- Hirdetés -

Rekordot döntöttek a petkalózok

|

- Hirdetés -

Június 27-30. között rendezte meg a PET Kupa Egyesület az V. Tisza-tavi PET Kupát. 2023 vége és 2024 márciusa között 7 árhullám vonult le a Tiszán, jelentős mennyiségű hulladékot terítve szét az ártéri erdőkben, nádasokban. A petkalózok felkészültek a feladatra: soha ennyien nem szálltak még vízre a Tisza-tónál.

A tavalyi 12-höz képest idén 19 csapat vágott bele az élményekkel, hulladékkal és szúnyogokkal tarkított folyótakarításba!

Az útvonal három éve változatlan, ezért még elkeserítőbb volt látni a nádasok és az ártér hulladékkal való terítettségét, hiszen egy évvel ezelőtt már egy tisztább Tiszát hagytak maguk után a csapatok, akiknek jelentős része visszatérő volt. Azonban, amíg Kárpátalján a hulladékgazdálkodás nem indul jelentős fejlődésnek - közel 200 településen nincs hulladékszállítás - , addig sajnos az utánpótlás minden évben biztosított lesz.

Bár a PET Kupa Egyesület határokon átívelő nemzetközi projektjeinek köszönhetően az elmúlt 2 évben sikerült a helyi vállalkozók, hulladékfeldolgozó telepek hatékonyságát növelni és szemléletformáló programokon keresztül a gyerekeket is elérni, messze még a vágyott cél: a folyó teljes hulladékmentesítése!

Rekord csapatszám, rekord hulladékmennyiség

Minden eddiginél nagyobb flottával és közel 80 kenus különítménnyel rajtolt el az V. Tisza-tavi PET Kupa, hogy hulladék után kutatva evezze végig a Tiszafüred – Tiszaszőlős – Tiszaderzs – Tiszanána-Dinnyéshát közötti folyószakaszt.

A 370 fős mezőny körülbelül 20 százaléka gyermek volt, az oktatási intézmények szép számmal képviseltették magukat: általános iskola, középiskola, egyetem és egy abádszalóki, gyermekekkel foglalkozó alapítvány is volt az indulók között.

A verseny június 27-én a hajóépítéssel vette kezdetét a Tiszafüredi Morotva Kerékpáros Pihenőparkban, ahova szinte már hazajárnak a petkalózok, hiszen az eddigi 5 versenynek is ez a helyszín volt a kiindulópontja. A június 28-i megnyitón a település polgármestere, Ujvári Imre megköszönte a petkalózok munkáját és biztosította őket arról, hogy jövőre is visszavárja őket. A megnyitón részt vett Dr. Raisz Anikó, az Energiaügyi Minisztérium környezetügyért és körforgásos gazdaságért felelős államtitkára is, aki nemcsak szóban, hanem tettekkel is bizonyította támogatását: vízre szállt és szemetet szedett a petkalózokkal együtt. Lovas Attila, a KÖTIVIZIG igazgatója pedig saját csapatának is szurkolhatott, visszatérő indulóként a területileg illetékes vízügy csapata végül az előkelő 5. helyen végzett!

Az V. Tisza-tavi PET Kupán a csapatok 3 nap alatt több mint 7,5 tonna hulladéktól mentesítették a folyót, amivel bőven felülmúlták a tavalyi 6,5 tonnás mennyiséget.

A hulladék jellege változatlan, továbbra is PET-palackokból van a legtöbb, hiszen ezek a súlyuk miatt könnyen úsznak a vízen, de sok üveg, fémdoboz, fél pár papucs és kommunális hulladék is lapult az ártérben.

A versenyt – hatalmas hajrával és csupán néhány száz PETákkal – a visszatérő MBH Bank csapata nyerte meg. Őket a szintén rutinos petkalózokból álló Decathlon követte, míg a harmadik helyet a Tisza-tóra először ellátogató (a felső-tiszai versenyt rendre megnyerő) Siemens Energy érdemelte ki. A Tisza-tó Hőse – azaz az 1 főre jutó legtöbb hulladékot gyűjtő csapat – a Decathlon lett.

MBH Bank – 16.849 PETák

Decathlon – 15.986 PETák

Siemens Energy – 13.747 PETák

ERSTE Green

KÖTIVIZIG

Pelikánok

KALL-Viresol

Nokia Pet Pals

Henkel

evosoft Hungary Kft.

Messer

MATEszedd

Szent László Gimnázium

RePETák

Prezi

Dunai Kalózok

DHL Cleanup Hungary

MásKépMás Alapítvány

Tisza 2

A csapatok összesen 2320 zsák hulladéktól mentesítették a Tiszát. A kommunális hulladékot a versenyt is támogató MOHU MOL Hulladékgazdálkodási Zrt. segítségével szállíttatja el a PET Kupa Egyesület, míg a szelektív, illetve még szelektálásra váró hulladék a Tisza-tavi Sporthorgász K.N. Kft.-nek köszönhetően jut el Kiskörére, a Folyómentő Központba, ahol további válogatás, előkészítés után adják át újrahasznosításra. Ezáltal ennek az óriási mennyiségnek körülbelül a 60%-a körforgásban tartható és értékes másodnyersanyagként kelhet új életre.

Akik nélkül nem sikerült volna

A 2013-ban indult PET Kupa környezetvédelmi kezdeményezés nem válhatott volna mára mozgalommá önkéntesek nélkül. A petkalózok azok, akik a háttérben segítik a csapatok munkáját mentorként, élelmezési felelősként, vagy épp az adminisztratív, előkészítő munkában való részvétellel. A PET Kupa indulása óta elképzelhetetlen a vízre szállás a petkalózok biztonságáért felelő Felső-Tiszavidéki Búvár és Mentő Egyesület nélkül.

Az V. Tisza-tavi PET Kupával párhuzamosan – egy időben és helyszínen, tiszafüredi központtal – rendezték meg a Burger King Ultra Tisza-tó versenyt, melynek szervezői a környezetvédelem iránti elkötelezettségüket azzal is bizonyították, hogy idén a versenyen értékesített testmatricákból befolyó összeget a PET Kupa Egyesületnek ajánlották fel.

Kiemelt szakmai partnerek voltak a Környezetvédelmi Szolgáltatók és Gyártók Szövetsége, az Országos Vízügyi Főigazgatóság, az NHKV és az NHSZ.

A PET Kupa élelmezési partnere 2024-ben az Auchan, ami hatalmas segítséget jelent az éhes petkalózok ellátásában. A versenyek lebonyolításához szükséges eszközök szállításában évek óta a DHL Global Szállítmányozási Kft. nyújt támogatást.

Továbbá köszönet illeti azokat a cégeket, akik termékekkel támogatták a verseny megvalósítását, úgy mint a legjobban teljesítő csapatok ajándékát biztosító Cycle, a hatalmas közönségsikert arató Spájz szörp, a BUNGE, akik a hajóépítéshez járultak hozzá kiselejtezett palackokkal, a tiszafüredi Józsa fűrészüzem, akik évek óta biztosítják a nála selejtként keletkező – a petkalózoknak hasznos – faanyagot, a Messer Hungarogáz, aki amellett, hogy csapatot indított, szárazjéggel is hozzájárult a hajók megépítéséhez.

Köszönet a Henkel és az Amsy Jelöléstechnika anyagi támogatásáért.

Végül, de nem utolsósorban a PET Kupa Egyesület köszönetét fejezi ki Tiszafüred város, Tiszaszőlős, Tiszaderzs és Tiszanána települések önkormányzatának önzetlen segítségükért, vendéglátásukért.

A rendezvény főtámogatója az Energiaügyi Minisztérium volt.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Egyre több magyar használ hitelkártyát

A rövid távú, átmeneti pénzzavarban lévő emberek egyre inkább a hitelkártyákra hagyatkoznak: a hitelkártya-tartozás ma már nagyobb, mint a folyószámlahitel-állomány – a hitelkártyás költések növekedése közel 50 százalékkal haladta meg a betéti kártyás vásárlások...

Sokat spórolhatnak a nyugdíjasoknak

2022 áprilisa óta mintegy 2,6 milliárd forinttal támogatta a Tesco a nyugdíjasokat nyugdíjas kedd elnevezésű promóciójával, aminek keretében a nyugdíjas igazolvánnyal és hűségkártyával rendelkező vásárlók keddenként 5% kedvezményt kaptak vásárlásuk végösszegéből. Az áruházlánc a...

Újdonságokkal rukkolt elő a Rossmann

2024 elején debütált a Rossmann Rutin, mellyel először bőtípusunknak megfelelő tudatos arcápolási rutint állíthattunk össze, most megérkezett hozzá a hajápolásra kiterjesztett változat is. A drogérialánc online Virtuális Tükörrel, offline pedig digitális polccímkékkel is erősített...

Így lehet biztonságos az online kommunikáció

A Rakuten Viber szakértői tippjeivel megtudhatod, hogyan teheted védetté a kommunikációs csatornád, és akadályozhatod meg a nem kívánt üzeneteket és hívásokat.A Rakuten Viber szeretné emlékeztetni a felhasználókat arra, hogy a nyári kommunikáció nyüzsgésében hogyan...
Forma-1 Magyar Nagydíj 2024

Műsorok terén a Forma-1, csatornaszinten a TV2 áll az élen

A kereskedelmi célcsoportnál a vasárnapi Forma-1 futam bizonyult a mögöttünk álló hét legnézettebb műsorának. A csatornáknál a TV2, a teljes portfólióknál a TV2 Csoport végzett az élen. Véget ért a labdarúgó Európa-bajnokság, így visszatért a...

Díjnyertes kamerák az okosmobilokban

A HONOR 200 és a HONOR 200 Pro készülékek elnyerték a tekintélyes DXOMARK ezüst (“Silver”) címkét kiemelkedő kamerateljesítményükért.A HONOR 200 Pro lenyűgöző, 137-es összpontszámot ért el a DXOMARK rangsorában, ezzel a 2. helyet szerezte...

A főzés is lehet zöldebb

A Schneider Electric befektetési alapja és több partnere összesen 3,75 millió dollárt fektetett az IoT technológiát használó elektromos főzőlapot fejlesztő ATEC nevű vállalkozásba. Az új forrás révén további lendületet vehet a főzés „zöld” forradalma...

Itt nézhetjük a Fradi első BL-meccseit

Ma megkezdi BL-szereplését az előző idény hazai futball bajnoka, a Ferencváros. Bár a 2024/2025-ös idénytől az RTL szerezte meg a legrangosabb európai kupasorozat hazai közvetítési jogait, a Fradi első, selejtezős mérkőzéseit mégis a M4...

Többen nézték a skót-magyar meccset, mint az EB döntőjét

Az élő sportesemények rajongóinak megváltást jelent, hogy ma már szinte bárhol, akár mobilon is élőben követhetik kedvenc sporteseményeiket: a nemrég zárult labdarúgó Európa-bajnokság a Yettel tévészolgáltatásának nézőit is lázba hozta. A legnagyobb nézettséget kimagaslóan...

Újabb rekord a belföldi használtautó-piacon

A DataHouse előzetes adatai szerint a hazai használtautó-piacon közel 457 ezer személygépkocsi cserélt gazdát az első félévben. Ez az érték 12,4 százalékkal haladja meg a tavalyi első félév volumenét. A JóAutók.hu várakozása szerint jelentős...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Idén még drágulhatnak az építőipari termékek

A KSH adatai újra meglepetést okoztak: évekig tartó stagnálás után végre érdemben és mérhetően megmozdult az építőipari termelés, az éves ágazati növekedés a frissen közzétett adatok szerint már 7 százalék fölé nőtt. Igaz az...

Egyre több magyar használ hitelkártyát

A rövid távú, átmeneti pénzzavarban lévő emberek egyre inkább a hitelkártyákra hagyatkoznak: a hitelkártya-tartozás ma már nagyobb, mint a folyószámlahitel-állomány – a hitelkártyás költések növekedése közel 50 százalékkal haladta meg a betéti kártyás vásárlások...

Sokat spórolhatnak a nyugdíjasoknak

2022 áprilisa óta mintegy 2,6 milliárd forinttal támogatta a Tesco a nyugdíjasokat nyugdíjas kedd elnevezésű promóciójával, aminek keretében a nyugdíjas igazolvánnyal és hűségkártyával rendelkező vásárlók keddenként 5% kedvezményt kaptak vásárlásuk végösszegéből. Az áruházlánc a...

Újdonságokkal rukkolt elő a Rossmann

2024 elején debütált a Rossmann Rutin, mellyel először bőtípusunknak megfelelő tudatos arcápolási rutint állíthattunk össze, most megérkezett hozzá a hajápolásra kiterjesztett változat is. A drogérialánc online Virtuális Tükörrel, offline pedig digitális polccímkékkel is erősített...

Így lehet biztonságos az online kommunikáció

A Rakuten Viber szakértői tippjeivel megtudhatod, hogyan teheted védetté a kommunikációs csatornád, és akadályozhatod meg a nem kívánt üzeneteket és hívásokat.A Rakuten Viber szeretné emlékeztetni a felhasználókat arra, hogy a nyári kommunikáció nyüzsgésében hogyan...

Don't Miss

Magyarországról erősít a Publicis Groupe CEE

A Publicis Groupe CEE Komáromi Zsófiát, a cég magyarországi Chief Talent Officer-ét nevezte ki a Közép-Kelet Európai régió CEE Talent Transformation Partnerének. Zsófia az új regionális feladatait jelenlegi pozíciója mellett látja el. Zsófia új...

Ezek a projektek nyerték el idén a Digitális Készségek Európai Díját

Ezek a projektek nyerték el idén a Digitális Készségek Európai Díját A Digitális Készségek Európai Díjának (European Digital Skills Awards) idei nyertes projektei között kiberbiztonságra fókuszáló, hátrányos helyzetűek digitális készségeinek fejlesztését, illetve a nők technológiai...

Folyamatosan újra kell gondolnunk, hogyan maradhatunk relevánsak – interjú Erich Mullerrel

Sok tekintetben a budapesti gyártóközpont az ügynökségünk szíve, amely életre kelti a stratégiai és kreatív csapatok által nap mint nap kitalált csodálatos koncepciókat és ötleteket – mondta el Erich Muller. A Publicis Groupe Hungary...

A csapatmunka és az emberi kreativitás nem lecserélhető – interjú Juhász Péterrel

Ha mindenáron le akarunk nyomni valamit a nézők torkán, akkor azt nem fogják befogadni és elkapcsolnak – állítja Juhász Péter. A 235 egyik tulajdonosa, a Tippmix reklámfilmek rendezője az mmonline.hu-nak adott interjúban beszélt arról...

Marketingfronton újított a Tesco

Az áruházlánc 44 üzletében 132 darab innovatív digitális kijelzőt helyez üzembe az eladáshelyi reklámok hatékonysága és a vásárlói élmény növelése érdekében. A Tesco június 21-én, a kiskereskedelmi ügyféladatokat elemző dunnhumby-val közösen tartott első Tesco...