- Hirdetés -

Rekord az I. Bodrogi PET Kupán

|

- Hirdetés -

Hat tonna hulladékkal mostantól kevesebb bújik meg a Bodrog Sárospatak és Tokaj közötti ártéri erdeiben. A PET Kupa szervezői az elmúlt években kialakult, tiszai hulladékgyűjtő tapasztalataikat először alkalmazták a Tisza egyik mellékfolyóján. A helyi partnerek támogató munkájának és a résztvevő csapatok, önkéntesek elhivatottságának köszönhetően, négy napon keresztül, naponta csaknem 300 zsák szemét gyűlt össze. A folyami hajós, környezetvédelmi futamokon megszokott versenyszellem mellett ezúttal is kiemelkedő volt a résztvevők, a szervezők, a hajós-kenus csapatok és az önkéntesek közötti együttműködés, amelynek köszönhetően rekord eredménnyel zárt az I. Bodrogi PET Kupa.

A PET Kupa tavaly az I. Tisza-tavi Kupa szervezésével valósított meg első alkalommal olyan hajós, hulladékgyűjtő rendezvényt, amellyel eltávolodtak a Felső-Tiszától. A nyolc éve rendszeresen megtartott tiszai versenyeknek és az év közben szervezett akcióknak köszönhetően mostanra összesen 90 tonna szennyező anyagot gyűjtöttek össze, amelynek során egyes folyószakaszokat sikerült teljes mértékben tisztán visszaadni a természetnek. Egyre több tudás és tapasztalat halmozódott fel a hulladékgyűjtés és a hulladék feldolgozásának területén.

„Az első Bodrogi PET Kupa szervezésével az évek során felhalmozódott tiszai tapasztalatokat szerettük volna megosztani, erősen bevonva a szervezésbe és megvalósításba a helyben élőket, egy olyan fontos mellékfolyónál, mint a Bodrog. Az eredmények önmagukért beszélnek, ami bátorít bennünket, hogy a tapasztalatokat a jövőben a Tisza egész hosszára, határokon átnyúlóan is kiterjesszük.” – mondta el Molnár Attila Dávid, a PET Kupát szervező Természetfilm.hu Egyesület elnöke

A Természetfilm.hu Egyesület tavaly a Víz Világnapja alkalmából szervezett több napos hulladékgyűjtő programot a Bodrogra. Sárospatakon több száz fős gyereksereg, az önkormányzat részéről pedig szívből jövő fogadtatás és támogatás várta a résztvevőket. Ekkor indult el a #BoldogBodrog program és a 2020-as verseny tervezése. Az elmúlt napokban a #BoldogBodrog program keretében a szakemberek a PET Kupa versenyeinek tapasztalatait átadva, irányt mutatva, elsősorban a helyben élő partnerek és szolgáltatók közreműködésére alapozva rendezte meg a versenyt. A program eredményességéhez nagyban hozzájárult a helyiek elköteleződése: a hajdúböszörményi ZÖLD Kör társszervezőjévé vált a rendezvénynek, Olaszliszka önkormányzata PET hajós csapatot indított, Sárospatak önkormányzata kenus hulladékgyűjtéssel, az Aggteleki Nemzeti Park pedig ártéri szemétszedéssel is hozzájárult az eredményekhez. A vízirendőrök és vízimentők által biztosított pethajóversenyen több polgármester személyesen vett részt. A versenyt fiaival és kollégáival kísérte Révész Máriusz, Aktív Magyarországért felelős kormánybiztos, a rendezvény védnöke.

A Bodrogi PET Kupát a Budapest Bank vállalati csapata, az ÖKOsaBB csapat nyerte, akik tavaly az I. Tisza-tavi PET Kupán már megmérettették magukat. A dobogó második fokára egy veteránokból álló baráti csapat, a PETúnia állhatott, akik szokásukhoz híven a Bodrog Hősei díjat is magukkal vihették. Ők az első és egyetlen csapat, akik ezt a rangos díjat a Felső-Tiszán és a Tisza-tavi versenyen is elnyerték, azaz a legtöbb, egy főre jutó hulladékmennyiséget gyűjtötték.

Tiszta Tisza, Boldog Bodrog

A #BoldogBodrog és az I. Bodrogi PET Kupa megvalósításával a PET Kupa szakemberei először valósítottak meg erősen helyi kapacitásokra épülő programot. Az elkötelezett, ezúttal bodrogi közösség biztosította a program tartalommal való megtöltését, segítve a lebonyolításban és a helyi diákok, civilek és vállalkozók bevonásában, megszólításában. A helyben élők nemcsak a szervezésben és a hulladékgyűjtésben segítettek, hanem a környék egyedülálló kulturális és turisztikai látnivalóit is megmutatták a távolabbi vidékekről érkező petkalózoknak. Sárospatak polgármestere kultúrtörténeti előadást tartott, hiszen itt található Magyarország egyik leghíresebb reneszánsz vár műemléke, a Rákóczi-vár és a református kollégiumban található a világ egyik legszebb könyvtára. Bodrogolasziban az az Árpád-kori, római katolikus templomot tekintették meg, míg Olaszliszkán a Nagyboldogasszony templom tornyából a Bodrogra, a Zemplénre és a Bodrogzugra csodálkoztak rá a petkalózok.

Az első, de nem az utolsó Bodrogi PET Kupa

A Bodrog a Tisza mellékfolyójaként, csodálatos környezeti, kulináris és kulturális adottságokkal rendelkezik, de a verseny során szerzett tapasztalatokból egyértelmű, hogy két ágából, a Latorca és az Ung folyókból bődületes mennyiségű hulladék érkezik Ukrajna felől. A PET Kupa számításai szerint ezen a versenyen megdőlt az egy résztvevőre kiszámolt, összegyűjtött hulladék mennyisége. A több tonnányi szeméttől most egy időre fellélegezhetnek a kisebb-nagyobb kitakarított ártéri erdőszakaszok, de egyes területekre már nem jutottak el a petkalózok.

A hulladék legalább fele újrahasznosul

A PET Kupa során összeszedett hulladékok körforgásban tartását az esemény szakmai partnere, a Környezetvédelmi Szolgáltatók és Gyártók Szövetsége koordinálja. A PET Kupa nélkülözhetetlen önkéntes csapata zsákról zsákra átválogat mindent, a különböző anyagokat fajtánként szelektálja. Üveg hulladékból különösen sok gyűlt össze a Bodrogon, amely a Zempléni Z.H.K. Nonprofit Kft. segítségével a hulladékfeldolgozókhoz kerül és újrahasznosul. A PET palackok színre válogatás és bálázás után Magyarországon kerülnek feldolgozásra a Sárvári HUKE Kft. által.

A kupakokat és a polipropilénből készített csomagolóanyagokat, például samponos flakonokat a Holofon ZRt. segítségével hasznosítják újra. Az így nyert másodnyersanyagból később hajótestek, hajódeszkák készülhetnek. Ahogy azt már a tiszai versenyeken megszokhattuk, az összegyűjtött hulladékmennyiség legalább fele kerül újrahasznosításra.

Akik nélkül nem lett volna I. Bodrogi PET Kupa

A verseny az Innovációs és Technológiai Minisztérium fő támogatásával, Áder János fővédnöksége és Révész Máriusz felelős kormánybiztos védnökségével valósult meg. Egy magyar fejlesztésű applikációnak köszönhetően most először lehetett a verseny állását valós időben követni, annak köszönhetően, hogy a KONASOFT a Tiszta Tisza App fejlesztésével segítette a folyótakarítást. A szervezők köszönetüket fejezik ki a Felső-Tisza-vidéki Búvár és Mentő Egyesület szakembereinek, akik a pethajósok vízi biztonságáért feleltek. A PET flotta sok segítséget kapott a Bodrog menti önkormányzatoktól. Olaszliszka, Sárospatak és Bodrgkisfalud önkormányzata például besegített a csapatok élelmezésébe, Kisfalud polgármestere saját kezűleg főzött a résztvevőkre. A PETII gyorsreagálású hulladékgyűjtő hajót és a Tiszai Plasztikladikot a Honda és a DECK.hu motorjai hajtották. Külön köszönet jár az Észak-Magyarországi Vízügyi Igazgatóság szakmai közreműködéséért. A Henkel, a Messer Hungarogáz évek óta partnerek a folyótisztításban, a DHL Globál Szállítmányozási Kft. logisztikai partnerként segített. A Green Shipping Solutions Kft. és az olaszliszkai Bölkei István mezőgazdasági vállalkozó bigbag zsákokkal, a DECK.hu hajózási felszerelésekkel támogatja a Bodrog és a Tisza műanyagmentesítését. A Hegyalja TV és az Európa Rádió riportokkal vitte hírét a versenynek.

A hulladékgyűjtés ősszel is folytatódik

A takarító munka ősszel elsősorban a szárazföldön, az ártéri erdőkben folytatódik, az úgynevezett Mosolygó Zsákokkal. Több Tisza menti településen ugyanis zsákokat helyeztek ki a szervezők, hogy az ártérben összegyűlt folyami hulladékot a lakosság bevonásával gyűjtsék össze. A Mosolygó Zsákok három színben, bárki számára ingyenesen elérhetőek a Tiszadada – Tiszabábolna partszakaszon. A sárgába kerül a műanyag és a fém, a zöldbe az üveg, a feketébe pedig a kommunális hulladék, de kizárólag csak az, mely az ártérben lapul. Az üres zsákok felvételi és leadási pontjai megtalálhatóak a PET Kupa weboldalán.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

A Miele a Mediatort választotta

2022 szeptemberétől a Mediator felel a német prémiumkategóriás háztartásieszköz-gyártó, a Miele teljeskörű magyarországi kommunikációjáért.A határozatlan időre szóló együttműködés során a full service ügynökség feladatai közé tartozik a kreatív tervezés és gyártás, a médiatervezés és...

George Clooney-val kampányol a Nespresso

A George Clooney szereplésével készült The Empty cup kampányban a Nespresso rávilágít a kockázatra, amelyet az éghajlatváltozás jelent a kávétermelő közösségekre, és a márka megerősíti hosszú távú elkötelezettségét a világ legjobb kávéinak megőrzése iránt.A...

Idén négyszer annyit repültek a magyarok, mint 2021-ben

Az idei nyáron a magyarok és a románok repültek a legtöbbet Londonba – derül ki a Kiwi.com adataiból. A csehek és szlovákok szeretnek leginkább előre tervezni, ők több mint egy hónappal az utazás előtt...

Nemzetközi meccsekkel tér vissza az NBA

Utoljára 2020. január 24-én rendeztek NBA-meccset az USA-n és Kanadán kívül, akkor a Milwaukee Bucks és a Charlotte Hornets lépett pályára Párizsban. A COVID megnehezítette az ilyen meccsek szervezését, de több mint 2,5 év...

Idén is díjazták a kutatónőket

Miért nem hatnak minden esetben az antibiotikumok és mi köze ennek a tartósítószerekhez? Hogyan juthat be a gyógyszerek nagymolekulájú hatóanyaga a gondosan védett sejtbe? Mennyivel gyorsítja a mesterséges intelligencia a gyógyszerfejlesztések hosszadalmas tesztelési folyamatait?...

Itthon is terjednek a gyerekeket veszélyeztető online kihívások

„Újabb halálos kihívás terjed a gyerekek között” – gyakori cím a médiában, de sajnos sokan nem is sejtik, hogy miről szól egy-egy virtuális kihívás és mitől veszélyes. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH)...

Így készíthetsz lélegzetelállító őszi fotókat

Vége a nyaralásnak, hűl az idő, és fokozatosan veszi fel a természet is őszi színeit. Az új évszak remek lehetőségeket biztosít arra, hogy kiránduljunk vagy utazzunk, ott pedig egyedi felvételeket készíthessünk. Akár bakancsot húzunk,...

Jobban teljesítenek a magas EQ-val rendelkező márkák

A magasabb érzelmi intelligenciát (EQ) közvetítő márkák gyorsabban nőnek versenytársaiknál, és részvényeik is jelentősen felülteljesítik a tőzsdeindexeket – derül ki a dentsu-hoz tartozó Carat médiaügynökség közelmúltban elvégzett globális kutatásából.A márka EQ-nak (MEQ) a márkák...

Még több sportot nézünk a tévében

Nőtt a sportközvetítések népszerűsége a tévénézők körében, az Altman Solon felmérése során vizsgált 8 ország mindegyikében béővült az ilyen műsorokat is nézők aránya az elmúlt két évben. Az Egyesült Királyságban, Olaszországban és Franciaországban mértek...

Kevesebb a mentalitásában stabil munkavállaló

Csökken a fluktuáció mértéke a munkaszervezetekben. Mielőtt azonban a HR osztályokon pukkanna a pezsgő, fontos látnunk az okokat, mert bár furcsán hangozhat, ez a csökkenés káros is lehet, ennek hátterében pedig a kevéssé őszinte...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Átadták a legrangosabb hazai designdíjakat

Többek között az év magyar designtermékét, az év enteriőrjét és az év márkáját díjazták az ELLE Decoration International Design Awards (EDIDA) Hungary-n. A nívós szakmai elismerést nemzetközi szinten is a design Oscar díjának tartják,...

A Miele a Mediatort választotta

2022 szeptemberétől a Mediator felel a német prémiumkategóriás háztartásieszköz-gyártó, a Miele teljeskörű magyarországi kommunikációjáért.A határozatlan időre szóló együttműködés során a full service ügynökség feladatai közé tartozik a kreatív tervezés és gyártás, a médiatervezés és...

George Clooney-val kampányol a Nespresso

A George Clooney szereplésével készült The Empty cup kampányban a Nespresso rávilágít a kockázatra, amelyet az éghajlatváltozás jelent a kávétermelő közösségekre, és a márka megerősíti hosszú távú elkötelezettségét a világ legjobb kávéinak megőrzése iránt.A...

Idén négyszer annyit repültek a magyarok, mint 2021-ben

Az idei nyáron a magyarok és a románok repültek a legtöbbet Londonba – derül ki a Kiwi.com adataiból. A csehek és szlovákok szeretnek leginkább előre tervezni, ők több mint egy hónappal az utazás előtt...

Nemzetközi meccsekkel tér vissza az NBA

Utoljára 2020. január 24-én rendeztek NBA-meccset az USA-n és Kanadán kívül, akkor a Milwaukee Bucks és a Charlotte Hornets lépett pályára Párizsban. A COVID megnehezítette az ilyen meccsek szervezését, de több mint 2,5 év...
- Hirdetés -

Don't Miss

Kevesebb a mentalitásában stabil munkavállaló

Csökken a fluktuáció mértéke a munkaszervezetekben. Mielőtt azonban a HR osztályokon pukkanna a pezsgő, fontos látnunk az okokat, mert bár furcsán hangozhat, ez a csökkenés káros is lehet, ennek hátterében pedig a kevéssé őszinte...

Felveszik a versenyt a helyi rádióadók

Mennyien hallgatják a helyi rádiókat, milyen lehetőségeik vannak a reklámpiacon ezeknek az adóknak – többek között erről is beszélt Ürge Dezső, a Helyi Rádiók Országos Egyesületének (Heroe) elnöke. - Jelenleg a teljes napi rádiós elérésnek...

Nem szabad leírni a rádiózást

A rádió népszerűsége töretlen és a reklámbevételei is folyamatosan növekedtek. Persze nem olyan ütemben, ahogy a teljes piac nőtt, ezért a teljes piaci share összességében csökkent, de a rádió messze nem a haláltusáját vívja...

Ha szabad a kezünk, vásárolunk

Most már sehol nem húzzák fel a szemöldöküket a boltosok, ha a telefonomat, netalántán az órámat érintem oda a fizetésnél a terminálhoz – mondta el Mondovics Péter az mmonline.hu-nak adott interjúban. A Mastercard marketing...
Samu Tímea

Az out-of-home-nak van egy szuperereje

A mi területünkön kreativitással és innovációval tudunk úrrá lenni a helyzeten, amelyet edukációs funkciónak is ki kell egészítenie, különösen a digitális felületeken – állítja Samu Tímea. A JCDecaux Hungary vezérigazgatója az mmonline.hu-nak adott interjúban...
- Hirdetés -

SzuperZöld

George Clooney-val kampányol a Nespresso

A George Clooney szereplésével készült The Empty cup kampányban a Nespresso rávilágít a kockázatra, amelyet az éghajlatváltozás jelent a kávétermelő közösségekre, és a márka megerősíti hosszú távú elkötelezettségét a világ legjobb kávéinak megőrzése iránt.A...

Díjat nyert a Danone Műanyag Kisokosa

A bolygónk jövője egyre égetőbb kérdés mindennapjainknak. A zöldebb megoldások kapcsán azonban nem csak a különböző szervezetekre kell számítanunk, hanem önmagunkra is, hiszen immár elengedhetetlen, hogy háztartásonként is lépéseket tegyünk a fenntarthatóságért. A Danone...

Tovább zöldült a SPAR

A SPAR Ausztria csoport országaiban (Magyarország, Észak-Olaszország, Szlovénia, Horvátország) jelentős eredményeket sikerült elérni a vállalatcsoport környezeti fenntarthatósági stratégiájának égisze alatt: az utóbbi egy év során negyedével csökkent az üvegházhatású gázkibocsátás a résztvevő országok összesített...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....