A hazai vásárlók kifejezetten keresik a karácsonyi időszakot megelőző leárazásokat, és annak a jelenségnek is örülnek, hogy az eredetileg egy napra – november negyedik péntekére – időzített esemény manapság több napig vagy akár hétig is eltart. Az Euronics Műszaki Áruházlánc megbízásából a Reacty Digital közvéleménykutató mérte fel a magyar felnőtt lakosság Black Friday akciókkal kapcsolatos várakozásait.
A kutatás tanúsága szerint a Black Fridayt ismerők több mint fele (55%) keresi az időszak során meghirdetett akciókat, nyolcada (13%) pedig külön időt fordít arra, hogy levadássza a legjobb lehetőségeket. Utóbbi különösen jellemző a 30-44 évesekre, a kisgyermekkel otthon lévő szülőkre, illetve a gyermeket nevelőkre általánosságban is. Az is elmondható, hogy a Black Friday a férfiak körében népszerűbb, a férfiak 60 százaléka keresi ezeket az akciókat. A legidősebb korosztály tagjai viszont kevésbé érdeklődnek a Black Friday akciók iránt.
A visszatérő vevők száma kifejezetten magas, hiszen azon vásárlók négyötöde (82%), akik a tavalyi Black Friday idején vettek termékeket, idén is keresni fogják a leárazásokat. A közvélekedéssel ellentétben tehát egy-egy az időszak során indított, jól megtervezett, valóban hasznos akció egy márka hosszútávú megítélését is meghatározhatja, márkahű fogyasztókat teremtve ezzel.
A megkérdezettek közel fele (49%) tervez valamit vásárolni idén a Black Friday során, a vásárlást tervezők hetede (14%) pedig minden karácsonyi ajándékot ezen időszak során szerezne be. A 18-29 évesek, az alacsony jövedelműek, illetve a kisebb településeken élők átlag feletti arányban terveznek így tenni. A felmérésben részt vevők kétötöde (39%) az ajándékoknak csak egy részét szeretné ekkor megvenni, míg tizedük (9%) inkább máskorra hagyja a karácsonyi ajándékok beszerzését. A korábbi Black Friday vásárlók fele is úgy kalkulál, hogy a karácsonyi ajándékvásárlást kisebb-nagyobb mértékben, de erre az időszakra időzítse. Tízből négy (38%) Black Fridaykor vásárlást tervező nem döntött még a karácsonyi bevásárlásról, főként a 60 év felettiek és a budapestiek bizonytalanok e tekintetben.
A Black Fridayt ismerők bő harmada (36%) örül annak, hogy több ideje van kedvezményesen vásárolni, tizede (9%) szerint pedig akár még hosszabb is lehetne ez az időszak. Ez leginkább a legfiatalabb korosztályra jellemző. A tavaly vásárlók és az idén ezt tervezők több mint fele is értékeli, hogy nem csak egy napja van akciósan vásárolni. Részükről akár még hosszabb is lehetne a Black Friday.
„Az Euronicsnál azt tapasztaljuk, hogy a vásárlók többsége keresi a hosszabb leárazási időszakot az ünnepek előtt. Mi éppen ezért, és természetesen a járványügyi helyzetre való tekintettel is, amellett döntöttünk, hogy hosszabb ideig adunk lehetőséget és teret a biztonságos vásárlásnak. Azt szeretnénk, ha a Black Friday egyben „fair” friday is lenne. Számunkra fontos, hogy a meghirdetett kedvezmények valósak legyenek és megfelelő árukészlettel indítsunk akciókat” – mondta el Fazekas Bálint, az Euronics ügyvezetője a cég Black Friday időszakkal kapcsolatos stratégiájáról.
Az Euronics felmérése a Reacty Digital 2021. szeptemberi VeVa online panel omnibusz kutatás részeként készült el. Az 1000 fős elemszámú kutatás a 18-79 éves lakosságra nézve reprezentatív a nem, életkor, iskolai végzettség és régiós besorolás szerint.