- Hirdetés -

Nem forgatta fel az ingatlanpiacot a járvány

|

- Hirdetés -

Az újépítésű ingatlanok és vidék térnyerése, csökkenő forgalom, valamint az ingatlanárak növekedésének tovább mérséklődése jellemezték az elmúlt év magyarországi ingatlanpiacát. A KSH legfrissebb, 2020. IV. negyedévét is vizsgáló lakásárindexe alapján a koronavírus járvány hatása kimutatható, de alapjaiban nem forgatta fel sem a hazai, sem az európai ingatlanpiacot. Az OTP Ingatlanpont szakértői az elmúlt év ingatlanpiaci folyamatait és a jövő kilátásait vizsgálják.

Bár a számadatok egyelőre előzetesek és még változhatnak, figyelemre méltó, hogy a KSH legfrissebb, 2020. IV. negyedévének adatait is feldolgozó lakásárindexe alapján az elmúlt évben negyedévenként ugyan felváltva csökkentek és növekedtek az árak, de az éves árszínvonalat vizsgálva összességében nem mérhető csökkenés 2019-hez képest.

A KSH által eddig feldolgozott adásvételek alapján a használt lakások éves, tiszta árindexe 2020-ban 3,4 százalékos, míg az új lakások esetében 11 százalékos növekedést mutat.

A lakóingatlanok forgalma ugyanebben az időszakban 13 százalékkal csökkent a 2019-es, hasonló feldolgozottságnál mérthez képest, ami alapján nagyjából 135 ezer tranzakció jöhetett létre 2020-ban. Összehasonlításként, a 2008-ban berobbant gazdasági világválságot követően egy év alatt 40 százalékos, és öt éven át tartós csökkenés ment végbe az ingatlanpiacon.

„A piac törvényszerűsége, hogy a pozitív és negatív előjelű folyamatokat is először a kereslet változása jelzi, majd ezt időben késleltetve követi az árszint módosulása. Az elmúlt évben csökkent a forgalom, amit időben elcsúszva, vélhetően csak 2021-ben követett volna az árak csökkenése, ám az év elején elindult otthonteremtési támogatások hatására a forgalom ismét növekedni kezdett. Elképzelhető tehát, hogy országos átlagban, éves alapon még egy darabig nem lesz negatív előjel az árváltozás mutatója előtt, azaz lényegében a koronavírus járványt megúszhatjuk árcsökkenés nélkül. Ugyanakkor előre nem látható tényező, hogy az ingatlanhitel moratórium lejárata után mennyire fog megnövekedni a kínálat és ez milyen hatással lesz az ingatlanárakra” – mondta Valkó Dávid az OTP Ingatlanpont vezető elemzője.

A forgalom visszaesése leginkább a használt lakások második negyedéves 28 százalékos csökkenésén mutatkozik meg, míg az újépítésű ingatlanoknál számottevő változás nem kimutatható.

Egyre drágább az újépítésű

A KSH adatai alapján 2020-ban 15 ezer lakást építettek értékesítési céllal, ami közel 25 százalékos emelkedés 2019-hez képest. Hozzá kell tenni azt is, hogy a 27 százalékos lakásáfa tavalyi újbóli bevezetése ellenére ezeknek az adásvételeknek a számottevő része még az 5 százalékos áfa igénybevételével valósult meg.

2020 az új és használt ingatlanok árainak alakulásában is változást hozott. Míg korábban ezek árváltozása jellemzően együtt mozgott, addig a tavalyi évben a használt lakások áremelkedése megtorpant, az újlakások ára viszont további folyamatos növekedést mutatott. Az elmúlt év első negyedévének kiugró, 8,1 százalékos emelkedése után ugyan lassult a növekedés, de éves szinten a koronavírus járvány ellenére is 11 százalékos áremelkedést regisztráltak az újlakások piacán.

„Az újlakások árának folyamatos növekedése több okra is visszavezethető. Magyarországon a lakásállomány megújulási rátája relatíve alacsony, azaz a meglévő állományhoz képest még mindig kevés lakás épül. Emellett az építőanyagok és munkabérek terén tapasztalható robbanásszerű áremelkedés, az energetikai szabályozások szigorítása, és az építési telkek – keresletélénkülést követő – növekvő árai miatt emelkednek a beruházók költségei, míg a keresleti oldalon az újépítésű ingatlanok az elérhető állami támogatások miatt is különösen népszerűek. Amíg ezek a tényezők nem változnak, addig az újlakás árak további növekedése várható, amit a használt lakások árai is követhetnek. Kérdés ugyanakkor, hogy ez a látványos bővülés az újlakások piacán akkor is fennmarad-e, ha az állami támogatások megszűnnek és az, hogy a lakásfelújítási támogatás mekkora lökést ad a használt ingatlanok piacának” – tette hozzá Valkó Dávid az OTP Ingatlanpont vezető elemzője.

A főváros és vidék külön utakon járnak

A budapesti és vidéki piac szétválása már évekkel korábban megindult, s a 2020-es piaci adatokban is megfigyelhető. Míg Budapesten és a nagyvárosokban jobban visszaesett a forgalom, addig vidéken, s ezen belül is a falusi CSOK-ra jogosult kistelepüléseken csak mérsékelt visszaesés figyelhető meg. A Balaton iránti kereslet növekedést jelzi, hogy a tó körüli települések újlakás-árszintje 2020 folyamán meghaladta a nagyobb vidéki városokét, egyúttal némely budapesti kerületekét is.

Az eddig feldolgozott adatok alapján 2020-ban folytatódott Budapest immár ötödik éve tartó súlyvesztése a lakáspiacon; a fővárosban csupán az összes használt lakóingatlan 17 százalékát értékesítették, ugyanakkor a községek aránya nőtt és meghaladta a 30 százalékot, míg a város ingatlanok aránya 2019-hez képest nem változott. 2020-ban a lakóingatlan piac földrajzi összetétele is megváltozott, míg a keleti országrészek forgalma 40-ről 45 százalékra nőtt, a főváros és Pest megye részesedés ugyanennyivel csökkent, 29-ről 24 százalékra.

A magyarországi folyamatok nem kivételesek

Az, hogy a koronavírus járvány nem hozta el az ingatlanárak jelentős mértékű csökkenését, európai szintű jelenség, az EUROSTAT adatai alapján a járvány alatt is növekedtek az ingatlanárak az Európai Unió tagállamainak döntő többségében. A 2015-ös bázisévvel összehasonlítva, az EU tagállamaiban 2020. IV. negyedévében a lakáspiaci árindex 129 százalék volt – Magyarország továbbra is élen áll 178 százalékkal –, és valószínűleg a járvány lecsengésével sem várható az árak csökkenése.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Itthon is elérhetőek az Amazon képzései

Magyarországon elsőként szerzett hivatalos Amazon Web Services Training Partner címet a Training360. Az oktatócégnél így mostantól elérhetőek az Amazon Web Services felhő-alapú szolgáltatásaihoz kapcsolódó tréningjei, valamint a nemzetközi AWS vizsgák is megszerezhetőek. Az Amazon Web...

Így állnak a szülők a videójátékozáshoz

A magyar szülők fele semlegesen áll a videójátékozáshoz, lát benne jót és rosszat is, kétharmaduk szerint pedig a videójátékozásban gondtalanul el lehet merülni. A gyermekük játékfüggőségétől ugyan valamelyest tartanak, ugyanakkor jó lehetőséget látnak benne...

Schwarzeneggerrel jön a Szuperhősképző

Magyarországon a Minimax mutatja be elsőként Arnold Schwarzenegger első animációs sorozatát, amelyben róla mintázták a főhős figuráját, míg a gyártók Schwarzenegger és Stan Lee produkciós cégei. A 26 részes sorozat címe: „Stan Lee...

Pályázatot hirdettek az e-kereskedelem kutatására

A magyar digitális kereskedelem helyzetét felmérő és bemutató kutatás lefolytatására írt ki pályázatot a Digitális Kereskedelmi Szövetség (DKSZ), amelyre piackutató cégek jelentkezését várják. A kutatás célja, hogy átfogó képet adjon a digitális kereskedelem helyzetéről,...

Válságállónak bizonyultak az óriásvállalatok

Bár Közép- és Kelet-Európa 500 (CEE Top 500) legnagyobb vállalatának árbevétele 2020-ban - az előző évhez képest 3,3 százalékkal 667 milliárd euróra csökkent, az érintett cégek jól alkalmazkodtak a járványhelyzethez. Az összesített forgalom...

Ezek lehetnek az idei karácsony slágerei

Előzetes becslések szerint idén is rendkívül magas, 20 százalék körüli lesz az e-kereskedelem bővülése, a statisztikák viszont azt mutatják, hogy jelentős változás állt be a legkeresettebb termékkategóriákat illetően az ünnepek előtt. A Webshippy által...

Nem kapkodnak a fogyasztók az 5G-ért

A felhasználóknak egyelőre nem sürgős átállni az 5G-s technológiára – derül ki a Deloitte felméréséből. Egyfelől elégedettek aktuális szolgáltatójukkal, másfelől egyelőre várat magára az 5G legizgalmasabb aspektusai és az ezek által tökéletesedő alkalmazási lehetőségek...

Kiderült, melyek a legnépszerűbb reklámok

Míg globális szinten a valós élethelyzeteket bemutató és egészség témájú reklámok, addig a magyar fogyasztók körében a humoros reklámok a legnépszerűbbek, mely egyébként megfelel a kelet- és közép-európai régióban mért átlagnak – derül ki...

Nagy a türelmetlenség a fiatalokban

Szili Tímea Futureal Group & Cordia Group, marketing- és kommunikációs igazgató   - Kicsivel több mint két hónapja nyílt meg a Futureal Group & Cordia Group fejlesztésében megvalósult Etele Plaza, mennyire váltotta be eddig a hozzá fűzött...
Fischer Gábor TV2

Több saját gyártású tartalom kábelen

Jelenleg is látható hétköznap esténként a Mintaapák, dolgozunk a Doktor Balaton folytatásán, a Pepe című új sorozatunk forgatását pedig néhány hete fejeztük be – mutatja be Fischer Gábor, a TV2 Csoport programigazgatója, hogy jó...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Nagyon pörögnek a panellakások az ingatlanpiacon

A KSH legfrissebb statisztikái alapján 2020-ban a használt lakóingatlanok közül a panellakások forgalma csökkent a legkisebb mértékben. Az árakat tekintve, míg a tavalyi első három negyedévben alig 4 százalékos növekedés jellemezte a lakótelepi ingatlanokat,...

Itthon is elérhetőek az Amazon képzései

Magyarországon elsőként szerzett hivatalos Amazon Web Services Training Partner címet a Training360. Az oktatócégnél így mostantól elérhetőek az Amazon Web Services felhő-alapú szolgáltatásaihoz kapcsolódó tréningjei, valamint a nemzetközi AWS vizsgák is megszerezhetőek. Az Amazon Web...

Így állnak a szülők a videójátékozáshoz

A magyar szülők fele semlegesen áll a videójátékozáshoz, lát benne jót és rosszat is, kétharmaduk szerint pedig a videójátékozásban gondtalanul el lehet merülni. A gyermekük játékfüggőségétől ugyan valamelyest tartanak, ugyanakkor jó lehetőséget látnak benne...

Schwarzeneggerrel jön a Szuperhősképző

Magyarországon a Minimax mutatja be elsőként Arnold Schwarzenegger első animációs sorozatát, amelyben róla mintázták a főhős figuráját, míg a gyártók Schwarzenegger és Stan Lee produkciós cégei. A 26 részes sorozat címe: „Stan Lee...

Pályázatot hirdettek az e-kereskedelem kutatására

A magyar digitális kereskedelem helyzetét felmérő és bemutató kutatás lefolytatására írt ki pályázatot a Digitális Kereskedelmi Szövetség (DKSZ), amelyre piackutató cégek jelentkezését várják. A kutatás célja, hogy átfogó képet adjon a digitális kereskedelem helyzetéről,...
- Hirdetés -

CMO

A kitaposott út biztonsága illúzió

Takács Borbála Adevinta Hungary, marketingigazgató   - Több évtizedes ügynökségi múlt után most ügyféloldalon folytatod. Miért döntöttél a változtatás mellett? - A váltás gondolata régóta érlelődött bennem. Húsz évet töltöttem ügynökségi oldalon, ez nagyon hosszú idő, ami rengeteg...

Most még tart a „történelmet írunk éppen” katarzisa

Szauter Zsolt eMAG és Extreme Digital, marketingigazgató   - Nagyon pörög itthon az online vásárlás, milyen élmény volt ebben a közegben átvenni a legnagyobb hazai e-kereskedelmi cég marketingjének irányítását? - Természetesen büszke vagyok arra, hogy engem választottak erre...

Kiemelt szerepe volt és lesz az online kommunikációnak

Blaumann Debóra foodpanda, marketingigazgató - Milyen kampánnyal készültetek a NetPincérről foodpanda névre történő váltásra, mire lehet számítani? - Egy igazi 360 fokos, integrált kampányt tervezünk a márkaváltás támogatására - ahol és amilyen formában csak lehet szeretnénk...

Sikerült megválaszolni a Covid-szülte kihívásokat

Szalkai Réka Mastercard, marketingigazgató - Melyik volt az a könyv vagy film, ami az elmúlt időszakban a legnagyobb hatással volt önre? - Simon Sinekkel nemrég volt szerencsém együtt dolgozni. Igazi élmény volt nemcsak az előadása és azt...

Fontos a márka szerepének megtalálása

Juhász Péter Tibor Vodafone, márkaigazgató - Mire a legbüszkébb, ha 2020 márciusáig visszatekint? - Agárdi Szilvivel, a látássérült énekesnővel, Majkával és Téglás Botival, a fiatal hegedűtehetséggel készített több hónapos, komplex Red-kampányunkra, amely valós emberek valós történetein...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Csomagolásaival zöldít a Zewa

A Zewa csökkenti a csomagolásai szén-dioxid-lábnyomát amelyet úgy érnek el, hogy műanyag kiszereléseikben 33 százalékos fogyasztás utáni újrahasznosított (PCR) műanyagtartalmat vezetnek be. A Zewa számára kiemelt jelentőséggel bír a korlátozott erőforrások maximális kihasználása és...

Erdőtelepítési programot támogat az OMV

Az OMV Hungária Kft. az Országos Erdészeti Egyesülettel közös akciót indított: ennek keretében az áprilisi Föld napjától kezdődően olyan vouchereket lehet vásárolni a töltőállomásokon, amelyek 1-1 facsemete magyarországi elültetésének és későbbi ápolásának költségét fedezik....

Jövő héten jön a Planet Budapest

Egy tökéletes világban minden, ami egészséges, egyben fenntartható is – a valóságban ez azonban távolról sincs így. De vajon hogyan élhetünk egészséges életet úgy, hogy a fenntarthatóságról sem feledkezünk meg? Mit tehetünk, ennek érdekében...

DATA