket

|

- Hirdetés -

Még március végén zsarolóvírus-támadás érte az egyik legnagyobb hazai autóalkatrész-kereskedő informatikai rendszereit. A cég ügyfélszolgálata és telefonvonalai is elérhetetlenek voltak, a honlap sem töltött be. Az áruház leállt, így nem tudtak megrendeléseket fogadni, szünetelt a kiszállítás is több napon keresztül.

A Kürt Zrt.-nél évről évre egyre több a megkeresés (idén heti 3-5), de alig néhány eset van, amikor valami szerencsés véletlen miatt nem sikerült mindent titkosítani a vírusnak, és ezért volt lehetőség az adatmentés technológiával segíteni – mondta Kmetty József vezérigazgató a Trend FM-nek. A hazai kis-és középvállalkozások is potenciális veszélynek vannak kitéve.

A célzott támadások a ritkábbak, és egyébként is azok a kiberbűnözők, akik például speciálisan egy adott vállalattól akarnak adatot vagy pénzt ellopni, inkább csak a jéghegy csúcsát alkotják. A nagy tömeget azok a támadók teszik ki, akik az eszközeikkel csak nézelődnek a biztonsági rendszerek között, és ha felfedeznek egy rést, akkor azt büszkén feltöltik egy hacker site felületére. Ezt követően lépnek be a második körös támadók, akik már könnyen benyomhatnak egy kémszoftvert vagy zsaroló vírust a pajzson felfedezett résbe. A titkosító, zsarolóvírusok olyan kártékony szoftverek, melyek lezárják a számítógépet és a mobileszközöket, valamint kódolják a felhasználói adatokat. Akivel ez történik, annak általában az üzenet is megérkezik: váltságdíj ellenében visszaadják a hozzáférést az adataihoz. Ez azonban az ígéret ellenére, még a fizetés után sem garantált.

A Kürt Zrt. már több esetben tudta visszanyerni a befagyasztott adatokat, ám Kmetty hangsúlyozza: a váltságdíjjal bűnözőket támogatnánk, így annak kifizetése nem ajánlatos (a Kürt 2017 óta tagja a váltságdíj kifizetését ellenző nomoreransom.org-nak, ami a zsarolóvírusok elleni harc legfontosabb főhadiszállása). Kmetty József hozzátette: csak egy olyan kisebb hazai cégről tudnak, amely a zsarolónak fizetett, és ezt követően valóban helyreállították az informatikai rendszerüket. De ez a végkifejlet egyáltalán nem jellemző. Külföldről már túsztárgyalós történetet is hallhattunk.

Ha egy támadónak sikerül megbénítania a vállalat informatikai rendszerét, elérhetetlenné tenni az adatait, akkor az információbiztonsági cégnek is meg van már kötve a keze. „Az utóbbi három évben olyan magas szintűvé váltak a kiberbűnözők módszerei, hogy a támadás után gyakorlatilag lehetetlen helyreállítani az eredeti rendszert. Vagy a támadótól megkapjuk a dekódoló kulcsokat, vagy az adatok elvesznek” – tette hozzá Kmetty József.

A biztonsági mentés persze megoldás lehet, de nagyon sokan diszkekre másolják át az adatokat – apró szépséghiba, hogy ezzel a módszerrel a zsarolóvírust is átmásolja a vállalat. Ez a technika akkor persze működhet, ha valami más okból – tehát nem zsarolóvírus miatt – összeomlik a cég informatikai rendszere. Zsaroló támadásnál csak a régi, jó szalagos biztonsági mentés ér valamit.

Alapvetésnek számít szakmai körökben, hogy egy jól karbantartott informatikai biztonsági rendszerbe nem juthat be egy zsarolóvírus. Kmetty József szerint nem kellene óriási összegeket fordítania egy cégnek az IT-biztonságra, viszont tipikus hibának számít, hogy az eszközök korszerűsítését, valamint a rendszereik naprakészen tartását szinte mindenki megspórolja. Ma is rendszeresen visznek be a Kürt Zrt-hez olyan hordozókat a cégek, amelyeket már tíz éve használnak. És mivel rendszerint utólag, a támadás vagy az adatvesztés után okos az ember, a vállalatok is csak ekkor kezdenek el azon gondolkodni, hogy talán frissíteni kellene az akár egy évtizede is használt rendszereiket.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Oktatási intézményeket támogat a Telekom

Székesfehérvári, miskolci és budapesti technikummal kezdett együttműködést a Magyar Telekom a távközlési szakma népszerűsítése, a szakirányú képzés támogatása, valamint saját szakemberutánpótlásának érdekében. Az intézmények most több száz eszközt kapnak a távközlési vállalattól oktatási célokra....

Kevesebb adót kell fizetni a kriptovaluták után

Napjaink egyik állandó beszédtémája a kriptovalutákkal való kereskedés, az azokkal kapcsolatos ügyletek és az abból származó bevétel. Nemrég pedig megérkezett a törvénymódosítás, amely a kriptovaluták adózását szabályozza Magyarországon. A Process Solutions Kft. (PS) hazánk...
tőzsde

Kivárnak a cégek a részvénykibocsátásokkal

Világszinten rekorderedményeket értek el tavaly a tőzsdei bevezetések (IPO). Magyarországon is jelentős növekedés mutatott a nyilvános piac 2021-ben. A kiszámíthatatlan piaci körülmények miatt azonban az idei év első negyedévében már kevesebb volt az IPO...

Magyar közösségi piactér indul

A Kickstarternek és az Indiegogonak hála a közösségi finanszírozási forma évek óta világszerte népszerű és most megérkezett Magyarországra is. A Brancs az első hazai közönségre szabott online piactér, ahol az ország legújabb termék- és...

Így változtak online vásárlási szokásaink

Az online vásárolható szolgáltatások terén megváltoztak a szokásaink az elmúlt két évben: óvatosabban döntünk, átalakult a keresett szolgáltatások köre, miközben a döntés ideje egyre inkább az utolsó pillanatra tolódik, így előtérbe kerültek a last...

Egyre többet kérnek a munkavállalók

2020 óta évről évre 12 százalékot emelkedtek átlagosan a munkavállalói nettó bérigények Magyarországon. Ezzel párhuzamosan a cégek többsége is dolgozik a bérfejlesztéseiken a munkavállalóik megtartása érdekében, lekövetve az inflációt – derül ki a Profession.hu...

Közel félmilliárddal nő a streaming előfizetések száma

A 2021 és 2027 közötti időszakban közel félmilliárddal nő a streaming előfizetések száma a Digital TV Research friss előrejelzése szerint. A vizsgált időszak végére a Disney+ megelőzi a Netflixet. A prognózis szerint 2027-re 1,69...

Hosszú szünet után visszatér a Főzdefeszt

Még 2011-ben, a Mikszáth téren rendezték meg az első Főzdefesztet, az esemény is szerepet játszott abban, hogy beindult itthon a kézműves sörök forradalma. Hat év szünet után idén visszatér a rendezvény, június közepén a...

Minden patika! – Így kampányol Istenes Bence a Rossmannak

Új kampányt indított a Rossmann, amelynek gyártója és főszereplője Istenes Bence. A Rossmann futár-kampánnyal a cég azt a szolgáltatást népszerűsíti, amellyel az online felületükön vásárlók 5 órán belül hozzájuthatnak a megrendelt árukhoz Budapesten és...

Rekordáron kelt el két Star Wars plakát Budapesten

Hazai viszonylatban rekordáron kelt el a Falra fel! 7.0 plakátaukcióján több tétel is egy budapesti árverésen. Star Wars poszterért magyarországi teremárverésen ennyit korábban még senki sem fizetett: a kalapács egymillió-kétszázezer, valamint egymillió forintnál csapott...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Különleges dartsközvetítésre készül a Sport TV

Nagy fába vágja a fejszéjét a Sport TV és az Antenna Hungária kedd este a Hungarian Darts Show-n az MVM Arenában, hiszen olyan sportközvetítést láthat majd a közönség, amelyet magyar stáb még nem készített...

Oktatási intézményeket támogat a Telekom

Székesfehérvári, miskolci és budapesti technikummal kezdett együttműködést a Magyar Telekom a távközlési szakma népszerűsítése, a szakirányú képzés támogatása, valamint saját szakemberutánpótlásának érdekében. Az intézmények most több száz eszközt kapnak a távközlési vállalattól oktatási célokra....

Kevesebb adót kell fizetni a kriptovaluták után

Napjaink egyik állandó beszédtémája a kriptovalutákkal való kereskedés, az azokkal kapcsolatos ügyletek és az abból származó bevétel. Nemrég pedig megérkezett a törvénymódosítás, amely a kriptovaluták adózását szabályozza Magyarországon. A Process Solutions Kft. (PS) hazánk...
tőzsde

Kivárnak a cégek a részvénykibocsátásokkal

Világszinten rekorderedményeket értek el tavaly a tőzsdei bevezetések (IPO). Magyarországon is jelentős növekedés mutatott a nyilvános piac 2021-ben. A kiszámíthatatlan piaci körülmények miatt azonban az idei év első negyedévében már kevesebb volt az IPO...

Magyar közösségi piactér indul

A Kickstarternek és az Indiegogonak hála a közösségi finanszírozási forma évek óta világszerte népszerű és most megérkezett Magyarországra is. A Brancs az első hazai közönségre szabott online piactér, ahol az ország legújabb termék- és...
- Hirdetés -

Don't Miss

Várkonyi Balázs TOP25

Közös platformon

Várkonyi Balázs, eMAG-Extreme Digital, ügyvezető igazgató - Április közepén jelentették be, hogy összevonják a platformjaikat, és a jövőben az eMAG platformját használja a cég, az Extreme Digital vásárlóinak is erre kell váltaniuk. Miért volt szükség...

Hiszünk a versenyben

Takács Csaba, Alza.hu, ügyvezető igazgató - Mi jelentette a legnagyobb kihívást tavaly az Alza számára a magyar piacon? - A fő kihívást a fogyasztói kereslet váratlan és kiszámíthatatlan változásai jelentették, mindkét irányban: felfelé és lefelé is...

Mindent bevetünk

Ötszáz gép, húszezer munkatárs, ekkora lesz 2030-ra a Wizz Air. Radó András, a légitársaság senior cabin crew recrutiment managere beszélt többek között arról, hogyan toboroznak, illetve milyen nyárra számítanak.   - Nagyon komoly bővülés előtt áll...

A valódi értékek, valódi üzenetek építik igazán a márkát

Mottl-Molnár Orsolya, HEINEKEN Hungária, marketing- és kereskedelmi marketingigazgató   - Februártól irányítod a Heineken Hungária marketing és kereskedelmi marketing részlegét, közben az élet ismét furcsán alakult körülöttünk. Mennyire nehezíti meg, késztet változtatásra a szomszédos háborús helyzet? -...

A napi pénzügyeket régóta mobilról intézem

Yalcinkaya Veronika, a Raiffeisen Bank marketingigazgatója   - Februárban indult el az új sárga ajtós kampányotok, milyenek az eddigi visszajelzések, hogyan fogadta a piac, a fogyasztók? - Nagyon hittünk ebben a kampányban, és jól tettük. Az eddig...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Újabb Auchan áruházakban lehet majd használt ruhát venni

Éppen két hónapja vágott bele az Auchan Magyarország a jó minőségű, átválogatott, fertőtlenített használt ruhák forgalmazásába, ami olyan népszerű lett, hogy az eddigi hét áruház mellé ma újabb hat csatlakozik. Ezentúl Budakalászon, Óbudán, Fóton,...

Ökotudatos sorsjegyekkel rukkolt elő a Szerencsjáték Zrt.

Új, 100 százalékban újrahasznosított papír alapanyagból gyártott, környezetbarát sorsjegyeket vezetett be a Szerencsejáték Zrt., amelyre Magyarországon eddig még nem volt példa. Az Ökokaland sorsjegypár főnyereménye 50, illetve 75 millió forint.A Szerencsejáték Zrt. stratégiai céljaival...

Izgalmas ötletekkel tennék fenntarthatóbbá a jövőt a fiatalok

A program utolsó fázisára készülnek a Samsung x EdisonKids Megoldások a holnapért kihívás résztvevői, a zsűri tagjai szerint pedig idén is ígéretes ötleteket hoztak magukkal a fiatalok. Több mint 300 diák és tanár vett...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....