- Hirdetés -

Sokat fejlődött a házhozszállítás

|

A mesterséges intelligencia és az adatalapú megoldások alkalmazása a logisztikában egy olyan időszakban indult látványos terjedésnek, amikor az e-kereskedelmet befolyásoló piaci körülmények is rendkívüli mértékben átalakultak a koronavírus-járvány, majd a háborús helyzet hatására. Ezzel egyidőben a klímaváltozás nyomán a csomagkézbesítések környezeti hatásainak minimalizálása is alapvető igénnyé vált, ami gyors és hatékony megoldást követel meg a logiszitkai ágazattól. Az utolsó kilométeres futárszolgáltatásokat nyújtó DODO szakértői szerint mindennek nyomán az okoslogisztika elterjedése új fejezetet nyitott a házhoz szállítások történetében.

Az e-kereskedelem és a házhoz szállítás területe az elmúlt három évben alapjaiban újult meg. Erre mind az erőteljesen megnőtt vásárlói igények, mind pedig az innovatív logisztikai megoldások megjelenése és gyors fejlődése hatással volt. A házhoz szállítási szolgáltatások minősége komoly vásárlást eldöntő tényezővé vált – az online megrendelések közel fele azért hiúsul meg, mert a vásárlók nem találják elég kielégítőnek a felkínált kézbesítési lehetőségeket2 -, amire a vállalkozások mesterséges intelligencia- és adatalapú megközelítéssel reagáltak. A koronavírus-járvány miatti korlátozások hatására 2020-ban az online értékesítés ugrásszerűen megnőtt, a pandémia harmadik hullámával párhuzamosan, 2021-ben azonban minden addiginál látványosabb növekedés kezdődött. Egyre több online kereskedő ismerte fel, hogy az általa kínált kézbesítés gyorsasága és rugalmassága nagyban befolyásolhatja az üzleti sikereit. A megugró kereslet és a megváltozott vásárlói elvárások kiszolgálására az olyan cégek, mint a DODO gyorsan tudtak reagálni innovatív, technológiaalapú logisztikai megoldások alkalmazásával. A fokozódó igények hatására elkezdett rövidülni a házhoz szállítási idő, ami, bár megjelent a tartós fogyasztási cikkek esetében is, elsősorban a melegétel-kiszállításokat érintette. Az internetes rendelés egyre népszerűbbé és rendszeresebbé vált, amit jól mutat, hogy 2020 és 2022 között közel 20 százalékkal nőtt azok aránya, akik három hónapon belül többször is vásároltak online áruházból.

Mivel egyre több kereskedő ismerte fel az online rendelések piaci értékét, a szélesebb kínálat és a kézbesítési szolgáltatások területén tapasztalható versenynek köszönhetően a vásárlók számára a házhoz szállítás gyorsasága, kiszámíthatósága és minősége egyaránt meghatározóvá váltak. A megrendelések közel 40 százaléka azért hiúsul meg, mert a megrendelő nem találja elég gyorsnak a kiszállítási időt egy reprezentatív kutatás alapján. Ez arra is rávilágít, hogy közel egyharmaduk már a megrendelés napján szeretné kézhez kapni az online vásárolt terméket. Ugyanakkor a kézbesítés árképzése sem elhanyagolható, a felmérésben részt vettek több mint 90 százaléka ugyanis a szállítás árát tartja a legfontosabb tényezőnek. A DODO erre idén téltől, a dinamikus árazás formájában kínál megoldást ügyfelei számára. A rugalmas kézbesítési díjak – a csúcsidőszakon kívüli időpontra kérhető, és így kedvezőbb árú aznapi kiszállítás – nem csak a vásárlók számára teheti vonzóbbá a webshop ajánlatát, de a vállalatok szempontjából a rendelésfeldolgozás és kiszolgálás is gördülékenyebbé válhat.

Az aznapi kiszállítás és a minél kisebb időablakok iránt igény, a megnövekedett kereslet és az e-kereskedők költségeinek kezelésében kulcsfontosságúvá váltak az olyan okosmegoldások, mint a mesterséges intelligencialapú, valós idejű forgalomelemzés és a feladatok adatközpontú koordinálása. Ezek segítenek racionalizálni a költségeket, optimalizálni a folyamatokat és az erőforrásokat, lerövidíteni a szállítási útvonalakat, valamint gyorsan elhárítani a kézbesítés során felmerülő akadályokat. Az utolsó kilométeres házhoz szállítás úttörője, a DODO saját fejlesztésű mesterséges intelligencia alapú logisztikai platformját, a GAIA-t használja a kézbesítési folyamat valamennyi elemének megtervezésére, ennek köszönhetően pedig rendkívül hatékony szállítási módot és különösen gyors, akár fél órás kézbesítési időt tud kínálni ügyfeleinek.

A környezetvédelem és a klímaváltozás is egyre nagyobb figyelmet kap, az elmúlt években a különböző szolgáltatások, így a házhoz szállítási lehetőségek megválasztásánál is kiemelt vásárlói tényezőként szerepelnek. Annak érdekében, hogy a logisztikai vállalatok megfeleljenek ezeknek az elvárásoknak, tehát rövidebb és gyorsabb szállítási útvonalakkal csökkentsék a környezetre gyakorolt hatásukat, felértékelődött a mesterséges intelligencia- és adatalapú logisztikai rendszerek használata. Már tesztelés alatt áll egy olyan rendelés-előrejelző algoritmus, amely két héttel előre képes megjósolni a rendelések számát és a megrendelt termékek mennyiségét. Ennek bevezetésével a futárok és járművek száma, valamint a kézbesítési útvonalak is hatékonyabban tervezhetővé válnak. A fenntartható kézbesítés másik eleme a zöld járművek használata is egyre elterjedtebb. Magyarországon is folyamatosan tesztelik már az alternatív szállítási módokat a gyorsabb, kényelmesebb és környezetbarátabb logisztika érdekében. 2021-ben a vízi kézbesítés tesztidőszakában például a DODO a Balatonon vitorlázók melegétel-rendeléseit szállította ki zéró emissziós elektrojettel, míg tavaly a termékek drónos kiszállítására irányuló, egyedülálló hazai pilot projektet indított.

A gyorsan és intenzíven változó házhoz szállítási trendekhez és igényekhez minden olyan e-kereskedőnek igazodnia kell, aki részt kíván venni a piaci versenyben vagy épp piaci előnyre szeretne szert tenni. Ez megvalósítható a cégen belüli, költséges fejlesztésekkel és plusz erőforrást igénylő professzionális logisztikai rendszer kiépítésével, vagy egy külső okoslogisztikai vállalat partnerségével.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...