A Balatoni Turizmus Szövetség sikeresnek tartja a Nyitott Balaton elnevezésű kampányt, amelynek célja az volt, hogy megmutassák milyen sokszínű a régió turisztikai kínálata az őszi időszakban. A kampány keretein belül megpróbálták népszerűsíteni azokat az éttermeket, cukrászdákat, amelyek egész évben nyitva vannak és várják a turistákat.
A kampány legnagyobb tapasztalata az, hogy jóval több olyan különleges hely van a Balatonon, amely nyitva tart ilyenkor is, mint azt bárki is gondolná. A legtöbb balatoni vállalkozó nem igazán extrovertált, nem igazán foglalkoznak azzal, hogy publicitást szervezzenek termékeik, szolgáltatásaik köré. Ők inkább abban bíznak, hogy a minőség, a szakértelem hosszabb távon meghozza azt a hírnevet, amely szükséges vállalkozásaik sikerességéhez.
Ez a fajta zárkózottság az egyik oka annak, hogy mindig csak ugyanaz a tizenöt-húsz étterem, kávézó, boràszat szerepel a sajtóban. Ezek tulajdonosai nyitottabbak az új kommunikációs felületek használata iránt, rendszeresen találkoznak újságírókkal és eljárnak olyan turisztikai fórumokra is, amelyek segítségével képesek népszerűsíteni saját szolgáltatásaikat.
Fekete Tamás, a Balatoni Turizmus Szövetség alelnöke szerint: legalább ötször ennyi, ha nem több azoknak kulináris helyszínek száma, amelyek megérdemelnék, hogy figyelmet kapjanak a médiában különleges kínálatuk miatt. Éppen ezért a következő időszakban a szervezet arra összpontosít, hogy ezeket a szolgáltatókat felkutassa és rávegye arra, hogy legyenek nyitottabbak az új kommunikációs kihívások megoldása iránt.
Az őszi kampány idején soha nem látott mennyiségen tudósított a sajtó a Balaton történéseiről, a közösségi média statisztikái pedig azt mutatják, hogy az átlagnál jóval többen olvastak el egy-egy cikket. A nagyobb médiaérdeklődés egyik oka, hogy olyan sikeres sportolók, orvosok, kommunikációs szakemberek segítségével népszerűsítették az őszi Balatont, akiknek eredményei jóval túlmutatnak azon, amit néha tapasztalunk a turisztikai kommunikációs körökben. Egyes desztinációk megelégszenek azzal, hogy a tévében „15 percre híressé vált” celebbekkel, Tik-Tokerekkel népszerűsítik kínálatukat. De nem ritka az sem, hogy megpróbálják hatalmas hírként eladni a sajtónak, ha egy televízióból ismert személy kávézót nyit a településen, amelynek egyébként túl sok kulináris értéke nincs – fogalmazta meg kritikáját Éskovács Péter, az akció sajtótanácsadója.
Éskovács szerint a balatoni kampányok szervezőinek egyébként is meg kell újítaniuk kommunikációs üzeneteiket, a fiatalok számára is fogyaszthatóvá kell tenniük azokat. „Amire a boomerek vevők, azokra az Y és az X generáció már alig nyitott. A Z és alfa generáció pedig már nem is akarja érteni azokat az üzeneteket, amelyeket a klasszikus kommunikációs csatornákon küldünk nekik. Ez az egyik oka annak, hogy a balatoni turisztikai kommunikációt meg kell újítani”- tette hozzá Éskovács Péter
Ugyanakkor hozzátette: vannak olyan dolgok, amelyeket kortól és nemtől függetlenül mindenki értékel, ez pedig a teljesítmény és a minőség. Ez az oka annak, hogy a Nyitott Balaton akció népszerűsítésre olyan sportolókat kértek fel, akiknek eredményeire, tapasztalataira a többség odafigyel. Ezért szerepelt az akcióban tizennyolcszoros ironman, BMX magyar bajnok és Európa egyik legismertebb vitorlázója.
Éskovács szerint jövő tavasszal a kerékpáros turizmus lendül fel majd igazán a Balaton körül, hiszen ma már Budapestről is el lehet tekerni a tó partjára és több bringaközpont is épült a régióban. A kulináris turizmusnak jót tesznek a nem rég átadott Michelin -csillagok is, amelyekből jutott bőven a Balatonra. E mellett, az időjárás szeszélyétől független, minőségi kulturális események lehetnek az utazók kedvencei a következő évben.