- Hirdetés -

Okosmobillal a gyermekek egészségéért

|

Gyermekeknek szóló okostelefonos játékkal zárul az Európai Friss Kalandok program első éve.

Átlagosan csak napi 262 gramm zöldséget és gyümölcsöt fogyaszt egy magyar ember, közülük is a kisgyermekes családok a sereghajtók. Ezzel a mennyiséggel az Európai Unióban az utolsók között vagyunk: az ideális zöldség- és gyümölcsbevitel közel a duplája lenne ennek, a WHO ajánlása szerint 400 gramm. A hároméves Európai Friss Kalandok program 2018-ban közvetlenül közel félmillió ember figyelmét hívta fel erre, és több mint 3000 kilogramm friss zöldséget és gyümölcsöt kóstoltattak a gyermekes családokkal. A program az első évének zárásaként egy gyermekeknek szóló edukatív okostelefonos játék révén kívánja közelebb hozni az egészséges táplálkozás örömét a kisgyermekekhez.

A hazánkban első ízben megvalósuló programmal a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) és az Interfel francia zöldség-gyümölcs szakmaközi szervezet a zöldség- és gyümölcsfogyasztás fontosságára kívánja felhívni a családok és a gyermekek figyelmét. Az Európai Friss Kalandok nevű programsorozat első évében, 2018-ban országszerte 15 települést érintett Frutti és Veggi, a kampány két központi figurája, akik több mint 14 ezer kilométert utazva hozták közelebb a gyümölcsök és zöldségek szeretetét a 6-14 éves korú gyermekekhez és családjaikhoz. A program keretében megvalósuló Európai Friss Kalandok roadshow, áruházi megjelenések és a Gyerek Szigeten megrendezett Friss Zöldségek és Gyümölcsök Ünnepe révén a magyar lakosság több mint öt százalékát, félmillió embert sikerült elérni. A kisebbek pedig bepillanthattak Vegapolisba, a zöldségek és gyümölcsök mesés világába, így is megtapasztalhatták az egészséges étkezés fontosságát.

A kampány aktualitása vitathatatlan, hiszen az Egészségügyi Világszervezet (WHO) kutatásai igazolják, hogy a zöldségek és a gyümölcsök fogyasztása lényeges szerepet játszik a gyermekek fejlődésében, a betegségek megelőzésében, az egészségügyi állapot javításában és fenntartásában, azonban – a nemzetközi trendekkel párhuzamban – Magyarországon is folyamatosan csökken ezen termékek fogyasztása. Az OTÁP 2009 és 2014 közötti kimutatása is alátámasztotta a problémát, ugyanis a kutatás szerint hazánkban a zöldségek és gyümölcsök fogyasztása 2014-re éves szinten 300 gramm alá esett. A KSH 2016-os adatai szerint a magyarok fejenként csak napi 262 gramm zöldséget és gyümölcsöt fogyasztanak, amellyel az Európai Unióban az utolsók között vagyunk, a helytelen étkezési szokások pedig komoly egészségügyi problémákhoz vezethetnek.

„Az Európai Friss Kalandok két kabalafigurája, Frutti és Veggi bevonásával, és a Vegapolis elnevezésű mesevilág megelevenítésével célunk, hogy a gyermekek sajátos nyelvén felhívjuk figyelmüket a zöldség- és gyümölcsfogyasztás fontosságára, és közelebb hozzuk az ő világukhoz a témát. Szeretnénk bátorítani őket arra, hogy lépjenek be velünk az Európai Friss Kalandok világába. Legyen Frutti és Veggi a kedvenc kabalafigurájuk, és merjék felfedezni, hogy miben rejlik az ő szuperképességük!” – mondta a program kapcsán Győrffy Balázs, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara elnöke.

Hogyan szerettessük meg a gyermekekkel a zöldség- és gyümölcsfogyasztást?

A Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége (MDOSZ) 2014-es kutatásában a 4-10 éves korú gyermekek étkezési szokásaival kapcsolatban kimutatta, hogy a túlsúly és az elhízás mértéke évről évre egyre magasabb. A TÉT Platform 11-18 évesek körében vizsgálta a túlsúly, elhízás mértékét – 24 százalékuk, azaz minden negyedik gyerek túlsúlyos vagy elhízott ebben a korosztályban. Ezen adatok alapján különösen fontos lenne, hogy a gyermekek már kiskorukban megismerjék az egészséges táplálkozás örömét, aminek egyik legkönnyebb módja, ha már fiatal korban interaktívan, az ő nyelvükön belecsempésszük világukba a zöldségeket és a gyümölcsöket.

Antal Emese dietetikus, szociológus, a TÉT Platform szakmai vezetője is hangsúlyozza: már kiskorban nagyon fontos, hogy megszerettessük a gyermekekkel a zöldségeket és gyümölcsöket, az egészséges táplálkozást. „A gyümölcsök és a zöldségek alapvető táplálékaink, vitaminokat, ásványi anyagokat, élelmi rostokat tartalmaznak, amelyeknek kiemelkedő egészségmegőrző, betegség-megelőző szerepük van. Ezért fontos, hogy a gyermekek minél előbb ismerkedjenek meg a zöldségekkel és a gyümölcsökkel. Vonjuk be őket az ételkészítésbe, díszítsünk, szobrászkodjunk együtt velük, vigyük el őket magunkkal a piacra!” A szakértő azt is elárulta, hogy milyen könnyen, otthon is kivitelezhető trükkökkel érhetnek el a szülők sikereket:

Ha a szülők, nagyszülők odafigyelnek arra, hogy a gyermek mind az öt étkezése tartalmazzon zöldséget vagy gyümölcsöt, lehetőleg minél több színűt és változatosakat, amelyek így könnyebben megragadják a gyermekek fantáziavilágát. Ha egy-egy új gyümölcsöt vagy zöldséget adunk nekik, annak megkedvelését segítheti, ha kitalálunk hozzájuk egy mesét, vagy közösen lerajzoljuk velük azokat.

Amikor lehet, a szülők, a nagyszülők vonják be a gyereket a számára veszélytelen és egyszerű konyhai műveletekbe. Kérjük a gyermek segítségét! Például műanyag késsel vágják fel a gyümölcsöket salátának, vagy éppen pucoljanak mandarint. Emellett az is fontos, hogy felkeltsék az érdeklődésüket, kíváncsiságukat. Magyarázzák el például, honnan jönnek, hol teremnek a zöldségek, gyümölcsök.

Igyekezzenek az apróság minél többféle érzékszervét (látás, szaglás, tapintás, hallás) is bevonni a zöldség, gyümölcs megismerésének folyamatába. Az adott évszakra jellemző gyümölcsök, zöldségek közös beszerzésekor – például piaclátogatás alkalmával – lehetőség nyílik a termények összehasonlítására.

Játékosan a gyermekek zöldség- és gyümölcsfogyasztásáért

Európai Friss Kalandok néven okostelefonos játékot ad ki a NAK és az Interfel a program keretében, amelynek célja, hogy játékosan közelebb vigye a gyermekekhez az egészséges táplálkozás örömét. Az alkalmazásban a családok legkisebb tagjai idén Veggi, míg jövőre már Frutti és Beni révén is részesei lehetnek az öt fejezetből álló kalandsorozatnak, amelyben Vegapolis mesés hőseivel kell különböző akadálypályákat teljesíteniük és értékes hozzávalókat, kincseket összegyűjteniük. Minden sikeresen teljesített pálya végén egy zöldségekkel és gyümölcsökkel kapcsolatos feladványt is meg kell fejteniük a játékosoknak, amely révén a gyermekek ismereteit szeretnék bővíteni. Az alkalmazásban a gyermekek könnyen elkészíthető zöldség- és gyümölcsétel recepteket is találnak, fotókeretek segítségével fényképet készíthetnek Fruttival és Veggivel, valamint a program VR videóján keresztül egy méhecske hátán körberepülhetnek az Európai Friss Kalandok mesés világában.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...