- Hirdetés -

Topköltők társasága

|

- Hirdetés -

A Marketing&Media magazin utánajárt, hogyan alakult 2019 első hét hónapja a reklámköltés alapján a legnagyobb hirdetők és a hirdetői szektorok tekintetében. A gyógyszeripar tartja a pozícióit, a távközlési cégek már nem spórolnak annyira, mint tavaly, az áruházláncok közül pedig az egyik legkisebb szereplő kezdett hatalmas kampányba.

Lassan ráfordulunk az év kereskedelmi szempontból legaktívabb hónapjaira. Hagyományosan a következő – karácsonyig tartó – időszakban járatódik csúcsra a reklámköltés. Érdemes ilyenkor egy visszatekintést tenni, hiszen a Kantar Media mérése révén már rendelkezésre állnak az év első hét hónapjának költési adatai. A konkrét listaáras számoknál érdekesebbek azok a trendek, amelyek a tophirdetők körének változásából vagy éppen a hirdetői szektorok költési sorrendjének átrendeződéséből rajzolódnak ki.

A január elejétől július végéig tartó időszakban a Sanofi-Aventis bizonyult a legnagyobb reklámköltőnek. Ez egyébként megszokottnak számít, ugyanis 2015 volt az utolsó olyan esztendő, amikor az év első hét hónapjában nem a Sanofi vezette a költési toplistát. Ami az idén kicsit változást jelent, hogy a listavezető gyógyszeripari vállalat nyakára nagyon feljött a költéseit felpörgető Ferrero, a két cég listaáras költése között nem túl nagy a differencia. A héthavi toplista harmadik helyén megint csak egy gyógyszeripari cég, a Glaxo áll. Náluk szintén megugrottak az idei költések, egy éve ilyenkor még a kilencedikek voltak, 2016-ban pedig még ott sem voltak a 25 legnagyobb reklámozó között.

 

 

Akadnak még olyan hirdetők, amelyek a Glaxóhoz hasonlóan nagy ugrást produkáltak. Említhetnénk az idei költési lista negyedik helyén álló Coca-Colát, amely a top 25-ön belül általában a középmezőny végén szokott állni, az idén azonban érezhetően felpörgették a reklámköltésüket. Az üdítőital-gyártónál is nagyobb előrelépést produkált a Dante International. Az eMAG webáruházat működtető cég az év eddigi részében a hatodik legnagyobb reklámozónak számított. Az év első hét hónapját vizsgálva csak tavaly bukkantak fel a hirdetői 25-ben, de akkor csupán a lista 24. helyén.

Az újdonsült „költéspörgetők” közé sorolhatjuk az Auchant is. Mindössze 24 áruházat üzemeltetnek Magyarországon – összehasonlításképpen a Tescónak több mint 200 boltja van –, ehhez képest az év eddigi részében a legtöbbet költő áruházláncnak számítottak. Az Auchan esetén is volt egy íve ennek a büdzsénövelésnek, hiszen egy éve ilyenkor már ott voltak a 25 legnagyobb hirdető között, igaz, csak a 25. helyen, és költési sorrendben a Lidl, az Aldi, a Spar és a Tesco is előttük állt.

Az áruházláncok esetén évekre visszamenőleg is az látszik, hogy a Spar és a Lidl viszonylag stabilan tartja a költését, az Aldi és a Tesco azonban az év eddigi részében spórolósabbra vette a fi gurát. A Tescónál ez egy trendszerűen csökkenő folyamatnak tűnik, az Aldinál viszont évről évre nagy kilengéseket látni a költésben. Például 2016 hasonló időszakában ott sem voltak a 25 legnagyobb hirdető között, tavaly viszont a nyolcadik legnagyobb büdzséjű reklámozónak számítottak, a láncok közül csak a fő konkurensük, a Lidl előzte meg őket. Az idei első héthavi költés alapján viszont az Aldi és a Tesco már csak a 24. és a 25. legnagyobb hirdető.

A hullámzó költésre jó példa a Magyar Telekom is. 2016 és 2017 hasonló időszakában is a tíz legnagyobb költő között voltak, tavaly viszont hatalmas büdzsévágásra került sor a piacvezető távközlési vállalatnál. 2018 első hét hónapjában a hirdetői toplista 23. helyére zuhantak vissza. Az idén azonban érezhetően összekapták magukat, és bár az élbolyba nem tértek vissza, már a 18. legnagyobb büdzséjű hirdetőnek számítanak. Az idei évben a Vodafone esetén látni visszafogottabb költést, hosszú idő után először fordult elő, hogy a januártól július végéig terjedő időszakban nem tudtak bekerülni a 25. legnagyobb hirdető közé. Ez minden bizonnyal összefüggésben lehet a UPC-vel zajló egyesülésükkel. A Telenor viszont már rendezte a sorait a cég tulajdonosváltása óta, és az idén a 22. legnagyobb költőnek számítanak. Utoljára 2015-ben fordult elő, hogy az első hét hónapban bekerültek a 25 legnagyobb hirdető közé.

A szektorok költésénél maradva érdemes megemlíteni, hogy az idén eddig nem volt nagy átrendeződés, ugyanaz a hat szegmens vezet, mint egy éve ilyenkor. Név szerint a gyógyszeripar, a kereskedelem, az élelmiszer, a szépségápolás, az ital és a pénzintézet. Ezen belül azért apróbb trendeket látni, például az idén az italos szektor nagyon felpörgette a reklámköltését. 2018 hasonló időszakában még szinte egálban voltak a pénzintézeti kategóriával, most viszont a büdzséjük már közelebb áll a negyedik helyezett szépségápoláshoz.

Az év első hét hónapjának hazai reklámköltési trendjeiről szóló teljes elemzést a Marketing&Media magazin legújabb számában olvashatja el.

Heszler Róbert

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

A TV2 a legnézettebb csatorna az őszi szezonban* (x)

Az idei ősz a TV2 sikerszezonjának nevezhető, hiszen legutóbb 20 évvel ezelőtt fordult elő, hogy a csatorna kiemelt célcsoportjában, a 18-59 éves nézők körében teljes napon és főműsoridőben is a csatornatoplista élén végzett a...
foci tévéközvetítés

A TV2 az M4 Sporttal meccselt

Újabb rendhagyó héten vagyunk túl, hiszen időlegesen nagyon megerősödött az M4 Sport. A TV2-vel nem bírt a sportcsatorna, de a legtöbb célcsoportnál az RTL előtt végeztek. Az elmúlt hét a TV2 és az M4 Sport...

Sok gyereknek már tízévesen jön a TikTok

A szülők jelentékeny része gyermekük tizedik születésnapjára időzítheti az okostelefont mint ajándékot, hiszen míg a 9 éves gyermekeknek csupán egynegyede, addig a tízéveseknek már több mint fele okostelefon-tulajdonos – derül ki a Nemzeti Média-...

Új szereplő a kiberbiztonsági piacon

A világszerte információtechnológiai szolgáltatásokat nyújtó, Magyarországon is több mint 750 embert foglalkoztató Unisys, valamint a multicloud piacon aktív Faction bejelentette, hogy közösen kínálnak majd teljes körű megoldásokat az adatvédelem, a kiberbiztonsági helyreállítás és az...

Rangos kapott elismerést a Schneider Electric

Egymás után a negyedik évben is a Sokszínűségi Vezetők közé sorolta a Schneider Electric-et a Financial Times. Az energiamenedzsment és az ipari automatizálási megoldások területén vezető multinacionális vállalat ráadásul a Forbes és a Refinitiv...

Több tucatnyi díjat söpört be az LG

Az LG Electronics (LG) legújabb életmód-megoldásainak technológiai és dizájnbeli kiválóságát ezúttal is számos elismeréssel jutalmazták: a vállalat több mint két tucat CES 2023 innovációs díjat érdemelt ki. Ezek között az LG OLED készülékei a...

Rádiós pályázatról döntött a Médiatanács

A Médiatanács lezárta a Békéscsaba 98,4 MHz-es helyi rádiós frekvencia pályázati eljárását is.A Médiatanács megszüntette a Békéscsaba 98,4 MHz frekvencia hasznosítására indított pályázati eljárást, mivel egyetlen pályázati ajánlat sem érkezett. A testületi pályázatkiírásra azért...

Sikeres volt a Nyitott Balaton kampány

A Balatoni Turizmus Szövetség sikeresnek tartja a Nyitott Balaton elnevezésű kampányt, amelynek célja az volt, hogy megmutassák milyen sokszínű a régió turisztikai kínálata az őszi időszakban. A kampány keretein belül megpróbálták népszerűsíteni azokat az...

Védtelenek a magyar háztartások az inflációval szemben

Miközben a vagyonosok egyre gazdagabbak, az alsóbb jövedelmi osztályok képviselőinek kasszája rendkívül sérülékeny ilyen magas inflációs környezetben. Jelenleg a hazai háztartások alig tizedénél lehet valós megtakarítási képességről beszélni, ezért felül kellene vizsgálni a megtakarításokkal...

Megdobja a nézőszámokat a foci VB

Több országban is kiugró televíziós nézettségi adatok hozott a katari világbajnokság első fele a FIFA közlése szerint. Japánban a Costa Rica elleni meccs, Hollandiában pedig az Ecuador elleni döntetlen produkált extra számokat. A Nemzetközi Labdarúgó-szövetség...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Mélyponton a használtautó-import

Novemberben sem mozdult felfelé az itthon forgalomba helyezett külföldi használt személyautók száma: a Datahouse friss adatai szerint a használtimport volumene 9663 volt, ami 19 százalékkal marad el a tavalyi hasonló időszakban regisztrált 11963 darabtól. Míg...

A TV2 a legnézettebb csatorna az őszi szezonban* (x)

Az idei ősz a TV2 sikerszezonjának nevezhető, hiszen legutóbb 20 évvel ezelőtt fordult elő, hogy a csatorna kiemelt célcsoportjában, a 18-59 éves nézők körében teljes napon és főműsoridőben is a csatornatoplista élén végzett a...
foci tévéközvetítés

A TV2 az M4 Sporttal meccselt

Újabb rendhagyó héten vagyunk túl, hiszen időlegesen nagyon megerősödött az M4 Sport. A TV2-vel nem bírt a sportcsatorna, de a legtöbb célcsoportnál az RTL előtt végeztek. Az elmúlt hét a TV2 és az M4 Sport...

Sok gyereknek már tízévesen jön a TikTok

A szülők jelentékeny része gyermekük tizedik születésnapjára időzítheti az okostelefont mint ajándékot, hiszen míg a 9 éves gyermekeknek csupán egynegyede, addig a tízéveseknek már több mint fele okostelefon-tulajdonos – derül ki a Nemzeti Média-...

Új szereplő a kiberbiztonsági piacon

A világszerte információtechnológiai szolgáltatásokat nyújtó, Magyarországon is több mint 750 embert foglalkoztató Unisys, valamint a multicloud piacon aktív Faction bejelentette, hogy közösen kínálnak majd teljes körű megoldásokat az adatvédelem, a kiberbiztonsági helyreállítás és az...
- Hirdetés -

Don't Miss

Kiszámíthatóbb működés

Jelenleg is új műsorokon dolgozik a Partizán csapata, amitől jövőre letisztultabb és kiszámíthatóbb működést várnak – mondta el Gulyás Márton. A Partizán alapító-főszerkesztője elárulta azt is, hogy zajlik a gasztroműsoruk forgatása, amit jövő év...

A technológiai modernizáció elengedhetetlen

Magyarország jövőbeni sikerei nagyon nagy mértékben a digitális gazdaság pályára állításán, a modernizáció felgyorsításán múlnak – hangsúlyozta Vinnai Balázs. Az IVSZ - Szövetség a digitális gazdaságért elnöke beszélt arról is, hogyan hatott a cégek...

Előre aláírtam volna

Nem csak az újságnak kell felkészülnie mindenre, a Telex üzleti modelljét is a gazdasági helyzethez kell alakítani – mondta el Dull Szabolcs. A lap főszerkesztője beszélt arról is, hogy milyen kihívásokat tartogatott a szerkesztőség...

Visszük tovább, amit eddig építettünk

Minden idők legsikeresebb évét tudhatja maga mögött a Szallas Group, de 2022 valószínűleg mégsem emiatt lesz a legemlékezetesebb a cég számára, hanem a tulajdonosváltás miatt. Szigetvári József, a vállalat vezérigazgatója beszélt arról, hogy mit...

Van tér a fejlődésre – interjú Bíró Pállal

Részben a vezetői kultúra miatt is nagyon kishitűek a hazai cégek, nem mernek exportálni, és ezen a helyzeten a szemléletmód átalakítása segíthetne sokat – állítja Bíró Pál, aki első lett idén a legmeghatározóbb hazai...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Krízisálló értéket teremt az ESG

Az üzleti életben a fenntarthatóság túlmutat az önkéntes kezdeményezéseken, és már nem megkerülhető – hangzott el a CBRE szakmai konferenciáján. A tágabban vett gazdaság és a kereskedelmi-ingatlanpiac szereplői egy olyan mérhető és átlátható rendszer...

Piacvezető zöldenergia-szolgáltatóvá válna az E.ON

Több hónapos előkészítő munkát követően megjelent az E.ON Hungária Csoport első fenntarthatósági jelentése. A vállalatcsoport stratégiájának egyik alappillére a fenntarthatóság, ide értve egyebek mellett a környezetre gyakorolt negatív hatások csökkentését, a zöld energiamegoldások és...

Fenntarthatósági ötleteket díjazott a Vodafone

November 26-án, a Vodafone új székházában rendezte meg a Vodafone Magyarország Alapítvány a Skool szakmai közreműködésével a Zöld Kód – Kódolj a holnapért! ötletpályázat döntőjét, ahol a 10 legjobb ötlettel pályázó csapat szakmai mentorok...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....