- Hirdetés -

Nem mindegy, miket osztunk meg karácsonykor a közösségi médiában

|

- Hirdetés -

A karácsonyfa előtt pózoló család, unboxing videók és csúnya pulcsiba öltöztetett gyerekek: a karácsonyhoz közeledve nem csak az üzleteket lepik el a karácsonyfák, ajándékok és a vidám kiegészítők, hanem a közösségimédia-felületeinket is. Természetes, hogy a legszebb pillanatainkat szeretnénk másokkal is megosztani, az óvatlan posztolás azonban számos veszélyt rejthet. A tudatos tartalommegosztáshoz Koren Balázs, a Yettel ProSuli programjának szakmai vezetője ad tanácsokat.

A Yettel friss, országos reprezentatív kutatásából kiderült, hogy szinte minden 18-69 év közötti magyar használ valamilyen közösségimédia-alkalmazást, és kétharmaduk az ünnepek alatt sem változtat a hétköznap megszokott szokásain. Tízből heten osztanak meg karácsonyi témájú social media tartalmakat – többségük saját Facebook-profilján –, és a posztolók csaknem fele (48%) az ünnep előtti napokban teszi ezeket közzé. Szenteste posztolnak a legkevesebben (31%), de tízből négyen december 25-én és 26-án is aktívak. A közösségimédia-felületeket használók kétharmada egyetért azzal, hogy akár veszélyeket is rejthet magában, ha túl sok tartalmat osztanak meg az ünnepek kapcsán. A Yettel szakértője most konkrét tanácsokkal segít abban, hogyan posztoljunk tudatosan.

Ellenőrizzük, hogy kik láthatják a tartalmainkat

Alapvetés, hogy „ami egyszer az internetre felkerül, az ott is marad”. Ezt bármilyen személyes információ közzététele során fontos szem előtt tartani, és eldönteni, hogy kivel osztunk meg pillanatokat a hétköznapjainkból. A social media felületeken lehetőség van beállítani, hogy ki láthatja a megosztott tartalmainkat. Platformtól függően akár teljesen privát is lehet a profilunk, illetve akár specifikus listákat is létrehozhatunk a családunknak, barátainknak, és az egyes tartalmak esetében eldönthetjük, hogy azt ki láthatja. Ezeket a beállításokat érdemes minden applikáció felületén külön ellenőrizni.

Mindig kérjünk engedélyt a képen szereplőktől

Apa, anya, gyerekek, nagyszülők – ismerős a sokszereplős családi portré a neten? Nem mindenki örül, ha az internetre kikerül egy róla készült fotó, ezért ha közös fotót osztunk meg bármilyen felületen, mindig kérjünk engedélyt a képen szereplőktől. Ez a gyerekekre is vonatkozik: a szülők, rokonok sokszor meghozzák ezt a döntést a gyerekek helyett, ami aztán évek múltán kellemetlen helyzeteket okozhat. Ha más gyermekéről van szó, mindenképp kérjük ki a szülők engedélyét. Ez nem csak egy szimpla gesztus, hanem az illető személyiségi jogait is védi – hiszen mi sem biztos, hogy örülünk neki, ha a munkatársaink vagy ismeretlenek látják a meghitt ünnepi pillanatainkat.

„Ráadásul a digitális fotók rengeteg ún. metaadatot tárolnak, például hogy milyen készülékkel vagy hogy pontosan hol készült. Egy ilyen fotó publikálásával tehát nemcsak azt árulhatom el, hogy én hol vagyok vagy voltam éppen, hanem a képen szereplők tartózkodási helyét is. A közösségi oldalak többsége a metaadatokat eltávolítja, de ez nem jelenti, hogy vakon lehet posztolni, és érdemes átgondolni, hogy például megadjuk-e, hol készült a fotó” – hívja fel a figyelmet Koren Balázs.

Kiskorúakról ha lehet, ne töltsünk fel képet

Míg a felnőttektől könnyen kérhetünk engedélyt egy-egy tartalom közzétételére, addig a gyerekek nincsenek ebben a döntési helyzetben, pedig ők lehetnek a leginkább veszélyben, nem csak a személyes adatok nyilvánosságra kerülése miatt, de egy kép vagy videó akár későbbi piszkálódásnak is táptalaja lehet.

„Mindenkinél más-más a szokás karácsonykor, például vannak, akik kiöltöznek, vannak, akik nem. A gyerekek ezt hamar felismerik, és egy ilyen jelentéktelennek tűnő különbség miatt is elindulhat a csúfolódás. Egy másik kérdés lehet még, hogy ki milyen ajándékot kapott. Nem csak a mi gyerekünket, de másét is védhetjük a piszkálódástól azzal, ha ezek az információk nem kerülnek ki a közösségi médiába” – mondta el a szakértő, aki pedagógusként és családapaként is rálát a gyerekek médiahasználati szokásaira. Amennyiben mégis szeretnénk valamilyen örömteli közös pillanatot közzétenni, mindenképp csak a családi és a közeli barátainkat tartalmazó csoportokkal osszuk meg azt, de az is jó megoldás lehet, ha a gyerekeket úgy fotózzuk, hogy az arcuk nem látszódik teljesen a képen.

Figyeljünk a részletekre

Az otthonunkban készült tartalmakra érdemes úgy tekinteni, mintha beengednénk valakit a lakásba. Biztosan szeretnénk, ha idegenek látnák a nappalinkat, az értéktárgyainkat, vagy ha egy kerti fotóból be tudnák azonosítani, hol élünk? Egy fotó vagy videó sok részletet elárulhat az életünkről és a vagyoni helyzetünkről, éppen ezért szenteljünk fokozott figyelmet a kép hátterére is, hogy szerepel-e rajta valamilyen érték, vagy egy elkapott, kellemetlen családi pillanat, ami később akár konfliktushoz is vezethet.

Ne osszuk meg, hogy mikor utazunk el

Sokan utaznak el az ünnepek alatt otthonról, legyen az a vidéki rokonok meglátogatása, vagy egy külföldi kiruccanás, és a Yettel kutatása szerint a két ünnep között is vannak, akik felkerekednek: a magyarok közel fele (44%) tervez ilyenkor családlátogatást, barátokkal közös programot, valamint 9% belföldi, 3% pedig külföldi pihenést. Ilyenkor természetes, hogy a közös élményeinket, családi összejöveteleket másokkal is szeretnénk megosztani, azonban ebben az időszakban erre is érdemes fokozott figyelmet szentelni. Az persze nem feltétlenül életszerű, hogy soha ne posztoljunk ezekről az élményekről, csak utólag, de érdemes átgondolni, hogy biztosan szeretnénk-e valós időben a világ elé tárni, hogy mikor hagyjuk őrizetlenül a lakást.

És ne feledjük: a felhőtlen ünnepléshez nem árt, ha egy rövid időre félretesszük a közösségi médiát és egymásra figyelünk, a megosztást pedig a későbbiekre hagyjuk.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Jó hír az Auchan vásárlóinak

Tavasszal a Munch is bekerült az Auchan élelmiszermentő folyamatába. Kezdetben két hipermarkettel indultak, de a munkatársak lelkesedésének, valamint a munch csomagok sikerének köszönhetően jóval a tervezett időpont előtt bevezették és mostanra már az összes...

Új évaddal folytatódik a népszerű sorozat

Két saját gyártású produkció is debütál a pünkösdi hétvégén a Spektrum Home-on és a Spektrumon. Az Álomkertek harmadik évada bemutatja a publikum számára gyakran rejtett magyar ékszerdoboz-kerteket, míg a Mesterségek memoárja tisztelgés az évszázados...

Megdobta a repülőjegy-foglalásokat az EB

Stuttgartba átlagosan 60 ezer Ft-ba kerül egy repülőjegy az Eb alatti időszakra Magyarországról. A 2024-es labdarúgó-Európa-bajnokság miatt 59 százalékkal több magyar repül Németországba, mint tavaly ugyanebben az időszakban a Kiwi.com foglalási adatai alapján. Az...

Tisztújítás és új projektek az MMSZ-nél

Tisztújító közgyűlést tartott a héten a szakma meghatározó szervezete, a Magyar Marketing Szövetség (MMSZ), amelyen a tagok kibővült, immár 18 tagú Elnökséget választottak. A szervezet a jövőben területen tervezi erősíteni jelenlétét, az egyik az...

A lottózás új szintje és digitalizáció a Business Lounge-ban

A Business Lounge legfrissebb adásában az első Posta Lottózó megnyitásáról, a lottóturizmusról, a kereszt- és felülértékesítésről mesélt Bánhegyi Zsófia, a Szerencsejáték Zrt. kereskedelmi igazgatója és Nemes Gábor György, a Magyar Posta Zrt. lakossági értékesítési...

Gyorsított a Vodafone

A Vodafone Magyarország hálózatfejlesztési stratégiájának részeként 2024 végéig országosan az állomások 40 százalékán végez kapacitásbővítést, ami a hívásminőséget és a letöltési sebességet is jelentősen javítja. A hálózatfejlesztési programnak köszönhetően többek között Debrecenben, Miskolcon, Veszprémben,...

Limitált kiadású sörkollekcióra licitálhatnak a focirajongók

A Liverpool FC legendás menedzserének, Jürgen Klopp távozásának alkalmából a Carlsberg összefogott az ERDINGER Weissbräuval, és közösen kiadtak egy limitált szériás ünnepi sört – minden hivatalos meccsére egy palackkal, amelyet a Vörösök kispadján töltött.Összesen...

Egyre több vállalat hazudja magát zöldebbnek

Globálisan a negyedik legjelentősebb bűnözési forma a környezeti bűnözés, és évről évre tovább nő. A környezeti visszaélések egyik esete, a zöldmosás a vizsgált cégek 7 százalékánál már előfordult, vagyis amikor a környezetkárosító vállalatok magukat...

Változások a Central Médiacsoportnál

Magyarország egyik legnagyobb független médiavállalata, a Central Médiacsoport folytatja szervezeti átalakulását, amelynek célja a kiadó versenyképességének növelése, valamint a kelet- és közép-európai terjeszkedés. Július 1-től csatlakozik a vállalat felsővezetéséhez Petr Bednar, aki korábban Csehország...

Fesztiválozik az Auchan

A pünkösdi hétvégén a Jazzy Fesztiválra, nyáron pedig az EFOTT-ra települ ki az Auchan. Előbbin sajt- és tapastálak mellett boros standdal, utóbbin pedig a fesztivál hivatalos boltjaként lesz jelen. Az Auchan szakértői szerint a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Zenés program várja a gyerekeket

A Müpa különleges izgalmakkal készül május utolsó vasárnapjára a legifjabbaknak: május 26-án a Müpa Gyermeknapon ingyenes koncertek, mesés-táncos előadások, rengeteg kreatív és zenés foglalkozás, valamint sok-sok játék várja az egész családot bent az épületben...

Jó hír az Auchan vásárlóinak

Tavasszal a Munch is bekerült az Auchan élelmiszermentő folyamatába. Kezdetben két hipermarkettel indultak, de a munkatársak lelkesedésének, valamint a munch csomagok sikerének köszönhetően jóval a tervezett időpont előtt bevezették és mostanra már az összes...

Új évaddal folytatódik a népszerű sorozat

Két saját gyártású produkció is debütál a pünkösdi hétvégén a Spektrum Home-on és a Spektrumon. Az Álomkertek harmadik évada bemutatja a publikum számára gyakran rejtett magyar ékszerdoboz-kerteket, míg a Mesterségek memoárja tisztelgés az évszázados...

Megdobta a repülőjegy-foglalásokat az EB

Stuttgartba átlagosan 60 ezer Ft-ba kerül egy repülőjegy az Eb alatti időszakra Magyarországról. A 2024-es labdarúgó-Európa-bajnokság miatt 59 százalékkal több magyar repül Németországba, mint tavaly ugyanebben az időszakban a Kiwi.com foglalási adatai alapján. Az...

Tisztújítás és új projektek az MMSZ-nél

Tisztújító közgyűlést tartott a héten a szakma meghatározó szervezete, a Magyar Marketing Szövetség (MMSZ), amelyen a tagok kibővült, immár 18 tagú Elnökséget választottak. A szervezet a jövőben területen tervezi erősíteni jelenlétét, az egyik az...

Don't Miss

A jó ötleteket nem büdzsében mérik – interjú Sárospataki Alberttel

Az idén tízéves online számlázó, a Billingo vihette haza az Év Vállalata díjat a kilencedik Marketing Diamond Awardsról. Az elsősorban mikro-, kis- és középvállalkozásokat támogató cég ügyvezetőjét, Sárospataki Albertet kérdeztük a pályázataikról, a Billingo...

Morálisan jót tenni üzletileg is kifizetődő

„Aligha tekinthető felelősségvállalásnak - és etikusnak - az, amikor egy tízmilliós költségvetésű imázskampányt tessék-lássék „bekoszolunk” egy kis kutyasétáltatással” - nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak Dr. Pintér Dániel Gergő, a BioTechUSA-cégcsoport vállalati kommunikációs, PR és CSR...

Keressük a legújabb technológiai megoldásokat – interjú Losonczi Balázzsal

A hatékonyság nem elsősorban pénz, sokkal inkább szakmai felkészültség kérdése – vallja Losonczi Balázs, a Pentacom ügyvezetője. A 2001-ben alapított digitális ügynökség lett az idei Marketing Diamond Awardson az Év Ügynöksége, ezzel kapcsolatban kérdeztük...

Fontos, hogy megőrizzük az önbizalmunkat – interjú Samu Zsófiával

Mire van szükség a karrier és a magánélet egyensúlyának megteremtéséhez, mennyire egyenlőek a nők és a férfiak karrierépítési lehetőségei Magyarországon – többek között ezekről kérdeztük Samu Zsófiát. A Samsung Electronics márkakommunikációs vezetője beszélt arról...

Elképesztő támogatást nyújthat a család – interjú Holló Mártával

Kihívásokat hozhat egy karrierútban a gyerekvállalás, a női szerepek mindennapos megoldása, ebben elképesztő támogatást nyújthat a család, ahogy nálam is történt – mondta el a Marketing&Media magazinnak Holló Márta. A Magyar Telekom vállalati kommunikációs...