- Hirdetés -

Többet költünk utazásra

|

A magyar háztartások több mint fele tervez utazást idén nyáron, ez jelentős emelkedés 2012-höz képest, amikor mindössze 34,5 százalékuk tervezett valamilyen nyaralást. Folyamatosan emelkedik azok aránya, akik külföldre és belföldre is terveznek utazást a szezonban, és dinamikusan nő a nyaralásra szánt összeg: 4 év alatt 54 százalékkal emelkedett, a 2013-as 10 ezer forint körüli összeg helyett idén már átlagosan 16 ezer forintnál valamivel többet terveznek elkölteni fejenként és éjszakánként a háztartások. A legnépszerűbb magyar úti cél továbbra is a Balaton, külföldre pedig a legtöbben Horvátországba mennek nyaralni.

 

A Magyar Turisztikai Ügynökség megbízásából a Trend International Market Research Kft 1000 háztartás telefonos megkérdezésén alapuló reprezentatív felmérést végzett 2017 áprilisában a magyar háztartások nyári szezoni (2017. május–szeptemberi) utazási terveiről. Ez a kutatás a 2005-2013 közötti felméréssorozat folytatásának tekinthető.

 

A felmérésből az derül ki, hogy a 2017-es nyári szezonban a magyar háztartások 51,1 százaléka tervez valamilyen utazást, ez az arány 2012-ben még csak 34,5 százalék volt. Az utazást tervező háztartások nagyjából fele (49,1 %) csak belföldi utazást tervez, csak külföldre negyedük utazik (24,9 %), a többiek pedig (23,5 %) külföldre és belföldre is terveznek utat idén nyáron. Mindössze 2,5 % válaszolta azt, hogy még nem döntöttek az úti célról. 2005 óta folyamatosan nő azok aránya, akik külföldre utaznak (2005: 19 %, 2017: 24,9 %), és azok is egyre többen vannak, akik belföldre és külföldre egyaránt terveznek utazást nyáron (2005: 17 %, 2017: 23,5 %).

 

A nyári utazások kifejezetten családi programok, az a jellemző, hogy az egész család részt vesz rajtuk. A megkérdezett háztartások 75,1 százaléka mondta azt, hogy az utazáson résztvevők száma megegyezik a háztartás létszámával.

 

A felmérésből az is kiderül, hogy jelentősen magasabb összeget tudnak nyaralásra szánni a magyar háztartások, mint néhány évvel ezelőtt. Idén a tervek szerint egy személyre 77.289 forintot szánnak utazásonként, ez 2005-ben még csak 39.639 volt, 2012-ben pedig 52.513 forint. Akkor is dinamikus emelkedés látszik, ha azt számolják ki a háztartások, hogy egy személyre egy éjszakára mennyit szánnak a nyaraláskor: 2017-ben ez az összeg 16.682 forint, míg 2005-ben ugyanez 4.971 forint volt, 2012-ben pedig 10.867 forint. Érdekes adat, hogy azok is terveznek mind külföldi, mind belföldi nyaralást, akik a saját bevallásuk szerint rossz anyagi körülmények között élnek: a megkérdezettek 21,1 százaléka mondta azt, hogy bár rossz az anyagi helyzete, mégis tervez belföldi nyaralást, külföldi utazási tervek esetében ugyanez az arány 7,9 százalék.

 

Ahhoz, hogy több vagy hosszabb belföldi utazást tervezzenek a háztartások, megfelelő turisztikai információk kellenének a válaszadók szerint, a legtöbben ilyen információként a szálláslehetőségeket említették meg, de sokan hiányolják a csomagajánlatokat is, és szívesen tudnának többet látnivalókról, és olyan programokról, amelyekkel esős időben el lehet tölteni a napot. Azok közül, akik eleve terveznek idén nyárra belföldi nyaralást, 28,6 % mondta azt, hogy ilyen információkkal meg lehetne győzni, hogy tovább maradjon vagy többször utazzon, a külföldre utazók közül pedig 12,7 % fontolná meg inkább a belföldi utazást, ha ilyen információkból több jutna el hozzá.

 

Belföldön a legnépszerűbb úti cél továbbra is a Balaton, a második helyen Észak-Magyarország áll, a harmadikon pedig Budapest és a Közép-Magyarországi régió. A külföldi úti célok közül pedig Horvátország vezet, utána Olaszország és Románia következik. 2013-ban még Románia volt a második helyen, ez azt mutatja, hogy Olaszország népszerűsége nagyot nőtt az elmúlt években.

 

Ha arról van szó, hogy mi alapján választanak úti célt a magyar háztartások, akkor nagyon erős kockázatkerülést láthatunk. A tervezett utazások harmada esetében oda tervezik az utat, ahol már jártak, amiről már van tapasztalatuk, ahol tudják, hogy mire számítsanak. Ha mégis ismeretlen célt választanak, akkor ismerőseik tapasztalatára hagyatkoznak, a szóbeli ajánlást részesítik előnyben. A belföldön tervezett utazások harmada és a külföldre tervezett utazások közel negyede esetében viszont nem választás, hanem adottság kérdése, hogy mi lesz az úti cél: olyan helyre utaznak, ahol nyaralójuk van, vagy ahova ismerős hívja meg őket, és ide sorolhatjuk az üzleti és iskolai utazásokat is.

 

Az MTÜ felméréséből az is kiderült, hogy a magyar háztartások döntésében komoly szempont a biztonság, a közelmúlt terrorcselekményei és a migrációs válság is befolyásolja az idei nyaralási terveiket. A háztartások 17,4%-át befolyásolta idei úti céljának kiválasztásában a biztonság. Emiatt az utazásukban bizonytalanok közül 21% inkább belföldön marad.

 

Amilyen nagy szerepe van az internetnek egy utazás megszervezésében, olyan kicsi az úti cél kiválasztásában: mindössze a belföldre tervezett utazások 12%-ában, a külföldre tervezetteknek 17%-ában volt bármilyen szerepe az úti cél kiválasztásában.

 

A belföldi szezon egyértelműen a július-augusztusi iskolai szünetre korlátozódik, ehhez képest külföldön júniustól szeptemberig sokkal egyenletesebb a tervezett utazások időbeli megoszlása. Belföldön az iskolai szüneten kívül szinte csak hosszú hétvégés utazások fordulnak elő, de mindkét desztinációra igaz, hogy az elő- és utószezonban rövidebbek az utazások. Összességében a külföldi utazások átlagosan két nappal hosszabbak a belföldieknél. Ennek az is az oka, hogy nyáron sok hétvégét kihasználnak majd utazásra: a belföldi utazások közel felét 1-3 éjszakásra tervezik.

 

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Elindult a Budapest Airport munkáltatói márka kampánya

A VINCI Airports által üzemeltetett Budapest Airport hisz abban, hogy a tehetség mindenkiben megvan, de akkor csillan meg igazán, ha megtalálja a helyét. Ahhoz azonban, hogy megtaláljuk azt a munkakört, amiben valóban szárnyalhatunk, először...

Megvannak a legjobb mobilfotók

Több mint 650 ezer nevezés közül választotta ki a zsűri a legjobb műveket a HUAWEI XMAGE Awards nemzetközi mobilfotós pályázatán. Az idei nyertes alkotások között olyan képek szerepelnek, amelyek a hétköznapi élet szépségét új,...

Ügynökséget választott a KÖKI Bevásárlóközpont

A hazai gyakorlatban nem túl gyakori, hogy egy ügyfél visszatér a korábbi ügynökségéhez. Márpedig a KÖKI Bevásárlóközpont esetében pontosan ez történt: 2020 és 2022 között az Insomnia egyszer már ellátta a KÖKI full service...

Keveset tesznek a cégek a globális felmelegedés lassításáért

A vállalatok még mindig nem fordítanak elegendő figyelmet a Párizsi Megállapodás kulcsfontosságú céljainak teljesítésére, amivel 1,5 Celsius-fok alatt maradhatna a globális felmelegedés mértéke – derül ki az EY nemzetközi klímaaktivitási barométeréből. Tízből csupán négy...

Változás az IKEA-nál

Az IKEA új fejezetet nyit a régióban: 2024. december 1-jétől Rostislav Čítek veszi át a marketing vezetői pozíciót Csehországban, Magyarországon és Szlovákiában, hogy tovább erősítse a márka jelenlétét és irányvonalát.Rostislav Čítek 2020 óta tagja...

Új vezetőkkel erősít a Telekom

Szerződése lejártával távozik a Magyar Telekomtól Daria Dodonova gazdasági vezérigazgató-helyettes és Igazgatósági tag. Lubor Zatko műszaki vezérigazgató-helyettes pedig a Deutsche Telekom Csoporton belül más pozícióban folytatja karrierjét. A gazdasági vezérigazgató-helyettesi pozícióra a Deutsche Telekomtól...

A mozikat is meghódítja az OMODA

Közösen indul el egy mágikus utazásra Óz csodálatos birodalmába a Universal Pictures látványos új filmje, a Wicked és az OMODA&JAECOO. A két márka közötti együttműködés nem csupán az OMODA&JAECOO innovatív, személyre szabott élmények és...

Keveset költenek digitalizációra a hazai kkv-k

Visszafogottság jellemzi a magyar kkv szektort, ha a digitalizációról van szó. A jelenlegi turbulens gazdasági környezetben sokan inkább a kivárásra játszanak, hátha javulnak a gazdasági mutatók. Noha a K&H kkv bizalmi index harmadik negyedéves...

Már a mozikban a magyar Eufória

Két fiatal szerhasználó felépülésének első 1,5 évét követi nyomon a hazai mozikban december 5-től látható új magyar dokumentumfilm, a Nemzeti Filmintézet támogatásával elkészült Mélypont érzés. Miklós Ádám rendező és Száki Adrián producer úgy nyúltak...

A sarki fény is beköltözik a Nyugati téri Mekibe

A látogatók egy varázslatos utazás részesei lehetnek, ahol a rénszarvasszánon utazó Mikulás, angyalkák, mézeskalácsfigurák és karácsonyi fényárban úszó házikók mellett a misztikus és látványos sarki fény is megjelenik.A McDonald’s Nyugati téri egységének egyedi attrakciója,...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

A digitális piac nagyágyúi trendekről és feladatokról – 1. rész

Izgalmas változásokat hozott az elmúlt egy év a hazai digitális piacon. A jelen és a jövő trendjeiről, a legfontosabb feladatokról kérdeztük a digitális piac legmeghatározóbb személyeiségeit bemutató Top 50-es listánk élmezőnyében végzett vezetőket.   Az...

Elindult a Budapest Airport munkáltatói márka kampánya

A VINCI Airports által üzemeltetett Budapest Airport hisz abban, hogy a tehetség mindenkiben megvan, de akkor csillan meg igazán, ha megtalálja a helyét. Ahhoz azonban, hogy megtaláljuk azt a munkakört, amiben valóban szárnyalhatunk, először...

Megvannak a legjobb mobilfotók

Több mint 650 ezer nevezés közül választotta ki a zsűri a legjobb műveket a HUAWEI XMAGE Awards nemzetközi mobilfotós pályázatán. Az idei nyertes alkotások között olyan képek szerepelnek, amelyek a hétköznapi élet szépségét új,...

Ügynökséget választott a KÖKI Bevásárlóközpont

A hazai gyakorlatban nem túl gyakori, hogy egy ügyfél visszatér a korábbi ügynökségéhez. Márpedig a KÖKI Bevásárlóközpont esetében pontosan ez történt: 2020 és 2022 között az Insomnia egyszer már ellátta a KÖKI full service...

Keveset tesznek a cégek a globális felmelegedés lassításáért

A vállalatok még mindig nem fordítanak elegendő figyelmet a Párizsi Megállapodás kulcsfontosságú céljainak teljesítésére, amivel 1,5 Celsius-fok alatt maradhatna a globális felmelegedés mértéke – derül ki az EY nemzetközi klímaaktivitási barométeréből. Tízből csupán négy...

Don't Miss

Nemzetközi ügynökségi hálózat tagja lett a Positive Adamsky

A Positive Adamsky csatlakozott a MISSION HUBS független nemzetközi ügynökségi hálózathoz. Ez az együttműködés a cégcsoport régóta tervezett külpiaci stratégiájának kiemelt lépése, amely a nemzetközi jelenlét erősítését és a globális partnerkapcsolatok bővítését célozza.A londoni...

Fontos európai díjat nyert a magyar HR vezető

Komáromi Zsófiának, a Publicis Groupe Hungary Chief Talent Officerének és a Publicis Groupe CEE Talent Transformation Partnerének ítélték oda a 2024-es HR Diversity Champion of the Year kategóriadíját a European Diversity Awards-on. Az egyik...

Lengyel vezető a dentsu új régiójánál

A dentsu globális kreatív-, marketing- és médiaügynökségi hálózatának EMEA régiós vezetése bejelentette a DACH (Németország, Ausztria, Svájc) és a CEE (Közép-Kelet-Európa) piaci területek összevonását egy új, egységes Közép-Európa régió formájában. Az új Közép-Európa klaszter...

Logó és arculattervezést segítő könyvet adott ki a [brandguide]

Megjelent a legújabb logó- és arculattervezés témájú szakkönyv a kiadásában. Egy szokatlan és egyedi formátumban: feltett kérdésekkel segíti a könyv a logó- és arculattervezés folyamatát. A könyv nem csak szorosan szakmabeliekhez szól, hanem...

A hazai kortárs művészet előtt tiszteleg az ACG

Idén ünnepli 20. születésnapját a hazai kreatív szektor megkerülhetetlen szereplője, az ACG. Az évforduló apropóján az ügynökség egy egyedülálló kiadványban, az ACG TWENTY Bookazine-ban tiszteleg azon hazai kortárs alkotók előtt, akik munkásságából az elmúlt...