- Hirdetés -

Rákapcsoltak a kiberbűnözők a járvány idején

|

- Hirdetés -

Az oktatás és kutatás volt a támadásoknak leginkább kitett terület, átlag heti 1605 támadással kellett megküzdeniük a szervezeteknek – derül ki a Check Point adataiból. 2021-ben a különböző szervezetek ellen irányuló kibertámadások világszerte átlagosan 50 százalékkal nőttek 2020-hoz képest.

A Check Point Software Technologies Ltd., a Check Point Research (CPR) kiadta 2022-es biztonsági jelentését, mely bemutatja az általuk 2021 során tapasztalt legfontosabb támadási vektorokat és technikákat, kezdve az év eleji SolarWinds támadással, mely a kifinomultság és terjedés egy egészen új szintjét jelentette, egészen a decemberi Apache Log4j sérülékenységet kihasználó támadásokig.

A szervezetek az év során összességében, heti szinten 50%-kal több kibertámadást tapasztaltak, mint 2020-ban. Ezen belül a prímet az oktatás/kutatás viszi a maga heti 1605 támadásával (75%-os növekedés). Ezt követi a kormányzat/hadsereg, heti 1136 (47%-os növekedés) és a kommunikáció heti 1079 támadással (51%-os növekedés). A legmagasabb éves növekedést (146%) a szoftverszállítók érték el, ami összefügg a software ellátási láncok elleni támadásoknak 2021-ben tapasztalt, egyre növekvő trendjével. Ugyancsak nőtt a mobil eszközök elleni támadások száma, akárcsak a főbb felhő-szolgáltatási sérülékenységeké, miközben visszatért a hírhedt Emotet botnet.

A jelentésben szereplő legfontosabb trendek:

Ellátási láncok elleni támadások: A SolarWinds elleni hírhedt támadás megalapozta az ellátási láncok támadási ’őrületét’. 2021-ben számos kidolgozott támadásra került sor, például áprilisban a Codecov-ra, júliusban a Kaseya-ra, míg a sort decemberben a Log4j sérülékenység zárta. A nyílt-forráskódú könyvtáraknak ez utóbbi sérülékenysége által elért döbbenetes hatás jól példázza a software ellátási láncokkal együtt járó óriási kockázatot.

A kibertámadások már a hétköznapi életet is megzavarják: 2021-ben különösen nagy számban történtek a kritikus infrastruktúrákat megcélzó támadások, ami jelentős zavart okozott az emberek mindennapi életében, sok esetben a fizikai biztonság érzetét is fenyegetve.

Támadás a felhő alapú szolgáltatások ellen: A korábbinál jóval rémisztőbbek lettek a felhő alapú szolgáltatásokat nyújtó rendszerek sérülékenységei. Az év során felfedezett biztonsági rések különböző időkeretekben tették lehetővé a támadók számára a tetszőleges kódok futtatását, a root-jogosultságok kiterjesztését, a privát tartalmak tömegéhez való hozzáférést, sőt akár a különböző környezetek közti átjárást.

Fejlemények a mobil eszközök terén: Az év során a fenyegetéseket indítók egyre gyakrabban használtak úgy nevezett ’smishing’ SMS-alapú adathalászatot a kártékony programok terjesztéséhez és jelentős erőfeszítéseket tettek a közösségi média felhasználói fiókjainak feltöréséért, hogy azokon keresztül szerezzenek hozzáférést a mobil eszközökhöz. A banki szektor digitalizálásának folytatása a különböző, személyes interakciók korlátozására tervezett app-ok bevezetéséhez vezetett, melyek cserébe új fenyegetések terjesztését okozták.

Repedések a zsaroló program ökoszisztémában: A kormányzatok és a rendvédelmi szervek 2021-ben megváltoztatták a szervezett zsaroló csoportokhoz való hozzáállásukat, a megelőző és reaktív intézkedések helyett, proaktív, támadó műveleteket indítottak a zsaroló programok működtetői, pénzeszközei és támogató infrastruktúrái ellen. Jelentős változás májusban történt a ’Colonial Pipeline’ incidenst követően, melynek kapcsán a Biden adminisztráció ráébredt, jelentősen növelniük kell erőfeszítéseiket annak érdekében, hogy legyőzzék ezt a fenyegetést.

Az Emotet visszatér: Minden idők egyik legveszélyesebb és leghírhedtebb botnetje újra itt van. Az Emotet novemberi visszatérése óta a CPR úgy tapasztalja, hogy aktivitása elérte legalább az 50%-át a 2021 januári szintnek, azaz a leállítását megelőző időszakénak. Ez a növekedő trend egész decemberben folytatódott, számos év végi kampánnyal színesítve és várhatóan ez jó ideig így is marad 2022-ben, legalább a következő leállítási kísérletig.

„Egy olyan évben, mely minden idők egyik legpusztítóbb ellátási lánc elleni támadása okozta összeomlással indult, tapasztalhattuk ahogy a fenyegetéseket indítóknak nő az önbizalma és egyre kifinomultabb módszereket dolgoznak ki”- mondta Maya Horowitz, a Check Point Software kutatásért felelős elnök-helyettese. „Ennek a csúcspontja a Log4j sérülékenység kihasználása volt, mely megint csak felkészületlenül érte a biztonsági szakmát és felhívta a figyelmet a software ellátási láncokban rejlő kockázatok valóságára. A köztes hónapokban megéltük a felhő alapú szolgáltatások ellen intézett támadásokat, azt, ahogy a fenyegetéseket indítók egyre inkább a mobil eszközök felé fordították a figyelmüket, valamint a Colonial Pipeline megzsarolását és minden idők egyik legveszélyesebb botnetjének a visszatérését.”

Hozzátette: „Azért nem minden pusztulás és sötétség. Azt is megéltük, hogy egyre nőnek a repedések a zsaroló-programok ökoszisztémájában, annak eredményeképp, hogy a kormányzatok és a rendvédelmi szervek világszerte elhatározták, keményebben lépnek fel különösen a zsaroló csoportok ellen. A sokkoló események ráébresztették őket arra a tényre, miszerint a reaktív és javító akciók helyett, proaktívabban kell megközelíteniük a kiberkockázatok kezelését. Ugyanezen filozófiát átveszi az üzleti szféra is, mivel többé már nem engedhetik meg maguknak, hogy összefüggéstelen, izolált, reakciókon alapuló megközelítéssel próbálják kezelni a fenyegetéseket. 360-fokos, valós idejű fenyegetésekkel kapcsolatos információkra van szükségük, valamint olyan biztonsági infrastruktúrára, mely hatékony, összehangolt módon mobilizálható.”

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

A Human Telexszel kampányol a Finish

A Reckitt brandjének új, a környezettudatosságot előtérbe helyező kampánya május közepén indult, a márka ügynöksége a Human Telex Advertising & Event.„A Finish számára évek óta kiemelt jelentőséggel bír a környezettudatosság. Küldetésének tekinti, hogy felhívja...

Környezettudatos irodába költözik a Diageo

Az idén 20. évfordulóját ünneplő Diageo Budapest a társadalmi felelősségvállalás jegyében az idei évtől a modern, környezettudatos Green Court Offices irodaházban folytatja működését. Az új iroda kialakítása során számos környezettudatos építőipari megoldást és új...

Újra járvány előtti szinten a turizmus

Két turbulens év után a Mastercard Economics Institue új kutatása azt mutatja, hogy mind az üzleti- mind a szabadidős repülőjegy foglalások száma túllépte a világjárvány előtti szintet, valamint az utasszállító hajók, vonatok és buszok...

Káros a reklámadó a magyar gazdaságra

A Magyar Reklámszövetség és társszövetségei továbbra is fenntartják álláspontjukat: a reklámadó káros a teljes magyar gazdaság számára és nem támogatják a különadó visszavezetését, hiszen a gyengülő makrogazdasági környezet és a bejelentett vállalati, szektoriális különadók...

Tovább emelkednek a lakásárak, nehéz helyzetben vannak a vevők

A KSH kiadta legfrissebb, keresetekről szóló gyorstájékoztatóját, amely szerint 2022 márciusában a teljes munkaidőben foglalkoztatottak bruttó átlagkeresete meghaladta a félmillió forintot, ami 17,5 százalékos emelkedést jelent. Hogy mire elég ez a mai emelkedő kamatkörnyezetben,...

Behúzták a féket a vállalkozások

A járvány időszakában tapasztalt óvatossághoz hasonlóan, az orosz-ukrán konfliktus kitörése okozta gazdasági bizonytalanság és a fokozódó infláció ismét megfontoltabbá tette a kkv-kat. A K&H kkv bizalmi index 2022 első negyedévi kutatása alapján az előző...

Rekord árbevételről számolt be az AutoWallis

A régió 14 országában jelenlévő AutoWallis Csoport messze a piaci átlagot felülmúló növekedéssel, kiugró hatékonyságjavulással zárta az első negyedévet. Nettó eredménye több mint ötszörösére, 1,9 milliárd forintra, EBITDA-ja több mint a duplájára, 3,1 milliárd...

Politikai reklámok miatt büntették a TV2-t

A megrendelő megnevezésének és a megkülönböztető figyelemfelhívás hiánya miatt rótt ki több mint kétmillió forintos bírságot a TV2 szolgáltatójára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa. A testület helytelenül közvetített virtuális reklám miatt...

People Group néven folytatja a 1080p Reklám- és médiaügynökség

A 1080p Solution Agency-t 2014-ben alapította az akkor még Urbán Zsolt vezette HD Group és a Kádár Tamáshoz és Dévényi Balázshoz köthető Dynamo Budapest azzal a céllal, hogy ötvözzék a két vállalatban lévő reklámügynökségi...

Szlovéniában terjeszkedik az AutoWallis

Megnyitotta Szlovénia egyetlen Land Rover márkakereskedését az AutoWallis Csoport, így tovább fokozza kiskereskedelmi aktivitását az országban. A lépéssel folytatja nemzetközi terjeszkedését a magyar tőzsde autós vállalata, miután az elmúlt két évben két sikeres akvizíciót...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

További részletek az új különadókról

Mint ismert, a napokban Magyarország Kormánya döntést hozott egy rezsivédelmi és honvédelmi alap létrehozásáról, melynek forrását bizonyos szektorokra kivetett, ún. „extraprofit-különadókból" és további adóintézkedésekből kívánja finanszírozni. A tervezett lépésekről a május 26-i kormányinfón hangzottak...

A Human Telexszel kampányol a Finish

A Reckitt brandjének új, a környezettudatosságot előtérbe helyező kampánya május közepén indult, a márka ügynöksége a Human Telex Advertising & Event.„A Finish számára évek óta kiemelt jelentőséggel bír a környezettudatosság. Küldetésének tekinti, hogy felhívja...

Környezettudatos irodába költözik a Diageo

Az idén 20. évfordulóját ünneplő Diageo Budapest a társadalmi felelősségvállalás jegyében az idei évtől a modern, környezettudatos Green Court Offices irodaházban folytatja működését. Az új iroda kialakítása során számos környezettudatos építőipari megoldást és új...

Újra járvány előtti szinten a turizmus

Két turbulens év után a Mastercard Economics Institue új kutatása azt mutatja, hogy mind az üzleti- mind a szabadidős repülőjegy foglalások száma túllépte a világjárvány előtti szintet, valamint az utasszállító hajók, vonatok és buszok...

Káros a reklámadó a magyar gazdaságra

A Magyar Reklámszövetség és társszövetségei továbbra is fenntartják álláspontjukat: a reklámadó káros a teljes magyar gazdaság számára és nem támogatják a különadó visszavezetését, hiszen a gyengülő makrogazdasági környezet és a bejelentett vállalati, szektoriális különadók...
- Hirdetés -

Don't Miss

Hiszünk a marketing erejében

Az üzleti döntéshozókat is jobban megszólítanák és mélyebben megismertetnék őket a marketing szerepeivel, feladataival és lehetőségeivel az idei Marketing Summit Hungary- n – mondta el Hinora Ferenc. A Magyar Marketing Szövetség (MMSZ) elnöke az...
Várkonyi Balázs TOP25

Közös platformon

Várkonyi Balázs, eMAG-Extreme Digital, ügyvezető igazgató - Április közepén jelentették be, hogy összevonják a platformjaikat, és a jövőben az eMAG platformját használja a cég, az Extreme Digital vásárlóinak is erre kell váltaniuk. Miért volt szükség...

Hiszünk a versenyben

Takács Csaba, Alza.hu, ügyvezető igazgató - Mi jelentette a legnagyobb kihívást tavaly az Alza számára a magyar piacon? - A fő kihívást a fogyasztói kereslet váratlan és kiszámíthatatlan változásai jelentették, mindkét irányban: felfelé és lefelé is...

Mindent bevetünk

Ötszáz gép, húszezer munkatárs, ekkora lesz 2030-ra a Wizz Air. Radó András, a légitársaság senior cabin crew recrutiment managere beszélt többek között arról, hogyan toboroznak, illetve milyen nyárra számítanak.   - Nagyon komoly bővülés előtt áll...

A valódi értékek, valódi üzenetek építik igazán a márkát

Mottl-Molnár Orsolya, HEINEKEN Hungária, marketing- és kereskedelmi marketingigazgató   - Februártól irányítod a Heineken Hungária marketing és kereskedelmi marketing részlegét, közben az élet ismét furcsán alakult körülöttünk. Mennyire nehezíti meg, késztet változtatásra a szomszédos háborús helyzet? -...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Környezettudatos irodába költözik a Diageo

Az idén 20. évfordulóját ünneplő Diageo Budapest a társadalmi felelősségvállalás jegyében az idei évtől a modern, környezettudatos Green Court Offices irodaházban folytatja működését. Az új iroda kialakítása során számos környezettudatos építőipari megoldást és új...

Ezek a járművek lehetnek a zöld autózás új sztárjai

Világszerte egyre több ország tervezi a belső égésű motorral rendelkező autók fokozatos kivezetését a piacról a következő 10-20 évben, és tavaly júliusban az Európai Bizottság is azt javasolta, hogy 2035-ig tiltsák be a belső...

Újabb hazai sztárok álltak ki a természetvédelemért

A természet megóvása, bolygónk védelme ma már olyan alapvetésnek számít, ami mellett az ismert emberek és a kreatív szakma legnagyobbjai világszerte és hazánkban is egyre gyakrabban kiállnak. Ki egy civil szervezetet támogat, ki a...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....