Óriási változások voltak tavaly is a hazai médiapiacon, a Marketing&Media magazin összeállításából pedig az is kiderül, hogy üzleti szempontból mindez mit jelentett. Az ágazat 30 legnagyobb árbevételű cége egy év alatt 30 milliárd forinttal tudta növelni az árbevételét, igaz ebben meghatározó szerepet játszott, hogy két társaságnál még tavaly is jelentős átszervezések voltak. Az RTL Magyarország tényleges árbevétele meghaladta a 30 milliárd forintot, 20 milliárd feletti cég lett a TV2 Csoport és a Mediaworks-érdekeltségek is megugrották ezt a bevételi szintet.
A harminc legnagyobb hazai médiavállalat 2016-ban 204 milliárd forint árbevételt produkált – derül ki a Marketing&Media magazin összeállításából. Ez jelentős növekedést jelent a korábbi esztendőhöz képest, amikor ugyanennek a körnek az együttes bevétele 174 milliárdot tett ki. Ez 30 milliárd forintos növekedés, ami persze túl szép eredmény, ennyire azért nem pörög a médiapiac.
A fentiekre ugyanis hatással volt, hogy két vállalatcsoportnál még átalakulások zajlottak tavaly. Ez azért már istenes a két évvel ezelőtti helyzethez képest, amikor a harmincból tizenegy társaságot érintett valamilyen fúzió, szétválás vagy átszervezés. A mostani adatokat torzítják a Mediaworksnél az elmúlt két évben zajló céges szintű átalakítások. Jelezték is a beszámolójukban, hogy a 2016-os mutatóikat nem lehet összehasonlítani a korábbi évekkel, ugyanis tavaly tavasszal a Mediaworks Hungary Zrt.-be olvasztották a cégcsoport nyolc tagját.
Az összesített adatok terén még azt kell figyelembe venni, hogy a 2016-os volt a Central Médiacsoport Zrt. és a Central Digitális Média Kft. első teljes üzleti éve, a 2015-ös adataik még csak kilenchavi bevételt foglaltak magukban. A Mediaworksszel és a Central-cégekkel kapcsolatos átalakulások nagyságrendileg 15 milliárd forinttal torzították a 2015-ös bázisévet, viszont még így is bőven növekedett a top 30 médiavállalat összesített bevétele. Pozitívum az is, hogy már nincs sok veszteséges cég a harmincon belül, és nem is nőtt az arányuk. 2015-ben és 2016-ban egyaránt hat-hat olyan társaság akadt, amely nem termelt profitot.
Felemás eredmények
A toplista élén nem történt változás, a legnagyobb árbevételű hazai médiavállalatnak továbbra is a Magyar RTL Televízió Zrt. (M-RTL) számít. A cég 2016-ban 28,1 milliárd forint árbevételt realizált, ez 800 millió forintos növekedést jelent a korábbi évhez képest. Ráadásul az RTL magyarországi érdekeltsége ennél valójában több pénzt termelt, ami a német anyacég év elején publikált beszámolójából olvasható ki. Ez alapján az RTL Magyarország teljes konszolidált bevétele 2016-ban 104 millió eurót, azaz nagyjából 32 milliárd forintot tett ki, ez négymillió eurós növekedést jelent a 2015-ös bevételhez képest.
A különbség abból ered, hogy 2015-től a RTL-es kábelportfóliót a luxemburgi CLT-UFA üzemelteti.
Tavaly pozitív és negatív hatások is érték az M-RTL Zrt.-t. Például visszautaltak nekik a befizetett reklámadójukból 2015-ben egymilliárd forintot. 2016-ban azonban ilyen visszautalást nem kaptak és a reklámbevételük is csökkent.
A bevételeik szempontjából viszont előnyös volt, hogy 2016 nyarától díjat kérnek az RTL Klub továbbítása után a műsorterjesztőktől. Összességében azonban a negatív hatások erősebbek voltak, mert 1,4 milliárd forint veszteséggel zárták a tavalyi évet.
Drága offenzíva
A második legnagyobb médiavállalatnak a TV2 Média Csoport Kft. számít. Tavaly 23,6 milliárd forint árbevételt kasszíroztak, ez 5,3 milliárdos növekedést jelent 2015-höz képest. Ezzel párhuzamosan azonban tovább nőtt a már korábban is jelentős veszteségük, amely elérte a 7,1 milliárd forintot.
A TV2 közlékenyebb volt a beszámolójában az RTL-nél, ezért náluk jobban látszik, hogy miből állt össze a bevétel növekedése és a veszteség megugrása. Hirdetési szempontból például nagyon jó évük volt, a reklámbevételük négymilliárd forinttal emelkedett, és elérte a 14,6 milliárdot. Ez bőven kompenzálta azt, hogy ezzel párhuzamosan a szponzorációs bevételük 2,1-ről 1,5 milliárd forintra olvadt.
A csatornaoffenzívának és a TV2 műsordíjassá tételének köszönhetően nagyot ugrott a terjesztési árbevételük is, ami 2,3 milliárdos növekedéssel elérte a 3,9 milliárd forintot. Van egy érdekesség is a beszámolójukban. Az aktív elhatárolások között szerepel egy 4,7 milliárd forintos árbevétel-elhatárolás.
Ami viszont vitte a pénzt, az a tartalom-előállításra és -vásárlásra fordított költség megugrása. Dirk Gerkens vezérigazgató nem viccelt, amikor a kinevezésekor arról beszélt, hogy akkora büdzsét kért, mint amekkora az RTL-nek van. Az új csatornák indításával és a TV2 műsorkínálatának megerősítésével járó kiadások miatt közel tízmilliárd forintot tudtak műsorgyártásra és különféle műsorjogok vásárlására fordítani. Amíg 2015-ben erre 4,7 milliárd, addig 2016-ban már 9,2 milliárd forintot költöttek, azaz 200 millió forint híján duplázták a kiadásokat.
Pénz külföldről
A toplista harmadik és negyedik helyét két olyan társaság foglalja el, amely nemcsak a magyar piacról él, hanem régiós központként is funkcionál, ez az AMC Networks Kft. és az HBO Holding Zrt. A többek között a Sport Tv, a Minimax és a Paprika Tv televíziós márkáról ismert AMC Networks 18,1 milliárd forint árbevétel mellett 2,4 milliárdos mínusszal zárta a tavalyi évet. A céghez tartoznak az AMC cseh, román és holland leányvállalatai, de bevételük nagyobbik része – 10,5 milliárd forint – a belföldi értékesítésből származik. A cég döntő részben a műsordíjból befolyó bevételekből él, a reklámbevételük éppen csak meghaladta az egymilliárd forintot.
Az HBO Holding Zrt.-hez tavaly 13,1 milliárd forint folyt be, náluk a magyar piac kisebbségbe szorult, hiszen 3,4 milliárd forint volt a belföldi bevétel. Érdekes kérdés, hogy miként jött össze nekik tavaly a 12,5 milliárdos adózott eredmény. A beszámolójuk alapján ez döntően egy „visszaírt értékvesztés” nevű tételből adódik, de nem fejtik ki, hogy ez mit jelent a gyakorlatban, a cég pedig ebben a témakörben nem szeretett volna nyilatkozni.
Centrál: két cég
A Central Médiacsoport Zrt. tavaly 11,4 milliárd forint árbevételt és 214 milliós eredményt produkált. A digitális érdekeltségeiket kezelő Central Digitális Média Kft. pedig 3,5 milliárd forintnyi bevétel mellett 391 milliós nyereséget termelt. Azaz a két Central-cég együtt közel 15 milliárd forint árbevételt könyvelhetett el.
A Ringier Axel Springer (RAS) Kft. esetén apró, de jelképes változás történt tavaly, ugyanis a Bayer József és családtagjai tulajdonában lévő Vinton Kft. eladta a cégben lévő 1,766 százalékos részesedését. Így a RAS Kft.-ben már 100 százalékos tulajdonrésze van a Ringier Axel Springer Media AG-nek.
Mindez Bayer József ügyvezető igazgatói megbízatásában nem hozott változást.
A RAS csoport hazai cégei közül a névadó kft. 6,7 milliárd forintos nettó árbevételt és 678 milliós adózott eredményt produkált. Emelkedő hirdetési árbevételének köszönhetően növekedni tudott a Blikk Kft. is, amely 5,8 milliárd forint bevételt hozott és 755 milliós profitot is termelt. Mindezeken felül egy kétmilliárd forintos árbevételű nyomda és a szervezetileg a RAS, illetve a Blikk Kft.-től függetlenül működő, 4,8 milliárd bevételt és 2,11 milliárd nyereséget hozó Profession.hu Kft. is a cégcsoporthoz tartozik. Valamint az 1,4 milliárd forint árbevételű Hungaropress lapterjesztőben is kisebbségi részesedésük van.
A teljes RAS Magyarország árbevétele 17,5 milliárd forintot tett ki. Ebből az online tevékenység összességében 5,3 milliárd forintot hozott. A médiacsoport adózás előtti eredménye közel 4,7 milliárd forint volt, ami 26,75 százalékos forgalomarányos nyereséget jelent.
Milliárdos Mediaworks
A Mediaworks Hungary Zrt. 2015-ben a konszolidált adataik alapján 16,3 milliárd forint árbevételt ért el. Az idén viszont nem közöltek konszolidált adatokat, és tavaly május elsején ebbe a cégbe olvasztották a külön társaságokban lévő érdekeltségeiket. Mindezek miatt a Mediaworks Hungary Zrt.-nél a tavalyi év vonatkozásában csak 11,3 milliárd forint árbevételt láthatunk. Azonban ez nem tartalmazza a nyolc beolvasztott cég április végéig elért árbevételét, ami összességében 6,1 milliárdot tesz ki. Ezt hozzácsapva a Mediaworks Hungary bevételéhez, már 17 milliárd forint körüli összeget kapunk.
Összességében azonban bőven 20 milliárd forint feletti a csoportszintű bevételük, hiszen tavaly ősz óta hozzájuk tartozik a néhány ezer forint híján nyolcmilliárd forintos nettó árbevételt produkáló Pannon Lapok Társasága (PLT) Kft.
A 2016 folyamán vezetőséget, majd tulajdonost is váltó PLT-nek a sok változás ellenére jó éve volt.
A lapterjesztésből származó bevételüket 4,69-ről 4,73 milliárd forintra növelték. A kétmilliárd forintnyi hirdetési bevételük gyakorlatilag stagnált, a nyomdai bevételeik pedig 718-ról 912 millió forintra nőttek.
A 30 legnagyobb árbevételű hazai médiacég üzleti eredményei:
* A Central Médiacsoport Zrt. és a Central Digitális Média Kft. esetén a 2015-ös évnél a március 31. és december 31. közötti adatok szerepelnek.
** 2015-ben 16,3 milliárd forint volt a Mediaworks-cégek konszolidált árbevétele. 2016-ban nem adtak ki konszolidált adatot.
*** A Viacom Global Kft. üzleti éve 2015-ben és 2016-ban szeptember 30-án zárult.
**** Az AXN Magyarország Kft. üzleti éve 2015-ben és 2016-ban március 31-én zárult.
Forrás: az Igazságügyi Minisztérium adatbázisa
Az összeállítást teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb, a héten megjelenő számában olvashatja el.
Heszler Róbert