- Hirdetés -

TOP30 – íme a legnagyobb hazai médiacégek

|

- Hirdetés -

A médiavállalatok egész jó bőrben vészelték át a Covid első hullámait, a harminc legmagasabb árbevételű cég összesített forgalma még növekedett is. A legnagyobb piaci szereplőnek a Mediaworks számít, de a két meghatározó televíziós társaság is jelentős árbevételt és profitot produkált tavaly.

Mintha nem is lett volna sem járvány, sem válság. Ez az ember érzése, amikor végignézi a legmagasabb árbevételű médiavállalatok listáját. Egy éve ilyentájt, amikor épp mélyponton voltak a reklámköltések, még jóval borúsabbnak nézett ki a 2020-as év. Bár sokan emlegették a költések várható őszi felfutását, igazából akkoriban mindenki csak találgatott és reménykedett.

Mindenesetre ebből szemléletesen látszik, hogy a tágan értelmezett kommunikációs iparágon belül még a médiavállalatok jöttek ki a legjobban a járványból. Ebben szerepet játszhatott az állami reklámköltések felfutása, valamint az is, hogy a médiapiac jó néhány szereplője azért nem kizárólag a reklámpiacból él. A kiadóknak és a televízióknak jelentős közvetlen, illetve közvetett bevételük van a fogyasztóktól is. Márpedig a járvány mélypontján azért nem az volt a jellemző, hogy az emberek lemondják például a televíziós előfizetéseiket, hiszen ha kényszerből is, de többet ültek a képernyő előtt.

Meglepő számok

Szám szerint ez azt jelenti, hogy a top 30 médiavállalat 2019-ben 283 milliárd, tavaly pedig 297 milliárd forint nettó árbevételt ért el, ami ötszázalékos bővülést jelent. Ezen belül az egyéni teljesítmények nagyon különbözők voltak, 2020-ban 14 társaság növelte az árbevételét, míg 16 esetén csökkenést jegyezhettünk fel.

Azért az adózott eredmények kapcsán már látni, hogy nem egy átlagos, eseménytelen év áll mögöttünk. A 30 médiavállalat együttes adózott eredménye 2019-ben még 27 milliárd forintot tett ki, ez az elmúlt esztendőben 20 milliárdra csökkent. Itt meg kell említeni, hogy a hétmilliárdos csökkenésből ötmilliárdot az egyik társaság pénzügyi művelete tett ki. A listán szereplőknek a fele örülhetett növekvő eredménynek, a másik felénél csökkenést látni. A kedvező mutatók közé tartozik, hogy a társaságok működése jellemzően nem fordult veszteségbe.

Visszagondolva a 2008-ban kezdődött válságra, akkor ez nem éppen így volt, nagyobb cégek is veszteségessé váltak. Ehhez képest, amíg a top 30 szereplői közül 2019-ben négy társaságnál, addig tavaly szintén ugyanennyinél látni veszteséget. Ráadásul ebből a négyből az egyik – már emlegetett – az üzleti tevékenységét tekintve amúgy profitot hozott, és csak egy pénzügyi művelet miatt volt mínuszos.

A sajtómogul

A Közép-európai Sajtó és Média Alapítvány (KESMA) érdekeltségébe tartozó Mediaworks Zrt. a korábbi hasonló összeállításainkban is ott volt a bevételi toplista első felében. Viszont amíg minden hozzájuk került társaságot integráltak a cégbe, az hosszú éveket vett igénybe, és sokáig nem látszódott egyértelműen, hogy mekkora vállalatról is van szó. 2020-ra azért már tisztult a kép, és 46 milliárd forintos nettó árbevételükkel a lista első helyén állnak. Nagy szó ez, hiszen sokáig úgy tűnt, hogy a televíziós médiacégek kimozdíthatatlanok az első helyekről, így viszont egy elsősorban nyomtatott profilú kiadóvállalat végzett az élen. Bár nyereséggel zárták az évet, ez az 1,78 milliárd jelentősen elmarad a korábbi év ötmilliárd forintot meghaladó szintjétől.

Vezető televíziók

A járványhelyzet ellenére a TV2 Média Csoport Kft. is jó évet zárt. A nettó árbevételük 4,6 milliárd forintos növekedéssel elérte a 45,77 milliárdot, a profitjuk pedig bő kétmilliárddal, 3,8 milliárdra nőtt. A társaság beszámolójából kiderült, hogy minden bevételi lábuk esetén jobb eredményt értek el 2019-hez viszonyítva. A hirdetési bevételük tavalyelőtt 22,3 milliárd forintot tett ki, ami 2020-ban 23,5 milliárdra nőtt.

Szponzorációból a 2019-es 1,3 milliárd után tavaly kétmilliárd forint folyt be a kasszájukba. Az online hirdetési bevételeik 258 millió forintról 642 millióra ugrottak. Nőtt a terjesztési bevételük is: 15,7-ről 17,9 milliárdra. Ezzel párhuzamosan viszont láthatóan a költségeket nem engedtél elszállni, új csatornát sem indítottak, csak korábbiakat márkáztak át.

Az RTL kapcsán fontos megemlíteni, hogy az RTL Magyarországként emlegetett gyűjtőnév nem teljes egészében azonos a Magyar RTL Televízió Zrt.-vel. Az RTL Klubhoz kapcsolódó, valamint a sales house
tevékenységből származó bevételük a Magyar RTL Televízió Zrt.-hez kerül. Utóbbi tavaly 41,1 milliárd forint nettó árbevételt produkált 839 millió forint adózott eredmény mellett. Előbbi szolid növekedést, utóbbi csökkenést jelent a 2019-es adatokhoz képest.

A médiacsoporthoz tartozó magyarországi kábelcsatornák disztribúciós bevételei az anyacég luxemburgi cégéhez folynak be, így ez nem jelenik meg a magyar mérlegbeszámolóban. Az RTL Group által publikált adatok alapján tavaly a magyarországi érdekeltségeik összességében 105 millió eurónyi konszolidált árbevételt értek el, ez kilencmillió eurós csökkenést jelent. Csoportszinten viszont 7,7 millió eurós eurós eredményt produkáltak a magyar piacon.

A legnagyobb magyarországi sales house, az Atmedia csoport 36,7 milliárd forint nettó árbevételt és 1,19 milliárdos adózott eredményt hozott össze. Mindkettő csökkenést jelent 2019-hez képest, bár nem drámait. Nyilván náluk egy az egyben lecsapódott a hirdetési piac tavalyi hullámzása, úgyhogy ehhez képest ez egész jó eredménynek számít.

Heszler Róbert

A legnagyobb hazai médiacégekről szóló összeállítás a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható, amiben további rangsorok is találhatók, illetve a meghatározó piaci szereplők vezetői is elmondják, hogyan látták 2020-at és mire számítanak 2021-ben.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Május elején rajtol az RTL új kvízműsora

Május 6-tól minden hétköznap este lesz látható az RTL képernyőjén a The Floor – Csak egy maradhat című kvízműsor. A monumentális díszletben zajló izgalmas, fordulatos vetélkedőt Szujó Zoltán vezeti. A Hollandiából indult és a világ...

Átadták a Magyar Sajtófotó Pályázat díjait

A 42. Magyar Sajtófotó Pályázat MÚOSZ Nagydíját Mohos Márton, az André Kertész Nagydíjat pedig Erdős Dénes vehette át csütörtökön Budapesten, a pályázat képeiből rendezett kiállítás díjátadóval egybekötött megnyitóján. Mohos Márton, a 24.hu fotósa Fokozódó nyomás...

Oscar-jelölt duó filmje érkezik a hazai mozikba

Alain Gagnol és Jean-Loup Felicioli, az Egy macska kettős élete (A Cat in Paris) Oscar-jelölt rendezői egy varázslatos animációval jelentkeznek: májusban jön a Nina és a sündisznó titka.A tízéves Nina képzeletét mindig is apja...

Ezzel az autóval történik a legtöbb baleset

A carVertical autóipari adatszolgáltató friss tanulmánya feltárta, hogy melyik autómárkát éri a legtöbb sérülés Magyarországon: a lista élén a BMW járművek állnak. Ez hasonló a többi ország trendjére is, azaz a BMW a leginkább...

Kevesebb fizetésemelés – erre számíthatnak idén a munkavállalók

Év elején kevesebb munkaadó ütemezett be idénre fizetésemelést, mint amennyien tavaly fejlesztettek a béreken, és bár továbbra is többségben vannak az emelést tervezők (63%), azonban a béren kívüli juttatások keretösszegét kevesen bővítik – derült...

Egyre sötétebben látják a jövőt a nagyvállalatok

Ismét csökkent a hazai nagyvállalatok éves várakozásait mutató K&H nagyvállalati növekedési index, aminek hátterében főleg a gazdasági környezet továbbra is negatív megítélése áll. Saját kilátásaikat illetően azonban még mindig enyhe optimizmus, kivárás figyelhető meg....

Itthon is népszerűek a minilakások

Kitart a csekély alapterülettel rendelkező, 10-20 négyzetméter közötti minilakások keresettsége a hazai ingatlanpiacon. 2023-ban a legtöbb, kis alapterülettel rendelkező, megfizethető árú ingatlant kisebb otthonba költözés miatt a vidéki területeken vásárolták a Duna House ügyfelei,...

Izgalmas kalandra vállalkoznak a bringások

Április 20-21-én, éppen a Föld napja előtti hétvégén, a Magyar Kerékpáros Turisztikai Szövetség (MAKETUSZ) egy játékra hívja a vállalkozókedvű bringásokat, aminek a keretében megkísérlik körbetekerni a Földet. Nem lehetetlen, és most bárki részt vehet...

Nagyot nőtt az Erste ingatlanalap

A konzervatív befektetési politikának és az árfolyam stabil alakulásának köszönhetően a legnagyobb hazai ingatlanalappá nőtte ki magát az idén húszéves Erste Nyíltvégű Ingatlan Befektetési Alap. A hazai ingatlanalapok közül elsőként ESG minősítést szerző alap...

Így készíthetsz csodás tavaszi képeket a mobiloddal

A Honor jobbnál jobb hardverrel és szoftverrel teszi izgalmasabbá a fotózást, de a funkciók és lehetőségek kihasználásához érdemes észben tartani pár egyszerű tippet ahhoz, hogy a lehető legszebb képeket készíthessük el.Öltözzünk megfelelően – Tény,...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Megállíthatatlanul száguld a globális hotelipar

Kiemelkedő évet zárt a nemzetközi hotelpiac: 2023-ban az egy kiadható szobára jutó árbevétel 13,5 százalékkal, az átlagos napi szobaár 5 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbi értéket, miközben az átlagos szállodai foglaltság 64,4...

Május elején rajtol az RTL új kvízműsora

Május 6-tól minden hétköznap este lesz látható az RTL képernyőjén a The Floor – Csak egy maradhat című kvízműsor. A monumentális díszletben zajló izgalmas, fordulatos vetélkedőt Szujó Zoltán vezeti. A Hollandiából indult és a világ...

Átadták a Magyar Sajtófotó Pályázat díjait

A 42. Magyar Sajtófotó Pályázat MÚOSZ Nagydíját Mohos Márton, az André Kertész Nagydíjat pedig Erdős Dénes vehette át csütörtökön Budapesten, a pályázat képeiből rendezett kiállítás díjátadóval egybekötött megnyitóján. Mohos Márton, a 24.hu fotósa Fokozódó nyomás...

Oscar-jelölt duó filmje érkezik a hazai mozikba

Alain Gagnol és Jean-Loup Felicioli, az Egy macska kettős élete (A Cat in Paris) Oscar-jelölt rendezői egy varázslatos animációval jelentkeznek: májusban jön a Nina és a sündisznó titka.A tízéves Nina képzeletét mindig is apja...

Ezzel az autóval történik a legtöbb baleset

A carVertical autóipari adatszolgáltató friss tanulmánya feltárta, hogy melyik autómárkát éri a legtöbb sérülés Magyarországon: a lista élén a BMW járművek állnak. Ez hasonló a többi ország trendjére is, azaz a BMW a leginkább...

Don't Miss

Lakatos Zsófia: Soha nem bántam meg, hogy édesanyákat alkalmaztam

Hosszú távon nem lehet sikeres az a cég, amely elveszíti a női energiát és attitűdöt - véli Lakatos Zsófia. Az Emerald PR tulajdonos-ügyvezetője a Marketing&Media magazinnak adott interjúban beszélt arról, hogy mekkora kihívást jelent...

Liptay Gabriella: Nem érdemes „csak” karrierben gondolkozni

Talán nem is érdemes „csak” karrierben gondolkozni, sokkal inkább a kiegyensúlyozott, értelmes célok által meghatározott felelős élet vagy életvezetés lehet a megoldás – véli Liptay Gabriella. A KPMG in Hungary marketing- és kommunikációs igazgatója...

Elképesztő energiákat kell mozgósítanom – interjú Hámori Barbarával

Hiszek abban, hogy férfiak és nők együtt és közösen tudják a legtöbbet kihozni egy adott projektből, ahogy nekünk is szükségünk van az ő férfi energiáikra, másképp gondolkodásukra, úgy nélkülünk nők nélkül egyenesen megállna az...

Csobot Adél: Boldogan forgatnék egy jó napi sorozatban

Amit leginkább a szemem előtt tartok, hogy mindig önazonos legyek – vallja az influenszerkedés kapcsán Csobot Adél. Az mmonline.hu-nak adott interjúban a tavalyi évből a Sztárbox műsorvezetését és egy autentikus tangó-estben való közreműködését emelte...

Mi teszi roppant eredményessé a PR-munkát? – interjú Knapcsek Katalinnal

A jól végzett munkában hiszek, a folyamatos visszacsatolásban, értékelésben és a pontos elszámolásban – mondta el az mmonline.hu-nak adott interjúban Knapcsek Katalin. A KNK alapítója és ügyvezető igazgatója beszélt arról is, hogyan alakult üzleti...