- Hirdetés -

TOP30 – íme a legnagyobb hazai médiacégek

|

- Hirdetés -

A médiavállalatok egész jó bőrben vészelték át a Covid első hullámait, a harminc legmagasabb árbevételű cég összesített forgalma még növekedett is. A legnagyobb piaci szereplőnek a Mediaworks számít, de a két meghatározó televíziós társaság is jelentős árbevételt és profitot produkált tavaly.

Mintha nem is lett volna sem járvány, sem válság. Ez az ember érzése, amikor végignézi a legmagasabb árbevételű médiavállalatok listáját. Egy éve ilyentájt, amikor épp mélyponton voltak a reklámköltések, még jóval borúsabbnak nézett ki a 2020-as év. Bár sokan emlegették a költések várható őszi felfutását, igazából akkoriban mindenki csak találgatott és reménykedett.

Mindenesetre ebből szemléletesen látszik, hogy a tágan értelmezett kommunikációs iparágon belül még a médiavállalatok jöttek ki a legjobban a járványból. Ebben szerepet játszhatott az állami reklámköltések felfutása, valamint az is, hogy a médiapiac jó néhány szereplője azért nem kizárólag a reklámpiacból él. A kiadóknak és a televízióknak jelentős közvetlen, illetve közvetett bevételük van a fogyasztóktól is. Márpedig a járvány mélypontján azért nem az volt a jellemző, hogy az emberek lemondják például a televíziós előfizetéseiket, hiszen ha kényszerből is, de többet ültek a képernyő előtt.

Meglepő számok

Szám szerint ez azt jelenti, hogy a top 30 médiavállalat 2019-ben 283 milliárd, tavaly pedig 297 milliárd forint nettó árbevételt ért el, ami ötszázalékos bővülést jelent. Ezen belül az egyéni teljesítmények nagyon különbözők voltak, 2020-ban 14 társaság növelte az árbevételét, míg 16 esetén csökkenést jegyezhettünk fel.

Azért az adózott eredmények kapcsán már látni, hogy nem egy átlagos, eseménytelen év áll mögöttünk. A 30 médiavállalat együttes adózott eredménye 2019-ben még 27 milliárd forintot tett ki, ez az elmúlt esztendőben 20 milliárdra csökkent. Itt meg kell említeni, hogy a hétmilliárdos csökkenésből ötmilliárdot az egyik társaság pénzügyi művelete tett ki. A listán szereplőknek a fele örülhetett növekvő eredménynek, a másik felénél csökkenést látni. A kedvező mutatók közé tartozik, hogy a társaságok működése jellemzően nem fordult veszteségbe.

Visszagondolva a 2008-ban kezdődött válságra, akkor ez nem éppen így volt, nagyobb cégek is veszteségessé váltak. Ehhez képest, amíg a top 30 szereplői közül 2019-ben négy társaságnál, addig tavaly szintén ugyanennyinél látni veszteséget. Ráadásul ebből a négyből az egyik – már emlegetett – az üzleti tevékenységét tekintve amúgy profitot hozott, és csak egy pénzügyi művelet miatt volt mínuszos.

A sajtómogul

A Közép-európai Sajtó és Média Alapítvány (KESMA) érdekeltségébe tartozó Mediaworks Zrt. a korábbi hasonló összeállításainkban is ott volt a bevételi toplista első felében. Viszont amíg minden hozzájuk került társaságot integráltak a cégbe, az hosszú éveket vett igénybe, és sokáig nem látszódott egyértelműen, hogy mekkora vállalatról is van szó. 2020-ra azért már tisztult a kép, és 46 milliárd forintos nettó árbevételükkel a lista első helyén állnak. Nagy szó ez, hiszen sokáig úgy tűnt, hogy a televíziós médiacégek kimozdíthatatlanok az első helyekről, így viszont egy elsősorban nyomtatott profilú kiadóvállalat végzett az élen. Bár nyereséggel zárták az évet, ez az 1,78 milliárd jelentősen elmarad a korábbi év ötmilliárd forintot meghaladó szintjétől.

Vezető televíziók

A járványhelyzet ellenére a TV2 Média Csoport Kft. is jó évet zárt. A nettó árbevételük 4,6 milliárd forintos növekedéssel elérte a 45,77 milliárdot, a profitjuk pedig bő kétmilliárddal, 3,8 milliárdra nőtt. A társaság beszámolójából kiderült, hogy minden bevételi lábuk esetén jobb eredményt értek el 2019-hez viszonyítva. A hirdetési bevételük tavalyelőtt 22,3 milliárd forintot tett ki, ami 2020-ban 23,5 milliárdra nőtt.

Szponzorációból a 2019-es 1,3 milliárd után tavaly kétmilliárd forint folyt be a kasszájukba. Az online hirdetési bevételeik 258 millió forintról 642 millióra ugrottak. Nőtt a terjesztési bevételük is: 15,7-ről 17,9 milliárdra. Ezzel párhuzamosan viszont láthatóan a költségeket nem engedtél elszállni, új csatornát sem indítottak, csak korábbiakat márkáztak át.

Az RTL kapcsán fontos megemlíteni, hogy az RTL Magyarországként emlegetett gyűjtőnév nem teljes egészében azonos a Magyar RTL Televízió Zrt.-vel. Az RTL Klubhoz kapcsolódó, valamint a sales house
tevékenységből származó bevételük a Magyar RTL Televízió Zrt.-hez kerül. Utóbbi tavaly 41,1 milliárd forint nettó árbevételt produkált 839 millió forint adózott eredmény mellett. Előbbi szolid növekedést, utóbbi csökkenést jelent a 2019-es adatokhoz képest.

A médiacsoporthoz tartozó magyarországi kábelcsatornák disztribúciós bevételei az anyacég luxemburgi cégéhez folynak be, így ez nem jelenik meg a magyar mérlegbeszámolóban. Az RTL Group által publikált adatok alapján tavaly a magyarországi érdekeltségeik összességében 105 millió eurónyi konszolidált árbevételt értek el, ez kilencmillió eurós csökkenést jelent. Csoportszinten viszont 7,7 millió eurós eurós eredményt produkáltak a magyar piacon.

A legnagyobb magyarországi sales house, az Atmedia csoport 36,7 milliárd forint nettó árbevételt és 1,19 milliárdos adózott eredményt hozott össze. Mindkettő csökkenést jelent 2019-hez képest, bár nem drámait. Nyilván náluk egy az egyben lecsapódott a hirdetési piac tavalyi hullámzása, úgyhogy ehhez képest ez egész jó eredménynek számít.

Heszler Róbert

A legnagyobb hazai médiacégekről szóló összeállítás a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható, amiben további rangsorok is találhatók, illetve a meghatározó piaci szereplők vezetői is elmondják, hogyan látták 2020-at és mire számítanak 2021-ben.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Rekordbevétel az LG-nél

Az LG Electronics Inc. (LG) 2024 első negyedévében 21,09 ezer milliárd dél-koreai von konszolidált árbevételt és 1,33 ezer milliárd von működési eredményt ért el. Az üzemi nyereség immár az ötödik egymást követő évben haladta...

Egyre kevesebbet alkudhatnak az ingatlanvásárlók

A piac élénkülésével és a fokozódó vevői érdeklődéssel együtt enyhült az érvényesíthető alku mértéke a hazai ingatlanpiacon, azonban még így is a tranzakciók jelentős része, 80,8 százaléka zárult a hirdetési ár alatt 2024 első...

Fizetés, nyugdíj – sokat romlott itthon a helyzet

Lemaradunk a visegrádi országoktól, vagy épp az élre törünk? Tényleg megelőzött minket Románia? Május elsején uniós csatlakozásunk 20. évfordulóját ünnepeljük. A GKI szakértői megvizsgálták, miként változott Magyarország helyzete a hozzánk hasonló történelmi, társadalmi és...

Hiába lesz kisebb a kiszerelés, a vásárlók ugyanazt teszik a kosarukba

Magyarországon 2024. március 1-től kezdődően a nagyobb élelmiszerkereskedőket kötelezik arra, hogy figyelemfelhívó tájékoztatást adjanak a vásárlóknak, amennyiben az általuk kínált előrecsomagolt termékek kiszerelése csökkent a gyártó által 2020. január 1. és 2023. július 1....

Kiderítették, elveheti-e az AI az kreatív szakemberek munkáját

Az AI kísérletek között is teljesen újszerű és egyedi műsort készített a BETONEpodcast médiacég. Az EMBERTELEN PODCAST-ban két mesterséges intelligenciaismerkedik, majd a további epizódokban nemcsak mély beszélgetéseket, devitákat is lefolytatnak, méghozzá az eutanáziáról.Az utóbbi...

Keresik a sokszínű és méltányos munkahelyeket

A Sokszínű és Méltányos Munkahely elismerést azok az idehaza működő cégek érdemelhetik ki, amelyek a gyakorlatban is hozzájárulnak a befogadó vállalati kultúra és esélyegyenlőség megteremtéséhez. A HBLF kezdeményezésének célja, hogy kiemelje a területen látványos...

Így lehet spórolni a lakáshitelen

Kevés szó esik a témáról, pedig fontos tény, hogy spórolni bizony a lakáshitelünkön is lehet – már 1 százaléknyi kamatkülönbség is jelentős változást eredményezhet a havi törlesztőrészletekben, amennyiben időben lépnek a családok és kiváltják...

Az egészséges táplálkozásért kampányolnak

Naponta legalább öt adag zöldséget vagy gyümölcsöt kellene fogyasztanunk az egészségünk megőrzéséhez a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének ajánlása alapján, azonban ettől még jócskán el vagyunk maradva. Sőt, európai összehasonlításban is lenne hova fejlődnünk. Az...
Házasság első látásra

Utolsó hetében is tarolt a Házasság első látásra

Nem lankadt az érdeklődés a TV2 legnépszerűbb tavaszi műsora iránt, a múlt héten is kiugróan magas nézettséget hozott a Házasság első látásra. Az RTL-es produkciók közül kikapott a Gólkirályság, viszont a Házon kívül főműsoridőbe...

Így jelenik meg a fenntarthatóság a belvárosi ingatlanpiacon

Egyre több területen, így ma már az ingatlanvásárlás folyamatában is megkerülhetetlen a fenntarthatóság, hiszen egyre fontosabb szemponttá válik, egyre több befektető és vásárló keresi az olyan ingatlanokat, amelyek környezetbarátnak, fenntarthatónak számítanak. Nem egyszerű ez...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

A hazai vállalkozások közel fele vakon repül

Többet dolgozunk, mint korábban, mégis kevesebb a bevétel, gyakran halljuk ezt mostanában a cégvezetőktől. A gazdasági válság, a változó piaci környezet minden vállalkozást, minden vezetőt arra késztet, hogy meghúzza a nadrágszíjat, azaz a kiadások...

Rekordbevétel az LG-nél

Az LG Electronics Inc. (LG) 2024 első negyedévében 21,09 ezer milliárd dél-koreai von konszolidált árbevételt és 1,33 ezer milliárd von működési eredményt ért el. Az üzemi nyereség immár az ötödik egymást követő évben haladta...

Egyre kevesebbet alkudhatnak az ingatlanvásárlók

A piac élénkülésével és a fokozódó vevői érdeklődéssel együtt enyhült az érvényesíthető alku mértéke a hazai ingatlanpiacon, azonban még így is a tranzakciók jelentős része, 80,8 százaléka zárult a hirdetési ár alatt 2024 első...

Fizetés, nyugdíj – sokat romlott itthon a helyzet

Lemaradunk a visegrádi országoktól, vagy épp az élre törünk? Tényleg megelőzött minket Románia? Május elsején uniós csatlakozásunk 20. évfordulóját ünnepeljük. A GKI szakértői megvizsgálták, miként változott Magyarország helyzete a hozzánk hasonló történelmi, társadalmi és...

Hiába lesz kisebb a kiszerelés, a vásárlók ugyanazt teszik a kosarukba

Magyarországon 2024. március 1-től kezdődően a nagyobb élelmiszerkereskedőket kötelezik arra, hogy figyelemfelhívó tájékoztatást adjanak a vásárlóknak, amennyiben az általuk kínált előrecsomagolt termékek kiszerelése csökkent a gyártó által 2020. január 1. és 2023. július 1....

Don't Miss

Fontos, hogy megőrizzük az önbizalmunkat – interjú Samu Zsófiával

Mire van szükség a karrier és a magánélet egyensúlyának megteremtéséhez, mennyire egyenlőek a nők és a férfiak karrierépítési lehetőségei Magyarországon – többek között ezekről kérdeztük Samu Zsófiát. A Samsung Electronics márkakommunikációs vezetője beszélt arról...

Elképesztő támogatást nyújthat a család – interjú Holló Mártával

Kihívásokat hozhat egy karrierútban a gyerekvállalás, a női szerepek mindennapos megoldása, ebben elképesztő támogatást nyújthat a család, ahogy nálam is történt – mondta el a Marketing&Media magazinnak Holló Márta. A Magyar Telekom vállalati kommunikációs...

Lakatos Zsófia: Soha nem bántam meg, hogy édesanyákat alkalmaztam

Hosszú távon nem lehet sikeres az a cég, amely elveszíti a női energiát és attitűdöt - véli Lakatos Zsófia. Az Emerald PR tulajdonos-ügyvezetője a Marketing&Media magazinnak adott interjúban beszélt arról, hogy mekkora kihívást jelent...

Liptay Gabriella: Nem érdemes „csak” karrierben gondolkozni

Talán nem is érdemes „csak” karrierben gondolkozni, sokkal inkább a kiegyensúlyozott, értelmes célok által meghatározott felelős élet vagy életvezetés lehet a megoldás – véli Liptay Gabriella. A KPMG in Hungary marketing- és kommunikációs igazgatója...

Elképesztő energiákat kell mozgósítanom – interjú Hámori Barbarával

Hiszek abban, hogy férfiak és nők együtt és közösen tudják a legtöbbet kihozni egy adott projektből, ahogy nekünk is szükségünk van az ő férfi energiáikra, másképp gondolkodásukra, úgy nélkülünk nők nélkül egyenesen megállna az...