- Hirdetés -

Nehéz helyzetben vannak a karrierváltók

|

Karrierváltás történhet kényszerből a megváltozott piaci vagy személyes körülmények miatt, azonban sok szakembert a kíváncsiság, a tanulási igény, vagy a megszokott, már rutinszerű munkavégzésből való kiszakadás iránti vágy vezérel, esetleg a szakmai kiégés miatt kezdene bele valami újba. A munkakeresők fele nem szűkíti a lehetőségeit arra az iparágra, amelyben éppen dolgozik vagy dolgozott legutoljára, hanem más területeken is érdeklődik az elérhető pozíciók iránt, közel harmaduk pedig kifejezetten más szektorban keresi új állását.

A pályakezdők jellemzően azzal az elhatározással kezdenek bele karrierjükbe, hogy a lehető legtöbbet hozzák ki magukból a választott területen. A gyakorlatban azonban e kezdeti elképzelést gyakran karrierváltás szakítja félbe. A Profession.hu friss negyedéves reprezentatív kutatása rámutat, hogy az álláskeresők fele (49%) a saját ágazatán kívül elérhető pozíciók után is érdeklődik, harmada (32%) pedig pályát módosítana, ezért célzottan más szektor álláshirdetéseit böngészi.

Nem egyszerű a karrierváltás

Alkalmazottként nem egyszerű meglépni a váltást. A nagy cégeknél, multinacionális vállalatoknál több lehetőség nyílhat a házon belüli átképzésre és egy új munkakör megpályázására a munkáltató támogatásával, azonban a munkahelyváltással egyidőben a karrierváltás akadályokba ütközhet. „Számos pozícióra már kész szakembereket keresnek, akik azonos területről, azonos iparági ismeretekkel, friss gyakorlati tudással érkeznek és a beléptetést követően egyből munkára készek, így nincs szükség a betanításukra. Pozíció- és személyfüggő is, de hozzávetőlegesen egy évre van szükség ahhoz, hogy egy új kolléga a több éve ott dolgozó társaihoz hasonlóan, teljesen önállóan tudjon dolgozni” – magyarázza Szigeti Nikoletta, a Profession Services üzletágvezetője.

A hosszabb ideig tartó betanítás és átképzés megspórolását indukálja a jelenleg legfiatalabb munkavállalók piacra lépése is, akik rövidebb periódusokat töltenek egy adott munkahelyen, mint az előttük lévő generációk képviselői – mutat rá a Profession.hu korábbi felmérése. A mostani pályakezdők esetében minden ötödik válaszadó nyilatkozta, hogy nem tervez a mostani munkáltatójánál 10+ évig maradni. A Z generációs munkavállalók 18%-a mostanra már a negyedik munkahelyváltásán is túl van; (összehasonlításképpen: a náluk sokkal régebb óta dolgozó X generációs válaszadók 10%-a az első, további 10%-a pedig második munkahelyén dolgozik még mindig). A munkáltatók viszont szeretnék a leghatékonyabb munkaerőt megszerezni, akik betanulás helyett ezt a rövidebb időt a cég számára hasznos munkával töltik, ez pedig tovább szűkíti az átképzés támogatottságát vállalati oldalról.

Biztosan kész szakemberekre van szükség?

Érdemes azonban megfontolni, hogy biztosan megéri-e a toborzás és kiválasztás folyamatát mindössze azokra szűkíteni, akik a betöltendő pozícióhoz szigorúan meghatározott magasszintű szaktudással már rendelkeznek. „Ezzel a stratégiával sok olyan ígéretes jelöltet veszít a cég, akiknek ugyan szükséges még a szakmai átképzés, de megvan bennük a motiváció, a fejlődésre és a gyors tanulásra való hajlandóság, jól illeszkednek a cég szellemiségéhez és a csapathoz. A képesség alapú toborzás a hozzáállást, tanulási hajlandóságot, az attitűdöt, karizmát helyezi előtérbe a meglévő konkrét szakmai ismeretek helyett, amelyeket egy mentoring vagy alapos onboarding rendszerrel a belépés után pótolni lehet, támogatva az új kollégát ezek gyors elsajátításában” – tanácsolja Szigeti Nikoletta.

A motiváltság és tanulási hajlandóság, az új ismeretek iránti igény fontos tényezők egy optimális jelöltnél. Ha kizárólag olyan kollégát keres a cég, aki azonos iparágból, pozícióból érkezik, valószínűsíthetően olyanokkal találkozik, akik a magasabb bér miatt váltanak, és a mindennapi munkájukban, feladataikban sok évnyi tapasztalattal a hátuk mögött már nem feltétlenül lelik örömüket, így az új munkahely sem kecsegteti őket izgalmas kihívásokkal. Azonban egy rátermett, tehetséges pályaváltó esélyt kap az új terület kipróbálása, rövid távon ugyan nem ő lesz a leghatékonyabb, de hosszú távon motiválja a kíváncsiság, az új szakma elsajátítása, amely jó teljesítményre sarkallja.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Így nyitja meg a karácsonyi szezont a Coca-Cola

Az italgyártó arra ösztönöz mindenkit, hogy az ünnepi szezonban fordítsanak több figyelmet kapcsolataikra, továbbá elhozza a karácsonyi kamionját is, amit minden évben régóta várnak a hazai fogyasztók.A Coca-Cola számára a karácsony nem csupán egy...

Tovább nőtt a Telekom

A Magyar Telekom közzétette 2024. harmadik negyedévére vonatkozó, az EU által befogadott IFRS Számviteli Standardok szerinti konszolidált pénzügyi eredményeit. A negyedéves pénzügyi jelentés nem auditált értékeket tartalmaz az összes pénzügyi időszakra. Az összes bevétel...

TikTok-csatornát indított a Das WeltAuto

Tovább bővül a Porsche Hungaria használt autós üzletágának, a Das WeltAutonak a kommunikációs eszköztára: a társaság immár TikTokon is elérhető. Az elsősorban fiatalok körében népszerű platformon szórakoztató, látványos és használt autó vásárlással kapcsolatos edukációs...

A tartalomgyártás varázsa

Új név, új menedzsment, új stratégia – izgalmas változásokat jelentett be az UFA Produkció. A cég ügyvezető igazgatóival, Ute Biernattal és Ács Emesével beszélgettünk. (kiemelt fotón balra Ute Biernat, jobbra Ács Emese) - Két hete...

Megvannak az EBA nyertesei

A Magyar Public Relations Szövetség (MPRSZ) már hetedik alkalommal hirdette meg az Employer Branding Awardot, amelynek célja, hogy kiemelje a legjobb munkáltatói márkaépítő stratégiákat és kampányokat. Az idei díjazottak olyan projektekkel jelentkeztek, amelyek nemcsak...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

A Forma-1-ben debütál a KitKat

A világ egyik kedvenc csokoládéjaként ismert KitKat a száguldó cirkusz hivatalos csokoládészeletévé válik: a jövőre a 90. születésnapját betöltő csokoládémárka és a fennállásának 75. évfordulóját ünneplő Formula–1-es versenysorozat hivatalos együttműködése a 2025-ös szezonban indul.Jövő...

Black Friday: kihagyják a legjobb trükköket a vásárlók

Az európaiak rendkívüli erőfeszítéseket tesznek, hogy megtalálják a legjobb árakat, ám egy új kutatás rávilágít arra, hogy a Black Friday őrületébe keveredett vásárlók kihagyják azokat az alapvető trükköket, amelyekkel nagyokat lehet spórolni az ünnepi...

Fenntartható fejlődési stratégiát mutatott be a Xiaomi

Az ENSZ Éghajlatváltozási Keretegyezményében résztvevő államok konferenciáján (COP29), mint az év legjelentősebb klímacsúcsán a Xiaomi Corporation (továbbiakban „Xiaomi” vagy a „Csoport”) – a fogyasztói elektronikai termékek és okoseszközök globális, vezető gyártója, amely az Internet...

Új áruházakat nyitott az Euronics

Jelentős fejlesztésekkel és új forgatókönyvvel fordul rá az ünnepi szezonra az Euronics. November közepéig két új áruház nyílt Dunaharasztiban és Kecskeméten, de jelentősen bővül az átvevőpontok száma is. A műszaki cikkeket, szórakoztatóelektronikai termékeket forgalmazó...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Black Friday: így lehet olcsóbb az ajándékozás

Kezdjünk el időben felkészülni a karácsonyra, és használjuk ki a novemberi kedvezményeket: így pénzt és időt takaríthatunk meg, emellett a vásárlás is kevesebb stresszel jár. Ráadásul most az aktuális projektjeinkhez, például barkácsoláshoz, felújításhoz vagy...

Így nyitja meg a karácsonyi szezont a Coca-Cola

Az italgyártó arra ösztönöz mindenkit, hogy az ünnepi szezonban fordítsanak több figyelmet kapcsolataikra, továbbá elhozza a karácsonyi kamionját is, amit minden évben régóta várnak a hazai fogyasztók.A Coca-Cola számára a karácsony nem csupán egy...

Tovább nőtt a Telekom

A Magyar Telekom közzétette 2024. harmadik negyedévére vonatkozó, az EU által befogadott IFRS Számviteli Standardok szerinti konszolidált pénzügyi eredményeit. A negyedéves pénzügyi jelentés nem auditált értékeket tartalmaz az összes pénzügyi időszakra. Az összes bevétel...

TikTok-csatornát indított a Das WeltAuto

Tovább bővül a Porsche Hungaria használt autós üzletágának, a Das WeltAutonak a kommunikációs eszköztára: a társaság immár TikTokon is elérhető. Az elsősorban fiatalok körében népszerű platformon szórakoztató, látványos és használt autó vásárlással kapcsolatos edukációs...

A tartalomgyártás varázsa

Új név, új menedzsment, új stratégia – izgalmas változásokat jelentett be az UFA Produkció. A cég ügyvezető igazgatóival, Ute Biernattal és Ács Emesével beszélgettünk. (kiemelt fotón balra Ute Biernat, jobbra Ács Emese) - Két hete...

Don't Miss

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...

Új márkaigazgatókkal erősít a Porsche Hungaria

Szervezeti és személyi változások a Porsche Hungaria menedzsmentjében. Az előremutató változások legfőbb célja a vállalat működési hatékonyságának továbbfejlesztése.ONE.fleet elnevezés alatt egyesítésre kerül az importőri flotta és a közületi autóértékesítés. Az új osztály vezetőjének Németh...

Összeültek a legnagyobb PR-esek

Október közepén Szekszárdon találkozott a PR-szakma krémje. Neves ügynökségek ügyvezetőitől és munkatársaitól, egyetemek kommunikáció szakos oktatóitól, továbbá hazai és külföldi hallgatóitól, valamint az MPRSZ örökös tagjaitól volt hangos a borvidék a FERLING, a PTE...