- Hirdetés -

Topsztorik a hazai médiapiacról

|

Az idén is akadt jó néhány érdekes esemény a hazai médiapiacon. Vezetőváltás volt a Mediaworksnél és az NMHH-nál, az Axel Springer és a Sony kiszállt a magyar médiapiacról, a Magyar Posta pedig a napilapterjesztésből. Gazdát cserélt a Media Vivantis és a Brit Mediában is feltűnt egy új tulajdonos.

Vezetőváltás a Mediaworksnél

Váratlanul új vezérigazgatót neveztek ki a Közép-európai Sajtó és Média Alapítvány érdekeltségébe tartozó Mediaworks Zrt. élére. Szabó László 2020 tavasza óta irányította a médiavállalatot, viszont november 15-én gyógyszer-innovációért felelős miniszteri biztosi pozíciót kapott. Ezzel párhuzamosan Kálmán Erika lett a társaság vezérigazgatója. Az új vezető ezt megelőzően a Mediaworks lineáris médiáért felelős vezérigazgató-helyetteseként dolgozott.

Kálmán még az előző tulajdonos, Heinrich Pecina idején került a kiadóhoz és részt vett a cégcsoport akvizíciós folyamataiban is. A vezetőváltással párhuzamosan többen távoztak a társaság menedzsmentjéből. Közéjük tartozott Páldi Tamás szervezetfejlesztési vezérigazgató-helyettes, Arany János értékesítési és marketingigazgató, Paplanos Péter innovációs igazgató, Bodnár Gyula oktatási és továbbképzési igazgató, valamint Nagy Tamás digitális igazgató.

A Magyar Posta kiszállt a napilapterjesztésből

Az idén két fontos változásra is sor került a Magyar Posta esetén. Július elsejétől már nem vállalják címzetlen reklámkiadványok, magyarán a szórólapok terjesztését. A médiapiacot érintő döntésük is július első napján lépett életbe, ugyanis megszüntették a napilapterjesztéssel foglalkozó üzletágukat. A döntést azzal indokolták, hogy a hírlapterjesztés egyre kevésbé számított jó üzletnek, 2016 óta 60 százalékkal csökkent a posta által kezelt napilapok előfizetőinek a száma.

Igaz, ebben szerepet játszhatott az is, hogy az elmúlt években egyre több településen szüntették meg a kora reggeli hírlapkézbesítést, a legtöbb helyen a leveleket is kihordó postások feladata volt a napilapok célba juttatása. A döntés nem érintette a hetilapok és a folyóiratok terjesztését. A Magyar Posta kiszállása óta a Mediaworks érdekeltségébe tartozó MediaLOG végzi az összes napilap esetén az előfizetéses példányok kézbesítését.

Ringier-tulajdon lesz a RAS

Kiszáll a Ringier Axel Springerből (RAS) a német Axel Springer. A döntés a magyarországi érdekeltség mellett a szerb és a szlovák piacot, valamint a balti államokat érinti. Ezekben az országokban az eddigi RAS kiadók 100 százalékos tulajdonosa a svájci Ringier lesz. Ugyanakkor a lengyel piacon megmarad a két vállalat 2010 óta tartó együttműködése.

Az Axel Springer azzal indokolta a döntését, hogy a jövőben a digitális üzletágaikra koncentrálnak, ezen belül is a német, az amerikai és a lengyel piac lesz számukra a legfontosabb. A RAS magyarországi médiapiaci érdekeltségei az elmúlt évben 13,9 milliárd forint összesített árbevételt értek el. Olyan erős printmárkákkal vannak jelen a piacon, mint a Blikk, a Kiskegyed vagy a Glamour. Ugyanakkor az elmúlt években a digitális fejlesztésre is jelentős erőforrásokat fordítottak, ennek az egyik eredménye, hogy a Blikk.hu ma már ott van a leglátogatottabb hírportálok között.

Görög vállalat a magyar médiapiacon

Ősszel a Sony Pictures Television megvált minden régiós érdekeltségétől, ami Magyarországon az AXN, a Sony Max, a Sony Movie Channel, a Viasat 3 és a Viasat 6 csatornát érintette. Ez a portfólió 2015-ben állt össze, amikor a Sony felvásárolta a Viasat Hungária két magyarországi csatornáját a svéd Modern Times Grouptól. A vevő a görög Antenna Group, amely a Kiriakú (Kyriakou) család tulajdonában van. Jelenleg ez számít a legnagyobb görögországi médiavállalatnak, övék a legnézettebb ottani tévécsatorna, de rádióik, digitális termékeik és magazinjaik is vannak. M

űholdas tévészolgáltatásokkal már a 90-es években megvetették a lábukat Észak-Amerikában és Ausztráliában. Ott voltak a Facebook, a Twitter és a Spotify első befektetői között. A mostani tranzakciót megelőzően már volt több médiapiaci érdekeltségük a Balkánon. A tulajdonosváltás miatt a Sony Max és a Sony Movie Channel nevű televízióik hamarosan új nevet kapnak.

Új társtulajdonos a Brit Médiában

Tavaly kiszállt a Brit Media Kft.-ből az Egységes Magyarországi Izraelita Hitközség, a tulajdonrészüket pedig Milkovics Pál vette át, aki az idén a társaság mögött álló holdingcég felét egy régóta Magyarországon élő befektetőnek, Shabi Michaelinek értékesítette. A társaság pedig a Michaeli, Schwartz & Brit Média Holding Zrt. nevet vette fel. Shabi Michaeli eddig a Princess pékséglánc tulajdonosaként volt ismert, de fogászati implantátumokat gyártó cége is van, valamint jelentős ingatlanbefektetésekkel is büszkélkedhet.

A kiadó érdekeltsége a 168 Óra, az ingyenesen terjesztett Pesti Hírlap, amelyből vidéki mutációk indítását is tervezik. Ezenfelül a Neokohn.hu, valamint az Elle magazin tartozik a portfóliójukba.

Új elnök az NMHH élén

Október 15-én benyújtotta lemondását Karas Monika, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) és a Médiatanács elnöke. A NMHH vezetőjét – Szalai Annamária halálát követően – 2013. augusztus 19-én nevezte ki az államfő, egy hónappal később pedig a parlament a Médiatanács élén is megerősítette őt. Ennek értelmében a mandátuma 2022 szeptemberében járt volna le. Karas novembertől az Állami Számvevőszék alelnöki posztját tölti be.

Az NMHH új elnökévé Koltay András jogászt, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem rektorát nevezték ki, december 4-én. Ezzel Koltay automatikusan a Médiatanács elnökjelöltjévé vált, erről a megbízatásáról a parlament szavazott. Az új elnök 2010 és 2019 között már tagja volt a Médiatanácsnak és részt vett a jelenlegi médiatörvény megalkotásában is.

Új tulajdonosnál a Media Vivantis

Novemberben a Vaszily Miklós nevével fémjelzett Progress Média Kft. tulajdonába került a Media Vivantis Zrt. A Life Tv-t és az Ozone Tv-t működtető társaság ezt megelőzően Mészáros Lőrinc exnejének, Kelemen Beatrixnak az érdekeltségébe tartozott. A Life Tv általános szórakoztató tematikájú csatorna, amely többek közt saját gyártású szórakoztató műsorokat, filmeket és televíziós sorozatokat sugároz, az Ozone Tv pedig elsősorban a környezettudatos nézőknek szól, a kínálatában dokumentumfilmek, ökoreality sorozatok és ismeretterjesztő műsorok szerepelnek. A két csatornát még 2019-ben vásárolta meg a New Wave Mediától a Media Vivantis Zrt.

A Progress Médiához így immár három adó tartozik, hiszen övék a 2020-ben indult Pesti Tv is. A társaság közlése szerint elégedettek a Media Vivantis menedzsmentjének a munkájával, így a cég vezérigazgatói posztját továbbra is Hajdú Péter tölti be.

Heszler Róbert

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ismét meghirdették a Magyar Innovációs Nagydíjat

A Magyar Innovációs Szövetség 33. alkalommal hirdette meg kis-, közép- és nagyvállalatok számára a Magyar Innovációs Nagydíjat, amelyre a cégek a gyakorlatban is megvalósult, 2024. évben mérhető üzleti hasznot hozó innovációs projektekkel nevezhetnek. A...

A metaverzumban növelik beruházásaikat a vállalatok

Bár az ipari metaverzum megvalósulása még nem a mindennapok gyakorlata, már most egyre több vállalat számára válik valós üzleti előnyöket biztosító technológiai platformmá – mutat rá a Siemens, az S&P Global Market Intelligence és...

Rekord karácsonyi forgalomra készül a Kifli.hu

A Kifli.hu online szupermarket 400 futárral és 300 kiszállító gépkocsival készül a karácsonyi vásárlói rohamra. A normál időszaki forgalom nagyjából dupláját hozó ünnep előtti csúcsszezonban napi 80 ezer táskát készítenek majd össze a Kifli-raktárban,...

Különleges karácsonyi vásárok

A karácsonyi vásárokról talán legtöbbünknek ugyanaz jut eszébe: fagyos esték, forralt bor, sült gesztenye, fabódék és kézműves ajándékok. Akik azonban idén a megszokottól eltérően ünnepelnék a karácsonyt, és megismerkednének különböző kultúrák különböző karácsonyi tradícióival,...

Így segítünk az ünnepek idején

Karácsonykor legtöbben beteg, hátrányos helyzetű vagy nehéz sorsú gyermekek javára terveznek adományozni – derült ki a Yettel karácsonyi szokásokat vizsgáló friss országos reprezentatív kutatásából. Sokan szeretnék tudni, pontosan mi az, amire az adományozottnak szüksége...

Nagyot nőtt a mobilfizetések száma

Tíz hónap alatt 469 milliárd forintnál többet költöttek a K&H-sok az okoseszközökkel. Ez 58 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit, míg 2022 azonos időszakával összevetve 180 százalékos többletről van szó. Az Apple Pay-fizetések...

Jön a Marsra magyar! karácsonyi különkiadása

December 22-én karácsonyi különkiadással jelentkezik a Magyar Telekom és a KMH Film koprodukciójában készült Marsra magyar! sorozat. A speciális epizód kiemelt nézettségű műsorsávba került az RTL-en, és az RTL+-on is elérhető lesz. A Marsra...

A digitális piac nagyágyúi trendekről és feladatokról – 1. rész

Izgalmas változásokat hozott az elmúlt egy év a hazai digitális piacon. A jelen és a jövő trendjeiről, a legfontosabb feladatokról kérdeztük a digitális piac legmeghatározóbb személyeiségeit bemutató Top 50-es listánk élmezőnyében végzett vezetőket.   Az...

Elindult a Budapest Airport munkáltatói márka kampánya

A VINCI Airports által üzemeltetett Budapest Airport hisz abban, hogy a tehetség mindenkiben megvan, de akkor csillan meg igazán, ha megtalálja a helyét. Ahhoz azonban, hogy megtaláljuk azt a munkakört, amiben valóban szárnyalhatunk, először...

Megvannak a legjobb mobilfotók

Több mint 650 ezer nevezés közül választotta ki a zsűri a legjobb műveket a HUAWEI XMAGE Awards nemzetközi mobilfotós pályázatán. Az idei nyertes alkotások között olyan képek szerepelnek, amelyek a hétköznapi élet szépségét új,...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Csúcsot dönt az utasbiztosítások száma

Elkezdtek újra biztosítást kötni a magyarok. A külföldre utazási kedv az idén csúcsra járatja az utasbiztosításokat, és az egészségüket, nyugdíjukat is jóval többen igyekeznek bebiztosítani. Ráadásul megtörtént az is, amire másfél évtizede nem volt...

Ismét meghirdették a Magyar Innovációs Nagydíjat

A Magyar Innovációs Szövetség 33. alkalommal hirdette meg kis-, közép- és nagyvállalatok számára a Magyar Innovációs Nagydíjat, amelyre a cégek a gyakorlatban is megvalósult, 2024. évben mérhető üzleti hasznot hozó innovációs projektekkel nevezhetnek. A...

A metaverzumban növelik beruházásaikat a vállalatok

Bár az ipari metaverzum megvalósulása még nem a mindennapok gyakorlata, már most egyre több vállalat számára válik valós üzleti előnyöket biztosító technológiai platformmá – mutat rá a Siemens, az S&P Global Market Intelligence és...

Rekord karácsonyi forgalomra készül a Kifli.hu

A Kifli.hu online szupermarket 400 futárral és 300 kiszállító gépkocsival készül a karácsonyi vásárlói rohamra. A normál időszaki forgalom nagyjából dupláját hozó ünnep előtti csúcsszezonban napi 80 ezer táskát készítenek majd össze a Kifli-raktárban,...

Különleges karácsonyi vásárok

A karácsonyi vásárokról talán legtöbbünknek ugyanaz jut eszébe: fagyos esték, forralt bor, sült gesztenye, fabódék és kézműves ajándékok. Akik azonban idén a megszokottól eltérően ünnepelnék a karácsonyt, és megismerkednének különböző kultúrák különböző karácsonyi tradícióival,...

Don't Miss

Nemzetközi ügynökségi hálózat tagja lett a Positive Adamsky

A Positive Adamsky csatlakozott a MISSION HUBS független nemzetközi ügynökségi hálózathoz. Ez az együttműködés a cégcsoport régóta tervezett külpiaci stratégiájának kiemelt lépése, amely a nemzetközi jelenlét erősítését és a globális partnerkapcsolatok bővítését célozza.A londoni...

Fontos európai díjat nyert a magyar HR vezető

Komáromi Zsófiának, a Publicis Groupe Hungary Chief Talent Officerének és a Publicis Groupe CEE Talent Transformation Partnerének ítélték oda a 2024-es HR Diversity Champion of the Year kategóriadíját a European Diversity Awards-on. Az egyik...

Lengyel vezető a dentsu új régiójánál

A dentsu globális kreatív-, marketing- és médiaügynökségi hálózatának EMEA régiós vezetése bejelentette a DACH (Németország, Ausztria, Svájc) és a CEE (Közép-Kelet-Európa) piaci területek összevonását egy új, egységes Közép-Európa régió formájában. Az új Közép-Európa klaszter...

Logó és arculattervezést segítő könyvet adott ki a [brandguide]

Megjelent a legújabb logó- és arculattervezés témájú szakkönyv a kiadásában. Egy szokatlan és egyedi formátumban: feltett kérdésekkel segíti a könyv a logó- és arculattervezés folyamatát. A könyv nem csak szorosan szakmabeliekhez szól, hanem...

A hazai kortárs művészet előtt tiszteleg az ACG

Idén ünnepli 20. születésnapját a hazai kreatív szektor megkerülhetetlen szereplője, az ACG. Az évforduló apropóján az ügynökség egy egyedülálló kiadványban, az ACG TWENTY Bookazine-ban tiszteleg azon hazai kortárs alkotók előtt, akik munkásságából az elmúlt...