- Hirdetés -

Szolid kreatív növekedés

|

- Hirdetés -

A legnagyobb hazai full service és kreatívügyökségek együttes árbevétele ugyan nőtt 2023-ban, de nem érte el az infláció szintjét. Az összesített számokat jelentősen befolyásolták a három legnagyobb szereplőnél látható változások. Utóbbiak az árbevétel terén egészen más ligában játszanak, mint a többi reklámügynökség.

A Marketing&Media számításai szerint a piac legnagyobb 25 szereplője 2023-ban 90 milliárd forint nettó árbevételt ért el. Ez ugyanakkor nominálisan mindössze 2,1 százalékkal több, mint a 2022-es adat, magyarán reálértéken 15,5 százalékot bukott a reklámügynökségi piacnak ez a szelete. Az összesített adózott eredmények terén sem jobb a helyzet, ott nominálisan is 5,5 százalékos csökkenést látni 2022-höz viszonyítva.

A médiaügynökséges és a PR céges toplistánkhoz hasonlóan azonban itt is vannak olyan, az árbevétel terén messze a többek felett álló szereplők, amelyek számai az összesített adatokat is jelentősen módosíthatják. A reklámügynökségi top 25 esetében ez a Lounge Design és a Mediator

Group. A 2022-es adatoknál még az utóbbi vezetett, de 2023-ban a Lounge Design visszavette az első helyet. A két ügynökség együttes nettó árbevétele tavaly 41,2 milliárd, az adózott eredménye 6,6 milliárd forint volt. Ez azt jelenti, hogy a top 25-ön belül a bevételek 45,7, az összesített eredménynek pedig az 57,8 százalékát adták.

A korábbi évhez képest tavaly a Mediatornak 7,5 milliárd forinttal alacsonyabb volt a nettó árbevétele, azaz egész jelentősen lefelé húzták az összesített számokat. Ezért összevetettük a reklám ügynökségek adatait úgy is, hogy kivettük a két éllovast. Így már szebbek a számok, a Lounge és a Mediator nélkül már 21,1 százalékos bővülést látni az árbevételek terén. Azonban van itt egy harmadik szereplő is, méghozzá a Várkonyi Andrea-féle Whitedog Media, ami tavaly ismét megduplázta az éves árbevételét, így 4,3 milliárdosból egy csapásra 8,9 milliárd forintos árbevételű céggé nőtte ki magát. Az adózott eredményük pedig 28,7 százalékkal nőtt, azaz a Whitedog Media felfelé húzta az összesített számokat. Amennyiben ezt az ügynökséget is kivesszük a számításból, akkor kereken 11 százalékos bővülést kapunk az árbevétel terén.

Tavaly egyébként a 25 cégből csak tízen tudták az inflációt meghaladó mértékben növelni a nettó árbevételüket. Az adózott eredmények terén kicsit jobb a helyzet, ott 13 társaság növelte 17,6 százaléknál nagyobb mértékben a profitját. Az utóbbi adat persze csalóka, mert azt az ügynökséget is tartalmazza, ahol 2,9 millióról 8,9 millió forintra nőtt az adózott eredmény – konkrétan a People Groupról van szó –, ami nyilván százalékosan brutális növekedés, de összegszerűen már nem hangzik olyan jól.

Milliárdos profit

Az élbolyban tehát Lounge, Mediator, Whitedog a sorrend. Az utóbbi kettő árbevételének a változását már említettük, a Lounge Design esetén pedig nőtt tavaly a bevételük, de az infláció alatti mértékben, 4,8 százalékkal. Az adózott eredményüknél ennél jelentősebb, 31,6 százalékos bővülést mutatnak az adatok, hárommilliárdról négymilliárd forintra hízott a profitjuk. Ez egyébként a tavalyi év tekintetében messze a legmagasabb nyereség.

A negyedik szereplőnek a Roxer számít, ők kicsit lemaradtak a vezető hármastól, de mindenki más előtt jelentős az előnyük. A 2023-as évet 5,8 milliárd forint nettó árbevétellel zárták, ami 45 százalékkal több, mint amit 2022-ben elértek. Ennek ellenére az adózott eredményük 615-ről 453 millió forintra csökkent.

Tavaly a Positive Adamsky cégcsoport számított az ötödik legnagyobb szereplőnek. A korábbi esztendőhöz képest 10 százalékkal többet, 3,3 milliárd forintot tett ki az árbevételük. A profitjuk pedig 630 millióról 776 millió forintra nőtt.

A 2023-as adatok alapján a sarkukban volt az ACG Reklámügynökség. Jó évük volt, hiszen a bevételeik 32,8 százalékkal gyarapodtak, és elérték a 3,1 milliárd forintot. A nyereségük pedig nagyot ugrott, a 2022-es 138 millió után a tavalyi évben 403 millió forintot hoztak össze.

Változó bevételek

Az adatokat az árbevétel százalékos növekedése alapján nézve a már említett Whitedog Mediánál történt a legjelentősebb növekedés tavaly, hiszen több mint a duplájára nőtt az árbevételük. Ezen a téren a második a Bistro Reklámügynökség, amely a 2022-es 630 millióról 2023-ra 1,2 milliárd forintra, majdnem a kétszeresére növelte az árbevételét. A People Group esetében is jelentős bővülést látni, a kicsivel több mint egymilliárd feletti árbevételük közel 1,7 milliárd forintra nőtt az elmúlt évben.

Az előbbieken kívül infláció feletti árbevétel-növekedést hozott össze a Roxer, az ACG, a Clair & Curtis, a Dentsu Creative (korábbi Isobar), a Bold Ideas, a Café Communications és az Ogilvy Group. 2022-höz képest nominálisan is csökkent az árbevétele a hat Márka Műveknek, a Mediatornak és a Humán Telex Advertisingnak. Az adózott eredmény növekedése tekintetében a már említett People Group volt az éllovas, de náluk kicsi volt a bázisév eredménye. Közel háromszorosára növelte a profitját a Sky Marketing. Ez az esetükben azt jelentette, hogy 10 millióról 30 millió forintra ugrott a nyereségük. A jelentős profitnövelők közé tartozott még a Wonderduck Agency, a 2022-es 54 milliós eredményüket tavaly 134 millió forintra hizlalták. Pedig ezzel párhuzamosan a bevételük nem sokat változott, 712 millióról 720 millió forintra nőtt. Az előbbihez egészen hasonló számokat produkált a Bold Ideas, a nyereségük 61 millióról 137 millió forintra, a nettó árbevételük pedig 593 millióról 738 millió forintra változott. Az előbbi kettőnél nagyobb szereplőnek számít a Spice Communication, a nyereségük pedig közel 50 százalékkal bővült az elmúlt esztendőben. Konkrétan 246 millióról 361 millió forintra nőtt a profitjuk, amit 1,7 milliárdos árbevétel mellett értek el.

 

Heszler Róbert

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.

 

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Kemény csatákkal indítja az őszt a Sport TV

A Fradi és Győr duplával rúgja be az ajtót a női kézilabda Bajnokok Ligája 2024-25-ös szezonja a Sport1-en. Mindkét zöld-fehér sztárcsapatra dán ellenfél vár az első fordulóban. Férficsapataink, a Szeged és a Veszprém jövő...

Újabb lehetőséget kapnak az online platformok felhasználói

Bővült a jogorvoslati lehetőségek köre az online platformok egyes, felhasználókat negatívan érintő intézkedéseivel szemben az Európai Unió digitális szolgáltatásokról szóló rendeletének átültetését követően. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) elnöke hozzátette, ezentúl már...

Így kelti új életre a műanyaghulladékot a SPAR

Éves szinten összesen 150 tonna, a saját hálózatában keletkező műanyaghulladékból készülnek újrahasznosítható bevásárlótáskák a SPAR Magyarország számára. A vállalat ezzel nagy lépést tett a keletkező hulladékfóliák ésszerű újrahasznosítása érdekében és jelentősen mérsékli a megsemmisítésre...

Kiderült, mit díjaznak a munkavállalók

A magyar munkavállalók számára is a bér az elsődleges motivációs tényező, de egyre előkelőbb helyen szerepelnek az olyan juttatási formák is, amelyek a fizikai, mentális és szociális jóllétet is támogatják. „Erre a halmazra munkáltatóként 2024-ben...

Kiderült, milyen csapatot erősít Jürgen Klopp

Kiderült milyen szerepben láthatjuk a közeljövőben Jürgen Kloppot. A Liverpool FC volt világhírű edzője a MediaMarktSaturn csapatát választotta: a jövőben a márka első nemzetközi brand nagykövete lesz mind a 11 országban, ahol a cég...

Jönnek az NFL meccsek a Network4 csatornáin

Pénteken hajnalban elindult az NFL új szezonja, az amerikai futball-bajnokságot idén is a Network4 Media Group platformjain követhetik a hazai rajongók. Fordulónként legalább hét mérkőzés kerül képernyőre, a közvetítő stáb pedig újabb szakemberekkel bővült....

Ide repülnek ősszel a pihenni vágyó magyarok

Róma az örök kedvencek egyike, a Kiwi.com foglalási adatai alapján az őszi hónapokban ide repülhet a legtöbb magyar. Albánia fővárosa pedig az új felfedezett, tavalyhoz képest már kétszer annyi magyar vett Tiranába repülőjegyet a...

Támogatásokról és frekvenciákról is döntött a Médiatanács

Több mint 80 millió forintnyi támogatást ítélt meg médiaszolgáltatóknak a Médiatanács, emellett több baranyai rádiós frekvencia sorsáról is döntött a testület. A Rádió 1-et ismét bírságolták, és három esetben is a letelepedés helye szerint...

Idén már kétezernél is több résztvevőt várnak a Marketing Summitra

Idén már négy színpadon zajlanak majd a Marketing Summit programjai, aki pedig lemarad valamiről, az utólag is visszanézheti majd az előadásokat – mondta el Hinora Ferenc. Az év szakmai és üzleti eseményét szervező Magyar...

Cannes-ban lesz a Hunyadi sorozat bemutatója

A MIPCOM Cannes keretében lesz a Hunyadi János életéből készülő 10 részes sorozat premierje. A magyar produkció Európa legfontosabb televíziós és filmes szakmai rendezvényén vörös szőnyeges bemutatót kap a magyar produkció – jelentették be...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Erre számíthatunk a lakótelepi lakások piacán

A lakótelepek – bár ezeknél is volt forgalom-visszaesés és néhol árcsökkenés – viszonylag jól viselték a lakáspiaci megtorpanást, tűnik ki a KSH és a NAV legfrissebb adataiból. Ezek alapján az OTP Ingatlanpont szakértője úgy...

Kemény csatákkal indítja az őszt a Sport TV

A Fradi és Győr duplával rúgja be az ajtót a női kézilabda Bajnokok Ligája 2024-25-ös szezonja a Sport1-en. Mindkét zöld-fehér sztárcsapatra dán ellenfél vár az első fordulóban. Férficsapataink, a Szeged és a Veszprém jövő...

Újabb lehetőséget kapnak az online platformok felhasználói

Bővült a jogorvoslati lehetőségek köre az online platformok egyes, felhasználókat negatívan érintő intézkedéseivel szemben az Európai Unió digitális szolgáltatásokról szóló rendeletének átültetését követően. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) elnöke hozzátette, ezentúl már...

Így kelti új életre a műanyaghulladékot a SPAR

Éves szinten összesen 150 tonna, a saját hálózatában keletkező műanyaghulladékból készülnek újrahasznosítható bevásárlótáskák a SPAR Magyarország számára. A vállalat ezzel nagy lépést tett a keletkező hulladékfóliák ésszerű újrahasznosítása érdekében és jelentősen mérsékli a megsemmisítésre...

Kiderült, mit díjaznak a munkavállalók

A magyar munkavállalók számára is a bér az elsődleges motivációs tényező, de egyre előkelőbb helyen szerepelnek az olyan juttatási formák is, amelyek a fizikai, mentális és szociális jóllétet is támogatják. „Erre a halmazra munkáltatóként 2024-ben...

Don't Miss

Változás a feat. vezetésében

Béky Patrik társ-kreatívigazgatói szerepkörben folytatja pályafutását a feat.-nél 2024. őszétől. A szakember feladata Persely Tamás (kreatívigazgató, tulajdonos) mellett az ügynökség kreatív divíziójának irányítása, projektjeinek teljes körű szakmai vezetése, valamint a csapat munkájának innovációs fejlesztése...

Új vezetővel erősít a K&H

2024. augusztus 26-tól Bodor Tibor vette át a K&H Vállalati divíziójának irányítását, valamint tagja lett a K&H vezetői bizottságának is. A K&H Vállalati divíziójának vezetését 2024. augusztus 26-tól Bodor Tibor vette át és személyével bővült...

Mészáros Péter a Hello Agency-nél folytatja

A hazai reklámipar egyik meghatározó szakértője és stratégája új ügynökségnél folytatja pályafutását: 2024 augusztusától Kreatív stratégiai koordinátorként erősíti a Hello Agency-t. Péter korábban a Positive Adamsky Creative Head of Copywriting pozíciójából érkezett, ahol számos...

Rangos nemzetközi díjat nyert a magyar borászat

A Red Dot Awards a világ legnagyobb és legtekintélyesebb dizájn és formatervezési díja, amelyre minden évben tízezernél is többen pályáznak a világ több mint 50 országából. Idén a Pátzay Borbirtok címkéi is díjat kaptak,...

Az FC Barcelona a HMD-t választotta

Flick, Olmo, Romeu, Victor, Roebuck... Az FC Barcelonánál az elmúlt pár hónapban számos kiemelkedő újoncot köszönthettek, és az átigazolási időszak vége felé egy új támogató is befutott: mától a Human Mobile Devices-ra (HMD) is...