- Hirdetés -

Rekord az I. Bodrogi PET Kupán

|

Hat tonna hulladékkal mostantól kevesebb bújik meg a Bodrog Sárospatak és Tokaj közötti ártéri erdeiben. A PET Kupa szervezői az elmúlt években kialakult, tiszai hulladékgyűjtő tapasztalataikat először alkalmazták a Tisza egyik mellékfolyóján. A helyi partnerek támogató munkájának és a résztvevő csapatok, önkéntesek elhivatottságának köszönhetően, négy napon keresztül, naponta csaknem 300 zsák szemét gyűlt össze. A folyami hajós, környezetvédelmi futamokon megszokott versenyszellem mellett ezúttal is kiemelkedő volt a résztvevők, a szervezők, a hajós-kenus csapatok és az önkéntesek közötti együttműködés, amelynek köszönhetően rekord eredménnyel zárt az I. Bodrogi PET Kupa.

A PET Kupa tavaly az I. Tisza-tavi Kupa szervezésével valósított meg első alkalommal olyan hajós, hulladékgyűjtő rendezvényt, amellyel eltávolodtak a Felső-Tiszától. A nyolc éve rendszeresen megtartott tiszai versenyeknek és az év közben szervezett akcióknak köszönhetően mostanra összesen 90 tonna szennyező anyagot gyűjtöttek össze, amelynek során egyes folyószakaszokat sikerült teljes mértékben tisztán visszaadni a természetnek. Egyre több tudás és tapasztalat halmozódott fel a hulladékgyűjtés és a hulladék feldolgozásának területén.

„Az első Bodrogi PET Kupa szervezésével az évek során felhalmozódott tiszai tapasztalatokat szerettük volna megosztani, erősen bevonva a szervezésbe és megvalósításba a helyben élőket, egy olyan fontos mellékfolyónál, mint a Bodrog. Az eredmények önmagukért beszélnek, ami bátorít bennünket, hogy a tapasztalatokat a jövőben a Tisza egész hosszára, határokon átnyúlóan is kiterjesszük.” – mondta el Molnár Attila Dávid, a PET Kupát szervező Természetfilm.hu Egyesület elnöke

A Természetfilm.hu Egyesület tavaly a Víz Világnapja alkalmából szervezett több napos hulladékgyűjtő programot a Bodrogra. Sárospatakon több száz fős gyereksereg, az önkormányzat részéről pedig szívből jövő fogadtatás és támogatás várta a résztvevőket. Ekkor indult el a #BoldogBodrog program és a 2020-as verseny tervezése. Az elmúlt napokban a #BoldogBodrog program keretében a szakemberek a PET Kupa versenyeinek tapasztalatait átadva, irányt mutatva, elsősorban a helyben élő partnerek és szolgáltatók közreműködésére alapozva rendezte meg a versenyt. A program eredményességéhez nagyban hozzájárult a helyiek elköteleződése: a hajdúböszörményi ZÖLD Kör társszervezőjévé vált a rendezvénynek, Olaszliszka önkormányzata PET hajós csapatot indított, Sárospatak önkormányzata kenus hulladékgyűjtéssel, az Aggteleki Nemzeti Park pedig ártéri szemétszedéssel is hozzájárult az eredményekhez. A vízirendőrök és vízimentők által biztosított pethajóversenyen több polgármester személyesen vett részt. A versenyt fiaival és kollégáival kísérte Révész Máriusz, Aktív Magyarországért felelős kormánybiztos, a rendezvény védnöke.

A Bodrogi PET Kupát a Budapest Bank vállalati csapata, az ÖKOsaBB csapat nyerte, akik tavaly az I. Tisza-tavi PET Kupán már megmérettették magukat. A dobogó második fokára egy veteránokból álló baráti csapat, a PETúnia állhatott, akik szokásukhoz híven a Bodrog Hősei díjat is magukkal vihették. Ők az első és egyetlen csapat, akik ezt a rangos díjat a Felső-Tiszán és a Tisza-tavi versenyen is elnyerték, azaz a legtöbb, egy főre jutó hulladékmennyiséget gyűjtötték.

Tiszta Tisza, Boldog Bodrog

A #BoldogBodrog és az I. Bodrogi PET Kupa megvalósításával a PET Kupa szakemberei először valósítottak meg erősen helyi kapacitásokra épülő programot. Az elkötelezett, ezúttal bodrogi közösség biztosította a program tartalommal való megtöltését, segítve a lebonyolításban és a helyi diákok, civilek és vállalkozók bevonásában, megszólításában. A helyben élők nemcsak a szervezésben és a hulladékgyűjtésben segítettek, hanem a környék egyedülálló kulturális és turisztikai látnivalóit is megmutatták a távolabbi vidékekről érkező petkalózoknak. Sárospatak polgármestere kultúrtörténeti előadást tartott, hiszen itt található Magyarország egyik leghíresebb reneszánsz vár műemléke, a Rákóczi-vár és a református kollégiumban található a világ egyik legszebb könyvtára. Bodrogolasziban az az Árpád-kori, római katolikus templomot tekintették meg, míg Olaszliszkán a Nagyboldogasszony templom tornyából a Bodrogra, a Zemplénre és a Bodrogzugra csodálkoztak rá a petkalózok.

Az első, de nem az utolsó Bodrogi PET Kupa

A Bodrog a Tisza mellékfolyójaként, csodálatos környezeti, kulináris és kulturális adottságokkal rendelkezik, de a verseny során szerzett tapasztalatokból egyértelmű, hogy két ágából, a Latorca és az Ung folyókból bődületes mennyiségű hulladék érkezik Ukrajna felől. A PET Kupa számításai szerint ezen a versenyen megdőlt az egy résztvevőre kiszámolt, összegyűjtött hulladék mennyisége. A több tonnányi szeméttől most egy időre fellélegezhetnek a kisebb-nagyobb kitakarított ártéri erdőszakaszok, de egyes területekre már nem jutottak el a petkalózok.

A hulladék legalább fele újrahasznosul

A PET Kupa során összeszedett hulladékok körforgásban tartását az esemény szakmai partnere, a Környezetvédelmi Szolgáltatók és Gyártók Szövetsége koordinálja. A PET Kupa nélkülözhetetlen önkéntes csapata zsákról zsákra átválogat mindent, a különböző anyagokat fajtánként szelektálja. Üveg hulladékból különösen sok gyűlt össze a Bodrogon, amely a Zempléni Z.H.K. Nonprofit Kft. segítségével a hulladékfeldolgozókhoz kerül és újrahasznosul. A PET palackok színre válogatás és bálázás után Magyarországon kerülnek feldolgozásra a Sárvári HUKE Kft. által.

A kupakokat és a polipropilénből készített csomagolóanyagokat, például samponos flakonokat a Holofon ZRt. segítségével hasznosítják újra. Az így nyert másodnyersanyagból később hajótestek, hajódeszkák készülhetnek. Ahogy azt már a tiszai versenyeken megszokhattuk, az összegyűjtött hulladékmennyiség legalább fele kerül újrahasznosításra.

Akik nélkül nem lett volna I. Bodrogi PET Kupa

A verseny az Innovációs és Technológiai Minisztérium fő támogatásával, Áder János fővédnöksége és Révész Máriusz felelős kormánybiztos védnökségével valósult meg. Egy magyar fejlesztésű applikációnak köszönhetően most először lehetett a verseny állását valós időben követni, annak köszönhetően, hogy a KONASOFT a Tiszta Tisza App fejlesztésével segítette a folyótakarítást. A szervezők köszönetüket fejezik ki a Felső-Tisza-vidéki Búvár és Mentő Egyesület szakembereinek, akik a pethajósok vízi biztonságáért feleltek. A PET flotta sok segítséget kapott a Bodrog menti önkormányzatoktól. Olaszliszka, Sárospatak és Bodrgkisfalud önkormányzata például besegített a csapatok élelmezésébe, Kisfalud polgármestere saját kezűleg főzött a résztvevőkre. A PETII gyorsreagálású hulladékgyűjtő hajót és a Tiszai Plasztikladikot a Honda és a DECK.hu motorjai hajtották. Külön köszönet jár az Észak-Magyarországi Vízügyi Igazgatóság szakmai közreműködéséért. A Henkel, a Messer Hungarogáz évek óta partnerek a folyótisztításban, a DHL Globál Szállítmányozási Kft. logisztikai partnerként segített. A Green Shipping Solutions Kft. és az olaszliszkai Bölkei István mezőgazdasági vállalkozó bigbag zsákokkal, a DECK.hu hajózási felszerelésekkel támogatja a Bodrog és a Tisza műanyagmentesítését. A Hegyalja TV és az Európa Rádió riportokkal vitte hírét a versenynek.

A hulladékgyűjtés ősszel is folytatódik

A takarító munka ősszel elsősorban a szárazföldön, az ártéri erdőkben folytatódik, az úgynevezett Mosolygó Zsákokkal. Több Tisza menti településen ugyanis zsákokat helyeztek ki a szervezők, hogy az ártérben összegyűlt folyami hulladékot a lakosság bevonásával gyűjtsék össze. A Mosolygó Zsákok három színben, bárki számára ingyenesen elérhetőek a Tiszadada – Tiszabábolna partszakaszon. A sárgába kerül a műanyag és a fém, a zöldbe az üveg, a feketébe pedig a kommunális hulladék, de kizárólag csak az, mely az ártérben lapul. Az üres zsákok felvételi és leadási pontjai megtalálhatóak a PET Kupa weboldalán.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Múltidéző mozikkal erősít a filmcsatorna

A történelmi filmek választ adhatnak a múlt nagy kérdéseire és betekintést nyújtanak az életbe egy másik időszakban. A történelmi filmek amellett, hogy szórakoztatnak, rávilágítanak arra is, hogy a múlt eseményei miként formálták jelenünket. Különösen...

Central is clearly becoming international – interview with Petr Bednar

To maintain our independence, we need to focus on increasing our reach, revenue and profitability - says Petr Bednar. In an interview given to our magazine, the digital and business development director of Central...

A Central egyértelműen nemzetközi céggé válik – interjú Petr Bednarral

Az elérésünk, a bevételeink és a jövedelmezőségünk növelésére kell koncentrálnunk, hogy megőrizzük a függetlenségünket – véli Petr Bednar. A Central Médiacsoport digitális és üzletfejlesztési igazgatója a lapunknak adott interjúban beszélt a cseh és a...

Új trendek a hazai médiapiacon

Legalább három online videós szolgáltatást használ egy adott hónapban a 18-59 éves, internettel rendelkező magyarok 82 százaléka – derül ki az NMHH támogatásával a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesülete (MEME) és a Nielsen által készített...

Az európai utazóknak is fontos a fenntarthatóság

Az európaiak 2025-ben várhatóan gyakrabban fognak utazni és többet is költenek utazásra – derül ki a világ vezető szállodaipari csoportja, az Accor új kutatásából. Az ágazatnak ugyanakkor sürgősen meg kell oldania a növekedésből adódó...

Díjazták az etikus vállalatokat

25 éve, 2000-ben alapította az Üzleti Etikai Díjat László Ervin világhírű, a Nobel-békedíjra többször jelölt tudós, író, a Budapest Klub alapítója és Demcsák Mária a hazai üzleti újságírás meghatározó alakja, a Piac & Profit...

Optimistábban látják a jövőt a fiatalok

Elégedettebbek a fiatalok - összességében erre jutott a K&H ifjúsági index felmérés, amely a 19-29 évesek saját életükkel való elégedettségét vizsgálta a harmadik negyedévben. Az index értéke 16 pontra emelkedett az egy negyedévvel korábbi...

Újradefiniálja a piackutatás jövőjét a YouGov

Tíz hónappal azután, hogy a fogyasztói vélemények, motivációk, igények és médiaszokások kutatása terén piacvezető YouGov felvásárolta a fogyasztói panelszolgáltatásokban, az európai háztartások vásárlási adatainak elismert vezető vállalataként ismert CPS GfK-t, a cég átnevezte magát...

Decemberben is emelkednek az ingatlanárak

Jellemzően pozitívan ítéli meg az MNB friss jelentése a lakáspiac 2024-es alakulását. Az első félévben nőtt a forgalom, az árak emelkedtek, de az ingatlanok túlértékeltsége ez utóbbi ellenére is mérséklődött. Az elemzés az év...

Kiderült, mitől lesznek boldogok a munkavállalók

Változnak a prioritásaink: az MIT kutatása szerint az, hogy ott maradunk-e a munkahelyünkön vagy felmondunk, már nem elsősorban szakmai és karrierszempontok alapján dől el, azaz nem azon múlik, hogy mit csinálunk a megélhetésünkért, hanem...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Kevés megtakarításuk van a magyaroknak

Bár a középkorúak átlagosan hét hónapra elegendő tartalékkal rendelkeznek, 33 százalékuk csupán egy hónapig tudná fenntartani magát, ha nem lenne bevétele - közölte a K&H a biztos jövő kutatás eredményei alapján, amely az öngondoskodás...

Múltidéző mozikkal erősít a filmcsatorna

A történelmi filmek választ adhatnak a múlt nagy kérdéseire és betekintést nyújtanak az életbe egy másik időszakban. A történelmi filmek amellett, hogy szórakoztatnak, rávilágítanak arra is, hogy a múlt eseményei miként formálták jelenünket. Különösen...

Central is clearly becoming international – interview with Petr Bednar

To maintain our independence, we need to focus on increasing our reach, revenue and profitability - says Petr Bednar. In an interview given to our magazine, the digital and business development director of Central...

A Central egyértelműen nemzetközi céggé válik – interjú Petr Bednarral

Az elérésünk, a bevételeink és a jövedelmezőségünk növelésére kell koncentrálnunk, hogy megőrizzük a függetlenségünket – véli Petr Bednar. A Central Médiacsoport digitális és üzletfejlesztési igazgatója a lapunknak adott interjúban beszélt a cseh és a...

Új trendek a hazai médiapiacon

Legalább három online videós szolgáltatást használ egy adott hónapban a 18-59 éves, internettel rendelkező magyarok 82 százaléka – derül ki az NMHH támogatásával a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesülete (MEME) és a Nielsen által készített...

Don't Miss

Logó és arculattervezést segítő könyvet adott ki a [brandguide]

Megjelent a legújabb logó- és arculattervezés témájú szakkönyv a kiadásában. Egy szokatlan és egyedi formátumban: feltett kérdésekkel segíti a könyv a logó- és arculattervezés folyamatát. A könyv nem csak szorosan szakmabeliekhez szól, hanem...

A hazai kortárs művészet előtt tiszteleg az ACG

Idén ünnepli 20. születésnapját a hazai kreatív szektor megkerülhetetlen szereplője, az ACG. Az évforduló apropóján az ügynökség egy egyedülálló kiadványban, az ACG TWENTY Bookazine-ban tiszteleg azon hazai kortárs alkotók előtt, akik munkásságából az elmúlt...

A tudatos teremtésről írt könyvet Lakatos Zsófia

„Éld az álmod!” a címe Lakatos Zsófia új könyvének, amely egy egészen különleges témáról, a tudatos gondolkodásról, tervezésről, teremtésről szól. Az ismert pr-szakember szerint az üzleti világban egyre nagyobb szükség van a mentális jólétre,...

Megjelent Ferling József új könyve

Ferling József legújabb könyvében egy különleges világba hívja magával olvasóit: üzletembereket, cégvezetőket, PR, és marketingszakembereket. Mindenkit, aki a hitelességét megőrizve szeretne láthatóságot és reflektorfényt kapni ebben az információkkal telített világban.A hírnév millió apró, egymáshoz...

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...