- Hirdetés -

Rosszabbul fizetnek a hazai vállalkozók

|

- Hirdetés -

Tavaly a számlák kétharmadát fizették pontosan a vállalkozások, ez az eredmény néhány százalékponttal elmarad a 2015-östől – derült ki a Bisnode Magyarország Kft. Fizetési Tapasztalat programjából. Az átlagos számlafizetési határidő mellett az átlagos késedelem is növekedett, így egyes szektorok cégeinél 40 nap feletti késések is előfordulnak.

 

2013-ban még a követelések mindössze 62 százalékát fizették ki időben a vállalkozások. Az elmúlt néhány évet vizsgálva 2015-ben volt a legjobb a helyzet; ekkor a számlák 68 százalékát fizették be a határidő lejártáig a cégek. A tavalyi évben kisebb visszaesés történt, így – a 2014-es értékhez hasonlóan – a számlák 65,66 százaléka került pontosan kiegyenlítésre. A késve rendezett számlák közül a 60 napon túli késéssel fizetett számlák aránya 0,25 százalékponttal 1,28 százalékra emelkedett a tavalyi évben, míg a számlák 0,65 százalékára 90 napnál is többet kellett várniuk a hitelezőknek.

 

Nem mindegy az sem, melyik ágazatokkal állunk üzleti kapcsolatban, hiszen jelentős különbségek lehetnek köztük a fizetési fegyelem tekintetében. A bútorgyártásban például a számlák közel 2,8 százalékát több mint 90 napos, míg a papíriparban a számlák 3,4 százalékát csak több mint 60 napos csúszással fizetik ki.

 

Az átlagos fizetési határidők alakulása Magyarországon csökkenő trendet mutatott az elmúlt években. A Bisnode Fizetési Tapasztalat program adataiból jól látszik, hogy míg 2013-ban 27,1 nap, addig 2014-ben 25,8, 2015-ben pedig 25,9 nap volt az átlagos érték. 2016-ban viszont csaknem 1,5 nappal növekedett a vállalkozások számára biztosított fizetési határidő átlagos értéke, így a tavalyi évet 27,32 napos átlaggal zárta a cégvilág. A fizetési fegyelmet ugyancsak jól jellemző mutatószám a fizetési késedelem, ami átlagosan több mint 4,5 nappal növekedett 2015 és 2016 között. Igaz, még így is 2,3 nappal jobb a 2013-as értéknél.

 

A legnagyobb fizetési határidővel a vegyipari, számítógép, elektronikai, optikai termékeket gyártó és a gépipari vállalkozások működnek, nekik átlagosan 40 napos vagy még ennél is hosszabb lejáratra állítanak ki számlát. A legrövidebb – átlagosan 15 napos – számlafizetési határidővel a művészet, szórakoztatás, szabadidős tevékenységet végző cégek szembesülnek, de hasonlóan rövid fizetési határidőt kapnak a bútorgyártó, az oktató, a vendéglátó és az egészségügyi cégek. Magasan vezeti a legtöbbet késő szektorok listáját a fafeldolgozóipar, átlagosan 42 nap késedelemmel. Őket 35 nappal az ingatlanügyletekkel foglalkozó cégek követik, a negatív toplista harmadik helyére pedig az egészségügyi cégek kerültek fel 29 nappal.

 

A legkevesebb csúszással fizető szektorok a bányászat és a textilipar egyaránt 10 nap, valamint az egyéb szolgáltatást nyújtó cégek 11 nap késéssel. 2016-ban a fafeldolgozó cégek partnereinek kellett a legtöbbet várniuk pénzükre, hiszen a szektor cégei a számla kiállítását követően átlagosan 75 nappal rendezték csak tartozásukat. Több mint 55 napot kellett várniuk a pénzükre a számítógép, elektronikai, optikai termék gyártásával, a papíriparral, a gépiparral és az ingatlanügyletekkel foglalkozó cégek szállítóinak is a számla kibocsátását követően. A papíripari vállalkozásokkal együttműködő cégeknek már csak azért is kell különösen körültekintően eljárniuk partnereik megválasztásakor, mert a szektorban a számlák alig több mint felét fizetik csak ki időben, sőt a hatvan napon túli késések aránya is itt a legmagasabb, emeli ki Keleti József a Bisnode csoport Country Managere.

 

A Bisnode adatai alapján Borsod-Abaúj-Zemplén, Jász-Nagykun-Szolnok, Zala, Fejér és Somogy megye cégei kapják átlagosan a leghosszabb fizetési határidőket partnereiktől, rájuk legalább 30 napos átlagos fizetési határidő a jellemző. A legnagyobb fizetési késések viszont Szabolcs-Szatmár-Bereg és Komárom-Esztergom megye cégeinél fordul elő, ezeken a területeken ugyanis az átlagos késedelem tavaly meghaladta a 30 napot. Nem meglepő, hogy pont ennek a két megyének a cégeire kell a legtöbbet várnunk, rájuk az átlagosan legalább 60 napot kell várni a számla kibocsátását követően. A leggyorsabban – átlagosan 36 nap alatt – a nógrádi cégek fizetnek, nem csoda , hogy ebben a megyében a legalacsonyabb, mindössze 11 napos az átlagos késés.

 

Bár országos átlagban a számlák kétharmadát késedelem nélkül fizetik ki, akadnak megyék, amelyek nagyon elmaradnak az országos átlagtól. Arányaiban a legkevesebb számlát Somogy megyében fizetik ki időben, ugyanis a somogyi cégek átlagosan tízből négy számla ellenértékét késve utalják. Minimálisan jobb csak a helyzet a fővárosban és Vas megyében, de a legalacsonyabb átlagos késéssel rendelkező Nógrád megyében is mindössze a számlák 65,05 százalékát rendezik lejárat előtt.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Kiderült, mennyit költünk kütyükre karácsonykor

Átlagosan 51 500 Ft-ot költünk karácsonyi ajándékokra, általában 4-7 főnek vásárolunk – derült ki a Dell Technologies Magyarország friss, nem reprezentatív felméréséből1. Minden negyedik válaszadónál elektronikai cikk is kerül a fa alá, átlagosan 44...

Korábbi kollégáikra vadásznak a cégek

A volt alkalmazottak nagyszerű, ám korábban méltatlanul hanyagolt lehetőséget jelentenek a cégek toborzási erőfeszítései számára – mondja Fremda Balázs, a Morgan Stanley budapesti irodájának HR igazgatója. A vállalat 15 éve működő technológiai és analitikai...

Így védekezhetnek a kkv-k a kibertámadások ellen

Az elmúlt két évben felgyorsult digitális átalakulás miatt fokozódó kockázat miatt ma már szinte minden vezetőnek van legalább egy olyan cég az ismeretségi körében, ahol már történt támadás és ellopták a cég adatait vagy...

Jól fogyott a Samsung luxustévéje

A Samsung idén több mint egymillió darab The Frame televíziót értékesített világszinten, ez az első Lifestyle TV modell, amely milliós eladást ért el egy éven belül. A 2017-es bemutatkozása óta Észak-Amerikában és Európában is...

Különleges kisfilmmel kampányol a Pfizer

Verset szavalni sokaknak egyáltalán nem okoz gondot, kivéve, ha van a dologban egy kis csavar. Adott egy vers, és egy igen nehéz feladat: egyetlen levegővel kell végig mondani a strófákat. A Pfizer egy nem...

Izgalmas hajsza a NatGeo új sorozatában

Az amerikai lépfenetámadások 20. évfordulója alkalmából a National Geographic 2021 decemberében műsorára tűzi a biológiai terrorcselekmény és az azt követő izgalmas nyomozás történetét feldolgozó Halálzóna: Antrax című filmsorozatot. A hatrészes széria a Halálzóna című...

Új megoldásokat keresnek a munkavállalók

A dolgozók megéléseiből táplálkozó „nagy felismerés" jelenség következményeként újabb jelentős mozgás indulhat be világszerte a munkaerőpiacokon – mutat rá a Randstad Workmonitor 2021-es második felmérése. A több mint 27,000 dolgozó megkérdezésével 34 piacon, köztük...

Zenélő növényekkel kampányol az E.ON és az ACG

Az ACG Reklámügynökség és az E.ON zenélő mikrooázisokat hozott létre a vállalat klímaváltozás elleni küzdelem fontosságáról szóló kampányának részeként. A különleges installációknak köszönhetően a budapesti Széna- és Szent Gellért téren várakozó utasok nemcsak a...

Erős negyedévet zárt az Allianz

2021-ben az Allianz Csoport a harmadik negyedévben is erős működési teljesítményt mutatott fel az összes üzletágában. Ez azt bizonyítja, hogy az üzleti modellünk jól működik, segítségével ki tudjuk használni a globális gazdasági környezet és...

Eldőlt, viszi a 4iG a DIGI-t

Végleges megállapodást kötött a 4iG Nyrt. a román RCS & RDS csoporttal a médiakonszern magyarországi érdekeltségeinek megvásárlásáról. A tranzakció lezárásával, illetve az elmúlt egy évben az infokommunikációs szektorban végrehajtott akvizícióival a 4iG a legnagyobb...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Digitális lízinggel újít a Péntech

A digitális faktoring úttörője, a Péntech novembertől új szolgáltatással bővíti portfólióját, amelynek köszönhetően most még könnyebb lehet a vállalkozások növekedésének finanszírozása. A digitális lízing megoldásnak köszönhetően a Péntech weboldalán keresztül a piacon egyedülállóan gyorsan...

Kiderült, mennyit költünk kütyükre karácsonykor

Átlagosan 51 500 Ft-ot költünk karácsonyi ajándékokra, általában 4-7 főnek vásárolunk – derült ki a Dell Technologies Magyarország friss, nem reprezentatív felméréséből1. Minden negyedik válaszadónál elektronikai cikk is kerül a fa alá, átlagosan 44...

Korábbi kollégáikra vadásznak a cégek

A volt alkalmazottak nagyszerű, ám korábban méltatlanul hanyagolt lehetőséget jelentenek a cégek toborzási erőfeszítései számára – mondja Fremda Balázs, a Morgan Stanley budapesti irodájának HR igazgatója. A vállalat 15 éve működő technológiai és analitikai...

Így védekezhetnek a kkv-k a kibertámadások ellen

Az elmúlt két évben felgyorsult digitális átalakulás miatt fokozódó kockázat miatt ma már szinte minden vezetőnek van legalább egy olyan cég az ismeretségi körében, ahol már történt támadás és ellopták a cég adatait vagy...

Jól fogyott a Samsung luxustévéje

A Samsung idén több mint egymillió darab The Frame televíziót értékesített világszinten, ez az első Lifestyle TV modell, amely milliós eladást ért el egy éven belül. A 2017-es bemutatkozása óta Észak-Amerikában és Európában is...
- Hirdetés -

CMO

Nagy a türelmetlenség a fiatalokban

Szili Tímea Futureal Group & Cordia Group, marketing- és kommunikációs igazgató   - Kicsivel több mint két hónapja nyílt meg a Futureal Group & Cordia Group fejlesztésében megvalósult Etele Plaza, mennyire váltotta be eddig a hozzá fűzött...

A kitaposott út biztonsága illúzió

Takács Borbála Adevinta Hungary, marketingigazgató   - Több évtizedes ügynökségi múlt után most ügyféloldalon folytatod. Miért döntöttél a változtatás mellett? - A váltás gondolata régóta érlelődött bennem. Húsz évet töltöttem ügynökségi oldalon, ez nagyon hosszú idő, ami rengeteg...

Most még tart a „történelmet írunk éppen” katarzisa

Szauter Zsolt eMAG és Extreme Digital, marketingigazgató   - Nagyon pörög itthon az online vásárlás, milyen élmény volt ebben a közegben átvenni a legnagyobb hazai e-kereskedelmi cég marketingjének irányítását? - Természetesen büszke vagyok arra, hogy engem választottak erre...

Kiemelt szerepe volt és lesz az online kommunikációnak

Blaumann Debóra foodpanda, marketingigazgató - Milyen kampánnyal készültetek a NetPincérről foodpanda névre történő váltásra, mire lehet számítani? - Egy igazi 360 fokos, integrált kampányt tervezünk a márkaváltás támogatására - ahol és amilyen formában csak lehet szeretnénk...

Sikerült megválaszolni a Covid-szülte kihívásokat

Szalkai Réka Mastercard, marketingigazgató - Melyik volt az a könyv vagy film, ami az elmúlt időszakban a legnagyobb hatással volt önre? - Simon Sinekkel nemrég volt szerencsém együtt dolgozni. Igazi élmény volt nemcsak az előadása és azt...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Csomagolásaival zöldít a Zewa

A Zewa csökkenti a csomagolásai szén-dioxid-lábnyomát amelyet úgy érnek el, hogy műanyag kiszereléseikben 33 százalékos fogyasztás utáni újrahasznosított (PCR) műanyagtartalmat vezetnek be. A Zewa számára kiemelt jelentőséggel bír a korlátozott erőforrások maximális kihasználása és...

Erdőtelepítési programot támogat az OMV

Az OMV Hungária Kft. az Országos Erdészeti Egyesülettel közös akciót indított: ennek keretében az áprilisi Föld napjától kezdődően olyan vouchereket lehet vásárolni a töltőállomásokon, amelyek 1-1 facsemete magyarországi elültetésének és későbbi ápolásának költségét fedezik....

Jövő héten jön a Planet Budapest

Egy tökéletes világban minden, ami egészséges, egyben fenntartható is – a valóságban ez azonban távolról sincs így. De vajon hogyan élhetünk egészséges életet úgy, hogy a fenntarthatóságról sem feledkezünk meg? Mit tehetünk, ennek érdekében...

DATA